2017-09-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja Otto. Jag är helt med på tåget. Men visst kan det, som Whyback säger, också vara så att PM lider av någon sorts diagnos vars symptom är just avstängning av känslor?

Självklart. Säkert mer än en diagnos. Eftersom samsjuklighet vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är rätt vanligt. Typ personlighetsstörning. Han verkar minst sagt väldigt grandios när han kommer i land. Det kan i och för sig även en manisk person uppvisa. Men de har inte empatistörning. Så jag tror som GW Narcissistisk personlighetsstörning (NPD) samt kanske också något ur autismspektrat. Hurvida en sådan högfungerande autismperson fungerar är för mig obekant. De mer lågfungerande kan inte ljuga eller dupera.Tvärtom de tolkar allt bokstavligt. Tex Hoppa över middagen förstår de inte. -Ta ett skutt över middagstallriken???
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-21 kl. 22:30.
Citera
2017-09-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag är helt inne på den linjen också, förutom anledningen. Om nu KW ljög för honom angående Wired så borde hon varit klok nog att inte avslöja det där ute. Tror mer på att hon ställde kontroversiella frågor i syfte att få en reaktion, men reaktionen blev lite värre än hon kunnat ana.

Fast han kan knappast tro att styckning och undangömma bevis är helt i sin ordning, Aspergers eller ej.
Det är väl därför han nekar kan jag tänka.
Citera
2017-09-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Självklart. Säkert mer än en diagnos. Eftersom samsjuklighet vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är rätt vanligt. Typ personlihetsstörning. Han verkar minst sagt väldigt grandios när han kommer i land. Det kan i och för sig även en manisk person uppvisa. Men de har inte empatistörning. Så jag tror som GW Narcissistisk personlighetsstörning (NPD) samt kanske också något ur autismspektrat. Hurvida en sådan högfungerande autismperson fungerar är mig obekant. De mer lågfungerande kan inte ljuga eller dupera.Tvärtom de tolkar allt bokstavligt. Tex Hoppa över middagen förstår de inte. -Ta ett skutt över middagstallriken???
Det där sista känner jag igen. När jag lägger ihop era inlägg så verkar det ju stämma bra på hans uppträdande. Blir spännande att få höra vad de kommer fram till.
Citera
2017-09-21, 22:32
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, tror att han klappade till henne när han fick reda på att han eventuellt inte skulle komma med i Wired som han trodde, sen eskalerade det därifrån, blev ett handgemäng som slutade i att Kim Wall avled, strypt kanske, och för att dölja avsiktligt tillfogade skador på kroppen så styckade han den!
Ha ihjäl nån för man inte hamnar i tidningen? Ja det låter ju som ett väldigt troligt scenario. Verkligen.
Citera
2017-09-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror på ditt förslag om Asperger, det stämmer också med mina erfarenheter.
PM har sannolikt denna diagnos. Frågan är om det skulle ge honom fängelseförbud?

I Sverige baseras ju utlåtandet av en stor Rättpsyk.undersökning mycket på om MGM har haft möjligheten att inse att han begick ett brott - skillnaden mellan rätt och fel.

Har PM dödat henne har han antagligen varit klar över att det var brottsligt.
Frågan är ju om han insåg samma sak med havsbegravningen? Det har ju inte riktigt framkommit, snarare tvärt om, det verkar ju nästan som PM ansett att han gjorde rätt när han uppgav att han begravt KWs kropp i havet.

Det kommer att bli knepigt, han kan inte få den via RPU utan eget medgivande, och han har nog inte en sedan tidigare, min spekulation vilade på en erfarenhet om mänskligt beteende av de som HAR den.

Om de ska undersöka, och fastställa diagnoser, tar det flera månader. En RPU kan indikera egenskaper, som för oss "vanligt normalstörda" kan ge en indikation på en möjlig diagnos.

En vuxen person, måste själv gå med på att låta sig diagnostiseras mot något, det är inget tvingande, inte ens i en RPU, som då "bara" kan presentera olika pekare på personligheten. Men det är klart, att det går att gissa sig till vad det skulle blivit för diagnos, om personen samtyckt till utredning mot diagnos. En RPU har mer fokus på personens psykiska allmänna tillstånd och ligger som underlag för ett straffutdömande, fängelse eller vård.
Citera
2017-09-21, 22:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag är helt inne på den linjen också, förutom anledningen. Om nu KW ljög för honom angående Wired så borde hon varit klok nog att inte avslöja det där ute. Tror mer på att hon ställde kontroversiella frågor i syfte att få en reaktion, men reaktionen blev lite värre än hon kunnat ana.

Fast han kan knappast tro att styckning och undangömma bevis är helt i sin ordning, Aspergers eller ej.

Nej, om hans beteende bygger på beräkning och planering att komma undan är detta ju inte typiskt för någon med Asperger (tydligen utan b).

Jag är inte psykiatriker, men av det jag lärt mig på senare år ska tydligen beteckningen "Asperger" inte längre användas, det ska kallas autism-spektrum tillstånd AST som Whyback mycket riktigt skriver.

Just att vara väldigt fokuserad på något - tunnelseende, försedd med skygglappar mot omgivningen - är typiskt för många med den diagnosen.
I den svensk-danska serien "Bron" är rollfiguren polisen Saga Norén en person med AST symptom som beskrivs och gestaltas väldigt bra.

Det kan ju vara som Whyback beskriver det, att PM pga av AST är så fokuserad på sig själv och sitt att han inte tänker på KW och det som hänt när han går iland. Frågan är om han kan anses helt tillräknerlig om hans diagnos tar sig sådana uttryck.
Citera
Medlem
Citat:
Det där sista känner jag igen. När jag lägger ihop era inlägg så verkar det ju stämma bra på hans uppträdande. Blir spännande att få höra vad de kommer fram till.

Senast när jag läste Bt.dk så antyddes det lätt (tyckte jag iallafall) undersökning av huvudskada samt funderingar på undersökning om Schizofreni. Vilket får mig att fundera på hur illa han behandlat kroppen egentligen. Obs! detta är min tolkning av vad jag nyligen läste.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl därför han nekar kan jag tänka.
Haha, verkligen. Det säger en del om hans tankar kring "rätt och fel".
Citera
2017-09-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Ha ihjäl nån för man inte hamnar i tidningen? Ja det låter ju som ett väldigt troligt scenario. Verkligen.
Det har nästan blivit en trådsanning. Men få tror på den nu. .
Citera
2017-09-21, 22:45
Bannlyst
Citat:
Då rekommenderar jag varmt en Japan såg. De finns i olika storlekar och det är väldigt lätt att byta blad på dem när de börjar bli slöa. Och så kan du stiga in på ditt byggvaruhus och briljera. -En Japan såg tack! Så blir de impade. Det är mest yrkesfolk som möbelsnickare som använder den.
Men den är väldigt smidig även om man har tummen mitt i handen. Samt relativt billig i inköp.

Och detta, utöver alla felaktigheter du bjuder ymnigt på i tråden, tillför vad av värde? Vad handlar den här tråden om?
Citera
2017-09-21, 22:46
Medlem
Var i Danmark på långhelg nyss (Københavnsområdet) och det som förvånade mig var hur lite känd Peter Madsen ändå verkar ha varit jämfört med den bilden som nu målas upp när jag pratade med kända och okända där.

Vissa hade hört honom innan denna cirkus, men de flesta visste bara något om att det fanns några som provade skjuta upp raketer och eventuellt att det fanns en ubåt eller två. Sen att det varit massa gräl i föreningen tycktes vissa vetat om. Många sa rakt ut att de aldrig hört talats om honom innan denna sak.

Nu har han dock blivit mycket mer känd. Men bilden som media, kanske i synnerhet den svenska, provar måla upp att han var rena kändisen även innan detta verkar vara grovt överskattad?

Jag fick tidigt i denna saken intrycket av att de flesta i Københavnsområdet kände till honom mycket väl innan denna händelse (på nivån att en stor andel av de vuxna direkt kunde säga "Det är Peter Madsen" om det var en bild på honom i ett korsord). Det verkar dock inte alls vara i närheten av fallet faktiskt. Sen har ju klipp om och runt PM extremt få tittare även en månad efter denna sak.

Har vi (och media) kanske blivit lite skadade av händelsens uppmärksamhet och retroaktivt upphöjt hans tidigare kändisnivå till för höga höjder?

Jag har nog det i alla fall.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-21 kl. 22:51.
Citera
2017-09-21, 22:47
Medlem
Citat:
Självklart. Säkert mer än en diagnos. Eftersom samsjuklighet vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är rätt vanligt. Typ personlighetsstörning. Han verkar minst sagt väldigt grandios när han kommer i land. Det kan i och för sig även en manisk person uppvisa. Men de har inte empatistörning. Så jag tror som GW Narcissistisk personlighetsstörning (NPD) samt kanske också något ur autismspektrat. Hurvida en sådan högfungerande autismperson fungerar är för mig obekant. De mer lågfungerande kan inte ljuga eller dupera.Tvärtom de tolkar allt bokstavligt. Tex Hoppa över middagen förstår de inte. -Ta ett skutt över middagstallriken???

Du försöker blanda mellan "högfungerande" och "lågfungerande" inom AST. De "högfungerande" har svårigheter, men många lever och fungerar i samhället, utan större problem, i vardagen, främst är det rutiner som gör att det går bra. Men, i lite jobbiga situationer, slår det ofta om uppe i "kontoret", det blir kaos, ett kaos som jag inte begriper, men måste hantera i min vardag. Det går inte att förstå, men måste hanteras. Kaoset kan ta olika vägar, allt från total avstängning och apati, till helt furiösa utbrott utan möjlighet till kontakt. Jag vill tillägga, att det är ganska ovanligt att det kommer en sådan genomklappning, men den kommer särskilt om det finns mycket nya obekanta händelser och i ett stressat moment.

Jag "bara" jobbar med dessa ( till 99,9 %) underbara ungdomar, för dom är precis som alla andra i övre tonåren, MEN dom kan få detta händelsestyrda stresspåslag, som andra ungdomar knappt lyfter på ögonbrynen för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in