Citat:
Tänk på att kändisrankning beror på publik. Jag ignorerar totalt dokusåpafolk vilket innebär att de flesta av dem är personer jag skulle kunna gå förbi utan att veta vilka det är. Och jag ignorerar deras namn i tidningar mm. Några enstaka kan jag inte undgå att känna till eftersom AB m fl inte kan låta bli att konstant ha bilder på Samir m fl.Jodå, jag värderar såpakändisar högre än jag värderar Peter Madsen och andra misstänkta ubåtspsykopater och lustmördare.
Min kommentar var dock ett försök till att 'kändisranka' Madsen. Jag delar inte intrycket att 'han var nedlusad av journalister från jordens alla hörn'. Fritidsubåtar och raketentusiaster är väl tacksamma notisnyheter då och då men det ger knappast Madsen rockstjärnestatus utanför den närmaste kretsen. Inom kretsen verkar han dessutom mest eller åtminstone inte till obetydlig del ha stått för: drama, konflikter, splittring, processer och missnöje.
I ett sådant avseende är det väl mer intressant hur 'uppfinnargeniet' Peter Madsen står sig mot en genomsnittlig ingenjör, bilmekaniker, båtmaskinist, metallarbetare, byggarbetare, elektriker, etc. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?
Min kommentar var dock ett försök till att 'kändisranka' Madsen. Jag delar inte intrycket att 'han var nedlusad av journalister från jordens alla hörn'. Fritidsubåtar och raketentusiaster är väl tacksamma notisnyheter då och då men det ger knappast Madsen rockstjärnestatus utanför den närmaste kretsen. Inom kretsen verkar han dessutom mest eller åtminstone inte till obetydlig del ha stått för: drama, konflikter, splittring, processer och missnöje.
I ett sådant avseende är det väl mer intressant hur 'uppfinnargeniet' Peter Madsen står sig mot en genomsnittlig ingenjör, bilmekaniker, båtmaskinist, metallarbetare, byggarbetare, elektriker, etc. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?
Men eftersom jag har ett betydande intresse för teknik så har jag flera gånger kommit i kontakt med artiklar mm om PM genom åren. Jag tillhör alltså den kategori publik som har anledning att läsa den typ av tidningar mm där PM är känd. Och eftersom teknikområdet är starkt influerat av Internet så innebär det att information om PM har tagit sig lågt ut från Danmark medan de flesta svenska dokusåpisar bara som publik har Sverige - ett land med ungefär samma befolkningsmängd som NY.
Eftersom jag själv är ingenjör och jobbar med igenjörer hela tiden så skulle jag säga att PM kan mer än en rätt signifikant andel ingenjörer. Framför allt för att han brinner för vad han gör. I många fall så är det så att de som inte läst på universitetet men brinner för sitt intresse springer ringar runt de som har fina examen men inte har ett brinnande intresse. Kan vara ett h..e. vid rekrytering att få fina ansökningar med fina betyg där personen i fråga kräver konstant guidning för att de saknar egen initiativförmåga. Detta innebär även att en hel massa ingenjörer har teoretisk kunskap men klarar inte på egen hand att inse när och hur den kunskapen skall tillämpas.
Finns det ett svårt problem att lösa är det få företag som funderar "var har vi en civilingenjör". Man funderar på "vem har bra track record att lösa svåra problem".
Detta gör nu inte PM till ett universalgeni. Han kan en hel del om det han är intresserad av. Däremot verkar PM vara en person med betydande tunnelseende. Dvs ser han inte ett omedelbart behov av någonting så verkar han inte lägga tid på att lära sig det. Ignorerar man hur han är som person, så skulle han nog trots allt vara svår att anställa då hans kunskaper troligen är för snäva för att kan skall kunna arbeta bra självständigt. Med bra social förmåga skulle han nog kunna arbeta väldigt bra i grupp.
Och som fotnot så har jag ju aldrig träffat PM, vilket innebär att min vy av PM - liksom för övriga personer i tråden - är baserad på andrahandsinformation. Men andrahandsinformationen antyder inte att PM är okunnig inom de områden han är intresserad av, och bara har överlåtit åt andra andra bygga båtarna åt sig.