2017-09-18, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
-Oscar Properties: som till 95% håller på med nyproduktion i Stockholm med även lite nischade lägenheter som är lite mer exklusiva har backat över -18% senaste tre månaderna, hade lägenheter till försäljning där inflyttning var från och med februari 2017 där sista lägenheten gick i förra veckan. Resten av projekten har fortfarande lägenheter kvar ifall någon vill göra ett "klipp" på den glödheta bostadsmarknaden.
Oscar är jag lite nyfiken på, det går ju lite knackigt för dem nu smtidigt som de planerar att uppföra en skrytskrapa i NDS där gasklockan står idag.

Klockan ska börja rivas nu i dagarna om jag fattat rätt, rivningen klar i december 2017 sägs det. Sen är marken konstaterat giftig och måste saneras. Vet inte när det kan vara klart. Sen ska alla arbeten igång för att komma igång med oscars skrytbygge. Med tanke på hur nybyggena redan överflödar marknaden undrar jag hur det kommer gå med detta? Det kommer inte bli bostadsrätter i det lägre prisspektrat när de väl står klara, huset ritat av Herzog & de Meuron med alla bells & whistles man kan tänka sig.
2017-09-18, 18:36
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Oscar är jag lite nyfiken på, det går ju lite knackigt för dem nu smtidigt som de planerar att uppföra en skrytskrapa i NDS där gasklockan står idag.

Klockan ska börja rivas nu i dagarna om jag fattat rätt, rivningen klar i december 2017 sägs det. Sen är marken konstaterat giftig och måste saneras. Vet inte när det kan vara klart. Sen ska alla arbeten igång för att komma igång med oscars skrytbygge. Med tanke på hur nybyggena redan överflödar marknaden undrar jag hur det kommer gå med detta? Det kommer inte bli bostadsrätter i det lägre prisspektrat när de väl står klara, huset ritat av Herzog & de Meuron med alla bells & whistles man kan tänka sig.

Kommer väl sluta som i Spanien när bostadsbubblan sprack där, halvfärdiga projekt som lämnas för vind och våg.
2017-09-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabeHCoud
De flyttar givetvis inte ut på gatan utan bor ju kvar i sitt nuvarande boende om de inte får det pris de önskar.
Um? Frågan gällde de som säljer, och som enligt dig inte har två bostäder.
2017-09-18, 18:43
Medlem
Citat:
Kollar vi byggjättarna som är störst på den svenska bostadsmarknaden så verkar det inte heller vara så stor tilltro på marknaden om vi skall kolla på hur aktierna går:
Det är väl fler som noterat deras svaga rörelsemarginaler och insett att de får problem framöver.

Hade bubbelpratarna här i stället påtalat att det var orimligt höga avkastningskrav på byggarna, så hade dom fått rätt en gång i livet iaf.

Vill minnas att jag påtalade detta någon gång när det påstods att byggarna roffade åt sig astronomiska vinster.
2017-09-18, 18:46
Medlem
Citat:
Mäklare: Miljonklippen försvunna på nya borätter
https://www.svd.se/maklare-miljonklippen-forsvunna-pa-nya-boratter

Har även märkt av samma sak och inte bara nyproduktion utan jag har sett flera lägenheter som låg ute i våras som har kommit ut igen nu efter sommaren men som ändå inte kommer igång, tror redan att det är på neråtgående och att det ökade lite i augusti tror jag har att göra med att det är dom speciella objekten som man har lyckats sälja vilket har gjort att statistiken ser bättre ut än i verkligheten. Även i populära närförorter går det segt just nu.
Vill återigen påpeka att det var så 2013 när jag tittade efter en annan bostad.
Och vi har väl alla sett vad som hände med bostadspriserna efter det.

Dvs man får vara lite försiktig med att dra för mycket slutsatser. Även 2013 fanns folk som försökte ta för mycket betalt.
2017-09-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är väl fler som noterat deras svaga rörelsemarginaler och insett att de får problem framöver.

Hade bubbelpratarna här i stället påtalat att det var orimligt höga avkastningskrav på byggarna, så hade dom fått rätt en gång i livet iaf.

Vill minnas att jag påtalade detta någon gång när det påstods att byggarna roffade åt sig astronomiska vinster.

Vem ställer orimligt höga krav på avkastning på byggarna? Byggarna själva?
2017-09-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja du har förklarat för Flashback att Tulpanbubblan inte var en bubbla. Inte IT-bubblan heller tydligen. Alla tackar för klargörandet. Du har alltså noll koll.
Ser inte ut som du har några sakliga invändningar.

Citat:
Byggbolagens (de fyra stora) avkastningskrav på nybyggnation har typiskt legat på över 20% Hur i hela friden har man kunnat missa det. Vad gör det med priserna tror du?
Vi har gått igenom vilken rörelsemarginal byggarna har. Och även hur mycket bostadsutvecklarna tjänar på sina gamla byggrätter. Behöver väl inte upprepas.

Citat:
I Alphas värld existerar inga bubblor. Det är produktionen som inte hinner med. ja ja.
Jag har tvärtom frågat er bubbelpratare varför i all världen ni inte byggt bostäder för brinnande livet tidigare och tjänat grova pengar. Men får inga svar.

Verkar inte som ni själva trott på någon bubbla. I alla fall inte tillräckligt för att tjäna pengar på den.

Citat:
Som jag sagt tidigare. Dina ekonomiska teorier bygger på diagram o kurvor från makroekonomi för nybörjare som visar en abstrakt bild av verkligheten. Det är meningen. Dom visar en ytterst förenklad bild av verkligheten för att framhäva en ytterst specifik, begränsad del av denna verklighet. Det gäller alla typer av samband, tillgång/efterfrågan, ränta/konsumtion etc. Ingen vettig människa använder dessa primitiva förklaringsmodeller i en diskussion om nåt så komplext som bostadsmarknaden i en modern ekonomi. Dina inlägg visar gång på gång att du diskuterar långt över din förmåga.
Då bör du begrunda att om de nu är förenklade så har de visat sig vara för komplicerade för dig. Så du bör vara den sista att klaga. Du misslyckas tom att förstå vad diskussionen handlar om.
Titta på ditt eget inlägg. Du sitter bara och yrar om dina egna fantasier om mig.
2017-09-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ser inte ut som du har några sakliga invändningar.

Vi har gått igenom vilken rörelsemarginal byggarna har. Och även hur mycket bostadsutvecklarna tjänar på sina gamla byggrätter. Behöver väl inte upprepas.

Jag har tvärtom frågat er bubbelpratare varför i all världen ni inte byggt bostäder för brinnande livet tidigare och tjänat grova pengar. Men får inga svar.

Verkar inte som ni själva trott på någon bubbla. I alla fall inte tillräckligt för att tjäna pengar på den.

Då bör du begrunda att om de nu är förenklade så har de visat sig vara för komplicerade för dig. Så du bör vara den sista att klaga. Du misslyckas tom att förstå vad diskussionen handlar om.
Titta på ditt eget inlägg. Du sitter bara och yrar om dina egna fantasier om mig.

Hur kan m,an ha några sakliga invändningar mot detta enastående prakthaveri. IT-bubblan är ingen IT-bubbla. Tulpanbubblan sprack för att det inte odlades tillräckligt med tulpaner eller vad ditt pladder om för lite produktion går ut på.

Det finns ju ingenting att bemöta över huvudtaget. Byggbolagen (då pratar jag om de fyra monopolisterna som delat upp marknaden mellan sig) har årligen miljardutdelningar till aktieägarna.
De kämpar verkligen.

Dt är ju bara någon av dessa som kan komma ifråga när det gäller markanvisningar i de allra flesta fall. Men i din förvrängda bild av marknaden kan tydligen vem som helst starta ett byggbolag, knalla upp till kommunen och konkurrera om dessa. Som sagt, dina teorier fungerar i en (mycket) förenklad bild av verkligheten (tänk termin 1 på Ekonomlinjen) som ingen med lite sunt förnuft skulle få för sig att på allvar saluföra.
2017-09-18, 19:10
Medlem
Citat:
Sätra kanske kommer igång nästa år då yngre har sämre framförhållning för 1or-2or som dom lägenheterna är skriks det efter så att det dånar enligt Alpha101!
Kan inte riktigt påminna mig att jag skrivit det.
Dock finns nog en stor efterfrågan på mindre lägenheter. Dels är de billigare, dels finns mycket en personershushåll i Stockholm.
2017-09-18, 19:12
Medlem
Citat:
Kan inte riktigt påminna mig att jag skrivit det.
Dock finns nog en stor efterfrågan på mindre lägenheter. Dels är de billigare, dels finns mycket en personershushåll i Stockholm.

Konstigt då att dom inte säljer. kan det vara att tecken på att bubblan är på väg att spricka.
2017-09-18, 19:16
Medlem
Citat:
angående spekulationslägenheter så skrev jag i inlägg #42454 (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2017-07-19 detta:

insatsen för lägenheten på Winborgs väg var 3 175 000:- för ett par år sedan när personen köpte den på ritning enligt den ekonomiska planen.

Den blev såld den 15 Augusti 2017 för 3,5 miljoner och är det då värt att fortsätta med spekulation? Nej många hoppade av redan i höstas, dessa spekulanter har tyvärr varit en stor del av hur marknaden ser ut idag och dom har redan kammat hemma potten och kvar står medelsvensson med överbelånade lägenheter och hus!
Slutpris: https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-winborgs-vag-7,-trapphus-14-713563
Skulle köp av icke existerande bostäder som sedan säljs när de börjar existera påverka priser på något sätt??
Den som vill påstå det drar på sig en hopplös bevisbörda.

(Ni skulle kunna begrunda att den ökande andelen icke ännu sålda bostäder (jämfört med tidigare) skulle kunna bero på att det är färre som tar på sig risken och äger den icke-existerande bostaden. Är det nu så att överheten skrämt dessa och byggbolagen är grinigare med vem de säljer till, då finns en naturlig förklaring till ökande antal osålda icke existerande bostäder).
2017-09-18, 19:28
Medlem
Citat:
Vem ställer orimligt höga krav på avkastning på byggarna? Byggarna själva?
Du skulle kanske läsa vad jag skriver. Menar du verkligen att du inte förstod att det är aktiemarknadens avkastningskrav som det handlade om.
Och att man nu bedömer att de kommer avkasta sämre framöver.

Citat:
Hur kan m,an ha några sakliga invändningar mot detta ...
Men varför skriver du här om du:
* inte förstår vad som diskuteras.
* har för svag kunskapsnivå för att kunna bemöta det som skrivs.
* iaf bara yrar om vad du fantiserar ihop. Och som mest handlar om andra skribenter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in