2017-09-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan man inte säga "såg"? De andra orden krånglar bara till det och är till för snickare som vet vad de sysslar med. Få här vet skillnaden mallan fogsvans, bågfil och fan allt.

+1000 på den.

Så irriterande när folk ska prova briljera med att använda fackuttryck i en miljö där det borde vara relativt självklart att en hel del inte är medvetna om innebörden. Tror den irriterande trenden sköt i vädret efter alla dessa värdelösa renovering- och byggprogrammen började visas på TV. De tycks tro att spy ut massa facktermer i onödan på något sätt skulle bevisa att det är praktiskt kunniga inom den aktuella branschen, men ofta är den raka motsatsen tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Skulle tro att 98% av trådläsarna vet skillnaden på en fogsvans och en bågfil. Det är min innerliga förhoppning i alla fall.

Folk flest kallar det som tydligen enligt fackuttryck är en fogsvans för såg. Det är det inget fel med! Det är inte en tävling i att prova använda fackuttryck utanför området där de används (även om många av någon märkvärdig anledning tycks ha fått för sig det på de senaste åren).
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-21 kl. 19:06.
Citera
2017-09-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
+1000 på den.

Så irriterande när folk ska prova briljera med att använda fackuttryck i en miljö där det borde vara relativt självklart att en hel del inte är medvetna om innebörden. Tror den irriterande trenden sköt i vädret efter alla dessa värdelösa renovering- och byggprogrammen började visas på TV. De tycks tro att spy ut massa facktermer i onödan på något sätt skulle bevisa att det är praktiskt kunniga inom den aktuella branschen, men ofta är den raka motsatsen tillfälle.

Folk flest kallar det som tydligen enligt fackuttryck är en fogsvans för såg. Det är det inget fel med! Det är inte en tävling i att prova använda fackuttryck utanför området där de används (även om många av någon märkvärdig anledning tycks ha fått för sig det på de senaste åren).

Jag kallar det för "manuell fogsvans utan motor för trä"
Citera
2017-09-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
+1000 på den.

Ja, Jag vet inte skillnaden. Det enda jag begriper är att tingesterna är till för att såga igenom saker. Jag har tummen mitt i handen och klarar bara att hantera de vanligaste verktygen i ett hem
Citera
2017-09-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ja, Jag vet inte skillnaden. Det enda jag begriper är att tingesterna är till för att såga igenom saker. Jag har tummen mitt i handen och klarar bara att hantera de vanligaste verktygen i ett hem

Jag kan mäta med tumstock och lägga golv.
Citera
2017-09-21, 19:18
Medlem
En av de mest intressanta aspekterna av alla videoklipp som finns på Peter Madsen och det som rörde sig runt honom är just hur extremt få som sett klippen. Detta gäller nästan helt genomgående och i synnerhet med tanke på hur länge de legat ute.

Var i Danmark på långhelg nyss (Københavnsområdet) och det som förvånade mig var hur lite känd Peter Madsen ändå var jämfört med den bilden som nu målas upp. Vissa hade hört honom innan, men de flesta visste bara något om att det fanns några som provade skjuta upp raketer och eventuellt att det fanns en ubåt eller två. Sen att det varit massa gräl i föreningen.

Nu har han dock blivit mycket mer känd. Men bilden som media, kanske i synnerhet den svenska, provar måla upp att han var rena kändisen även innan detta är grovt överskattad. Men antar det gör saken mer intressant om man blåser upp detta. Jag fick tidigt i denna saken intrycket av att de allra flesta i Københavnsområdet kände till honom mycket väl innan detta. Det verkar dock inte alls vara fallet.
Citera
2017-09-21, 19:21
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Eftersom han skjutsades till kriminaltekniska det första han gjorde så är det garanterat att de beslagtagit varenda pinal han hade på sig. Ingen tvekan. Eftersom han förnekade att något sexuellt pågått med Kim så är det intressant ifall de hittat något. Man kan också skilja olika spår, dvs finns spår från olika kvinnor så kan dessa skiljas åt (eller så har jag kikat för mycket på tv och läst för många böcker).
I torson tvivlar jag på att man hittar några spermiespår efter över en vecka i vatten. Däremot om hon var sargad i underlivet, fram resp bak. Sperma i rumpan kanske finns kvar om han fått utlösning.

För övrigt har de med all säkerhet gått igenom varenda centimeter på Madsens kropp. Från de små små bloddropparna vid näsroten/ögonvrårna och rispan på näsan till topsning på penis och visuell kontroll på ev blåmärken. Nagelskrap naturligtvis och div annat. De missar inte mycket.
KWs dna i jacket på PMs näsa skulle sitta fint. Synd att man inte kan kolla hennes naglar.
Fan vad jag kräks på den mannen.
Citera
2017-09-21, 19:22
Medlem
Citat:

Då rekommenderar jag varmt en Japan såg. De finns i olika storlekar och det är väldigt lätt att byta blad på dem när de börjar bli slöa. Och så kan du stiga in på ditt byggvaruhus och briljera. -En Japan såg tack! Så blir de impade. Det är mest yrkesfolk som möbelsnickare som använder den.
Men den är väldigt smidig även om man har tummen mitt i handen. Samt relativt billig i inköp.
Citera
2017-09-21, 19:23
Medlem
Citat:

Ja haha exakt. Men det är ju också det roliga, det där antagandet att det skulle implicera att man ej är praktiskt anlagd alls. Att det liksom skulle finnas någon vrålstark korrelation mellan antalet fackuttryck man kan och sin förmåga att utföra olika praktiska saker.

Det är ju på inget sätt pinsamt att INTE kunna fackuttryck. Jag har använt såg (så kallad fogsvans) att bygga ihop både det ena och det andra och tro det eller ej, det gick helt fantastiskt även om jag inte kunde fackuttrycket. Sen finns det säkert åt andra sidan massa översittare som vill briljera med ordet fogsvans men som knappt vet hur man ska hålla i den. Det verkar rent generellt som ganska många
tycks använda den här tråden för att prova briljera, snarare än att diskutera själva fallet...

Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag kallar det för "manuell fogsvans utan motor för trä"

Hahaha, störtskönt!
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-21 kl. 19:30.
Citera
2017-09-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Då rekommenderar jag varmt en Japan såg. De finns i olika storlekar och det är väldigt lätt att byta blad på dem när de börjar bli slöa. Och så kan du stiga in på ditt byggvaruhus och briljera. -En Japan såg tack! Så blir de impade. Det är mest yrkesfolk som möbelsnickare som använder den.
Men den är väldigt smidig även om man har tummen mitt i handen. Samt relativt billig i inköp.
Men.... jag BEHÖVER ingen såg! Eller fogsvans. Eller nåt.
Citera
2017-09-21, 19:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom det är en allroundsåg kan han ju haft den av annan anledning med ombord på sin dykbåt.
Det går ju hjälpligt att såga i metall också. Han skulle kanske fixa någon liten skitbagatell på båten.
Om han planerat mord samt styckning så borde han ju haft en batteridriven motorsåg med. Eller en bensin eller dieseldriven. Jag är ej så insatt i motorsågar men jag läste på här nyss:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/0110/Motors%C3%A5g-f%C3%B6r-hem-och-fritid.aspx
Jag är ganska övertygad om att det finns motorsåg i PM:s verkstad.
Att såga metall med fogsvans har jag aldrig hört talas om innan. Men det kan ju finnas detaljer i trä och plast på ubåten som fogsvansen har använts till. Att såga med motorsåg i ubåt funkar inte för det hade stänkt omkring och stökat ner så det kan du glömma. Det kan vara en ren tillfällighet att PM tar med fogsvansen till ubåten just denna dag men då vill man ju också höra en jäkligt bra förklaring för det.

Har inte sett något nämnas om att det fanns någon bärbar motorsåg i verkstan heller. Däremot så fanns det några fler handsågar förutom den numera försvunna fogsvansen.
Citera
2017-09-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att såga metall med fogsvans har jag aldrig hört talas om innan. Men det kan ju finnas detaljer i trä och plast på ubåten som fogsvansen har använts till. Att såga med motorsåg i ubåt funkar inte för det hade stänkt omkring och stökat ner så det kan du glömma. Det kan vara en ren tillfällighet att PM tar med fogsvansen till ubåten just denna dag men då vill man ju också höra en jäkligt bra förklaring för det.
Eftersom han nekar till att den ens burits ner till båten den dagen så lär ingen förklaring ges.
Citera
2017-09-21, 19:33
Medlem
Citat:
Men.... jag BEHÖVER ingen såg! Eller fogsvans. Eller nåt.

Är du helt säker...? Ett tu tre dyker det kanske upp något som behöver styckas. En besvärlig kalkonstek eller något. Eller en vresig julgran som inte kan uppföra sig i julgransfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in