2017-09-22, 00:20
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Men jag hävdar ju att så inte är fallet.
Vet du inte vad hypotetiskt betyder? Spela med.
Citera
2017-09-22, 00:22
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Vet du inte vad hypotetiskt betyder? Spela med.
Jag förstår inte den diskussionen. Det blir en meta-diskussion.
Citera
2017-09-22, 00:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Och ändå kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet först på 1960-talet. Kvinnan har haft högt värde när hon tillhört en man ja.

Inte enligt de fyra svenska trettonhundratalslagstiftningarna jag länkade till. I de isländska samtida lagarna - där gjorde man skillnad på var i den sociala hierarkin kvinnan stod (dvs om hon var gift eller inte) - det gjorde man inte i de svenska sjuhundra år gamla lagarna.

De lagarna har ju visserligen inte gällt fram till idag - men fortfarande. Det har varit olagligt sedan medeltiden att våldta en kvinna i Sverige - oavsett om hon var gift eller inte.

Försök inte blanda bort korten för att göra dig och kvinnor till de eviga offren det alltid är synd om ännu en gång, tack.

Citat:
Jag förstår inte den diskussionen. Det blir en meta-diskussion.

Med andra ord blev diskussionen lite jobbig och argumenten börjar tryta, så då åker fingrarna i öronen på Buffy.

Oärlig argumentation är synnerligen en passande benämning.
Senast redigerad av frange 2017-09-22 kl. 00:25.
Citera
2017-09-22, 00:28
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte enligt de fyra svenska trettonhundratalslagstiftningarna jag länkade till. I de isländska samtida lagarna - där gjorde man skillnad på var i den sociala hierarkin kvinnan stod (dvs om hon var gift eller inte) - det gjorde man inte i de svenska sjuhundra år gamla lagarna.

De lagarna har ju visserligen inte gällt fram till idag - men fortfarande. Det har varit olagligt sedan medeltiden att våldta en kvinna i Sverige - oavsett om hon var gift eller inte.

Försök inte blanda bort korten för att göra dig och kvinnor till de eviga offren det alltid är synd om ännu en gång, tack.

Med andra ord blev diskussionen lite jobbig och argumenten börjar tryta, så då åker fingrarna i öronen på Buffy.

Oärlig argumentation är synnerligen en passande benämning.
Nej? Jag skulle ponera att sexuell makt finns och huruvida det vore problematiskt att förneka den. Jag anser inte att den finns på det sättet och ser därför inget problem. Jag förstår att du och andra anser att den finns och därigenom ser problem att förneka densamma.

Förstår inte det oärliga i det.
Citera
2017-09-22, 00:36
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej? Jag skulle ponera att sexuell makt finns och huruvida det vore problematiskt att förneka den. Jag anser inte att den finns på det sättet och ser därför inget problem. Jag förstår att du och andra anser att den finns och därigenom ser problem att förneka densamma.

Nej - och Marie-Antoinette förstod heller inte att - eller varför - folket i Frankrike led utav hungersnöd. "Men varför svälter de - varför äter de inte bakelser?"

Betyder det att befolkningen inte svalt och led innan Franska Revolutionen?

Är du verkligen som en femåring, som resonerar att "det jag inte ser existerar inte"?!?
Citera
2017-09-22, 00:39
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:

Se där, du vet vad hypotetiskt betyder och det visste man att du gjorde.
Citera
2017-09-22, 00:41
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej - och Marie-Antoinette förstod heller inte att - eller varför - folket i Frankrike led utav hungersnöd. "Men varför svälter de - varför äter de inte bakelser?"

Betyder det att befolkningen inte svalt och led innan Franska Revolutionen?
Och du verkar ha svårt att förstå att bara för att män raggar mer och är ute efter tillfälliga ligg när det inte det man vill ha så betyder det inte att man har makt. Istället för din Marie Antoinette liknelse- är det som att bli sur på en person som hela tiden erbjuds mjölk att dricka men som inte kan ta upp näringen i mjölken, och behöver något annat.

Jag har varit i "svält" efter någon som tyckte om mig, och inte det hål i väggen jag representerade, har män då den relationella makten?
Citera
2017-09-22, 00:44
Medlem
Citat:

Poängen med min fråga är följande: Givetvis måste även den mest indoktrinerade feministen svara ja på min fråga, det spelar roll.

Och om det spelar roll så betyder det att det är viktigt att faktiskt ta reda på om så är fallet och inte lalla runt med massa agendadrivet, manipulativt, emotionellt och oärligt argumenterande.

Det komiska med feminismen är att feminister anser det som att deras position försvagas så fort verkligheten pekar på något annat än vad de hoppas på att den skall göra, och kan/vill därför inte se denna verklighet och fortsätter därför att argumentera utifrån sin agendadrivna illusion.

Förstår du inte att det i det långa loppet drabbar kvinnor lika mycket som män om vi sticker huvudet i sanden istället för att undersöka hur det faktiskt ligger till i viktiga frågor?
Citera
2017-09-22, 00:45
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Och du verkar ha svårt att förstå att bara för att män raggar mer och är ute efter tillfälliga ligg när det inte det man vill ha så betyder det inte att man har makt. Istället för din Marie Antoinette liknelse- är det som att bli sur på en person som hela tiden erbjuds mjölk att dricka men som inte kan ta upp näringen i mjölken, och behöver något annat.

Jag har varit i "svält" efter någon som tyckte om mig, och inte det hål i väggen jag representerade, har män då den relationella makten?
Håll dig till ämnet: kvinnans sexuella makt. Svara ärligt: känner du någon slags skam/skuld över att detta är sanning? Snälla gör inte det, det är som det är. Du har inte bett om den kanske men den existerar.
Citera
2017-09-22, 00:47
Medlem
franges avatar
Citat:

Du verkar ju inte ens förstå resonemanget eller diskussionen. Nej - personen som ständigt erbjuds alla möjliga drycker men endast dricker minst tvåhundra år gamla franska viner (och får det) - jämförs med den som endast har mjölk eller vatten att dricka.

Tyder det inte på att den som då får så många erbjudanden - inklusive vråldyra franska viner - har mer makt och mer värde än den som får nöja sig med mjölk eller vatten?

Citat:

Fick du inte några som helst erbjudanden - som du tackade nej till eftersom snubbarna var otrevliga/fula/tråkiga/på andra sätt opassande, så de inte var några du fick känslor för?
Citera
2017-09-22, 00:47
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dingdingvarld
Poängen med min fråga är följande: Givetvis måste även den mest indoktrinerade feministen svara ja på min fråga, det spelar roll.

Och om det spelar roll så betyder det att det är viktigt att faktiskt ta reda på om så är fallet och inte lalla runt med massa agendadrivet, manipulativt, emotionellt och oärligt argumenterande.

Det komiska med feminismen är att feminister anser det som att deras position försvagas så fort verkligheten pekar på något annat än vad de hoppas på att den skall göra, och kan/vill därför inte se denna verklighet och fortsätter därför att argumentera utifrån sin agendadrivna illusion.

Förstår du inte att det i det långa loppet drabbar kvinnor lika mycket som män om vi sticker huvudet i sanden istället för att undersöka hur det faktiskt ligger till i viktiga frågor?
Att män i högre grad verkar ragga och rikta in sig på många är antagligen ett resultat av att de får nobben sexuellt ja. Men då kommer vi till ursprungsfrågan. Synen på vad som är makt i det här fallet. Jag skulle kanske ha lättare att esokera som du om jag skulle benämna det sexuellt kapital.
Citera
2017-09-22, 00:51
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Håll dig till ämnet: kvinnans sexuella makt. Svara ärligt: känner du någon slags skam/skuld över att detta är sanning? Snälla gör inte det, det är som det är. Du har inte bett om den kanske men den existerar.
Jag känner ingen skam för jag definierar det inte som makt. Som du själv påpekat flera gånger är jag korkad, inte snygg och tja inte mycket att ha på det kvinnliga planet. Unga attraktiva kvinnor kanske kan få fördelar via sitt utseende ja, frågan är ju om värdet på det är särskilt stor då den är så pass villkorad till yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in