2017-09-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så det ska göras för "Det är så man alltid gjort"? Bra argument.
Men nej tack, ett så uppblåst och förlegat företag hoppar jag gärna över.

Se det inte som ett argument, mer som en orsak.
Citera
2017-09-22, 00:28
Medlem
dandylines avatar
Nordea som gäller om du vill öppna företagskonto snabbt och utan bankbesök. Allt sker online.
Citera
2017-09-22, 01:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Nordea som gäller om du vill öppna företagskonto snabbt och utan bankbesök. Allt sker online.

Nordea och swedbank suger verkligen balle.
De vill egentligen inte ha kunder.
Citera
2017-09-22, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Då vill det till att ni redovisar skälen till ert ställningstagande.
För övrigt ser vi med fördel att det används vårdat språk här.
Citera
2017-09-22, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Många tror man har med system att göra och inte människor därför är man rätt för att besöka banken eller ringa, man tror man kan fylla i ett formulär. De personerna borde inte få starta företag, jävla miffon.

Jag har startat massa företagskonton, aldrig några problem, men jag har helt enkelt bokat ett möte och träffat banken och 30 minuter senare haft ett konto. Vad är det som är så jävla svårt?

Studioxswe har helt rätt. Vill du ha vettiga villkor så är det personkontakt. Detta plus att bankerna har krav på sig att veta sina företagskunders verksamhet. Kravet kom för att försvåra penningtvätt.

Så gör en presentation av din verksamhet och boka sen ett möte.
Citera
2017-09-22, 06:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då vill det till att ni redovisar skälen till ert ställningstagande.
För övrigt ser vi med fördel att det används vårdat språk här.

Jaha okej då.
Nordea och swedbank stänger ner service efter service och stänger ner kontor efter kontor.
Man hanterar inga kontanter.
Man sparkar all personal så boskapen(dvs kunderna) får stå i kö 1 timme.
Personalen som e kvar jobbar väldigt sakta dvs inte som i andra jobb där man (tyvärr)måste stressa lite om man har kunder på kö.
man stänger så tidigt som möjligt. Nej inget kontor öppet till 18 som i vissa länder och vi också hade iallafall 1dag i veckan på torsdagar vad jag minns i sverige).

man misstänkliggör alla kunder (förutom om du ser ut som en wallenbergare)och förnedrar till och med kunder som kan komma in med belopp på 4-5tusen.

Man tar avgifter för i princip allt dvs för att vi gör deras jobb och de slipper ha svensk personal ska vi betala detta en gång til genom olika avgifter.

Och nordea och swedbank har varit först ut med att äckla sig hela tiden.
där kom några av skälen.
Senast redigerad av Blatteman 2017-09-22 kl. 06:35.
Citera
2017-09-22, 09:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nä, Nordea fungerar bra för småföretag. För en dryg tusenlapp får man både Bankgiro och Plusgiro, samt betalkort och bra fungerande internetbank och kundtjänst.

Kommer säkert bli ännu bättre när de flyttar HK till Helsingfors.

Ett annat alternativ är Danske Bank med HK i Köpenhamn.
Senast redigerad av Karman 2017-09-22 kl. 10:06.
Citera
2017-09-22, 12:33
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Jaha okej då.
Nordea och swedbank stänger ner service efter service och stänger ner kontor efter kontor.
Man hanterar inga kontanter.
Man sparkar all personal så boskapen(dvs kunderna) får stå i kö 1 timme.
Personalen som e kvar jobbar väldigt sakta dvs inte som i andra jobb där man (tyvärr)måste stressa lite om man har kunder på kö.
man stänger så tidigt som möjligt. Nej inget kontor öppet till 18 som i vissa länder och vi också hade iallafall 1dag i veckan på torsdagar vad jag minns i sverige).

man misstänkliggör alla kunder (förutom om du ser ut som en wallenbergare)och förnedrar till och med kunder som kan komma in med belopp på 4-5tusen.

Man tar avgifter för i princip allt dvs för att vi gör deras jobb och de slipper ha svensk personal ska vi betala detta en gång til genom olika avgifter.

Och nordea och swedbank har varit först ut med att äckla sig hela tiden.
där kom några av skälen.

Att man minskar antalet kontor beror ju främst på att efterfrågan inte är lika stor som den var förr i tiden. Man kan göra, i stort sett, allt hemifrån via Internet- och mobilbank och kan ju samtidigt i nämnda banker ringa Telefonbank dygnet runt alla dagar. Så att man dragit ner på service, nej. Man har däremot gjort om service efter kundens behov och efterfrågan.

Att dem sparkar personal vet jag inget om, det är väl isåfall att personalomsättningen har att göra med intern rörlighet. Dvs att personalen får nya tjänster, som inte inkluderar kassa/kundtjänst.
Man kan ju heller inte bara ta ett stolpskott från gatan och ställa den i kassa/kundtjänst på en av Sveriges största banker utan att ge den utbildning först...

I finansbranschen är det bättre att jobba effektivt, men i ett lugnt tempo. Att stressa innebär fel, att göra fel kan innebära höga onödiga kostnader för bankens verksamhet. Att göra klart ett ärende innan man går över till nästa känns väl logiskt, eller?

Finns rätt så många kontor som har öppen kassa/kundtjänst till 18, vissa endast en dag i veckan. Beror på vart du bor. Skulle du däremot boka möte så går det att få till möte utanför de ordinarie öppettiderna, allt du behöver göra är att fråga.

Man "misstänkliggör" ingen, men man är däremot skyldig att förstå var pengarna kommer ifrån - om du ska sätta in dem i banken - samt vilka övriga tjänster du nyttjar och hur du nyttjar dem.
Detta är enligt Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

De kunder som har större kapital, företagstjänster, eller som t.ex har uppdrag inom riksdagen eller högre positioner i försvarsmakten (Så kallad PEP) anses utgöra högre risk för bankernas motverkan av penningtvätt och finansiering av terrorism. Därför följs "Wallenbergare" och liknande kunder upp mer regelbundet och får svara på ännu mer frågor än vad Agda 78 år med pensionskonto, bankkort och kuvertgirotjänst får göra.

---
Det är ingen som tvingar dig att nyttja bankens tjänster, det innebär dock en kostnad för banken att uppehålla och uppdatera tjänsterna så att dem fungerar på ett bra och säkert sätt. Därför betalar man som kund en avgift för att få använda tjänsterna. Eller hade du bedrivit ett företag som inte tar betalt för dem tjänster dina kunder nyttjar? Tror inte det va..
Citera
2017-09-22, 16:54
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Varför i helvete ska jag behöva göra ett ansikte till ansikte-möte över att öppna ett konto på en bank 2017 när jag kan sköta bra mycket mer avancerade och känsliga ärenden komplett online?

Vet inte vad du anser är ett känslig ärende men bankerna lånar ut pengar till dig, utan att ha någon som helst koll på vem du är. Vad spelar det för roll om det är 2017 eller 1817? Har alla personer gått och blivit ärliga bara för det är 2017? Skulle inte tro det.

Men du har ju alternativ, mina bitcoin, kör paypal eller kräv betalning i morötter, för mig kvittar det.
Citera
2017-09-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag valde då att starta upp ett nytt bolag från grunden eftersom jag inte vill att mitt andra bolag ska bli straffat om något skulle gå fel i det nya. Jag startar som enskild firma och valde även att byta bank till SEB.

Det nya bolaget kommer först öppnas som enskildfirma o då behövs väl ett sparkonto och ett rörelsekonto. Men det fick jag inte hos SEB

Frågar av nyfikenhet, är det nuvarande bolaget AB? Hur tänker du när du startar en enskild firma och vill skydda något, går det åt skogen är du personligt skyldig? Hur ser din privata ekonomi ut - det spelar ju stor roll när du som enskild firma ska teckna avtal.
Citera
2017-09-22, 18:22
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vet inte vad du anser är ett känslig ärende men bankerna lånar ut pengar till dig, utan att ha någon som helst koll på vem du är. Vad spelar det för roll om det är 2017 eller 1817? Har alla personer gått och blivit ärliga bara för det är 2017? Skulle inte tro det.

Men du har ju alternativ, mina bitcoin, kör paypal eller kräv betalning i morötter, för mig kvittar det.
När du så enkelt kan kontrollera mig med elektroniska id'n och diverse upplysningar digitalt från myndigheter med ett knapptryck, som tycks vara nog bra för bra mycket känsligare saker, så ser jag inga som helst bekymmer att följa med tiden.
Citera
2017-09-22, 19:33
Medlem
Denoms avatar
Hur många siffror är det du omsätter med din verksamhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in