2017-09-23, 13:29
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Jag tror inte hon var död redan vid 21. Gällande förhörsteknik så är det mer av en självklarhet att man ger en del information som den misstänkte bygger upp sin version på, denna historia ser förhörsledarna till att få ett antal gånger på band eller pränt. I Danmark får de förhörda skriva under sitt förhör med underskrift så dom inte kan dra valsen att dom inte sett eller läst eller blivit lurade under polisförhöret. I Sverige finns inte namnunderskriften från de förhörda istället ser man bara "uppläst och godkänt" under förhören. Sen när PMs historia är väldokumenterad kommer godbitarna som förhörsledarna har i rockärmen. Kanske ett samtal, vad vet jag

I det andra forumet berättar danskarna att stället han påstår sig släppt av KW inledningsvis är adsolut inget ställe som en kvinna skall gå ensam på. Han har alltså haft en plan med vald ilandstigningsplats, osäkert område och att något kan ha hänt henne där.

Varför han valt tiden 22.30 måste också ha någon innebörd, vad däremot vet jag inte men givetvis är inte klockslaget valt av en slump. Något finns som i händelseförloppet som gör att han valt tidpunkten, vad vet inte jag men förhoppningsvis Jens Möller.

Kanske valde han 22:30, för att det inte skulle vara alltför mycket senare än han utlovat att vara tillbaka med KW? Samtidigt en tid då det är absolut mörkt, mindre risk för att personer rör sig i området och kan motbevisa det han sagt, och en tid då KW hypotetiskt skulle kunna ha blivit överfallen?

Intressant med någon form av nödmeddelande från KW. Trist dock om polisen velat behålla det i rockärmen, och infon nu - tack vara FBs detektiver - är tillgänglig för försvaret.
Citera
2017-09-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Då är jag en osund person.
I brist på en bandsåg hemma har jag sågat i tenn och mammutbetar (till knivmakeri) med hjälp av en fogsvans. Nu är ju tenn mjukt så sågen överlevde.
Tenn är jättemjukt. Går att tälja i med vanlig kniv. Man bygger dock inte maskineri, hyllor, skrov mm i den typen av metaller.

Mammutbetar är inte heller på långa vägar att jämföra med metallarbete eller keramik - går helt ypperligt att använda träsåg för att såga i ben. Just därför som en fogsvans skulle fungera väldigt väl att såga av lårbenen på ett lik. En traditionell fogsvans har tillräckligt stora tänder för att de inte skall sättas igen ("bli blinda").
Citera
2017-09-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och, hur mycket brydde du dig om min öppna, fråga, den om likstelhet, som faktiskt kan vara en faktor?
Känndes tidigt som om likstelhet kunde spela roll. Men det känns inte som att PM kan ha låtit det gå alltför många timmar från olycka/mord tills att han dumpade ut liket - han kan ju rimligen inte ha vågat vänta tills det ljusnade och det då fanns risk att någon skulle fotografera hans "begravning". Även om likstelheten kommer stegrande så tar det ju en bunt timmar innan den är fullt utvecklad.

Skulle han bara vänta två timmar med att försöka få ut kroppen så känns inte det som tillräckligt med tid för att faktiskt stoppa PM - då tror jag vikten ställer till mer besvär om han inte hade en vinsch eller någon talja eller liknande att kroka fast uppe i tornet.
Citera
2017-09-23, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Kanske valde han 22:30, för att det inte skulle vara alltför mycket senare än han utlovat att vara tillbaka med KW? Samtidigt en tid då det är absolut mörkt, mindre risk för att personer rör sig i området och kan motbevisa det han sagt, och en tid då KW hypotetiskt skulle kunna ha blivit överfallen?

Intressant med någon form av nödmeddelande från KW. Trist dock om polisen velat behålla det i rockärmen, och infon nu - tack vara FBs detektiver - är tillgänglig för försvaret.

Kan vara så gällande tiden 22.30. Har nog också med han rutt att göra. Tidpunkterna runt den har man inte gått ut med men såklart finns ganska exakta tidpunkter vilket Madsen vet när han steg iland.

Ja det är trist men media gick ut med detta för ett tag sedan och om samtalet stämmer är det Kurt som pratat för fritt. Jag har vetat om detta sedan artikeln publicerades då jag följer det andra forumet, men inte valt att ta det hit, men visst jag förstår hur du tänker.
Citera
2017-09-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jävligt mycket snack om sågar i denna tråd. Spelar det någon roll med vilken typ av eventuell såg dåren styckat KW med?

F.ö. har PM haft fantasier om död, styckningar, s/m och fan vet allt. Nu har han gjort det, den självgode idioten trodde dock att han skulle komma undan. Sicken dåre!
Om du funderar så kommer du snabbt på att det spelar en dj..a roll.

Om det är en såg som PM förväntas ha i ubåten så skulle man säga att det inte spelar någon roll, dvs PM tog vad han hade till hands. Om det är en såg som PM normalt inte har behov av i ubåten, men däremot ses bära samma dag som man far ut med ubåten, så spelar det ju plötsligt mångdubbelt mer roll.

Allt är alltså en fråga om kontext.
Citera
2017-09-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barskeback
Jag kan backa upp med att den är godkänd, de har någon slags licens för den, då privatpersoner inte bara kan äga och tuta omkring i ubåtar hursomhelst särskilt inte hemmagjorda sådana. Det var lite av en huvudvärk för alla inblandade om jag minns rätt, det fanns inte direkt något etablerat protokoll för staten när det kommer till sånt här.

Om den är besiktad ur ett säkerhetsperspektiv vet jag däremot inte.
Välkommen att då backa upp ditt påstående med en länk till en faktisk källa.
Citera
2017-09-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag förutsätter att polisen rett ut det vid det här laget.
Varför förutsätter du det? Hur skall polisen kunna säkert veta exakt hur väl ett vittne kommer ihåg fakta som inte ens borde varit viktiga vid det tillfälle vittnet påstår sig ha sett händelsen?
Citera
2017-09-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är korrekt, angående hur pålitliga vittnen är.

Men - jag har missat att vi skulle ha en trovärdig källa på att sågen är upphittad? Den kan väl inte ha legat under ett skrivbord på verkstan, och blivit missad först?
Finns ju påståenden om att polisen hittat en såg - men inte är övertygade om det är rätt såg. Men allt bygger ju då på exakt hur säker man kan vara på exakt hur den saknade sågen borde se ut.

Jag själv har två fogsvansar hemma trots att jag inte har större verkstad och trots att jag inte har träslöjd som hobby. Till råga på allt råkar båda ha orange handtag trots att det står Bacho på den större sågen och Sandvik på den mindre.

Om det är ett flertal personer som jobbar i PM:s verkstad så finns god chans att det borde finnas mer än en såg - bygger man t ex stöttor så finns anledning till en hel del träarbete i verkstan och då även chans att mer än en person är inblandad i detta.
Citera
2017-09-23, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Varför förutsätter du det? Hur skall polisen kunna säkert veta exakt hur väl ett vittne kommer ihåg fakta som inte ens borde varit viktiga vid det tillfälle vittnet påstår sig ha sett händelsen?

Denna utredning drog igång direkt mer eller mindre. Alltså retentionsintervallet på vittnesförhören i fallet är marginell och just det är till fördel att händelsen och senare polisförhör skett snabbt så missvisande information känns inte som aktuellt. Det finns självklart en anledning till att åklagaren tog upp detta i häktningsförhandlingen som graverande.
Citera
2017-09-23, 15:13
Medlem
Citat:
Vad folk får och vad folk gör är inte alltid samma sak.

Som båt räknat så är Nautilus just det - en båt. Är den mindre än gränsen för certifiering så blir det bara att använda den, så länge det inte sker yrkesmässigt.

Du tror väl inte att PM skickat in papper och frågat om det krävs något extra godkännande för att få bogsera en raketplatform efter ubåten?

Grundregeln du måste tänka hela tiden är är KISS - Keep It Simple Stupid. Om inte någon explicit tvingar PM att fixa ett godkännande så kommer inte PM själv att ta ett sådant steg. Finns ingen dokumentation någonstans presenterad att det skett något som helst godkännande av ubåten - däremot finns det en eller flera publikationer som utan att presentera någon källa verkar ha gjort antagandet att ubåten skulle vara besiktad och godkänd.

Som NY-artikeln där man tydligen hittat notering att det krävs godkännande för att ta med passagerare, men glömt att fundera på om den lagstiftningen faktiskt är applicerbar utanför ren yrkestransport. Hur många har sökt godkännande med fin certifiering för att skjutsa grannen i sin plastbåt?

Tack för konkret samt förklarande info. Uppskattas!
Jag fick en länk på danska igår. Som jag försökte översätta med Google translate.
Troligtvis gjorde jag något tekniskt fel (är inte jättebra på datoranvändande) eftersom jag fick upp lite märklig information. Eftersom jag inte ville få det om bakfoten frågade jag men fick inget svar.
Så tack än en gång för att du förklarade det för mig för att undvika missförstånd i framtiden.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-23 kl. 15:31.
Citera
2017-09-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här var kul. Du värderar folk som varit med i Big Brother högt, alltså?

Jodå, jag värderar såpakändisar högre än jag värderar Peter Madsen och andra misstänkta ubåtspsykopater och lustmördare.

Min kommentar var dock ett försök till att 'kändisranka' Madsen. Jag delar inte intrycket att 'han var nedlusad av journalister från jordens alla hörn'. Fritidsubåtar och raketentusiaster är väl tacksamma notisnyheter då och då men det ger knappast Madsen rockstjärnestatus utanför den närmaste kretsen. Inom kretsen verkar han dessutom mest eller åtminstone inte till obetydlig del ha stått för: drama, konflikter, splittring, processer och missnöje.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nåja. Intelligensmässigt står han ljusår över Linda Rosing (Big Brother-deltagare).

I ett sådant avseende är det väl mer intressant hur 'uppfinnargeniet' Peter Madsen står sig mot en genomsnittlig ingenjör, bilmekaniker, båtmaskinist, metallarbetare, byggarbetare, elektriker, etc. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?
Citera
2017-09-23, 15:27
Medlem
Citat:
Tenn är jättemjukt. Går att tälja i med vanlig kniv. Man bygger dock inte maskineri, hyllor, skrov mm i den typen av metaller.

Mammutbetar är inte heller på långa vägar att jämföra med metallarbete eller keramik - går helt ypperligt att använda träsåg för att såga i ben. Just därför som en fogsvans skulle fungera väldigt väl att såga av lårbenen på ett lik. En traditionell fogsvans har tillräckligt stora tänder för att de inte skall sättas igen ("bli blinda").

Jag använde mammutbete för att illustrera att en fogsvans fungerar väldigt bra till ben.
Eftersom mammutben har en hård tandemaljs liknande (ca 5 mm) yta innan man kommer in i själva benet.
Nej,man kan nog inte inte såga i härdat stål med en fogsvans.
Men det det är en Allroundsåg som fungerar till det mesta annat som mjukare metaller tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in