2017-09-20, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Fast vilken dåre skulle fiska upp KW, stycka henne, punktera torson, fästa vikter på den, och sen plantera den så den snabbt ska hittas?

Helt klart Molgan som varit i farten igen.
Citera
2017-09-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hur går sånt till egentligen, står han under videobevakning 24/7 typ eller, kan inte ens peta sig i näsan ifred? Eller är det bara samtal under några timmar per dag, där han får berätta om sin barndom och vad han ser i olika bläckplumpar?
Jag TROR att han tillbringarna dagarna på rättspsyk och nätterna på häktet nu. Hade han inte ändrat sig och frivilligt gått med på detta, så hade han tvångsinlagts.

Bläckplumparna är nog förlegat :-). De har samtal, han iakttags i samvaron med andra patienter osv. En av psykiatrikerna sa att det har hänt att en intagen har vägrat prata under en längre tid. Men de brukar öppna upp.
Citera
2017-09-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hur går sånt till egentligen, står han under videobevakning 24/7 typ eller, kan inte ens peta sig i näsan ifred? Eller är det bara samtal under några timmar per dag, där han får berätta om sin barndom och vad han ser i olika bläckplumpar?

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/

Detta gäller alltså i Sverige. I Danmark är det lite svårt att veta.
Citera
2017-09-20, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ja du. Det kan man ju hoppas på, men varför skulle han?

Killar som häller några droppar i damernas drinkar ex på en nattklubb har för avsikt att kunna få damen med mig. Och att hon inte skriker under våldtäkten så att grannen inte vaknar och kallar på polisen.

Men Madsen hade redan lyckats med uppgiften att locka damen med sig till "sin värld" där endast hans regler rådde. Skrek hon, då skrek hon för döva öron. Hon kunde inte heller springa ifrån eller låsa in sig ex på toaletten i väntan på polisen. Han kunde dessutom binda fast henne som ett djur för att övertyga henne om att det inte fanns några andra alternativ än lyda. Han skulle inte "respektera hennes integritet" eller "rätt att få bestämma själv".

Om han ville erbjuda henne en tur liknande "spöktåget upphöjt till hundra" då fanns det ingen vits med att först droga henne.

Jag vill minnas att det var precis den biten som han hyllade i någon intervju dvs. att i ubåten var det han som bestämde och den övriga världen fanns inte med i bilden. Kim hade fått den ofrivillige gästen Professor Pierre Aronnax roll - med tillägg att hon inte bara iakttog utan var tvungen att delta i kapten Nemos undervattenaktiviteter..

Sig eller Mig, en jävla skillnad på de personliga pronomen.

PM berättar lite olika. Han säger väl själv att han påverkades kraftigt av en Pipal(k)uk Supern*va som styrde honom, han följde helt henne order så väl iland som på u-båt, hon var hans boss så att säga.

Numera i häktningsförhandlingarna har PM plötsligt blivit en missionärs kille som ibland i mörkret kanske vågar sig på en doggy-style. Han vill ju inte kännas vis S/M lekarna längre utan säger sig bara prövat en gång till åklagaren. Någon dam bad han att säga att hon skulle hålla andan under en lek och så gjorde han men bara för att hon ville så. Efter den "dramatiska och promiskiösa" händelsen lade han av med sådant snusk säger han idag till Jacod Buch Jensen.

Konstigt detta att han numera vill bli förknippad med vaniljsex. Nåt att dölja?
Citera
2017-09-20, 12:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag TROR att han tillbringarna dagarna på rättspsyk och nätterna på häktet nu. Hade han inte ändrat sig och frivilligt gått med på detta, så hade han tvångsinlagts.

Bläckplumparna är nog förlegat :-). De har samtal, han iakttags i samvaron med andra patienter osv. En av psykiatrikerna sa att det har hänt att en intagen har vägrat prata under en längre tid. Men de brukar öppna upp.
För några år sedan fick en vän till mig, absolut inte jag, en modernare variant av bläckplumpen. Man kollar in i en kamera obscura typ. Där visas en bild under så kort tid att man omöjligt hinner se vad det är, men det fastnar på hjärnan. Sedan ska man berätta om och svara på specifika frågor om bilden. Man får förstås inte veta nått sedan om vad det var. Jäkligt skumt. Säger kompisen alltså
Citera
2017-09-20, 12:29
Medlem
Okej, nu kan vi ju alla (typ alla) vara överens om att PM mördat KW. Vad jag dock fortfarande undrar är huruvida det var planerat eller inte. Det är ju framförallt vittnesmålet att han plockat med sig en såg till ubåten som talar för det - lite underligt, men inte vansinnigt konstigt egentligen. Vad kan man behöva såga på en ubåt?

Det som talar emot är ju egentligen förloppet - det är ju en totalt värdelös brottsplats just för att den inte ger några andra möjliga gärningsmän. PM visste att KW förväntades komma hem på kvällen, hade han planerat det borde han sett till att han lögn om avlämningsplatsen inte varit kamerabevakad. Hade han planerat det borde han redan innan förstått att han inte kunde använda ubåten till transport av grejer för raketuppskjutningen dagen efter. Hade han planerat det så var det himla dumt att piska upp mediarapporteringen genom att försvinna med ubåten under natten.

Personligen tycker jag det mesta tyder på att han inte planerat det, men som sagt, sågen togs med av någon anledning. Han kan ju planerat det, men att själva förloppet tog längre tid än han väntat sig eller att någon del av hans plan gick i kras under natten och han blev tvungen att improvisera en halvdan annan lösning? Han höll ju ändå fast vid sin story att han släppt av KW tills det var uppenbart att kamerafilmerna skulle motbevisa honom - kanske trodde han att hans kändisstatus skulle ge honom någon specialbehandling (Han sades ju bli förvånad att det blev mer än ett sjöförhör) och att han ändå klarat sig.
Citera
2017-09-20, 12:35
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
PMs advokat får som sagt kritik.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kritiken-madsen-far-prata-for-mycket-/

– Det första man lär sig som försvarsadvokat är att föränderliga förklaringar är giftiga. Försvararen har dessutom en pedagogisk roll i det att man ska berätta för sin klient vad som bör och inte bör sägas, säger Kåre Pihlmann

Har ju tidigare tyckt att hon agerat märkligt. Bl a att hon bara några timmar innan DNA-bevisen visade att det var KWs styckade bål man hittat, gick ut med förtydligande om att ingen säkert visste att fyndet hade samband med KW.
Det var sant det hon sa - men kanske onödigt att gå ut med detta uttalande där och då så kort inpå "facit". Hade PM verkligen samarbetat och varit villig att tala sanning om allt som hänt, så hade hon ju snarare kunnat säga att PM för anhörigas skull hoppades på att man nu hittat KW.
Nu framstår det ju snarast som PM inte inte sagt sanningen hur KWs kropp dumpats varken till advokaten eller utredarna.

Advokaten borde satt munkavel på PM - eller som näst bästa alternativ övertygat honom att berätta hela sanningen från början. Nu backar han en liten bit i taget - som tanten som kapade kattsvansen bit för bit för att det inte skulle göra lika ont.

Mördande för hans trovärdighet.
Med bistånd av sin advokat snackar han sig steg för steg rakt in i fällande dom och långtidsstraff.
Jag tycker inte hon hitintills varit en bra advokat för PM, snarare tvärt om - en riktigt dålig försvarsadvokat under den känsliga utredningsfasen.

Ursäkta, men kan en advokat bestämma över en klients beteende? Snarare rådge. Så hur kan du veta att PM får dålig rådgivning? Skulle själv tro att han väljer att skita i vilket och att advokaten jobbar med det hon har. Varje gång han säger något idiotiskt, får hon lägga till det till mängden saker hon måste navigera.
Citera
2017-09-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Okej, nu kan vi ju alla (typ alla) vara överens om att PM mördat KW. Vad jag dock fortfarande undrar är huruvida det var planerat eller inte. Det är ju framförallt vittnesmålet att han plockat med sig en såg till ubåten som talar för det - lite underligt, men inte vansinnigt konstigt egentligen. Vad kan man behöva såga på en ubåt?

Det som talar emot är ju egentligen förloppet - det är ju en totalt värdelös brottsplats just för att den inte ger några andra möjliga gärningsmän. PM visste att KW förväntades komma hem på kvällen, hade han planerat det borde han sett till att han lögn om avlämningsplatsen inte varit kamerabevakad. Hade han planerat det borde han redan innan förstått att han inte kunde använda ubåten till transport av grejer för raketuppskjutningen dagen efter. Hade han planerat det så var det himla dumt att piska upp mediarapporteringen genom att försvinna med ubåten under natten.

Personligen tycker jag det mesta tyder på att han inte planerat det, men som sagt, sågen togs med av någon anledning. Han kan ju planerat det, men att själva förloppet tog längre tid än han väntat sig eller att någon del av hans plan gick i kras under natten och han blev tvungen att improvisera en halvdan annan lösning? Han höll ju ändå fast vid sin story att han släppt av KW tills det var uppenbart att kamerafilmerna skulle motbevisa honom - kanske trodde han att hans kändisstatus skulle ge honom någon specialbehandling (Han sades ju bli förvånad att det blev mer än ett sjöförhör) och att han ändå klarat sig.
Jag tror absolut inte det var planerat. Det "körde ihop sig" kan jag tänka. När han gjort bort sig var han tvungen att improvisera. Vi har ju kunnat sitta här i 1,5 månad nu och fundera hur och varför han borde gjort si och göra så. Men han hade ju inte så många timmar på sig att bestämma sig på. Han funderade i några timmar hur han skulle få ihop en historia. Han verkställde det hela och seglade sen i ytläge där han sänkte ubåten (eller försökte reparera den, som han sade. Vilket gjorde att hon sjönk).
Senast redigerad av Picasso2 2017-09-20 kl. 12:41.
Citera
2017-09-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ursäkta, men kan en advokat bestämma över en klients beteende? Snarare rådge. Så hur kan du veta att PM får dålig rådgivning? Skulle själv tro att han väljer att skita i vilket och att advokaten jobbar med det hon har. Varje gång han säger något idiotiskt, får hon lägga till det till mängden saker hon måste navigera.
Hon kunde gå emot hans önskan att ha en öppen förhandling, och insistera på stängda dörrar. Jag tror rätten hade gått med på det eftersom åklagaren också ville ha stängda dörrar. Tillåter man en klient att skada sig själv pga okunnighet, då ska hon inte vara hans advokat. Ser hon att hans okunnighet driver honom själv rätt in i fängelse, och han vägrar ta hennes råd, då kan hon ansöka om att få avsluta sitt uppdrag med klienten. Inte alltid man får bifall för det, men ansöka kan man.
Citera
2017-09-20, 12:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Han behöll också lugnet när det hände en explosion ombord vid ett tidigare tillfälle vill jag minnas.

Det tycks vara endast i kontakten med andra människor som han ballar ur. Han vet inte hur han ska handskas med människor, men maskiner har han tålamod med oavsett om de "sviker honom" - exploderar eller fungerar inte som han hade tänkt sig.

P.S. Hans tålamod med maskiner kanske kan förklaras med att han i efterhand kan få svaret till "varför" ex explosionen ägde rum. Om hans fru däremot först går med på ett öppet förhållande och sen klagar angående antalet älskarinnor - då är det ju helt ologiskt och dessutom ett kontraktsbrott som han säkert inte förstår sig på..

Så kan man väl känna lite till mans? Att människor ofta är ologiska. Att det inte riktigt går att lita på dem, för plötsligt sviker de, bryter mot överenskommelser eller gör något oförutsett och rentav knasigt. Inte alla, men många.

Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Skall man tro på de svenska rättsläkarna som säger att det tar ungefär två timmar att stycka en människokropp så väljer jag nog att tro på styckning framför en två timmars vilostund för Madsen.

Han var ju försvunnen c:a 12 timmar, så han hann ju både och. Helt klart har han sovit några timmar på natten, för annars ser man inte så där fräsch ut som han gjorde när han kom iland i Dragör. Jag tror att detta är en man som kan somna på beställning, när han behöver det, precis som en idrottsman.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-20 kl. 13:02.
Citera
2017-09-20, 12:50
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kunde gå emot hans önskan att ha en öppen förhandling, och insistera på stängda dörrar. Jag tror rätten hade gått med på det eftersom åklagaren också ville ha stängda dörrar. Tillåter man en klient att skada sig själv pga okunnighet, då ska hon inte vara hans advokat. Ser hon att hans okunnighet driver honom själv rätt in i fängelse, och han vägrar ta hennes råd, då kan hon ansöka om att få avsluta sitt uppdrag med klienten. Inte alltid man får bifall för det, men ansöka kan man.

Ja, men vad skulle det ändra ifall PM konsekvent handlat i strid med hennes rådgivning? Det här med öppna och stängda dörrar är väl en annan sak, efter som PMs uttalanden används inom rättsprocessen oavsett. Han kan babbla bakom stängda dörrar med. Han babblar ju från första minut ändå. I alla fall tror jag inte han kan kontrolleras så lätt av sin advokat. Han kanske gillar själva uppmärksamheten och skiter i att han kommer dömas.
Citera
2017-09-20, 12:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja du. Det kan man ju hoppas på, men varför skulle han?

Killar som häller några droppar i damernas drinkar ex på en nattklubb har för avsikt att kunna få damen med mig. Och att hon inte skriker under våldtäkten så att grannen inte vaknar och kallar på polisen.

Men Madsen hade redan lyckats med uppgiften att locka damen med sig till "sin värld" där endast hans regler rådde. Skrek hon, då skrek hon för döva öron. Hon kunde inte heller springa ifrån eller låsa in sig ex på toaletten i väntan på polisen. Han kunde dessutom binda fast henne som ett djur för att övertyga henne om att det inte fanns några andra alternativ än lyda. Han skulle inte "respektera hennes integritet" eller "rätt att få bestämma själv".

Om han ville erbjuda henne en tur liknande "spöktåget upphöjt till hundra" då fanns det ingen vits med att först droga henne.

Jag vill minnas att det var precis den biten som han hyllade i någon intervju dvs. att i ubåten var det han som bestämde och den övriga världen fanns inte med i bilden. Kim hade fått den ofrivillige gästen Professor Pierre Aronnax roll - med tillägg att hon inte bara iakttog utan var tvungen att delta i kapten Nemos undervattenaktiviteter..

Fast fortfarande, han skulle inte ha gjort det med en kvinna som var senast sedd i hans sällskap. Så dum är han inte. OM han hade sådana böjelser (vilket jag inte tror) så hade han alla möjligheter att erbjuda en spännande ubåtstur till någon kvinna i största hemlighet.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-20 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in