Citat:
Ursprungligen postat av
Abagnale
Var bor folk mellan 25-35 då?
De kvalificerade jobben finns i storstan och bostadsköerna är långa. Hur många 35 åringar tror du har 450' på banken? Vore kul med siffror. Din kalkyl är på intet sätt orimlig men jag ställer mig frågande till om gemene man har uthålligheten för 10 års andrahandsboende.
Frågan jag svarade på var hur det gick att få ihop 900 KSEK så man kunde köpa en 6 MSEK villa vid 35 års ålder. Och att få ihop de 900 KSEK ska inte vara ett problem.
Problemet lär i stället vara inkomstkravet. Hushållet behöver en inkomst på 85 KSEK/månad. Det begränsar antalet köpare.
Var de bor under tiden var inte frågan. Finns väl inget som hindrar att de bor i BR. Det lär vara billigast.
De som köpte min villa när jag flyttade var under 30 år. Men de hade en BR att sälja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Abagnale
Det finns grader i helvetet brushan. En viss ojämlikhet finns givetvis alltid. Men räcker inte ojämlikheten vi har i Sverige? Eller ska samhällets fattigaste vara på svältgränsen? Döende? Ja, kanske är detta moroten en behöver för att klättra. Avfallscontainern på andra sidan atlanten vittnar dock om något annat.
Ojämlikhet är inget självändamål. Det uppstår för att folk vill betala mer för visst arbete. T ex har Zlatan haft högre lön än vad jag haft. Och Per Gessle har tjänat mer än jag gjort. Men jag ser inte riktigt problemet med det. De har levererat sådant som folk har varit villiga att betala för.
I Sverige ser jag inte riktigt någon direkt allvarlig ekonomisk ojämlikhet.
Här har vi en omfördelning som för världen i stort är extrem. Den borde minskas ned drastiskt. Och göras frivillig.
Samtidigt bör inte facket få skapa arbetslöshet och utanförskap som de idag tillåts ägna sig åt.