2017-09-19, 22:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Sen när det gäller styckninen så påstår PM att han dumpade kroppen i Köge Bugt hel. Rörbitarna som fanns virade runt torson påstår han ser ut som de han anände som tyngder men remmen från Biltema är inte hans. Kroppen är dumpad mitt i natten vilket då betyder att på några få timmar så har en annan båt fiskat upp kroppen från botten, styckat den och sen dumpat den. Detta verkar ju som ett jäkligt osannolikt scenario. Och sen har vi då frågan om PM klarar av att få ut kroppen ur ubåten i ett stycke? Och slutligen så måste det ju finnas rätt stora chanser för krimtek att kunna bevisa att styckningen har skett nere i ubåten. Sammantaget så kommer styckningsbluffen inte heller att hålla.

Varför måste allt detta ha skett under bara några timmar, menar du? Det kan ju ha skett när som helst mellan strax efter att M dumpade kroppen och strax innan den hittades uppspolad på stranden. Eller missar jag något?
Citera
2017-09-19, 22:09
Medlem
Betina Hald Engmark som är en slags dansk advokat - har redan flyttat in i fina mera flådiga lokaler - Hon fattar ju helt klart att hennes utkomst är säkrad i flera år framöver. Let the money roll - Danska staten betalar.

Att hon är inkompetent kriminaladvokat tar danska polisen och statsadvokater (gillar deras namn på åklagare - "statens advokat") som ett tecken från himmelen. Klienten tillåts babbla, efter att ha fått media info.

Dessutom tror jag att man medvetet tillät Madsen att ta del av samtliga MEDIA(inklusive Flashback) - så att man i efterhand kan rekonstruera hur hans lögner håller ihop; ett omvänt förlopp som kriminaliserar honom, själv.

Vi lär få se mera av Jakob Buch-Jepsen - han får en glasklart fall av mord på sitt bord , snacka om ett lyft i karriären.
Senast redigerad av Bluis 2017-09-19 kl. 22:19.
Citera
2017-09-19, 22:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Å jag som hade förväntat mig att de skulle ha hittat resterande delar av KW idag. Nu får de allt se till att sätta in lite resurser i dykeriarbetena.
Ja eftersom att man kan anta att samtliga kvarlevor är dumpade i Köge Bugt så har man ju faktiskt haft vissa förhoppningar om att fler kroppsdelar skulle hittas. Jag tror inte att strömmarna är extremt starka heller där inne i bukten. Men om PM har dumpat de ute i rännan strax innan han hittades så finns där säkert starka strömmar och stora fartyg också som kan dra med sig kvarlevorna halvvägs till Tyskland. Sen när snuten har gett upp så finns det ju också chans att nån fiskare eller fritidsdykare hittar nån kvarleva. Det finns ju sällan is i Öresund numera så kvarlevorna kan hittas hela vintern.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-19 kl. 22:20.
Citera
2017-09-19, 22:18
Medlem
Solglittrets avatar
PMs advokat får som sagt kritik.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kritiken-madsen-far-prata-for-mycket-/

– Det första man lär sig som försvarsadvokat är att föränderliga förklaringar är giftiga. Försvararen har dessutom en pedagogisk roll i det att man ska berätta för sin klient vad som bör och inte bör sägas, säger Kåre Pihlmann

Har ju tidigare tyckt att hon agerat märkligt. Bl a att hon bara några timmar innan DNA-bevisen visade att det var KWs styckade bål man hittat, gick ut med förtydligande om att ingen säkert visste att fyndet hade samband med KW.
Det var sant det hon sa - men kanske onödigt att gå ut med detta uttalande där och då så kort inpå "facit". Hade PM verkligen samarbetat och varit villig att tala sanning om allt som hänt, så hade hon ju snarare kunnat säga att PM för anhörigas skull hoppades på att man nu hittat KW.
Nu framstår det ju snarast som PM inte inte sagt sanningen hur KWs kropp dumpats varken till advokaten eller utredarna.

Advokaten borde satt munkavel på PM - eller som näst bästa alternativ övertygat honom att berätta hela sanningen från början. Nu backar han en liten bit i taget - som tanten som kapade kattsvansen bit för bit för att det inte skulle göra lika ont.

Mördande för hans trovärdighet.
Med bistånd av sin advokat snackar han sig steg för steg rakt in i fällande dom och långtidsstraff.
Jag tycker inte hon hitintills varit en bra advokat för PM, snarare tvärt om - en riktigt dålig försvarsadvokat under den känsliga utredningsfasen.
Citera
2017-09-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför måste allt detta ha skett under bara några timmar, menar du? Det kan ju ha skett när som helst mellan strax efter att M dumpade kroppen och strax innan den hittades uppspolad på stranden. Eller missar jag något?

Alltså, det skulle kanske kunna gå att skilja på styckning av färsk kropp och en som legat i vattnet, sådant kan nog obducenter reda ut. Men detta kommer nog inte att bli en fråga, för troligtvis har polisen redan hittat spår från styckning inne i båten, är min spekulation. Det kan han nog dömas för, även mot ett ev. nekande.

Det som återstår, är det mest intressanta, vad kommer åklagaren att lägga fram som alternativt händelseförlopp till dödsfallet? Det blir inte lätt, bedömer jag.
Citera
2017-09-19, 22:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vi har väl ett klart gränsfall här. KW utgör formellt sett en kommersiell kontakt till PM. Även om PM inte tar betalt, är förmodligen syftet med att KW åker med kommersiellt ( sedan kan det ev. vara så att KW åker med som ren privatperson, av någon anledning, men det är mindre troligt).

Så, som jag ser det, ska PM betrakta KW som en affärsbekantskap, om de uttryckligen inte gjort upp något annat. Vi får se, kanske kommer detta upp i rättegången.
Nej glöm det.

Citat:
Tror du att någon annan än Peter Madsen har styckat Kim Wall? I så fall är du mer än lovligt dum i hela djävla huvudet.
Citera
2017-09-19, 22:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja eftersom att man kan anta att samtliga kvarlevor är dumpade i Köge Bugt så har man ju faktiskt haft vissa förhoppningar om att fler kroppsdelar skulle hittas. Jag tror inte att strömmarna är extremt starka heller där inne i bukten. Men om PM har dumpat de ute i rännan strax innan han hittades så finns där säkert starka strömmar och stora fartyg också som kan dra med sig kvarlevorna halvvägs till Tyskland. Sen när snuten har gett upp så finns det ju också chans att nån fiskare eller fritidsdykare hittar nån kvarleva. Det finns ju sällan is i Öresund numera så kvarlevorna kan hittas hela vintern.

Jag är ju tämligen övertygad om att resterande kvarlevor ligger i en väska eller säck, med sänke. För även om han verkar smått korkad ur många perspektiv hade han gått långt för att sänka kroppen, och detsamma lär gälla resten.

Så jag tror inte kvarlevorna har färdats längre än den sträcka strömmen tar dem med sig under tiden de faller till botten. Vilket inte borde vara allt för långt. Men visst, allt är möjligt.

Vi får hoppas att hundarnas markeringar var skarpa, och att de hittar vad de söker inom kort.
Citera
2017-09-19, 22:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Advokaten borde satt munkavel på PM - eller som näst bästa alternativ övertygat honom att berätta hela sanningen från början. Nu backar han en liten bit i taget - som tanten som kapade kattsvansen bit för bit för att det inte skulle göra lika ont.
Jag har också varit jäkligt kritisk till advokatens insats hittills i detta fallet. Hon har, liksom sin klient, babblat helt för mycket. Efter senaste häktningsförhandlingen så var hon dock inte lika pratglad som tidigare när det gäller tex styckningen. Då var det mycket "min klient minns det så ..." och blinkande med ögonen. Nu har hon ju knipit käft vad det verkar de sista dagarna. När ens klient sitter risigt till så gäller det att gneta på i det tysta, hitta luckor i snutens påståenden etc. Absolut inte låta din klient stå och babbla sina febriga fantasier inför öppna dörrar. Sen en sak som är rätt besynnerlig faktiskt det är PMs beteende efter det som skett. Dels då "tummen upp" i Dragör, och sen efter det att det rapporterades från rättegångn att PM uppträdde på ett arrogant sätt! Oavsett vad som hänt och även om det har skett en olycka så har PM absolut ingen anledning och inget att tjäna heller på att uppträda på ett arrogant sätt. Tyder ju snarare på psykopati i någon grad.

Sen har vi ju då också mysteriet med att PM kräver att få BHE som advokat. Han blir ju först tilldelad en annan advokat enligt kölista men han kräver då direkt att få byta till BHE. Jäkligt skumt det alltså att vilja byta till en nästan helt grön advokat. BHE har visserligen varit åklagare tidigare men varför han skulle särskilt kräva just henne är ju något besynnerligt ändå. Det borde ju finnas en koppling där som de hemlighåller på nåt sätt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-19 kl. 22:53.
Citera
2017-09-19, 22:49
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Man undrar ju varför de inte lånade in "våra" hundar tidigare, de fick ju erbjudandet från svensk polis alldeles i början.
Danskarna har nog lite lillebrorskomplex gentemot Sverige.
Citera
2017-09-19, 22:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
PMs advokat får som sagt kritik.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kritiken-madsen-far-prata-for-mycket-/

– Det första man lär sig som försvarsadvokat är att föränderliga förklaringar är giftiga. Försvararen har dessutom en pedagogisk roll i det att man ska berätta för sin klient vad som bör och inte bör sägas, säger Kåre Pihlmann

Undrar om Kåre Pihlmann har några tips på hur man ska få sin klient att inte säga massa konstiga saker, innan man ens vet att man ska få sin klient som klient.

Och sedan är det inte heller advokaten som bestämmer vad klienten skall säga. Hon kan råda honom, men inte råda över honom.

Det är också anmärkningsvärt att Pihlmann säger som han gör, om han nu verkligen sagt så. En advokat kan inte gärna berätta för sin klient att denne skall undanhålla sanningen, eller låta bli att ändra en lögn till sanning (eller "sanning", advokaten kan ju inte veta vilket), då skulle nog advokaten begå ett allvarligt fel. En advokat kan heller inte agera hur den vill utan är låst av sin klient. Om PM t.ex. skulle avslöja för sin advokat att det var han som mördade och styckade KW ombord, men att han vill hålla det hemligt och hålla fast vid sin story, så kan advokaten inte göra mycket annat än att be domstolen om att bli befriad från sitt uppdrag, men får inte avslöja vad sin klient sagt. (Detta i Sverige. Skulle tro Danmark inte skiljer sig allt för mycket på dessa punkter.)

Så nej, man kan inte lägga all skuld på advokaten, för att PM är en korkad mördare.

Kontoret flyttade hon in i för 1-2 år sedan och blev senare delägare. Så rent ekonomiskt var det knappast några problem innan heller, dessutom har hon nog inte fått något betalt ännu för det här uppdraget. Men det kommer säkerligen att bli en skjuts i karriären av detta.
Citera
2017-09-19, 22:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej glöm det.

Tror du att någon annan än Peter Madsen har styckat Kim Wall? I så fall är du mer än lovligt dum i hela djävla huvudet.

I detta fallet är det tyvärr du som är "mer än lovligt dum i hela djävla huvudet." som inte klarar av att följa ett så enkelt resonemang.

För även om vi alla är helt övertygade om att PM styckat KW. Så måste, under de nämnda omständigheterna, liket inte ha fiskats upp och styckats "inom några timmar", utan det kan som sagt ha skett när som helst fram till att torson hittades.

(och se nu för fan till att inte bekräfta att du är "mer än lovligt dum i hela djävla huvudet." genom att försöka säga emot något så självklart)
Citera
2017-09-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Danskarna har nog lite lillebrorskomplex gentemot Sverige.

Hundarna har varit ute tidigare som jag skrivit. Nu när rutten är fastställd vill dom väl prova igen mindre yta att söka på nu antar jag. Hoppas på framgång !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in