Citat:
Min invändning är rent praktisk. Jag tror inte att det går att lösa på ett sätt som är tillräckligt transparent gentemot nya köpare i föreningen. Dessutom tror jag att lagstiftningen faktiskt lägger hinder i vägen och man löper risk att förlora extra insantsen eftersom den lägre avgiften i praktiken får genom fusk med andelstalen snarare än genom att lånekostnaderna blir lägre (när föreningen ändå kör amorteringsfritt och räntorna är så låga).
Du tror att det bryter mot lagen trots att det gavs en länk till att det redan pågår, låter inte sannolikt.
Jag tror det blir mer transparent mot nya köpare eftersom låg eller hög amortering inte påverkar månadsavgiften som föreningen tar ut för att finansiera de verkliga driftskostnaderna. Lånedelen som en del väljer att ta och andra inte blir separat och den delen kan köpare ta ställning till själv.
En del praktiska problem kan däremot uppstå för föreningen att hantera detta men går det att hantera så låter det lysande. Enklast och bäst tycker jag dock är om ingen tar lån via föreningen utan sköter det direkt med sin bank.
Citat:
Jag tycker det är väldigt synligt redan idag men för dem som ändå inte klarar av att kolla upp detta är det en fördel. Den stora saken är dock att varje medlem själv kan avgöra storleken på sina lån och inte styrs av vad andra medlemmar vill ha.
Citat:
Bättre vore nog att införa amorteringskrav på 2%/år för föreningens egna lån också. Då hade mycket av möjligheten att dölja ekonomiska problem försvunnit och en låneskuld hade synts direkt på avgiften. På samma sätt borde kontantinsatsen på 15% beräknas även på din andel av föreningens lån. Det vore bättre.
Utan lån i föreningen eller med en separat lånedel försvinner denna fråga. Då återspeglar avgiften vad det kostar att driva föreningen och de nya köpare som vill ta lån via föreningen kan se vad just det kostar och jämföra det med egna lån av sin bank. De flesta eller alla skulle då se att det blir billigare att låna själv pga avdragsrätten.
r och 2