2017-09-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jodå, jag värderar såpakändisar högre än jag värderar Peter Madsen och andra misstänkta ubåtspsykopater och lustmördare.

Min kommentar var dock ett försök till att 'kändisranka' Madsen. Jag delar inte intrycket att 'han var nedlusad av journalister från jordens alla hörn'. Fritidsubåtar och raketentusiaster är väl tacksamma notisnyheter då och då men det ger knappast Madsen rockstjärnestatus utanför den närmaste kretsen. Inom kretsen verkar han dessutom mest eller åtminstone inte till obetydlig del ha stått för: drama, konflikter, splittring, processer och missnöje.

I ett sådant avseende är det väl mer intressant hur 'uppfinnargeniet' Peter Madsen står sig mot en genomsnittlig ingenjör, bilmekaniker, båtmaskinist, metallarbetare, byggarbetare, elektriker, etc. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?
Tänk på att kändisrankning beror på publik. Jag ignorerar totalt dokusåpafolk vilket innebär att de flesta av dem är personer jag skulle kunna gå förbi utan att veta vilka det är. Och jag ignorerar deras namn i tidningar mm. Några enstaka kan jag inte undgå att känna till eftersom AB m fl inte kan låta bli att konstant ha bilder på Samir m fl.

Men eftersom jag har ett betydande intresse för teknik så har jag flera gånger kommit i kontakt med artiklar mm om PM genom åren. Jag tillhör alltså den kategori publik som har anledning att läsa den typ av tidningar mm där PM är känd. Och eftersom teknikområdet är starkt influerat av Internet så innebär det att information om PM har tagit sig lågt ut från Danmark medan de flesta svenska dokusåpisar bara som publik har Sverige - ett land med ungefär samma befolkningsmängd som NY.

Eftersom jag själv är ingenjör och jobbar med igenjörer hela tiden så skulle jag säga att PM kan mer än en rätt signifikant andel ingenjörer. Framför allt för att han brinner för vad han gör. I många fall så är det så att de som inte läst på universitetet men brinner för sitt intresse springer ringar runt de som har fina examen men inte har ett brinnande intresse. Kan vara ett h..e. vid rekrytering att få fina ansökningar med fina betyg där personen i fråga kräver konstant guidning för att de saknar egen initiativförmåga. Detta innebär även att en hel massa ingenjörer har teoretisk kunskap men klarar inte på egen hand att inse när och hur den kunskapen skall tillämpas.

Finns det ett svårt problem att lösa är det få företag som funderar "var har vi en civilingenjör". Man funderar på "vem har bra track record att lösa svåra problem".

Detta gör nu inte PM till ett universalgeni. Han kan en hel del om det han är intresserad av. Däremot verkar PM vara en person med betydande tunnelseende. Dvs ser han inte ett omedelbart behov av någonting så verkar han inte lägga tid på att lära sig det. Ignorerar man hur han är som person, så skulle han nog trots allt vara svår att anställa då hans kunskaper troligen är för snäva för att kan skall kunna arbeta bra självständigt. Med bra social förmåga skulle han nog kunna arbeta väldigt bra i grupp.

Och som fotnot så har jag ju aldrig träffat PM, vilket innebär att min vy av PM - liksom för övriga personer i tråden - är baserad på andrahandsinformation. Men andrahandsinformationen antyder inte att PM är okunnig inom de områden han är intresserad av, och bara har överlåtit åt andra andra bygga båtarna åt sig.
Citera
2017-09-23, 15:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Se på fan!! Jag hittade det, det ligger kvar på tv2/lorry.

Kurt Kragh:*Jeg tror ikke, at Peter Madsen var klar over, at politiet var inde i sagen, da han gik i land fredag den 11. august. Det var Kim Walls kæreste, der, efter et sidste opkald fra Kim Wall, slog alarm hos politiet. De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.
https://www.tv2lorry.dk/artikel/tidligere-efterforskere-her-halter-peter-madsens-forklaring

Man har alltså gått in och tagit bort uppgifter i media igen, detta förändrar ju en hel del, att Kim Wall ringde sin pojkvän, hon bör alltså varit vid liv 02:30 när han larmade, alternativt lyckades mobilen skicka ett sms som skrivits tidigare av KW, när Madden kastade bort mobilen hennes.
Man har förmodligen tagit bort uppgifter för att de var felaktiga eller hur. Den här snubben Kragh gick ju i pension 2010 och har sedan dess livnärt sig på att hora runt i media kan man anta. Att snuten skulle ha hemlighållit sista kontakten med KW verkar ju jäkligt märkligt. Luckhistorien faller ju pladask till att börja med. Ingenting om det här samtalet framkom ju på senaste häktningsförhandlingen.
Citera
2017-09-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tänk på att kändisrankning beror på publik. Jag ignorerar totalt dokusåpafolk vilket innebär att de flesta av dem är personer jag skulle kunna gå förbi utan att veta vilka det är. Och jag ignorerar deras namn i tidningar mm. Några enstaka kan jag inte undgå att känna till eftersom AB m fl inte kan låta bli att konstant ha bilder på Samir m fl.

Men eftersom jag har ett betydande intresse för teknik så har jag flera gånger kommit i kontakt med artiklar mm om PM genom åren. Jag tillhör alltså den kategori publik som har anledning att läsa den typ av tidningar mm där PM är känd. Och eftersom teknikområdet är starkt influerat av Internet så innebär det att information om PM har tagit sig lågt ut från Danmark medan de flesta svenska dokusåpisar bara som publik har Sverige - ett land med ungefär samma befolkningsmängd som NY.

Eftersom jag själv är ingenjör och jobbar med igenjörer hela tiden så skulle jag säga att PM kan mer än en rätt signifikant andel ingenjörer. Framför allt för att han brinner för vad han gör. I många fall så är det så att de som inte läst på universitetet men brinner för sitt intresse springer ringar runt de som har fina examen men inte har ett brinnande intresse. Kan vara ett h..e. vid rekrytering att få fina ansökningar med fina betyg där personen i fråga kräver konstant guidning för att de saknar egen initiativförmåga. Detta innebär även att en hel massa ingenjörer har teoretisk kunskap men klarar inte på egen hand att inse när och hur den kunskapen skall tillämpas.

Finns det ett svårt problem att lösa är det få företag som funderar "var har vi en civilingenjör". Man funderar på "vem har bra track record att lösa svåra problem".

Detta gör nu inte PM till ett universalgeni. Han kan en hel del om det han är intresserad av. Däremot verkar PM vara en person med betydande tunnelseende. Dvs ser han inte ett omedelbart behov av någonting så verkar han inte lägga tid på att lära sig det. Ignorerar man hur han är som person, så skulle han nog trots allt vara svår att anställa då hans kunskaper troligen är för snäva för att kan skall kunna arbeta bra självständigt. Med bra social förmåga skulle han nog kunna arbeta väldigt bra i grupp.

Och som fotnot så har jag ju aldrig träffat PM, vilket innebär att min vy av PM - liksom för övriga personer i tråden - är baserad på andrahandsinformation. Men andrahandsinformationen antyder inte att PM är okunnig inom de områden han är intresserad av, och bara har överlåtit åt andra andra bygga båtarna åt sig.

Ja jeg er enig i det, PM er faktisk en legende innenfor sitt miljø.
PM er verdensberømt og det er lagd dokumentarer om han, og akkurat nå så skulle en ny dokumentarfilm utgis. Men det ble lagt på is når han ble arrestert.
Citera
2017-09-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jodå, jag värderar såpakändisar högre än jag värderar Peter Madsen och andra misstänkta ubåtspsykopater och lustmördare.

Min kommentar var dock ett försök till att 'kändisranka' Madsen. Jag delar inte intrycket att 'han var nedlusad av journalister från jordens alla hörn'. Fritidsubåtar och raketentusiaster är väl tacksamma notisnyheter då och då men det ger knappast Madsen rockstjärnestatus utanför den närmaste kretsen. Inom kretsen verkar han dessutom mest eller åtminstone inte till obetydlig del ha stått för: drama, konflikter, splittring, processer och missnöje.

I ett sådant avseende är det väl mer intressant hur 'uppfinnargeniet' Peter Madsen står sig mot en genomsnittlig ingenjör, bilmekaniker, båtmaskinist, metallarbetare, byggarbetare, elektriker, etc. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?
Vi kan säga så här: jag skulle vilja se Rosing göra nåt mer tekniskt än sätta på (!) spisen.
Citera
2017-09-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Ja jeg er enig i det, PM er faktisk en legende innenfor sitt miljø.
PM er verdensberømt og det er lagd dokumentarer om han, og akkurat nå så skulle en ny dokumentarfilm utgis. Men det ble lagt på is når han ble arrestert.
Förstått att han är känd i sitt genre. Men inte utanför. Dock är ju ubåtar och raketer ett smalt ämne. Han är säkert väldigt duktig. Men en pajas med märkligts s/m-intresse. Och har en faiblesse för att stycka en människa.
Citera
2017-09-23, 16:36
Medlem
HGs avatar
Hur går det nu för vår psykotiska vän Madsen? Media verkar ha lagt ner att skriva och hylla Wall!
Citera
2017-09-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur går det nu för vår psykotiska vän Madsen? Media verkar ha lagt ner att skriva och hylla Wall!

Den mannen kallar jag psykopat..nu har han fått papper o penna i cellen, så nu försöker han väl räkna ut vad han ska säga för att bli fri. Ja media kan väl inte skriva o hylla Kim hela tiden...hon kommer nog i tidningarna den 3 oktober igen.
Citera
2017-09-23, 17:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är korrekt, angående hur pålitliga vittnen är.

Men - jag har missat att vi skulle ha en trovärdig källa på att sågen är upphittad? Den kan väl inte ha legat under ett skrivbord på verkstan, och blivit missad först?
PM sa väl att sågen hänger på sin plats i verkstan under sista häktningen, och åklagaren svarade att det inte var den, vill jag minnas.
Kan man avgöra vilken såg/blad han använt på torson tro.

Angående om KW hört av sig till pojkvännen så kan hon ju i ett tidigt skede ringt/smsat att han var flörtig/stötte på henne, och pojkvännen först inte blev särskilt orolig men blev det senare när han inte fick kontakt.
Jag tror hon dog under första dyket.
Citera
2017-09-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Den mannen kallar jag psykopat..nu har han fått papper o penna i cellen, så nu försöker han väl räkna ut vad han ska säga för att bli fri. Ja media kan väl inte skriva o hylla Kim hela tiden...hon kommer nog i tidningarna den 3 oktober igen.

Skulle inte förvåna mig om hans plan B går ut på att simulera att han lider av personlighetsklyvning.
Dvs att hans kropp är splittrad i flera olika personligheter som är helt omedvetna om varandras existens.
Så när riktiga PM låg och "sov i två timmar" så steg hans andra personlighet Psyko P (Pappan) fram och styckade liket eftersom han visste att PM var för alldeles för känslig för detta. Sedan steg PM:s andra personlighet Pervo P (den lille moderslängtande P) fram och tog hand om damunderkläderna osv. Han tror kanske att detta försvar skulle kunna rädda hans heder.
De var hans andra personligheter som utförde skambrottet medans riktiga PM sov.

Ps. Det är omdebatterat om Personlighets klyvning existerar. Några få riktiga fall har blivit dokumenterade.
Men på 90-talet fullkomligt exploderade den diagnosen. Nu tror man att det berodde på allt för frikostiga recept av narkotikaklassade Bensodiazepiner. Kanske PM har sådan medicin utskriven för att lugna sig. Så det var därför han verkade så oskyldig samt obekymrad när han steg i land. Han har ju ingen aning om vad hans andra personligheter har haft för sig. Han vet ju inte ens om att de existerar.
Det är bara skumma blockeringar i hans minne.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-23 kl. 17:42.
Citera
2017-09-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
PM sa väl att sågen hänger på sin plats i verkstan under sista häktningen, och åklagaren svarade att det inte var den, vill jag minnas.
Kan man avgöra vilken såg/blad han använt på torson tro.

Angående om KW hört av sig till pojkvännen så kan hon ju i ett tidigt skede ringt/smsat att han var flörtig/stötte på henne, och pojkvännen först inte blev särskilt orolig men blev det senare när han inte fick kontakt.
Jag tror hon dog under första dyket.
Jag saknar erfarenhet av att såga i människoben. Men olika tandstorlek gör klar skillnad i utseende när man sågar i t ex trä. Så obducenten borde ha kunnat uttrycka någon form av bedömning av typ av såg.

Många bättre fogsvansar har någon form av glidbeläggning typ teflon. Bladet är i så fall ofta svart i stället för metallfärgat. Och chans/risk är då att det går att hitta lämning av denna glidbeläggning.

Har han sågat med bågfil så har väldigt många nya bågfilsblad ett färgskikt som brukar lämna spår när man sågar. I vissa fall kan man även få brännmärken från friktion. Framför allt om man är stessad och ändrar vinkel så sidorna på sågbladet nyper fast i spåret.

Edit: Noteras bör att ju många träsågar har tänder som är böjda ömsom vänster och ömsom höger för att ge ett lite bredare sågsnitt så inte resten av det väldigt höga bladet skall spänna fast. Detta borde också synas där man analyserar kapningen.
Senast redigerad av cellplast 2017-09-23 kl. 17:41.
Citera
2017-09-23, 17:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Varför förutsätter du det? Hur skall polisen kunna säkert veta exakt hur väl ett vittne kommer ihåg fakta som inte ens borde varit viktiga vid det tillfälle vittnet påstår sig ha sett händelsen?
Vittnet kan ju vara en som arbetar med Madsen och har koll på sågarna. Han var ju inte igenkänd av allmänheten direkt.
Citera
2017-09-23, 17:42
Medlem
PM påstås at verken drikker eller tar droger. Kanskje han var beruset når den japanske kvinnen ble drept og styckat ?
Det kan være at PM er av den typen som får blackout hvis han drikker.
Nå vites det ikke om PM har noe å gjøre med den japanske kvinnen men det skulle ikke forundre meg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in