2017-10-13, 19:33
Medlem
Citat:
Här ser jag inte riktigt problemet.
Folk som nyexas vid 25 har arbetat 10 år vid 35 års ålder. 900 KSEK då blir ett sparande på 3'750 kr i månaden per person. Det låter som även en som jobbar på McDonalds skulle klara det.

(Däremot kanske inte alla vill spara så. Men det är en annan sak).

Var bor folk mellan 25-35 då?
De kvalificerade jobben finns i storstan och bostadsköerna är långa. Hur många 35 åringar tror du har 450' på banken? Vore kul med siffror. Din kalkyl är på intet sätt orimlig men jag ställer mig frågande till om gemene man har uthålligheten för 10 års andrahandsboende.

Citat:
Ojämlikhet är en förutsättning för att göra en klassresa.
Du har inte riktigt tänkt igenom vad du skriver.

Det finns grader i helvetet brushan. En viss ojämlikhet finns givetvis alltid. Men räcker inte ojämlikheten vi har i Sverige? Eller ska samhällets fattigaste vara på svältgränsen? Döende? Ja, kanske är detta moroten en behöver för att klättra. Avfallscontainern på andra sidan atlanten vittnar dock om något annat.

https://www.theatlantic.com/business/archive/2015/07/america-social-mobility-parents-income/399311/
Senast redigerad av Abagnale 2017-10-13 kl. 20:02.
2017-10-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jo, helt orimligt för det där är ett skämt till avgift som antingen kommer att chockhöjas, eller så kommer de boende att få betala väldigt dyrt i slutändan. Avgiften är tänkt att gå till underhåll och andra, viktiga investeringar. Med den här låga avgiften blir det "ingenting av det" vilket självklart är en lögn, för så kommer ske ändå. Och då är frågan vem som betalar, samt hur det betalas.

Nu var det en väldigt låg avgift, men föreningen, som inte är speciellt stor(22 bostadsrätter), har hyresintäkter på 1,7 miljoner kronor. Min förenings intäkter består till ca 45% av hyresintäkter(från två små HR och 2 butikslokaler) och då kan man hålla nere avgiften lite utan att för den delen fuska med underhållet, sedan är belåningsgraden intressant att kolla på, men avgiften i bra lägen behöver inte vara speciellt hög då föreningen som sagt kan ha andra intäkter.
2017-10-13, 20:00
Medlem
Nu erbjuder Veidekke 250 000:- i rabatt till de tio första köparna i Uppsala View. Är denna typ av erbjudanden vanliga?

https://veidekkebostad.se/uppsala-view/
2017-10-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://web.archive.org/web/20160920150029/https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=17744

Ok tänkte köra en sammanställning dag för dag på Hemnet tills det kom upp över 7000 objekt i Stockholms län men det slogs redan idag och jag hade räknat med att det skulle ta någon månad, jämför man med förra året så är det stor skillnad på antal objekt ute i Stockholm.

STOCKHOLMS LÄN
2016:
20/6-2016 - Totalt: 4890 st nyproduktion: - (länken)

2017:
19/9-2017 - Totalt: 6837 st. Nyproduktion: 1449 st.
20/9-2017 - Totalt: 6690 st. Nyproduktion: 1447 st.
21/9-2017 - Totalt: 6646 st. Nyproduktion: 1450 st.
22/9-2017 - Totalt: 7197 st. Nyproduktion: 1480 st.

Jag har aldrig sett så många objekt ute någon gång i Stockholm, är det någon som kanske vet lite bättre?

Edit: medan jag skrev inlägget så kom det över 7200 objekt totalt.
2017-10-06, 19:08
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Bostäder till salu i Stockholms län

Till salu 7 321

Antalet bostäder i Sthlms län varierar en del från dag till dag. Men är inte dagens (19:07) siffra den högsta vi sett hittills?

2017-10-07, 15:12
Citat:
Dagens notering från hemnet:

Till salu 7 503

Nytt ATH?

Citat:

Till salu 7 617

Nytt ATH.

Väldigt intressant. Råder det panik än tror ni hemma bland MBA spekulanterna och överbelånade hipsterpar?

Bara sedan halvsjutiden du skrev det sista har det kommit upp 52 nya objekt. Förutom de 661 kommande försäljningarna
Senast redigerad av fittfittan 2017-10-13 kl. 20:05.
2017-10-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
De kvalificerade jobben finns i storstan och bostadsköerna är långa. Hur många 35 åringar tror du har 450' på banken? Vore kul med siffror. Din kalkyl är på intet sätt orimlig men jag ställer mig frågande till om gemene man har uthålligheten för 10 års andrahandsboende.
Frågan jag svarade på var hur det gick att få ihop 900 KSEK så man kunde köpa en 6 MSEK villa vid 35 års ålder. Och att få ihop de 900 KSEK ska inte vara ett problem.
Problemet lär i stället vara inkomstkravet. Hushållet behöver en inkomst på 85 KSEK/månad. Det begränsar antalet köpare.

Var de bor under tiden var inte frågan. Finns väl inget som hindrar att de bor i BR. Det lär vara billigast.

De som köpte min villa när jag flyttade var under 30 år. Men de hade en BR att sälja.

Citat:
Det finns grader i helvetet brushan. En viss ojämlikhet finns givetvis alltid. Men räcker inte ojämlikheten vi har i Sverige? Eller ska samhällets fattigaste vara på svältgränsen? Döende? Ja, kanske är detta moroten en behöver för att klättra. Avfallscontainern på andra sidan atlanten vittnar dock om något annat.
Ojämlikhet är inget självändamål. Det uppstår för att folk vill betala mer för visst arbete. T ex har Zlatan haft högre lön än vad jag haft. Och Per Gessle har tjänat mer än jag gjort. Men jag ser inte riktigt problemet med det. De har levererat sådant som folk har varit villiga att betala för.

I Sverige ser jag inte riktigt någon direkt allvarlig ekonomisk ojämlikhet.
Här har vi en omfördelning som för världen i stort är extrem. Den borde minskas ned drastiskt. Och göras frivillig.
Samtidigt bör inte facket få skapa arbetslöshet och utanförskap som de idag tillåts ägna sig åt.
2017-10-13, 20:21
Medlem
Citat:

https://www.theatlantic.com/business/archive/2015/07/america-social-mobility-parents-income/399311/
Dom flesta 35-åringar måste väl ändå ha 450.000kr i tillgångar? (Marknadsvärde på bostad + aktuellt begpris på bil + investeringar + sparkonto)
2017-10-13, 20:47
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
2017-10-06, 19:08
Bara sedan halvsjutiden du skrev det sista har det kommit upp 52 nya objekt. Förutom de 661 kommande försäljningarna

Hemnet Inom tullarna
236 objekt tillkom idag
3 rapporterades som sålda
2017-10-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Dom flesta 35-åringar måste väl ändå ha 450.000kr i tillgångar? (Marknadsvärde på bostad + aktuellt begpris på bil + investeringar + sparkonto)

Nej
2017-10-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Frågan jag svarade på var hur det gick att få ihop 900 KSEK så man kunde köpa en 6 MSEK villa vid 35 års ålder. Och att få ihop de 900 KSEK ska inte vara ett problem.
Problemet lär i stället vara inkomstkravet. Hushållet behöver en inkomst på 85 KSEK/månad. Det begränsar antalet köpare.

Var de bor under tiden var inte frågan. Finns väl inget som hindrar att de bor i BR. Det lär vara billigast.

De som köpte min villa när jag flyttade var under 30 år. Men de hade en BR att sälja.

Ojämlikhet är inget självändamål. Det uppstår för att folk vill betala mer för visst arbete. T ex har Zlatan haft högre lön än vad jag haft. Och Per Gessle har tjänat mer än jag gjort. Men jag ser inte riktigt problemet med det. De har levererat sådant som folk har varit villiga att betala för.

I Sverige ser jag inte riktigt någon direkt allvarlig ekonomisk ojämlikhet.
Här har vi en omfördelning som för världen i stort är extrem. Den borde minskas ned drastiskt. Och göras frivillig.
Samtidigt bör inte facket få skapa arbetslöshet och utanförskap som de idag tillåts ägna sig åt.

Ja, du besvarade frågan. Jag hade en följdfråga då jag tvivlar på att speciellt många 25 åringar är beredda att hyra i andrahand i tio år för att finansiera bostadsköp.

Om dom som du föreslår bor i bostadsrätt måste de ju ha köpt bostaden under studietiden. Många gör så med hjälp av föräldrar men när insatserna är så höga kanske päronen börjar tveka.

__
Jag kan glädja dig med att ojämlikheten ökar snabbare i Sverige än i något annat OECD-land, åtminstone om en ska tro senaste rapporten jag läste. Jag förespråkar inte något klasslöst kommunistsamhälle om du tror det. Däremot tycker jag att det är fullständigt orimligt att människor som jobbar 40h i veckan fortfarande har svårt att fixa tak över huvudet och ställa fram mat på bordet. Något som tyvärr inte är alldeles ovanligt i USA.
2017-10-13, 21:11
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hemnet Inom tullarna
236 objekt tillkom idag
3 rapporterades som sålda

Hemnet Stockholms län
909 objekt tillkom idag
29 rapporterades som sålda.

Någon som tycker att det känns som en marknad i balans? Hallå! Hallå? Ingen? Jo men nå'n måste väl ändå tycka att det finns ett rimligt skäl till detta?

Fredagen den 13:e. Dagen då Stockholms bostadsmarknad mötte sin Nemesis.
2017-10-13, 21:22
Medlem
Citat:
Hemnet Stockholms län
909 objekt tillkom idag

Någon som tycker att det känns som en marknad i balans? Hallå! Hallå? Ingen? Jo men nå'n måste väl ändå tycka att det finns ett rimligt skäl till detta?

909 nya kan inte ha tillkommit. Objekten måste ha forslats över från andra sidor.
2017-10-13, 21:24
Medlem
Citat:
Hemnet Stockholms län
909 objekt tillkom idag

Ska bli intressant och se när alla tar bort sina ögonbindlar vad som händer. Nog för att det varit skriverier i tidningarna att det går trögt men det är säkert många som inte har en aning om att det håller på att rasa.

Mäklarna och bankerna lär ju hålla käften in i det sista.

Tänk alla som har belånat bilar, båtar och semestrar genom att höja huslånet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in