2017-09-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej. Inte affärer i brottet. Affärer mellan tjänstemän och intressant att se vilka som får gräddfil i yrkeslivet trots denna kollosala jävla härva.

Att inte den senaste Jeppen blev åtalad själv tyder på fel i vårt system men det är redan glömt verkar det som och det är fritt fram att trolla vidare som åklagare.

Äh blir så jävla förbannad nu igen när jag tänker på det. HAN VISSTE ATT DET INTE SKULLE HÅLLA FRÅN BÖRJAN.

Nä. Ska inte elda upp mig. Sömn. Gonatt tråden.

Han var ju beordrad uppifrån att det skulle prövas i en ny rättegång. Bakbundna händer kan vi kalla det.
Citera
2017-09-19, 10:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Far och son Hjort passar illa in på beskrivningen som Sune gav. Vi kan alltid spekulera i Sunes vittnesmål men att han ska ta fel på en person på 1.75 och en på nästan 2 meter är faktiskt osannorlikt.
Ge oss gärna källhänvisningar Klas1981. Det finns ju oklarheter kring vilka uppgifter Sune Lindberg faktiskt lämnade i sitt vittnesmål. Hänvisa gärna till något i de här omdiskuterade utskrifterna av vad som egentligen sades vid de tidigare rättegångarna.

Citat:
Sen matchar inte fingeravtrycken dem heller (de ska vara kollade, har dock inte tillgång till ver det står)
Här har du fel. Det står ingenstans att man har kollat deras fingeravtryck.

Citat:
Just den biten är inte så viktig för mig, precis som snusprillan kan jag tänka mig andra förklaringar till fingeravtrycken.
Återigen, fingeravtrycket säkrades på lådan som pengarna stals ur. Förundersökningsledaren antog på goda grunder att fingeravtrycket kommer från gärningsmannen, och bad därför SKL kolla avtrycket mot Kaj Linna och vissa (men inte alla) brandsläckarförsäljare. Det är rätt uppenbart att fingeravtrycket antas vara ett viktigt bevis mot gärningsmannen.

Citat:
De ska ju varit ganska heta i utredningens början men då det inte ledde någonstans så avskrev polisen dem tidigt. Har dock ingen källa att hänvisa till här.
Om du tittar i nya FUP så hittar du förhör med flera personer som uppenbarligen är misstänkta för brottet. Varifrån får du uppgiften att några av dem skulle vara "avskrivna"?

Citat:
Som jag har förstått det så är det mest här i tråden som de florerar.
Nej, det är mest i FUP de "florerar" (aktbil. 131 och 133). Av någon anledning nämns de också i hovrättens nya dom. Kanske som en vink åt de här märkliga luleåpoliserna och åklagarna, som trots en total avsaknad av bevis mot Kaj Linna har velat få oss att tro att just han skulle vara gärningsmannen.

Citat:
Visst de insinuerades att de kunde vara tänkbara gärningsmän i "spår" men det var också för att visa att det "kan finnas andra tänkbara gärningsmän än Kaj Linna" och som du själv skrev, kan det vara "Nils" som de beskriver i spår?
Makarna Riström kunde beskriva personen, och skrev upp registreringsnumret på bilen. Det borde vara mycket enkelt för polisen att kolla upp vem det var. Men eftersom det garanterat inte var Kaj Linna de hade sett så bedömdes väl deras uppgifter som helt ointressanta.

Citat:
Framförallt får vi återkomma till min huvudpunkt, "Nils".

Nils känner till brottet så pass att de plockar in Kaj som de förmodligen aldrig ens misstänkt annars. För att citera GW, "Hade det varit du och jag hade de inte ens hämta oss till förhör".

Vi kan tala om teknisk bevisning på plats mm men Nils måste kopplas ihop med gärningsmannen.
Om du vill kunna koppla ihop "Nils" med gärningsmannen måste du väl först ha klart för dig vem den här gärningsmannen är? Och gärningsmannen kopplas ju lämpligen till brottsplatsen med den tekniska bevisningen.

Citat:
Däremot var det rätt att ta upp dem i rättegången, varför? Jo för att Kaj skulle vara dömt bortom rimligt tvivel, det ska man inte bli om det finns andra tänkbara gärningsmän. Sen om de faktiskt kan vara skyldiga är lite av en annan fråga.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Den enda förklaringen jag kan tänka mig till att hovrätten ens nämner LH och CH i domen är att man vill informera luleåpolisen och åklagarna om vart hovrätten själv anser att spåren pekar.

Citat:
Frågar du mig kan "i teorin" "Nils" ha planerat brottet och anlitat en annan gärningsman som vi inte känner till och sen skyllt allt på Kaj. Det är skäl mig för mig att inte döma någon utan riktiga bevis.
Ja, att Linna är helt oskyldig är det väl ingen sansad bedömare som tvivlar på. Den intressanta frågan är hur man lyckades döma honom helt utan bevis i de tidigare rättegångarna 2004/2005, och varför åklagaren sedan försökte få honom fälld igen 2017.
Senast redigerad av Draifos 2017-09-19 kl. 11:39.
Citera
2017-09-19, 13:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han var ju beordrad uppifrån att det skulle prövas i en ny rättegång. Bakbundna händer kan vi kalla det.
Har du någon källhänvisning här? Vem menar du skulle ha beordrat honom?

Som jag har förstått det så kunde åklagaren Jens Göransson inte på objektiva grunder emotse en fällande dom mot Kaj Linna, och då var det väl i direkt strid med lagen att åtala honom?
Citera
2017-09-19, 22:52
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Kaj berättade i kvällens Breaking news (Filip o Fredrik) att tjejen (hans kärlek som han sa) han är tsm med nu träffades på kåken där hon jobbade som plit. Visste ni detta eller är det en nyhet?
Citera
2017-09-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Kaj berättade i kvällens Breaking news (Filip o Fredrik) att tjejen (hans kärlek som han sa) han är tsm med nu träffades på kåken där hon jobbade som plit. Visste ni detta eller är det en nyhet?

jobbade som plit sa han inte
Citera
2017-09-20, 09:15
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolosaurus
jobbade som plit sa han inte
Det stämmer. Han sa att hon jobbade som fångvaktare.
Citera
2017-09-20, 12:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Utan är outa mig för mycket så hade polisen samt ett väsende tillgång till dessa handlingar, problemet var bara att ingen var sugen att skriva in sitt jävla lösenord och bli den som gjorde mer skada. (Som om det hade varit möjligt).

Alla anställda åt staten visste precis hur åt helvete detta var så ingen var så sugen att gå in och öppna dessa filer före man blev tvingad.

Jag är intresserad av ekonomiska transaktioner mellan privatkonton just nu. Verkar vara betydande summor som betalats mellan några herrar.
De här handlingarna gör det antagligen ännu mer uppenbart att åklagarna medvetet valde att åtala fel snubbe. Och genom att fortsätta låtsas att man trodde att Linna var skyldig kunde Jens Göransson nu ta det här till ny prövning, och låta domstolen fatta det oundvikliga beslutet att släppa ut Linna. På det här sättet kunde Göransson slingra åklagarväsendet ur knipan, och luleåpolisen kan nu fortsätta att antyda att Linna skulle vara misstänkt. Det är naturligtvis så åklagarens märkliga uttalande skall tolkas. "Att Linna frias, innebär att mördaren går fri".

Den nye förundersökningsledaren(?) i Luleå verkar alltså vara inne på att det fortfarande är den lustiga "indiciekedjan" som gäller, snarare än fingeravtrycket och vittnesuppgifterna om den vita bilen. Luleåpolisen torde vara mycket bekymrad över fingeravtrycket som inte matchar Kaj Linna, men med lite tur lyckas man säkert slarva bort det också. Precis som man gjorde med protokollen/utskrifterna, en av de misstänktas samtalslistor, DNA-spåret, förhöret med kvinnan i England, och mer än femtio andra sidor av förundersökningen.
Citat:
Åklagaren: Att Linna frias, innebär att mördaren går fri

[/../]
P.O Andersson är chef för enheten för grova brott hos polisen i Norrbotten. För honom innebär friandet av Kaj Linna att Norrbottenspolisen har fått ett 13 år gammalt ouppklarat mord att hantera.

– Vi har ju nu ett 13 år gammalt olöst mord där det inte finns teknisk bevisning, utan bara indicier. Det måste vi nu försöka klara upp, säger han.

Han menar att det faktum att Kaj Linna nu frias efter tretton år, efter att både tingsrätt och hovrätt tidigare har bedömt att bevisningen håller, visar på vikten av teknisk bevisning.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4tj4BUWQ-RYJ:www.dn.se/nyheter/sverige/aklagaren-att-linna-frias-innebar-att-mordaren-gar-fri/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Senast redigerad av Draifos 2017-09-20 kl. 12:54.
Citera
2017-09-20, 14:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Det stämmer. Han sa att hon jobbade som fångvaktare.
Han sa att hon jobbade i fängelset. Det finns fler yrken än fångvaktare.
Citera
2017-09-22, 11:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Lögner är uppenbara och haglar i Kalamarksärendet.

Jag ska ställa samman ett pottpurri inom kort.
Ja, man kan undra varifrån alla konstiga uppgifter kommer. Vid den senaste rättegången menade alltså åklagaren att skospåren i snön visade att gärningsmannen hade skostorlek 43. Uppgiften om skostorlek 48 skulle tydligen ha berott på en felavläsning i en tabell:
I själva verket var det precis tvärtom. Det var uppgiften om storlek 43 som berodde på en felavläsning, och en korrekt avläsning av polisens tabell ger alltså skostorlek 48:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

De lokala mordutredarna har också hävdat att fingeravtrycken som tidigare antogs ha lämnats av gärningsmannen är ointressanta, och att de inte behöver jämföras mot samtliga misstänkta. Detta eftersom gärningsmannen lätt hade kunnat öppna det stora locket på trälådan utan att ta av sig handskarna:
Av den nya redovisningen från NFC från 2017 framgår att det i själva verket rör sig om en pappkartong med måtten 16 x 6 cm (aktbil. 133, sid. 16).
Senast redigerad av Draifos 2017-09-22 kl. 12:00.
Citera
2017-09-22, 11:20
Medlem
Kaj Linna har ett väldigt fast handslag. Köpte boken och fick den signerad på NK igår.
Inte bitter men besviken, sade han ...

http://www.gp.se/n%C3%B6je/kaj-linna-kommer-till-bokm%C3%A4ssan-1.4564542

Finns alltså fler chanser att se och höra honom ..
Citera
2017-09-22, 19:23
Medlem
Enligt källa i Gislaved är Kaj Linna och Glenn Broken ansvariga för ett självmord, de 2 tillsammans brukade tvinga av en svensk 100:-. annars blev det stryk.
Citera
2017-09-22, 20:02
Medlem
Han hoppade framför T-banan i Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här