2017-09-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, om hans beteende bygger på beräkning och planering att komma undan är detta ju inte typiskt för någon med Asperger (tydligen utan b).

Jag är inte psykiatriker, men av det jag lärt mig på senare år ska tydligen beteckningen "Asperger" inte längre användas, det ska kallas autism-spektrum tillstånd AST som Whyback mycket riktigt skriver.

Just att vara väldigt fokuserad på något - tunnelseende, försedd med skygglappar mot omgivningen - är typiskt för många med den diagnosen.
I den svensk-danska serien "Bron" är rollfiguren polisen Saga Norén en person med AST symptom som beskrivs och gestaltas väldigt bra.

Det kan ju vara som Whyback beskriver det, att PM pga av AST är så fokuserad på sig själv och sitt att han inte tänker på KW och det som hänt när han går iland. Frågan är om han kan anses helt tillräknerlig om hans diagnos tar sig sådana uttryck.

Men en AST saknar inte empati! De förstår bara inte att läsa av andra människors känslouttryck så lätt. Om de bara förstår att någon är ledsen så är de medkännande. Det är en viktig skillnad. Att inte känna empati och att inte förstå att uttrycka empati och att ha svårt för att förstå att tolka känslouttryck hos andra människor.
Citera
2017-09-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Var i Danmark på långhelg nyss (Københavnsområdet) och det som förvånade mig var hur lite känd Peter Madsen ändå verkar ha varit jämfört med den bilden som nu målas upp när jag pratade med kända och okända där.

Vissa hade hört honom innan denna cirkus, men de flesta visste bara något om att det fanns några som provade skjuta upp raketer och eventuellt att det fanns en ubåt eller två. Sen att det varit massa gräl i föreningen tycktes vissa vetat om. Många sa rakt ut att de aldrig hört talats om honom innan denna sak. Kanske att de haft något vagt minne om någon raket någon gång från Bornholm.

Nu har han dock blivit mycket mer känd. Men bilden som media, kanske i synnerhet den svenska, provar måla upp att han var rena kändisen även innan detta verkar vara grovt överskattad? Men antar det gör saken mer intressant om man blåser upp detta.

Jag fick tidigt i denna saken intrycket av att de flesta i Københavnsområdet kände till honom mycket väl innan denna händelse (på nivån att en stor andel av de vuxna direkt kunde säga "Det är Peter Madsen" om det var en bild på honom i ett korsord). Det verkar dock inte alls vara i närheten av fallet faktiskt. Sen om man betraktar hur förvånansvärt få tittare som diverse, många år gamla klipp, har om och runt Peter Madsen även en månad efter denna händelse blir det enligt mig lite svårt att svälja bilden av att han skulle en så känd person.

Har vi (och media) kanske blivit lite skadade av händelsens uppmärksamhet och retroaktivt upphöjt hans tidigare kändisnivå till för höga höjder?

Jag har nog det i alla fall.
Han var ju känd i ubåtsbranschen. Om det finns en sån. Men nån här (!) gav honom stjärnstatus. Media har gjort sitt till. Men han kan nog vara imponerande på naiva personer som dåras av hans vältalighet.
Han är en nolla och en pajas.
Citera
2017-09-21, 22:56
Medlem
Citat:
Nej, om hans beteende bygger på beräkning och planering att komma undan är detta ju inte typiskt för någon med Asperger (tydligen utan b).

Jag är inte psykiatriker, men av det jag lärt mig på senare år ska tydligen beteckningen "Asperger" inte längre användas, det ska kallas autism-spektrum tillstånd AST som Whyback mycket riktigt skriver.

Just att vara väldigt fokuserad på något - tunnelseende, försedd med skygglappar mot omgivningen - är typiskt för många med den diagnosen.
I den svensk-danska serien "Bron" är rollfiguren polisen Saga Norén en person med AST symptom som beskrivs och gestaltas väldigt bra.

Det kan ju vara som Whyback beskriver det, att PM pga av AST är så fokuserad på sig själv och sitt att han inte tänker på KW och det som hänt när han går iland. Frågan är om han kan anses helt tillräknerlig om hans diagnos tar sig sådana uttryck.
Just Aspergers har ju varit oerhört "populärt" de senaste åren så det är inte så konstigt att den termen fortfarande används, även om det som menas är en person som ligger på spektrat. Nu är inte jag heller någon psykiatriker, men man kan knappast diagnostisera någon baserat på hur den beter sig framför en presskår efter en sådan händelse. Jag skulle iaf inte lägga alltför mycket vikt vid just den korta filmsnutten.
Senast redigerad av tasksaft 2017-09-21 kl. 22:59.
Citera
2017-09-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men en AST saknar inte empati! De förstår bara inte att läsa av andra människors känslouttryck så lätt. Om de bara förstår att någon är ledsen så är de medkännande. Det är en viktig skillnad. Att inte känna empati och att inte förstå att uttrycka empati och att ha svårt för att förstå att tolka känslouttryck hos andra människor.

Jag håller med. Sen kan ju vissa störningar ge många symptom på andra störningar. Är ingen expert på psykiatri, men det förefaller inte orimligt för mig att han har en stark narcissistisk personlighetsstörning (vilket även Leif GW är inne på). Sen att han på grund av denna och den medföljande felaktiga uppfattningen av hur han själv uppfattas av andra lätt kan uppvisa ovanligt många symptom på någon form av AST utan att av den anledningen ha det.
Citera
2017-09-21, 23:11
Medlem
Citat:

Nej, du har mycket rätt i det du säger, personer inom AST VILL känna "rätt" känslor för olika situationer, men har klara svårigheter att UPPFATTA dom. Det blir därför extremt svårt vid obekanta händelser och stress, för dom har som strategi att LÄRA SIG hur man "bör" reagera och visa empati, och det fungerar i de flesta vardagssituationer. Det stjäl en massa energi, att hela tiden behöva anstränga sig för att "passa in", vilket de flesta av de elever jag möter dagligen uttrycker som jobbigt ( såklart, för de flesta är det "bara" att koppla på känslan, och agera efter den....).

Så, viljan, och behovet av, att känna och visa empati finns, men kompassen är trasig eller finns knappt alls för den riktning man ska känna mot/till ( en liten enkel metafor..). DÅ får man plugga in olika situationer.

Tillbaka till PM, han hade nog inte varit nära en avliden person, annat än möjligtvis fadern, och hade inget intränat recept på hur det skulle hanteras. Efter flera timmars funderande, gled han kanske in i sagovärlden, blev kapten Nemo, och fattade ett för den rollen nödvändigt beslut; den döda kroppen skulle få en sjöbegravning........

Jag säger inte att det är så, men har tankar om att PM KAN ha tänkt på liknade sätt. Sedan är det för honom sekundärt, att han av praktiska skäl var "tvingad" att stycka, av något skäl........

Väl iland, hade har gjort det han ansåg naturligt och "rätt", och var mest koncentrerad på det som hänt senast, att varit "tvungen" att sänka sin älskade båt. Han kopplar inte händelsekedjan, utan ser varje del för sig, också ett mycket typiskt drag för de med diagnoser inom AST.
Senast redigerad av Whyback 2017-09-21 kl. 23:18.
Citera
2017-09-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Var i Danmark på långhelg nyss (Københavnsområdet) och det som förvånade mig var hur lite känd Peter Madsen ändå verkar ha varit jämfört med den bilden som nu målas upp när jag pratade med kända och okända där.

Vissa hade hört honom innan denna cirkus, men de flesta visste bara något om att det fanns några som provade skjuta upp raketer och eventuellt att det fanns en ubåt eller två. Sen att det varit massa gräl i föreningen tycktes vissa vetat om. Många sa rakt ut att de aldrig hört talats om honom innan denna sak.

Nu har han dock blivit mycket mer känd. Men bilden som media, kanske i synnerhet den svenska, provar måla upp att han var rena kändisen även innan detta verkar vara grovt överskattad?

Jag fick tidigt i denna saken intrycket av att de flesta i Københavnsområdet kände till honom mycket väl innan denna händelse (på nivån att en stor andel av de vuxna direkt kunde säga "Det är Peter Madsen" om det var en bild på honom i ett korsord). Det verkar dock inte alls vara i närheten av fallet faktiskt. Sen har ju klipp om och runt PM extremt få tittare även en månad efter denna sak.

Har vi (och media) kanske blivit lite skadade av händelsens uppmärksamhet och retroaktivt upphöjt hans tidigare kändisnivå till för höga höjder?

Jag har nog det i alla fall.

Ja,varken jag själv eller någon jag samtalat med om PM kände till hans existens före den tionde augusti. Nu känns det som om att man känt till honom hela livet.
Polisen har varit som skickliga dramaturger och pytsat ut något sådär var tredje dag.Varpå det varit huvudnyheten i samtliga tidningar under ett par dagar. Vi har liksom fått känna PM baklänges .
Hans liv,hans ungdom samt barndom. Tills det känns som att han är någon kändis som vi alltid känt till. Det har varit en hype i 5 veckor nu. Men så är det ett extraordinärt ,hemskt brott också. Fallet kliar på hjärnan och så gör gåtan PM också. Jag gick in på Youtube och spanade på PM andra dagen. Då var det helt överskådligt.Nu svämmar det över helt på Youtube med reportage från jordens alla hörn.
Citera
2017-09-21, 23:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Just Aspergers har ju varit oerhört "populärt" de senaste åren så det är inte så konstigt att den termen fortfarande används, även om det som menas är en person som ligger på spektrat. Nu är inte jag heller någon psykiatriker, men man kan knappast diagnostisera någon baserat på hur den beter sig framför en presskår efter en sådan händelse. Jag skulle iaf inte lägga alltför mycket vikt vid just den korta filmsnutten.

Visst, håller naturligtvis med om att vi inte kan diagnostisera PM utifrån en filmsnutt.
Men om man uppfattar en person som helt empatistörd och mycket oberört känslokall i en viss situation - så kan det ju istället kanske härledas till ett AS-tillstånd. Det redigerar ju bilden från förhärdad brottsling till någon som mest är annorlunda och inte själv styr så mycket över hur han uppfattas.

Antingen är PM en mycket udda person som iskallt visar upp en tillrättalagd bild efter mord och styckning, eller så har han ett AS-tillstånd mm som gör att han bara är fokuserad på sig själv där vid ilandstigningen och inte ägnar det han gjort under natten någon tanke. Eller en blandning av båda.

Mot AS-tillståndet talar att han faktiskt ljög om att han satt iland KW. Det kräver planering, påhittighet och aktiv lögn och går inte ihop med Asperger och AST.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-21 kl. 23:19.
Citera
2017-09-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ja,varken jag själv eller någon jag samtalat med om PM kände till hans existens före den tionde augusti. Nu känns det som om att man känt till honom hela livet.
Polisen har varit som skickliga dramaturger och pytsat ut något sådär var tredje dag.Varpå det varit huvudnyheten i samtliga tidningar under ett par dagar. Vi har liksom fått känna PM baklänges .
Hans liv,hans ungdom samt barndom. Tills det känns som att han är någon kändis som vi alltid känt till. Det har varit en hype i 5 veckor nu. Men så är det ett extraordinärt ,hemskt brott också. Fallet kliar på hjärnan och så gör gåtan PM också. Jag gick in på Youtube och spanade på PM andra dagen. Då var det helt överskådligt.Nu svämmar det över helt på Youtube med reportage från jordens alla hörn.
Visst är det så som du säger. Nu tänker jag låta PM vila. Gonatt
Citera
2017-09-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du försöker blanda mellan "högfungerande" och "lågfungerande" inom AST. De "högfungerande" har svårigheter, men många lever och fungerar i samhället, utan större problem, i vardagen, främst är det rutiner som gör att det går bra. Men, i lite jobbiga situationer, slår det ofta om uppe i "kontoret", det blir kaos, ett kaos som jag inte begriper, men måste hantera i min vardag. Det går inte att förstå, men måste hanteras. Kaoset kan ta olika vägar, allt från total avstängning och apati, till helt furiösa utbrott utan möjlighet till kontakt. Jag vill tillägga, att det är ganska ovanligt att det kommer en sådan genomklappning, men den kommer särskilt om det finns mycket nya obekanta händelser och i ett stressat moment.

Jag "bara" jobbar med dessa ( till 99,9 %) underbara ungdomar, för dom är precis som alla andra i övre tonåren, MEN dom kan få detta händelsestyrda stresspåslag, som andra ungdomar knappt lyfter på ögonbrynen för.

Nej, nu har du slarvläst igen. Jag skrev att jag inte hade någon erfarenhet av högfungerande AST. Som lever som vanligt med job,familj osv Mitt barn har en arbetskamrat som jag hört talas om bara.
Min egen erfarenhet kommer från AST som bor i gruppboenden och arbetar med dagverksamhet (en gång för länge sedan.) Kaoset är jag bekant med dock inte ljugande,planerande samt duperandet.
Citera
2017-09-21, 23:24
Medlem
Citat:
Visst, håller naturligtvis med om att vi inte kan diagnostisera PM utifrån en filmsnutt.
Men om man uppfattar en person som helt empatistörd och mycket oberört känslokall i en viss situation - så kan det ju istället kanske härledas till ett AS-tillstånd. Det redigerar ju bilden från förhärdad brottsling till någon som mest är annorlunda och inte själv styr så mycket över hur han uppfattas.

Antingen är PM en mycket udda person som iskallt visar upp en tillrättalagd bild efter mord och styckning, eller så har han ett AS-tillstånd mm som gör att han bara är fokuserad på sig själv där vid ilandstigningen och inte ägnar det han gjort under natten någon tanke. Eller en blandning av båda.

Mot AS-tillståndet talar att han faktiskt ljög om att han satt iland KW. Det kräver planering, påhittighet och aktiv lögn och går inte ihop med Asperger och AST.

Man kan vara mycket "klurig" och planerande, med AST i "bagaget", det har man lärt sig och/eller har läggning för. Däremot, är planen ofta ganska " naiv" och autistisk, d.v.s. att man förstår inte att planen är mycket genomskinlig för andra. Så, personer med Asperger/ AST, kan vara mycket påhittiga och finurliga, precis som alla andra, men fantasin för vad som håller och går hem är begränsad....

Tänk också på PM's "livsverk"; att hela tiden få leva sin pojkdröm, att bygga ett par ubåtar, att först få drömma om, och sedan också få ge sig på ett raketbygge. Det tyder på planering, och träget arbete med små medel, och att ta sig framåt, men samtidigt inte bry sig ett skit om sin egen levnads-status!

Det tyder för mig på en helt hängiven person, som helt går in för sina specialintressen, och mer eller mindre struntar i vad andra tycker och tänker om det, en "klockren" AST, om ni frågar mig, och jag har exempel på ett par elever som utvecklats i exakt den riktningen som PM, trots våra försök att beskriva vikten av att fullfölja utbildningar och liknade; dom svarade bara " varför det, det behöver inte jag för att göra XYZ...."!
Senast redigerad av Whyback 2017-09-21 kl. 23:43.
Citera
2017-09-21, 23:30
Medlem
Citat:
Nej, nu har du slarvläst igen. Jag skrev att jag inte hade någon erfarenhet av högfungerande AST. Som lever som vanligt med job,familj osv Mitt barn har en arbetskamrat som jag hört talas om bara.
Min egen erfarenhet kommer från AST som bor i gruppboenden och arbetar med dagverksamhet (en gång för länge sedan.) Kaoset är jag bekant med dock inte ljugande,planerande samt duperandet.

Ingen större deal, men eftersom du blandade mellan de två "kategorierna", och la en ståndpunkt på de med mer djupt autist-tillstånd, missuppfattade jag inte, utan återförde det till det tillstånd som PM ev. kan finnas i. Kan vi lägga ner lite taggtråd och stridsyxor, det skulle vara trevligt för alla läsare, och Moderator skulle kunna sitta och fika i lugn och ro?
Citera
2017-09-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Och detta, utöver alla felaktigheter du bjuder ymnigt på i tråden, tillför vad av värde? Vad handlar den här tråden om?

Det handlade ursprungligen om en fogsvans vilket en skribent inte visste vad det var.
Jag har förstått att du är någon sorts sheriff som smäller upp saloondörrarna och granskar krypen på saloonen här. "Skiljer agnarna från vetet" som du sa. Vem har gett dig det jobbet?
Så stoppa du ner dina pickadoller innan du skjuter dig själv i foten.
Du kan ju inte hjälpa att du lider av mindervärdeskomplex förstås.

PS. Jag håller med om att fogsvanssnacket spårade ur. Det är vi medvetna om allesammans.
Och vi har fått välförtjänt varning från Moderatorn också.
Vad har du själv att tillföra? Jag bad dig visst om en källa på ditt påstående. Har du funnit den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in