2017-09-18, 20:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vill återigen påpeka att det var så 2013 när jag tittade efter en annan bostad.
Och vi har väl alla sett vad som hände med bostadspriserna efter det.

Dvs man får vara lite försiktig med att dra för mycket slutsatser. Även 2013 fanns folk som försökte ta för mycket betalt.

Ja men nu har en familjemedlem jag hjälpt sedan 2010 med att köpa och sälja lägenheter vidare konstanterat att det tyvärr är helt lönlöst sedan förra hösten, men sitter fortfarande spekulerare som har 4-5 lägenheter i beståndet att bli av med och stressar det till sog då går det fort.
2017-09-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Aktiemarknadens? Hur har du mätt upp aktiemarknadens krav på Skanska? Du gillar ju mätdata. Själva har de fyra oligarkerna haft höga krav (minst sagt) på avkastning på nybyggnation. Över 20%.
Du kanske skulle läsa vad som skrivs i tråden, och inte bara ägna dig åt dina egna fantasier.
Det var sebno1 som skötte mätandet.

Citat:
De flesta av dina teorier och tvärsäkra påståenden om byggbolagens utsatthet i den mördande konkurrensen, bubblors (icke)existens i det ekonomiska systemet, produktionskostnader mm mm som bemötts och avfärdats flera ggr vore komiska om det inte vore för att du verkar tro på dig själv. Då blir det bara tragiskt.
Jag har tvärtom visat på data. Du klarar inte av att ta emot informationen och repeterar din fantasier som en papegoja. Du borde väl dra någon slutsats av att du inte klarar av att delta i diskussionen utan bara obstruerar genom att älta dina fantasier om och om i gen.
2017-09-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja men nu har en familjemedlem jag hjälpt sedan 2010 med att köpa och sälja lägenheter vidare konstanterat att det tyvärr är helt lönlöst sedan förra hösten, men sitter fortfarande spekulerare som har 4-5 lägenheter i beståndet att bli av med och stressar det till sog då går det fort.
??
På ett år har priserna stigit. Hur kan det inte ha gått att sälja då. Eller hur menar du?
2017-09-18, 20:27
Medlem
Citat:
Resten svarar jag inte på då du inte verkar fatta tillgång och efterfrågan, du är så urbota dum ibland så man undrar om du bor på Hasselakollektivet men oftast är det så att när vettiga inlägg kommer så ska du ordbajsa 3 sidor så att resten av svaren drunkar i din skit och det börjar bli rejält tröttsamt. Har du inget nytt att säga så håll käft och vänta tills du åtminstone har en länk till något intressant i ditt inlägg.
Då borde det väl gå bra att påtala det som du ser inte stämmer.

Är det något data som inte stämmer så går det att påvisa det.

Är det någon logik som inte stämmer så bör det vara enkelt att visa det.
Jag är synnerligen mottaglig för sådant.

Men när du inte gör det, utan bara kommer med Ad hominem så stärker inte det precis din sak. För att uttrycka mig diplomatiskt.

EDIT---------------------------------
Ser ut som att det som gav dig psykbryt var att du skull visa hur köp av icke-existerande varor som sedan säljs när de börjar existera skulle vara prispåverkande.

Och jag förstår i så fall sammanbrottet. För hur skulle det kunna vara prispåverkande. Operationen har ingen marknadspåverkan.
Senast redigerad av Alpha101 2017-09-18 kl. 20:31.
2017-09-18, 20:28
Medlem
Citat:
Du kanske skulle läsa vad som skrivs i tråden, och inte bara ägna dig åt dina egna fantasier.
Det var sebno1 som skötte mätandet.

Jag har tvärtom visat på data. Du klarar inte av att ta emot informationen och repeterar din fantasier som en papegoja. Du borde väl dra någon slutsats av att du inte klarar av att delta i diskussionen utan bara obstruerar genom att älta dina fantasier om och om i gen.

Vilket mätande då? Vi kan konstatera att oligarkerna har det tufft på aktiemarknaden. Kan det bero på stagnerade/fallande bostadspriser?

De data du visat är helt uppåt väggarna alternativt helt irrelevanta. Vem är det som obstruerar och drar samma skrönor om och om igen? Du skulle inte erkänna bubblans existens om så priserna föll 70%. Du kallar inte ens världens kändaste spekulationsbubbla för en bubbla, därmed torde intresset för dina inlägg vara högst begränsat.
2017-09-18, 20:40
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Då borde det väl gå bra att påtala det som du ser inte stämmer.

Är det något data som inte stämmer så går det att påvisa det.

Är det någon logik som inte stämmer så bör det vara enkelt att visa det.
Jag är synnerligen mottaglig för sådant.

Men när du inte gör det, utan bara kommer med Ad hominem så stärker inte det precis din sak. För att uttrycka mig diplomatiskt.

EDIT---------------------------------
Ser ut som att det som gav dig psykbryt var att du skull visa hur köp av icke-existerande varor som sedan säljs när de börjar existera skulle vara prispåverkande.

Och jag förstår i så fall sammanbrottet. För hur skulle det kunna vara prispåverkande. Operationen har ingen marknadspåverkan.

Ok nu ska du ha jävligt klart för dig att innan du nämner ett ord om rörelsemarginaler igen så ska vi ha delårsrapport, sida och % där du BEVISAR det du säger är rätt.

https://www.jm.se/om-jm/investerare/...ri--juni-2017/

Så går man till delen "bostäder i pågående produktion" på sida 5 och bifogar även en bild:

http://imgur.com/a/OqKud

Då kan man se att antalet bostäder i produktion har ökat jämfört med samma period förra året men att antal sålda ligger på samma nivå (tappat en enhet till och med).

Men sedan kommer det intressants då antal BOKADE bostäder i produktion har minskat kraftigt och antal SÅLDA bostäder i produktion även tappar många enheter och det är i Stockholmsområdet det ser värst ut.

Förstår varför aktien sjönk fast resultaten ökade så passar kraftigt som den gjorde hos JM.

Skall gå igenom dom andra bolagens delårsrapporter senare idag.

På sida 8 i rapporten kan ni se siffror för Stockholmsområdet där försäljning sjunker men produktion ökar.

På sida 9 är det på riksnivå där man kan se att dom säljer mer än dom producerar, så just nu håller riksnivån uppe siffrorna.

Där kan även Alpha101 kika på att rörelsemarginalen för bostadsbyggandet ligger på 19,1% och att det är andra sektorer inom koncernen som drar ner rörelsemariginalen totalt."

" Ursprungligen postat av sebno1
Kommer senare sammanställa alla bolag, men kan ju meddela att Bonavas halvårsrapport som släpptes idag vid 10.00 är siffror som kommer få till och med få Alpha att tänka till förhoppningsvis, även fast rörelsemarginalerna ökar, allt ser bra ut siffermässigt så kan man även se vart det barkar.

Ni kan få en liten teaser:
http://imgur.com/a/R3SIn

I Sverige så har även försäljningsgraden av pågående produktion gått från 82% (april-juni 2016) ner till 67% (april-juni 2017)

Ser helt ok ut när man tittar där fast produktion ökar och försäljning sjunkit rätt bra, men ska förklara senare."

"Nej får inte ihop det heller, kollar "Norra Tornen" som byggs i Stockholm och läser man Oscar Properties kvartalårsrapport från 14/7-17 så har dom bara sålt ut 39% av lägenheterna men går man in på sidan så finns det endast 4 st (300 lägenheter totalt i huset) lägenheter lediga? Sambygger dom detta torn med något annat bolag?

Edit:
Norra Tornen innovationen 1: säljstart Q4 2015
totala bostäder: 182
säljstartade bostäder: 182
sålda bostäder:176
försäljningsgrad 97%

Norra Tornen Helix 1:
Säljstart Q2 2016
Totala lägenheter: 132
Säljstartade lägenheter: 88
Sålda bostäder: 51
Försäljningsgrad: 37%

Under detta kvartal har Helix haft säljstart på 39 lägenheter, antal sålda under detta kvartal 9 lägenheter"

sedan vill jag att du genast tar fram kvartalsrapporterna, sida och punkt där rörelsemariginalen framgår tydligt för BOSTADSBYGGANDE. Att en pajas ska lyckas förstöra en hel tråd där vettiga skribenter försvinner är tammefan sjukt. Kommer upprepa alla siffror och rörelsemariginalen med länkar i varje inlägg du hävdar något annat framöver.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 20:45.
2017-09-18, 20:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
??
På ett år har priserna stigit. Hur kan det inte ha gått att sälja då. Eller hur menar du?

För att man sitter på 4-5 lägenheter som det är inflytt på om två år och då är det ingen idé att sälja dom nu, har flera bekanta som sitter på sådana nu. Gör du? Har du hållit på själv? Eller håller du på? Inte nä dåså

Sedan Alpha101 kan du även ta fram en rapport, en expert, en tyckare eller vem fan som helst förutom du som skriver om att rörelsemariginalern har något what so ever med bostadsbubblan att göra om du inte hittar någon så starta en egen tråd och lägg fram din teori där och håll diskussionen i den tråden.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 21:01.
2017-09-18, 21:07
Medlem
sasos avatar
Citat:
För att man sitter på 4-5 lägenheter som det är inflytt på om två år och då är det ingen idé att sälja dom nu, har flera bekanta som sitter på sådana nu. Gör du? Har du hållit på själv? Eller håller du på? Inte nä dåså

Sedan Alpha101 kan du även ta fram en rapport, en expert, en tyckare eller vem fan som helst förutom du som skriver om att rörelsemariginalern har något what so ever med bostadsbubblan att göra om du inte hittar någon så starta en egen tråd och lägg fram din teori där och håll diskussionen i den tråden.

men måste dem köpa lägenheterna?
är dem rädda för bostadsbubbla?
2017-09-18, 21:38
Medlem
Bostadsbubblan riskerar att utebli. Pappa staten har delegerat ut mjuklandningen till kommunerna:

Nacka har shoppat bostadsrätter för 350 miljoner sedan 2016

Edit: Redan i maj i år hade 52 kommuner kört på samma koncept.
Senast redigerad av crustymolfis 2017-09-18 kl. 21:46. Anledning: Ytterligare info
2017-09-18, 21:42
Medlem
Citat:
Vilket mätande då?
Du får väl läsa sebno1's inlägg, lämpligen.

Citat:
De data du visat är helt uppåt väggarna alternativt helt irrelevanta.
Att du inte förstår de och inte kan sätta de i sammanhang gör inte att de är irrelevanta.
2017-09-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ok nu ska du ha jävligt klart för dig att innan du nämner ett ord om rörelsemarginaler igen så ska vi ha delårsrapport, sida och % där du BEVISAR det du säger är rätt.

https://www.jm.se/om-jm/investerare/...ri--juni-2017/

Så går man till delen "bostäder i pågående produktion" på sida 5 och bifogar även en bild:

http://imgur.com/a/OqKud

Då kan man se att antalet bostäder i produktion har ökat jämfört med samma period förra året men att antal sålda ligger på samma nivå (tappat en enhet till och med).

Men sedan kommer det intressants då antal BOKADE bostäder i produktion har minskat kraftigt och antal SÅLDA bostäder i produktion även tappar många enheter och det är i Stockholmsområdet det ser värst ut.

Förstår varför aktien sjönk fast resultaten ökade så passar kraftigt som den gjorde hos JM.

Skall gå igenom dom andra bolagens delårsrapporter senare idag.

På sida 8 i rapporten kan ni se siffror för Stockholmsområdet där försäljning sjunker men produktion ökar.

På sida 9 är det på riksnivå där man kan se att dom säljer mer än dom producerar, så just nu håller riksnivån uppe siffrorna.

Där kan även Alpha101 kika på att rörelsemarginalen för bostadsbyggandet ligger på 19,1% och att det är andra sektorer inom koncernen som drar ner rörelsemariginalen totalt."

" Ursprungligen postat av sebno1
Kommer senare sammanställa alla bolag, men kan ju meddela att Bonavas halvårsrapport som släpptes idag vid 10.00 är siffror som kommer få till och med få Alpha att tänka till förhoppningsvis, även fast rörelsemarginalerna ökar, allt ser bra ut siffermässigt så kan man även se vart det barkar.

Ni kan få en liten teaser:
http://imgur.com/a/R3SIn

I Sverige så har även försäljningsgraden av pågående produktion gått från 82% (april-juni 2016) ner till 67% (april-juni 2017)

Ser helt ok ut när man tittar där fast produktion ökar och försäljning sjunkit rätt bra, men ska förklara senare."

"Nej får inte ihop det heller, kollar "Norra Tornen" som byggs i Stockholm och läser man Oscar Properties kvartalårsrapport från 14/7-17 så har dom bara sålt ut 39% av lägenheterna men går man in på sidan så finns det endast 4 st (300 lägenheter totalt i huset) lägenheter lediga? Sambygger dom detta torn med något annat bolag?

Edit:
Norra Tornen innovationen 1: säljstart Q4 2015
totala bostäder: 182
säljstartade bostäder: 182
sålda bostäder:176
försäljningsgrad 97%

Norra Tornen Helix 1:
Säljstart Q2 2016
Totala lägenheter: 132
Säljstartade lägenheter: 88
Sålda bostäder: 51
Försäljningsgrad: 37%

Under detta kvartal har Helix haft säljstart på 39 lägenheter, antal sålda under detta kvartal 9 lägenheter"

sedan vill jag att du genast tar fram kvartalsrapporterna, sida och punkt där rörelsemariginalen framgår tydligt för BOSTADSBYGGANDE. Att en pajas ska lyckas förstöra en hel tråd där vettiga skribenter försvinner är tammefan sjukt. Kommer upprepa alla siffror och rörelsemariginalen med länkar i varje inlägg du hävdar något annat framöver.

JM Stockholm har 19% rörelsevinstmarginal
JM Utland har 6% rörelsevinstmarginal

På det har vi staten som klipper typ nästan 300% mer en tyska staten.

En svensk får betala mer en 200% av byggkostnaden, en tysk runt 30% mer, bubblan är på steroider nu. Gissar att många kommer känna sig blåsta när dem förstår att dem köpt en 1.2 miljoners lägenhet för 3.5 miljoner kronor.
2017-09-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
men måste dem köpa lägenheterna?
är dem rädda för bostadsbubbla?

Självklart tänker alla på bubblan, och Ffa när den kommer att smälla/pysa..

Han har ju rätt i att det i stort sett har varit rätt körd sen förra hösten. Dock fanns det några guldklimp kvar nu också..

Jag sitter själv på 5 st! Men jag är dock inte lika oroad över situationen då jag bor i ena och de andra 2 är uthyrda till nära o köra.. skall tilläggas att dessa två har varit renoveringsobjekt..

De andra 2 som jag har är nyproduktioner med hos marginal Dvs små lgn med god chans till bra avkastning..

En sak är säker att dessa 4 byggherrar har på senaste tiden höjt priser så pass mkt att de har enligt mig förstört för sig själva.. Dvs dem har roffat åt sig mer av % detta har bidragit till att spekulanter blir mer passiva och hetsen dör i och med detta.. då risken är alldeles för stor för att tjäna små slantar (100kish) förr gjorde man 300-1000k.. efter två år..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in