2017-09-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ja, men vad skulle det ändra ifall PM konsekvent handlat i strid med hennes rådgivning? Det här med öppna och stängda dörrar är väl en annan sak, efter som PMs uttalanden används inom rättsprocessen oavsett. Han kan babbla bakom stängda dörrar med. Han babblar ju från första minut ändå. I alla fall tror jag inte han kan kontrolleras så lätt av sin advokat. Han kanske gillar själva uppmärksamheten och skiter i att han kommer dömas.
Sant. Men ärendet skadar hans advokat som det är nu. Hon har inte varit advokat mer än 1,5 år. Dessutom är detta hennes första mordfall i just den rollen. Ingen kommer be om att få henne efter det här målet om hon fortsätter på den här banan.
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-20 kl. 13:10.
Citera
2017-09-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast fortfarande, han skulle inte ha gjort det med en kvinna som var senast sedd i hans sällskap. Så dum är han inte. OM han hade sådana böjelser (vilket jag inte tror) så hade han alla möjligheter att erbjuda en spännande ubåtstur till någon kvinna i största hemlighet.
Jo då. Så dum är han. Exakt så dum är han. Det räcker med att se hans korkade handlande i hela det här ärendet för att inse att den intelligens han har, endast handlar om teknik. Inget annat.
Citera
2017-09-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror absolut inte det var planerat. Det "körde ihop sig" kan jag tänka. När han gjort bort sig var han tvungen att improvisera. Vi har ju kunnat sitta här i 1,5 månad nu och fundera hur och varför han borde gjort si och göra så. Men han hade ju inte så många timmar på sig att bestämma sig på. Han funderade i några timmar hur han skulle få ihop en historia. Han verkställde det hela och seglade sen i ytläge där han sänkte ubåten (eller försökte reparera den, som han sade. Vilket gjorde att hon sjönk).
Nej jag håller med i det - som sagt det enda som egentligen talar för att det skulle vara planerat är just att han sågs ta med sågen där inför resan. Möjligen att informationen som kommit fram om att han kollat en del på styckade kroppsdelar och liknande ("grabbskämten" som de kallade det) också leder lite till att han kunnat planera det. Dock, jag har typ haft konsekvent fel varje gång jag "undertrott" på madsens förmåga att göra galna saker (jag trodde verkligen inte han styckat henne i början t ex) så bara att jag inte heller tror att han planerat det kan vara ett tecken på att han har planerat det
Citera
2017-09-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Nej jag håller med i det - som sagt det enda som egentligen talar för att det skulle vara planerat är just att han sågs ta med sågen där inför resan. Möjligen att informationen som kommit fram om att han kollat en del på styckade kroppsdelar och liknande ("grabbskämten" som de kallade det) också leder lite till att han kunnat planera det. Dock, jag har typ haft konsekvent fel varje gång jag "undertrott" på madsens förmåga att göra galna saker (jag trodde verkligen inte han styckat henne i början t ex) så bara att jag inte heller tror att han planerat det kan vara ett tecken på att han har planerat det
Hahaha! Vilken logik! Nej, inte heller jag trodde att han styckat henne. Eller ens att han dödat henne. Jag trodde gott om honom ganska länge. Sånt händer bara i de böcker jag läser. En känd person, en journalist, blivit sedda av massor av människor... det händer bara inte.

Men det du säger om sågen, och det är ju känt att han blivit sedd med den på väg till båten, gör att (gud förbjude) man kanske kan tro att det är planerat. I så fall är det värre än jag trodde. Sågen är borta, den har med all säkerhet använts till styckningen. Fy fan.
Citera
2017-09-20, 13:57
Medlem
Citat:
Hahaha! Vilken logik! Nej, inte heller jag trodde att han styckat henne. Eller ens att han dödat henne. Jag trodde gott om honom ganska länge. Sånt händer bara i de böcker jag läser. En känd person, en journalist, blivit sedda av massor av människor... det händer bara inte.

Men det du säger om sågen, och det är ju känt att han blivit sedd med den på väg till båten, gör att (gud förbjude) man kanske kan tro att det är planerat. I så fall är det värre än jag trodde. Sågen är borta, den har med all säkerhet använts till styckningen. Fy fan.
Menar det - man ska vara medveten om sina svagheter!

Precis, alltså det är extremt svaga indicer, men en grej till är ju att han tydligen perforerat kroppen för att släppa ut gas från gasbildningen så den skulle hålla sig på botten - vem har egentligen kunskap för det? Det kan tyda på att han iaf kollat upp hur man gör sig av med en kropp bäst till havs.

Men som sagt, det mesta tyder på att det inte var planerat och utan mer info är det lite svårt att spekulera fram något vettigt
Citera
2017-09-20, 14:14
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast fortfarande, han skulle inte ha gjort det med en kvinna som var senast sedd i hans sällskap. Så dum är han inte. OM han hade sådana böjelser (vilket jag inte tror) så hade han alla möjligheter att erbjuda en spännande ubåtstur till någon kvinna i största hemlighet.
Nu gjorde han det. Det är fakta.
Citera
2017-09-20, 14:20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Sant. Men ärendet skadar hans advokat som det är nu. Hon har inte varit advokat mer än 1,5 år. Dessutom är detta hennes första mordfall i just den rollen. Ingen kommer be om att få henne efter det här målet om hon fortsätter på den här banan.
Madsens advokat, Betina Hald Engmark, har lång erfarenhet inom rättsväsendet. Jag har skrivit om det i tråden. Sedan så kan hennes agerande ifrågasättas.
Citera
2017-09-20, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Menar det - man ska vara medveten om sina svagheter!

Precis, alltså det är extremt svaga indicer, men en grej till är ju att han tydligen perforerat kroppen för att släppa ut gas från gasbildningen så den skulle hålla sig på botten - vem har egentligen kunskap för det? Det kan tyda på att han iaf kollat upp hur man gör sig av med en kropp bäst till havs.

Men som sagt, det mesta tyder på att det inte var planerat och utan mer info är det lite svårt att spekulera fram något vettigt

I den senaste häktningsframställan läste ju Jacob B Jespen upp vittnesförhör med ett vittne som vittnat att PM frågat om hur man gör sig av med ett lik till havs. Självklart är detta planerat.
Citera
2017-09-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Madsens advokat, Betina Hald Engmark, har lång erfarenhet inom rättsväsendet. Jag har skrivit om det i tråden. Sedan så kan hennes agerande ifrågasättas.
Det är jag väl medveten om. Men som försvarare i ett mordmål har hon aldrig agerat innan. Att vara åklagare och "skola om" sig till advokat är inte det lättaste. Jag har själv jobbat inom båda genren(som civilanställd) och tänket är olika. I den förra rollen skall hon sätta dit en person som begått en kriminell handling, i denna roll ska hon se till att personen får så lätt straff som möjligt. Helst bli frikänd - även om hon är övertygad om att klienten begått brottet. Därför tvivlar jag lite på att hon kan hålla isär de båda rollerna. Hon känns inte som om hon har koll.
Citera
2017-09-20, 14:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Hon kunde gå emot hans önskan att ha en öppen förhandling, och insistera på stängda dörrar. Jag tror rätten hade gått med på det eftersom åklagaren också ville ha stängda dörrar. Tillåter man en klient att skada sig själv pga okunnighet, då ska hon inte vara hans advokat. Ser hon att hans okunnighet driver honom själv rätt in i fängelse, och han vägrar ta hennes råd, då kan hon ansöka om att få avsluta sitt uppdrag med klienten. Inte alltid man får bifall för det, men ansöka kan man.

Det var just detta som låg till grund för min kritik mot henne och hennes agerande från start, jag tyckte hon agerade oproffsigt, men visste inte riktigt vad som inte stämde bara att det var något. Uppfattade som att hon saknade erfarenhet av kriminella av denna kaliber och särskilt en sån som Madsen som säkert använt sina manipulativa förmågor på henne. Min kritik mot advokaten stötte emellertid på hårt motstånd i tråden o jag blev kallad dryg bl a, så orkade inte gå in i fler diskussioner, eftersom jag inte riktigt kunde sätta fingret på vad det var.
Nu har flera i advokatskrået formulerat det jag var ute efter, och du ringar in problemet på ett utmärkt sätt här. Att hon inte kunde se att konsekvenserna av Madsens enträgna önskan att få förklara sig inför media skulle resultera i negativt resultat för hennes klient kallar jag oerhört oproffsigt och tyvärr väldigt naivt.
Citera
2017-09-20, 14:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det är jag väl medveten om. Men som försvarare i ett mordmål har hon aldrig agerat innan. Att vara åklagare och "skola om" sig till advokat är inte det lättaste. Jag har själv jobbat inom båda genren(som civilanställd) och tänket är olika. I den förra rollen skall hon sätta dit en person som begått en kriminell handling, i denna roll ska hon se till att personen får så lätt straff som möjligt. Helst bli frikänd - även om hon är övertygad om att klienten begått brottet. Därför tvivlar jag lite på att hon kan hålla isär de båda rollerna. Hon känns inte som om hon har koll.
Hennes tidigare roll som åklagare borde ge henne en fördel, men jag kan hålla med om att hon inte ger intryck av att "ha koll".
Citera
2017-09-20, 14:51
Medlem
Betongbalettens avatar
Jag är mest nyfiken på hur PM agerar när han konfronteras med bevis på att styckningen utförts på ubåten (vilket känns ytterst sannolikt, både att den utförts ombord och att den efterlämnat bevis). Kommer han att fortsätta att tokneka och hålla fast vid att kroppen var hel när han dumpade den? Trots att det kan bevisas vara en lögn?

Njae, fan vet om han inte kommer köra en Mats Alm. Alltså hitta på en galen historia som helt friskriver honom samtidigt som det gör honom själv till ytterligare ett offer. Exempelvis att dom blev bordade av en galning som mördade KW, styckade (eller ännu bättre tvingade PM att, snorgråtandes, göra det) och lämnade ubåten efter att ha hotat med att utplåna hela PM:s släkt och bekantskapskrets om han någonsin avslöjade vad som skett. (Eller, för att ge PM en patriotisk hjältegloria, att mördaren skulle spränga en bomb och mörda en massa oskyldiga danskar...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in