Citat:
En bra lösning kan vara mera kärnkraft och särskilt inga förtida avvecklingar.
En dålig lösning är den Tyska Energiewende som inte minskat utsläppen men kraftigt ökat elpriset.
50% dyrare än i Sverige. Och var kwh släpper ut 10 - 15 ggr mer co2 än en svensk kwh direkt ur eluttaget.
Fukushima kan mycket väl hamna på 1500 miljarder. Årligen lägger man ca 60 miljarder och kommer fortsätta med det i många år. Det är så hisnade stora summor att det är svårt att fatta. Man måste försöka sätta det i relation till något annat. Kanske det Tyska Energiewende blir bra? Det kostar 220 miljarder per år bara i EEG-avgifer från konsumenterna. Nätförstärkningar och andra kostnader tillkommer.
Energiewende har alltså redan kostat ungefär lika mycket som Fukushima beräknas kosta totalt. Och Energiewende bara fortsätter kosta mer och mer för varje år.
En dålig lösning är den Tyska Energiewende som inte minskat utsläppen men kraftigt ökat elpriset.
50% dyrare än i Sverige. Och var kwh släpper ut 10 - 15 ggr mer co2 än en svensk kwh direkt ur eluttaget.
Fukushima kan mycket väl hamna på 1500 miljarder. Årligen lägger man ca 60 miljarder och kommer fortsätta med det i många år. Det är så hisnade stora summor att det är svårt att fatta. Man måste försöka sätta det i relation till något annat. Kanske det Tyska Energiewende blir bra? Det kostar 220 miljarder per år bara i EEG-avgifer från konsumenterna. Nätförstärkningar och andra kostnader tillkommer.
Energiewende har alltså redan kostat ungefär lika mycket som Fukushima beräknas kosta totalt. Och Energiewende bara fortsätter kosta mer och mer för varje år.
Kärnkraft – Utbyggnad eller avveckling?
Eftersom du brukar återkomma med argumentation för att kärnkraften bör finnas kvar eller byggas ut så vill jag komplettera med en annan infallsvinkel.
Innan jag går in på detaljer vill jag betona att jag tror att vi är eniga om att den tyska energipolitiken har ett lite för stort inslag av vad man skulle kunna kalla "flummig grönhet" för att kunna betraktas som 100% väl genomtänkt. Grön politik kan vara bra, men den måste vara förankrad i verkligheten.
Energi
En pålitlig energiförsörjning är av så central betydelse för att ett modernt samhälle ska fungera så vi måste ta den på största allvar. Kolkraftverk och kärnkraftverk speglar, för de allra flesta något förhatligt som vi inte vill ska drabba våra efterlevande. Samtidigt står dessa båda energikällor för en stor del av den el-energi som produceras i världen.
Mellan 80 och 90% av den energi som människor producerar för att använda kommer från fossila bränslen, inte minst olja. Oljan kommer att vara en bristvara med hög kostnad inom 30-40 år. Oljan är "slut" om 45 år enligt Worldometers.
Huvuddelen av den nuvarande utsläppen av CO2 kommer från förbränning av fossila bränslen.
Det ser ut som ett klassiskt exempel på att vi vill ha kakan kvar men att vi ändå äter upp den.
Vad är lösningen, utöver en övergång till förnyelsebar energi?
Energieffektivisering är av största vikt
En effektiv elbil konsumerar ungefär 10-15% av den energi som en fossilbil konsumerar. Ett bra isolerat hus med ett effektivt uppvärmningssystem förbrukar mindre än 25% av den energimängd som går åt med "traditionell" byggteknik och uppvärmning.
Effektiv värmepumpsanvändning är ett exempel. Rätt använd, kan en värmepump reducera energimängden som går åt för uppvärmning med 70% eller mer. Vi har alltså en välkänd och etablerad teknik som har potentialen att minska en stor del av energiförbrukningen med 75%, till 25% av den nuvarande!
Hur utnyttjas detta i praktiken?
Jag letade på lite statistik från Tyskland:
Tyskland konsumerar ca 7 000 kWh el per capita, jämfört med det globala snittet som är ca 3 200 kWh (Sverige 13 500 kWh).
http://www.buildup.eu/en/news/new-statistics-available-heating-systems-used-germany
20% av nybyggda hus försågs 2015 med värmepump i Tyskland. I äldre hus är troligen siffran betydligt lägre.
Ungefär 3 300 PJ eller 920 000 000 000 kWh eller 11 200 kWh per capita går till uppvärmning. Det innefattar även icke elbaserad uppvärmning, men siffran visar tydligt på vilken effektiviseringspotential det finns här.
Av elen, totalt 647 TWh förbrukar industrin 225, hem 129 och övriga byggnader 150 TWh.
Om 70% av det som byggnader (hem, kommersiella och allmänna) konsumerar går till uppvärmning så är det ca 200 TWh eller 30% av totala elförbrukningen, varav 75% eller 150 TWh skulle kunna tas bort med effektivisering.
Några siffror att jämföra med:
– Kärnkraftsproduktionen: ca 92 TWh
– Kolkraftsproduktionen: ca 284 TWh
– Förnyelsebar el (vind, sol, vatten och bio): ca 143 TWh
https://www.iea.org/statistics/statisticssearch/report/?country=GERMANY=&product=electricityandheat
Jag reserverar mig för att siffrorna inte alltid är från samma år, men helhestbilden framgår ändå.
Tysklands energiförsörjning går att lösa på ett bra sätt
Med inte alltför omfattande åtgärder för effektivisering av energianvändningen skulle Tyskland på några år kunna minska sin elförbrukning med 150 TWh/år. I kombination med den pågående utbyggnaden av förnyelsebar energi kan det halvera beroendet av kol och kärnkraft på kort tid.
Jag är dåligt insatt i status på de tyska kärnkraftverk som fortfarande är i drift, men om dom är i klass med dom svenska så skulle jag rekommendera att kolkraftverk stängs först.
–
) falska påståenden om de senaste årtusendenas klimathistoria som det inte finns någon vetenskaplig grund för.