Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Om du gräver lite djupare skall du finna att hypotesen som sagt kom före Svensmark och det statistiska sambandet han presenterade inte håller för djupare granskning. CERN har under senare år tittat närmare på atmosfärsprocesserna som skulle ligga bakom och konstaterat att även om effekten nog finns är den för svag för att ha betydelse för klimatet.
Där är ju stark korrelation mellan kosmisk strålning och molnbildning. Det tycks Jasper Kirkby i cloud-projektet på Cern bekräfta. Men jag vet inte hur stor effekten blir.
Citat:
Jamen då så, de som får pengarna anser inte att det finns någon intressekonflikt så då finns det ingen intressekonflikt, och om Soon råkar "glömma" att redovisa sin finansiering i publikationer trots att det tydligt står i tidskriftens regler att man skall göra så är det heller inget att orda om.
Du verkar missnöjd med The Smithsonians beslut om anslag? Nu vet jag inte exakt vad som har hänt men enligt WS så har han angett var pengarna kommer ifrån vid alla tillfällen utom när det har funnits ett avtal mellan Smithsonian och bidragsgivaren om att inte röja dennes identitet.
Citat:
Använder du samma kriterium när du bedömer eventuella intressekonflikter på andra sidan, och vilka forskare är det i så fall som har intressekonflikter du vill kännas vid och vad grundar du det på?
I den mån jag överhuvudtaget bedömer författaren så är det främst utifrån karaktär. En snubbe som Lord Monckton till exempel, utstrålar tillit. Håller du inte med om det? Förhoppningsvis kommer smutsig forskning att vaskas bort genom att resultaten granskas, som jag misstänker är fallet med Mann's hockeyklubba.
Citat:
Mycket talar för att MWP mer varit ett regionalt fenomen kring Nordatlanten. Då finns andra, t ex Soon, som försökt visa att det är globalt men då blandar han friskt både när toppen inträffat i olika regioner och så räknar han in både torr- och våtperioder som bevis på MWP.
Ja det var åtminstone den norra hemisfären, men det gäller ju även för Mann's proxys.
Citat:
Ser man på en del andra rekonstruktioner visar de förvisso på mycket större fluktuationer, men detta skulle vara mer övertygande om dessa fluktuationer överensstämde mellan de olika rekonstruktionerna. Nu ser de mer ut som brus. Felmarginalerna är dock så stora att det är svårt att vara säker.
Beroende då på hur stor inverkan dessa solcykler har, och därom tvistar de lärde. En "skeptiker" som Lennart Bengtsson har t ex inte mycket till övers för alla dessa teorier om solens stora inverkan.
En proxy med låg resolution visar väl på korrelationen med temperatur under en längre tidsperiod?