Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Tack för intressant info,Sheriffen

Tolkade jag det rätt? Att han får framföra Nautilus som en fritidsbåt
med vilken last som helst. Jag uppfattade raderna som taget ur ett längre sammanhang.
Så det är inte säkert att jag tolkade innebörden korrekt.
Vad folk får och vad folk gör är inte alltid samma sak.
Som båt räknat så är Nautilus just det - en båt. Är den mindre än gränsen för certifiering så blir det bara att använda den, så länge det inte sker yrkesmässigt.
Du tror väl inte att PM skickat in papper och frågat om det krävs något extra godkännande för att få bogsera en raketplatform efter ubåten?
Grundregeln du måste tänka hela tiden är är KISS - Keep It Simple Stupid. Om inte någon explicit tvingar PM att fixa ett godkännande så kommer inte PM själv att ta ett sådant steg. Finns ingen dokumentation någonstans presenterad att det skett något som helst godkännande av ubåten - däremot finns det en eller flera publikationer som utan att presentera någon källa verkar ha gjort antagandet att ubåten skulle vara besiktad och godkänd.
Som NY-artikeln där man tydligen hittat notering att det krävs godkännande för att ta med passagerare, men glömt att fundera på om den lagstiftningen faktiskt är applicerbar utanför ren yrkestransport. Hur många har sökt godkännande med fin certifiering för att skjutsa grannen i sin plastbåt?