Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Självklart. Säkert mer än en diagnos. Eftersom samsjuklighet vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är rätt vanligt. Typ personlighetsstörning. Han verkar minst sagt väldigt grandios när han kommer i land. Det kan i och för sig även en manisk person uppvisa. Men de har inte empatistörning. Så jag tror som GW Narcissistisk personlighetsstörning (NPD) samt kanske också något ur autismspektrat. Hurvida en sådan högfungerande autismperson fungerar är för mig obekant. De mer lågfungerande kan inte ljuga eller dupera.Tvärtom de tolkar allt bokstavligt. Tex Hoppa över middagen förstår de inte. -Ta ett skutt över middagstallriken???
Du försöker blanda mellan "högfungerande" och "lågfungerande" inom AST. De "högfungerande" har svårigheter, men många lever och fungerar i samhället, utan större problem, i vardagen, främst är det rutiner som gör att det går bra. Men, i lite jobbiga situationer, slår det ofta om uppe i "kontoret", det blir kaos, ett kaos som jag inte begriper, men måste hantera i min vardag. Det går inte att förstå, men måste hanteras. Kaoset kan ta olika vägar, allt från total avstängning och apati, till helt furiösa utbrott utan möjlighet till kontakt. Jag vill tillägga, att det är ganska ovanligt att det kommer en sådan genomklappning, men den kommer särskilt om det finns mycket nya obekanta händelser och i ett stressat moment.
Jag "bara" jobbar med dessa ( till 99,9 %) underbara ungdomar, för dom är precis som alla andra i övre tonåren, MEN dom kan få detta händelsestyrda stresspåslag, som andra ungdomar knappt lyfter på ögonbrynen för.