2017-09-22, 18:07
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tycker det funkar utmärkt med el-handbroms.
Det drar åt sig själv när jag stänger av motorn.
Glömmer aldrig.
Jag antar att du ogillar styrservo också.

Hur ofta den går sönder är jag lyckligt omedveten över.
Hittar inga bra exempel nu. Problemet är ofta att elmotorn som driver detta sitter monterad direkt på bromsoket och när den pajar behöver du byta hela oket vilket ofta blir väldigt dyrt. Denna motor vars kvalitet och täthet för vatten och salt ofta kan diskuteras.
Sen finns det ännu värre skräckexempel. När bilen har en normal parkeringsbroms med wire men det sitter en elmotor som drar i mitten. Då har man plötsligt två felkällor. Hävarmar och wire som kan kärva samt elektronik som kan krångla.
Smart
Jag läste för några år sedan om någon Toyota Avensis där den elektriska P bromsen skulle kosta 11000 kronor att byta Förhoppningsvis har detta sjunkit till en mer normal nivå nu.
Citera
2017-09-22, 19:13
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!

En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet

Jättebra TS att du tog upp detta. Jag är tjej och har en vit Volvo S 80 2012. Jag tycker det är bedrövligt att det inte finns riktiga stötfångare på den. Visserligen säger backvarnaren i från när man skall fickparkera men när det är trångt är det ändå lätt man dabbar sej och stöter emot. Nu är det snart vinter och då kan hårda snövallar också vara ett problem både fram och bak.

Min morfar har en Volvo 940 1995 och den har kraftiga gummistötfångare både fram och bak. Vilken skillnad!
Citera
2017-09-22, 20:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Hittar inga bra exempel nu. Problemet är ofta att elmotorn som driver detta sitter monterad direkt på bromsoket och när den pajar behöver du byta hela oket vilket ofta blir väldigt dyrt. Denna motor vars kvalitet och täthet för vatten och salt ofta kan diskuteras.
Sen finns det ännu värre skräckexempel. När bilen har en normal parkeringsbroms med wire men det sitter en elmotor som drar i mitten. Då har man plötsligt två felkällor. Hävarmar och wire som kan kärva samt elektronik som kan krångla.
Smart
Jag läste för några år sedan om någon Toyota Avensis där den elektriska P bromsen skulle kosta 11000 kronor att byta Förhoppningsvis har detta sjunkit till en mer normal nivå nu.

Jag håller med dig totalt här:Elektrisk P-broms är det onödigaste som finns. Någon meningsmotståndare liknade det vid ett styrservo. Galen liknelse! Styr gör man hela tiden när man kör, parkerar/använder p-bromsen bara två gånger: Vid start och parkering. "Jäkligt jobbigt" att dra i en spak två gånger. Elektrisk p-broms är ett utmärkt exempel på det TS menar med "fördyrande grejor". Tycker man att det är jobbigt med manuell p-broms kan det bero på två saker: Man har liknande muskelsyrka som Steven Hawking eller att man inte smort p-bromsen under alla år.. (Sista meningen var på skämt).
Citera
2017-09-23, 17:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag håller med dig totalt här:Elektrisk P-broms är det onödigaste som finns. Någon meningsmotståndare liknade det vid ett styrservo. Galen liknelse! Styr gör man hela tiden när man kör, parkerar/använder p-bromsen bara två gånger: Vid start och parkering. "Jäkligt jobbigt" att dra i en spak två gånger. Elektrisk p-broms är ett utmärkt exempel på det TS menar med "fördyrande grejor". Tycker man att det är jobbigt med manuell p-broms kan det bero på två saker: Man har liknande muskelsyrka som Steven Hawking eller att man inte smort p-bromsen under alla år.. (Sista meningen var på skämt).
Gammeldags pbroms.
Hur många har inte åkt iväg med handbromsen utdragen?
Min kvinna orkar inte dra den tillräckligt.
För att den ska funka bra ska den alltid användas, hur många gör det?

Min automatiska släpper själv och drar alltid när jag stänger av motorn.

Mina gamla bilar har många handbromsrenoveringar.
Citera
2017-09-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?

"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?

Men hursom... Amazonen är så badass.

Framförallt skulle jag kalla detta bull då nya bilar i princip aldrig rasar på samma sätt som äldre.
sköter man service och underhåll så är det en minimal risk att bli stående vid vägkanten.

Visst kan jag förstå de som vill meka själva och lägga ner en massa tid. men om man sätter en peng på den egna tiden. Blir det egentligen billigare. Njae.
Citera
2017-09-23, 17:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Gammeldags pbroms.
Hur många har inte åkt iväg med handbromsen utdragen?
Min kvinna orkar inte dra den tillräckligt.
För att den ska funka bra ska den alltid användas, hur många gör det?

Min automatiska släpper själv och drar alltid när jag stänger av motorn.

Mina gamla bilar har många handbromsrenoveringar.

Har aldrig haft problemen du upplevt. Jo, om man räknar 1980-talet, då jag fick byta handbromswire på min dåvarande Saab. Fanns en ny på OK runt knuten för 60 spänn, bytte jag på en halvtimma. (En timma om man räknar med de obligatoriska efterjusteringarna.) På den tiden var Haynes verkstadshandbok för bilen ett obligatorium att ha hemma som händig bilägare.. Sparade mååånga tusenlappar!

Tror inte det går lika lätt att fixa en trasig elhandbroms..
Citera
2017-09-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Framförallt skulle jag kalla detta bull då nya bilar i princip aldrig rasar på samma sätt som äldre.
sköter man service och underhåll så är det en minimal risk att bli stående vid vägkanten.

Visst kan jag förstå de som vill meka själva och lägga ner en massa tid. men om man sätter en peng på den egna tiden. Blir det egentligen billigare. Njae.

Jag blir lycklig om min bil behöver repareras! Att gå ut en kväll och byta bromsar på min 21 år gamla Volvo är en fröjd jämfört med att; diska/ dammsuga/ sortera strumpor/ lägga trilskande barn (nåja inte alltid...) you name it... Tyvärr är det allt för sällan den behöver underhåll (vad som är nödvändigt och inte behöver ju inte kvinnan veta...). Min bil har förövrigt aldrig krånglat så det handlar väl så mkt om underhåll som ålder, jämför trafikflygplan.
Citera
2017-09-23, 21:38
Medlem
CompressorVanes avatar
Själv tycker jag de där förbannade konstruktionerna
i motorer eller drivlina som skall ha en begränsad livslängd är åt helvete.
Precis som att de där konstruktörerna har suttit på ren jävulskap
och konstruerat fram nåt som skall gå visst många varv men kanske inte håller hälften.
Tex oljepump ihopgjutet i blocket, eller vattenpumpar
med plasthjul som släpper från axeln.
E handbromsen till ex. Har biltillverkarna packat på en konstruktion
för att folk inte orkar dra i kryckan eller trycka på pedalen!?
Service på denna kan kosta lika mycket som ett kamremsbyte.
Krånglar den blir du kvar på parkeringen och flera tusen fattigare.
Skitkasst!!
Citera
2017-09-24, 13:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Jättebra TS att du tog upp detta. Jag är tjej och har en vit Volvo S 80 2012. Jag tycker det är bedrövligt att det inte finns riktiga stötfångare på den. Visserligen säger backvarnaren i från när man skall fickparkera men när det är trångt är det ändå lätt man dabbar sej och stöter emot. Nu är det snart vinter och då kan hårda snövallar också vara ett problem både fram och bak.

Min morfar har en Volvo 940 1995 och den har kraftiga gummistötfångare både fram och bak. Vilken skillnad!

Ok, så biltillverkarna ska konstruera bilar så att man kan knuffas lite utan att bilen skadas. Är det verkligen tänkt så? Borde inte den som sitter bakom ratten i stället vara det som åtgärdades (läs: lärde sig köra bil)? Och trots backkameror och varnare så gör ändå folk bort sig. Tycker man angriper problemet i fel ände...
Citera
2017-09-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ok, så biltillverkarna ska konstruera bilar så att man kan knuffas lite utan att bilen skadas. Är det verkligen tänkt så? Borde inte den som sitter bakom ratten i stället vara det som åtgärdades (läs: lärde sig köra bil)? Och trots backkameror och varnare så gör ändå folk bort sig. Tycker man angriper problemet i fel ände...
Kofångarna var krav från försäkringsbolag i USA som såg vad det kostade. Sen är systemet avancerat med inbyggda stötdämpare beroende på modell. Volvo 240 har dämpare bak och 740 runt om på Usa-bilar? Tidigare konstruktioner så vek sig hela karossen och bilen blev skrot vid motsvarande hastighet.
Senast redigerad av Tulk 2017-09-24 kl. 22:42.
Citera
2017-09-24, 22:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Kofångarna var krav från försäkringsbolag i USA som såg vad det kostade. Sen är systemet avancerat med inbyggda stötdämpare beroende på modell. Volvo 240 har dämpare bak och 740 runt om på Usa-bilar?

Sist jag kollade bodde jag i Sverige.
Även Volvo tillverkades där.
Vad man har för uträkningar och krav i en annan världsdel är rätt ointressant.

OK, så jänkarna är ännu sämre på att köra bil så där kräver försäkringsbolagen att biltillverkarna gör nåt åt det.
Patetiskt.
Jag påstår fortfarande att man angriper problemet i fel ände.
Citera
2017-09-24, 22:50
Medlem
Fördelelen med elmanövrerad p-broms är främst att den verkligen blir använd. Med konventionellt system så kanske den används några gånger om år, resultatet blir ofta bromsar som kärvar ihop. De flesta nöjer sig med att lämna spaken i läge P, då står ju bilen still. Sedan slipper man den där pedalen längst till vänster som man gärna fastnar med byxbenet i!

Har enbart elektrisk p-broms i en av bilarna, men den är 12 år gammal och verkar inte ha något som helst problem att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in