2017-09-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att bevisa Gud innebär inte att du "tvingar" någon att följa Gud. Det är två skilda saker, anser jag.

OK, jag tror att det är så här. Troende och speciellt kristna vågar inte berätta allt vad de vet.
Det är lite känsligt område, om man säger så, och egentligen är det en tro man ska förmedla
som kristen, och inte några bevis.
Citera
2017-09-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
OK, jag tror att det är så här. Troende och speciellt kristna vågar inte berätta allt vad de vet.
Det är lite känsligt område, om man säger så, och egentligen är det en tro man ska förmedla
som kristen, och inte några bevis.
Tja, kanske i Sverige. Men om du ser dig omkring i världen så verkar inte kristna ha problem med att förnedla sin tro. Det är ganska vanligt att varna "oss andra" för vad som kommer att hända om vi inte anamar den kristna tron.
Citera
2017-09-14, 23:34
Medlem
Citat:
Tja, kanske i Sverige. Men om du ser dig omkring i världen så verkar inte kristna ha problem med att förnedla sin tro. Det är ganska vanligt att varna "oss andra" för vad som kommer att hända om vi inte anamar den kristna tron.

Ni vet inte så mycket om modern riktig kristendom.
Senast redigerad av pk2 2017-09-14 kl. 23:49.
Citera
2017-09-15, 00:41
Medlem
Citat:
Du måste bevisa Gud innan du kan tillskriva honom profetior. Även om du lyckas bevisa profetior (vilket du inte gör, troligtvis), så bevisar det bara att författarna visste saker om framtiden. Det bevisar inte att infon kom från Gud.
Grejen är ju den att ingenting räknas som bevis för människor som inte vill tro. Jag kan lägga fram logiska slutsatser som bevisar att Gud finns men för dem flesta räcker det inte. Det känns som att folk inte kommer tro på Gud förrän han visar sig i himlen, och då försvinner hela grejen med vår fria vilja. Gud vill inte tvinga sig på någon, han vill inte bli dyrkad endast pga rädsla. Han vill att vi ska älska honom, att vi komma till honom av oss själva, han vill att vi ska välja honom för att vi vill. Buden Jesus gav är Älska Gud och Älska din nästa. Hur kan man älska Gud om han tvingar dig till att tro?

Ett fåtal profetior av hög magnitud.

Daniel 12:4 King James Version
But thou, O Daniel, shut up the words, and seal the book, even to the time of the end: many shall run to and fro, and knowledge shall be increased.

Daniel 12:9 KJV
And he said, Go thy way, Daniel: for the words are closed up and sealed till the time of the end.

''Many shall run to and fro'' Gud säger att folk kommer resa hit och dit i den sista tiden. För 100 år sedan färdades vi med häst och till fots. Titta bara hur vi färdas idag.

Gud förtydligar att profetior som Daniel fått uppenbarat är till för den yttersta tiden eftersom ''knowledge shall be increased''
Man kan inte förneka att vi som art har under dem senaste 100 åren sett en explosion inom kunskap. Vi går alla runt med en maskin i våra fickor som har all kunskap i världen

Flera profetior i uppenbarelseboken som man aldrig har kunnat förstå tidigare kan vi idag förstå tack vare teknologi och den ökade kunskapen som Gud sa skulle ske.

Profetior om Israels pånyttfödelse som skedde 1948
Jesaja 11:11-12:
På den dagen (den dagen = den yttersta tiden) skall Herren för andra gången räcka ut handen för att friköpa en rest av sitt folk, som är kvar från Assyrien, Egypten, Patros, Nubien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna. Han skall resa ett baner för hednafolken och samla de fördrivna av Israel och de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn.

Jesaja 66:8
Vem har hört något sådant,
vem har sett något liknande?
Kan ett land komma till liv på en enda dag,
eller ett folk födas på en enda gång,
eftersom Sion föder sina barn redan när födslovåndan börjar?

''Kan ett land komma till liv på en enda dag?'' Ja, precis det som hände med Israel för 50 år sedan.

Hursomhelst, detta är bara ett par utav tusentals(!!!) profetior i bibeln.
Senast redigerad av RootsRock 2017-09-15 kl. 00:43.
Citera
2017-09-15, 06:13
Medlem
obzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RootsRock
Grejen är ju den att ingenting räknas som bevis för människor som inte vill tro. Jag kan lägga fram logiska slutsatser som bevisar att Gud finns men för dem flesta räcker det inte. Det känns som att folk inte kommer tro på Gud förrän han visar sig i himlen, och då försvinner hela grejen med vår fria vilja. Gud vill inte tvinga sig på någon, han vill inte bli dyrkad endast pga rädsla. Han vill att vi ska älska honom, att vi komma till honom av oss själva, han vill att vi ska välja honom för att vi vill. Buden Jesus gav är Älska Gud och Älska din nästa. Hur kan man älska Gud om han tvingar dig till att tro?
Talade med en muslim häromdagen. Han körde med liknande exempel från Koranen och hade lika mycket (läs lite) på fötterna som du själv. I grund och botten handlar det alltså om att vi inte ”vill” tro?

Föredrar du önsketänkande över kritiskt tänkande i andra situationer, eller är det bara när det gäller religion?
Citera
2017-09-15, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obzy
Talade med en muslim häromdagen. Han körde med liknande exempel från Koranen och hade lika mycket (läs lite) på fötterna som du själv. I grund och botten handlar det alltså om att vi inte ”vill” tro?

Föredrar du önsketänkande över kritiskt tänkande i andra situationer, eller är det bara när det gäller religion?
Precis vad jag tänkte påpeka. Det "roliga" är att troende nästan alltid vet att de tror på den sanna guden. De brukar också vara bra på att tänka kritiskt när det gäller andras gudar, eller vetenskap.
Men när det kommer till sin egna gud, ja då flyger kritiken ut genom fönstret.
Citera
2017-09-15, 07:21
Medlem
Citat:

But thou, O Daniel, shut up the words, and seal the book, even to the time of the end: many shall run to and fro, and knowledge shall be increased.

And he said, Go thy way, Daniel: for the words are closed up and sealed till the time of the end.

''Many shall run to and fro'' Gud säger att folk kommer resa hit och dit i den sista tiden. För 100 år sedan färdades vi med häst och till fots. Titta bara hur vi färdas idag.

Gud förtydligar att profetior som Daniel fått uppenbarat är till för den yttersta tiden eftersom ''knowledge shall be increased''
Man kan inte förneka att vi som art har under dem senaste 100 åren sett en explosion inom kunskap. Vi går alla runt med en maskin i våra fickor som har all kunskap i världen

Flera profetior i uppenbarelseboken som man aldrig har kunnat förstå tidigare kan vi idag förstå tack vare teknologi och den ökade kunskapen som Gud sa skulle ske.

På den dagen (den dagen = den yttersta tiden) skall Herren för andra gången räcka ut handen för att friköpa en rest av sitt folk, som är kvar från Assyrien, Egypten, Patros, Nubien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna. Han skall resa ett baner för hednafolken och samla de fördrivna av Israel och de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn.

''Kan ett land komma till liv på en enda dag?'' Ja, precis det som hände med Israel för 50 år sedan.

Det finns mycket jag inte skulle vilja att det fanns, men som jag ändå tror på. Så det argumentet håller inte.
Det är bättre att vända på argumentet. Kan det vara så att du tror för att du vill att Gud ska finnas?
Citera
2017-09-15, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Några av er ateister erkänner åtminstonde att det finns en andevärld, Smeso gör det.
Du kan inte sträcka dig så långt att du åtminstonde erkänner något övernaturligt?
Sen om man träffar på spöken och annat visar ju bara på att det finns något mer, eller?
Varför inte då en allsmäktig Gud,
Varför inte en allsmäktig bäver som bajsar planeter? För att det inte finns belägg för det.
Det var det sämsta argumentet jag sett.
Citera
2017-09-15, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag tycker inte att Guds-bevis är särskilt svårt att hitta. Med hjälp av google kan man fylla på
saker som stärker ens tro. Man kan läsa om dem som vandrat nära Gud, deras berättelser osv.
På dina övriga två frågor så är min uppfattning att Gud tvingar sig inte på någon, men om man är öppen
för det där med Gud, så tror jag att man kan få fasta bevis på att han finns. Det upplever jag
att jag fått.
Om en polis kunde fälla en anklagad mördare på att "det finns bevis lite här och lite där, förmodligen en hel massa" men inte vara mer precis än så, hade det inte varit så skoj.
Vad sägs om att du preciserar vad bevisen utgör och vad de är?
Citera
2017-09-15, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Två självklara extrapoleringar och en självuppfyllande profetia är bevis för Gud?

Om jag förutsett att bilar kommer bli snabbare, hade jag varit en profet då?
Citera
2017-09-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om en polis kunde fälla en anklagad mördare på att "det finns bevis lite här och lite där, förmodligen en hel massa" men inte vara mer precis än så, hade det inte varit så skoj.
Vad sägs om att du preciserar vad bevisen utgör och vad de är?

Jag har tidigare i tråden tagit upp, om inte ett klart bevis, så i vart fall en "indikation"
på att Gud finns. Det att staten Israel finns, kan sägas vara ett bevis på att Gud finns,
eftersom det står i bibeln att Gud ska ge sitt folk ett land att bo i. Men det har inte
godtagits som ett bevis av skribenter på tråden. Och visst det kanske man inte kan godta
som bevis, och jag har blivit sågad i tråden för det. Men det finns ytterligare starka
indikationer på att Gud finns, men att presentera dom i det här läget, vore inte så bra.
Men man får lägga ihop information från olika områden, så borde man kunna skapa
sig en bild av hur det ligger till.
Senast redigerad av pk2 2017-09-15 kl. 10:04.
Citera
2017-09-15, 13:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har tidigare i tråden tagit upp, om inte ett klart bevis, så i vart fall en "indikation"
på att Gud finns. Det att staten Israel finns, kan sägas vara ett bevis på att Gud finns,
eftersom det står i bibeln att Gud ska ge sitt folk ett land att bo i. Men det har inte
godtagits som ett bevis av skribenter på tråden. Och visst det kanske man inte kan godta
som bevis, och jag har blivit sågad i tråden för det. Men det finns ytterligare starka
indikationer på att Gud finns, men att presentera dom i det här läget, vore inte så bra.
Men man får lägga ihop information från olika områden, så borde man kunna skapa
sig en bild av hur det ligger till.

Om det står i din heligaste av heliga bok att ditt folk kommer bygga en gyllene stad på toppen av Mount Everest. Tror du inte då att någon tar på sig att bygga staden någon gång?
Det är en sk självuppfyllande profetia.
Dessutom borde väl det rimligtvis finnas bättre och påtagligare bevis än så?

Tråden som heter "Bevisa att Gud existerar" känns väl faktiskt som det mest lämpliga stället att göra det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in