2017-02-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Bump....
Citera
2017-03-01, 10:18
Medlem
pungluders avatar
Varför kan inte gud bevisa sej själv bara ?
Citera
2017-03-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
För då skulle ingen tro, brukar svaret vara. Själv förstår jag inte varför det är så viktigt för Gud att man tror. Är det inte bättre att veta? Särskilt med tanke på att det finns tusentals olika varianter av Gud, och gudar.
Citera
2017-03-01, 10:34
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.....
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
[b]Trådar om samma ämne sammanfogade....
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Oavsett vad Gandhi-Einstein-Hammarskjöld påstår så är det ingalunda något som helst bevis på någon som helst effekt av någon som helst gud. Vad människans tankar om en påstådd gud kan åstadkomma är lika lite ett bevis på att gud finns som att vad människans tankar om häxor kan åstadkomma är ett bevis på att häxor finns. Är det så svårt att inse?
Vems gud med litet eller stort G som skall bevisas måste vi först vara överens om för en meningsfull diskussion om det nu inte är andra avsikter här som gäller.
Ateisters föreställning om Gud eller en gud finns självklart inte och därmed heller ingen upplevelse av kraft hos ateister som kunnat övergå någons förstånd. Ateister som av nyfikenhet eller gemenskapsbehov och i brist på annat ändå kan nedlåta sig till att umgås i troende sällskap kan plötsligt känna sig sedd som jämbördig människa utan förbehåll och trots allt uppleva något sällsamt som rentav kan smitta av sig på en starkt uttalad ateist. Denna allmänmänskligt bevisade effekt kan ingen intellektuellt hederlig humanvetenskap bortförklara utan bara akademiskt filosoferande teoretiker.
Genier och uppfinnare kan aldrig förklara hur de kommit på sina idéer. Det har då sällan med skolkunskaper att göra utan snarare tvärtom. Einstein som filosof och människa med humor imponerade främst på mig. Först därefter råkade jag också förstå hans teorier bättre än min lärare.
När människors tankespiraler rätats ut i samma yttersta riktning kan en slags direktöverföring ske kan man så lätt tänka sig. Gud är då det yttersta vi kan föreställa oss. En rent biologisk förklaring till telepati mellan likasinnade individer inom liknande arter ligger sedan nära till hands också för en gammal teleingenjör och naturvetare som jag.
Citera
2017-03-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Vems gud med litet eller stort G som skall bevisas måste vi först vara överens om för en meningsfull diskussion om det nu inte är andra avsikter här som gäller.
Ateisters föreställning om Gud eller en gud finns självklart inte och därmed heller ingen upplevelse av kraft hos ateister som kunnat övergå någons förstånd. Ateister som av nyfikenhet eller gemenskapsbehov och i brist på annat ändå kan nedlåta sig till att umgås i troende sällskap kan plötsligt känna sig sedd som jämbördig människa utan förbehåll och trots allt uppleva något sällsamt som rentav kan smitta av sig på en starkt uttalad ateist. Denna allmänmänskligt bevisade effekt kan ingen intellektuellt hederlig humanvetenskap bortförklara utan bara akademiskt filosoferande teoretiker.
Genier och uppfinnare kan aldrig förklara hur de kommit på sina idéer. Det har då sällan med skolkunskaper att göra utan snarare tvärtom. Einstein som filosof och människa med humor imponerade främst på mig. Först därefter råkade jag också förstå hans teorier bättre än min lärare.
När människors tankespiraler rätats ut i samma yttersta riktning kan en slags direktöverföring ske kan man så lätt tänka sig. Gud är då det yttersta vi kan föreställa oss. En rent biologisk förklaring till telepati mellan likasinnade individer inom liknande arter ligger sedan nära till hands också för en gammal teleingenjör och naturvetare som jag.
Du får bevisa vilken gud du vill. Jag förstår inte varför du ska blanda in skolan hela tiden? Skolan ser olika ut i världen, och har även ändrats genom tiderna. Så att skolan skulle vara i vägen för ditt gudsbevis tror jag inte på.
Telepati och liktänkande bevisar heller ingen gud. Sådant kan du bevisa i andra trådar.
Denna tråd började med att TS ville ha bevis för bibelns Gud.
Citera
2017-03-01, 10:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och en känsla av att uppleva någonting sällsamt innebär vad? Finns det någon slutsats där? Är den känslan unik till troende? Är det någon skillnad mot känslan man får i ex. en grupp vänner?

Citat:
Genier och uppfinnare kan aldrig förklara hur de kommit på sina idéer.
Vetenskapsmän har ju för vana att plita ner sin metodologi och sina uträkningar. Räknas det?
Citat:
Det har då sällan med skolkunskaper att göra utan snarare tvärtom. Einstein som filosof och människa med humor imponerade främst på mig. Först därefter råkade jag också förstå hans teorier bättre än min lärare.
Vad har det med ämnet att göra?
Citat:
När människors tankespiraler rätats ut i samma yttersta riktning kan en slags direktöverföring ske kan man så lätt tänka sig. Gud är då det yttersta vi kan föreställa oss.
Den yttersta fantasin skulle vara bevis på vad? Om någon föreställer sig den yttersta guden och plötsligt föreställer sig yttersta guden +1, ignorerar du då den tidigare föreställningen till fördel för den större, för det "måste" vara gud? Känns som rätt låg nivå att resonera tycker jag, att opportunistiskt hugga tag i det "yttersta" och förklara det som sin gud.
Citat:
En rent biologisk förklaring till telepati mellan likasinnade individer inom liknande arter ligger sedan nära till hands också för en gammal teleingenjör och naturvetare som jag.
Om du bara kunde plublicera det. Nobelpriset som i en ask, eller hur?
Citera
2017-03-01, 11:22
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För då skulle ingen tro, brukar svaret vara. Själv förstår jag inte varför det är så viktigt för Gud att man tror. Är det inte bättre att veta? Särskilt med tanke på att det finns tusentals olika varianter av Gud, och gudar.

Ok, han vill vara hemlig in i det sista.
varför göra nåt enkelt om man är allsmäktig å kan komplicera. resultatet är ju som du säger
tusentals gudar, och samtidigt en sekulär utveckling.
Citera
2017-03-01, 11:51
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Citat:
Med dagens utbredda människofientliga gudsuppfattning blir det livsfarligt att tro. Det håller jag med om. Men om vetandet skall bestämmas av samma anonyma i hemlighet utsedda elit som akademiska världen påtvingar oss också i antitro så lär den skapande och kulturellt ekonomiskt producerande halvan av befolkningen tappa lusten och inte kunna komma på något nytt att leva för.
Tron är viktigare än vetandet vad målet än gäller. Att uppfylla och bekräfta vad andra redan menar sig veta bäst är rent slaveri. I vår västerländska demokratiska tro är fria viljan därför fundamental. Gud överlåter sedan ansvaret åt oss själva att tro vad vi vill. Gud skall då heller inte behöva bevisa sig själv.
För fredlig samverkan inom en grupp utom familjen måste rent psykologiskt finnas en fiktiv eller verklig ledargestalt. Fyra normalt helt åtskilda begreppsvärldar också inom varje familj kan inte samordnas med mindre än att yttersta ansvaret hos fader moder VD kung eller drottning är överenskommet.
Den av övriga världen mest accepterade gudstron är den med Gud som hela mänskligheten kunnat skapa till sin avbild och samtidigt föreställa sig som yttersta mening och goda med livet. Mänskliga särartens bevarande är på så vis ömsesidigt garanterad och inget mer att bråka om.
Citera
2017-03-01, 12:00
Medlem
Citat:
Med dagens utbredda människofientliga gudsuppfattning blir det livsfarligt att tro. Det håller jag med om. Men om vetandet skall bestämmas av samma anonyma i hemlighet utsedda elit som akademiska världen påtvingar oss också i antitro så lär den skapande och kulturellt ekonomiskt producerande halvan av befolkningen tappa lusten och inte kunna komma på något nytt att leva för.
Tron är viktigare än vetandet vad målet än gäller. Att uppfylla och bekräfta vad andra redan menar sig veta bäst är rent slaveri. I vår västerländska demokratiska tro är fria viljan därför fundamental. Gud överlåter sedan ansvaret åt oss själva att tro vad vi vill. Gud skall då heller inte behöva bevisa sig själv.
För fredlig samverkan inom en grupp utom familjen måste rent psykologiskt finnas en fiktiv eller verklig ledargestalt. Fyra normalt helt åtskilda begreppsvärldar också inom varje familj kan inte samordnas med mindre än att yttersta ansvaret hos fader moder VD kung eller drottning är överenskommet.
Den av övriga världen mest accepterade gudstron är den med Gud som hela mänskligheten kunnat skapa till sin avbild och samtidigt föreställa sig som yttersta mening och goda med livet. Mänskliga särartens bevarande är på så vis ömsesidigt garanterad och inget mer att bråka om.
Fast även om man får veta att Gud finns, så har man ju ett val att göra om man ska följa Gud eller inte.
Om Gud inte har något ansvar gällande att bevisa sig själv, så kan Gud heller inte ha några krav på att jag ska följa dennes regler. Tänk om det finns ett efterliv, och Gud ger mig inte chansen att avgöra om jag vill dit?
Citera
2017-03-01, 13:33
Medlem
Citat:

Människor som skriver sina texter med så svårförståerliga meningar som möjligt är dumma i huvudet. Ingen förstår vad du menar. Sluta verka smart. Skriv ordentligt.
Citera
2017-03-01, 17:17
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Fast även om man får veta att Gud finns, så har man ju ett val att göra om man ska följa Gud eller inte.
Om Gud inte har något ansvar gällande att bevisa sig själv, så kan Gud heller inte ha några krav på att jag ska följa dennes regler. Tänk om det finns ett efterliv, och Gud ger mig inte chansen att avgöra om jag vill dit?
Det fiffiga med den nya allmänt tillämpbara Gudstron befriad från religiösa dogmer så som mina förebilder kunnat visa är att med ödmjukt öppet sinne och ärlighet mot dig själv som människa i första hand så kommer kraften till dig när och i den grad du är mottaglig och verkligen behöver och förstår att ta ansvar för den.
Vilket liv och ev. efterliv du än velat ha lär du inte märka någon skillnad i dödsögonblicket annat än en befrielse från eget ansvar i den mån du brytt dig. Barn kan tänkas komma direkt till himlen och sedan kunna återfödas i sin ande närhelst något lämpligt par och miljö kan förlösa samma sorts själ igen. Min far dog med ett leende i vilket fall och ingen behövde ha dåligt samvete efter vad jag kunnat se och berätta om.
Citera
2017-03-01, 17:21
Medlem
Citat:
Det fiffiga med den nya allmänt tillämpbara Gudstron befriad från religiösa dogmer så som mina förebilder kunnat visa är att med ödmjukt öppet sinne och ärlighet mot dig själv som människa i första hand så kommer kraften till dig när och i den grad du är mottaglig och verkligen behöver och förstår att ta ansvar för den.
Vilket liv och ev. efterliv du än velat ha lär du inte märka någon skillnad i dödsögonblicket annat än en befrielse från eget ansvar i den mån du brytt dig. Barn kan tänkas komma direkt till himlen och sedan kunna återfödas i sin ande närhelst något lämpligt par och miljö kan förlösa samma sorts själ igen. Min far dog med ett leende i vilket fall och ingen behövde ha dåligt samvete efter vad jag kunnat se och berätta om.
Det fiffiga med din Gudstro verkar vara att den inte innehåller någon Gud?
Bara känsloargument, och att människor kan känna samhörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in