2017-09-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är sådant som kan hända när man sätter sig ensam med en person som man faktiskt inte känner.

Det här var kul. Vet du hur många poliser, väktare, socialarbetare och parkeringsvakter som SLUTAR just för att de blivit rädda efter allt hot och allt våld..?

Nä. De kommer naturligtvis inte att låta honom åka ensam till vårdcentralen tre gånger i veckan! "Öppenvård" i det här fallet betyder nog bara att de som ska undersöka honom, det brukar väl vara en psykiater, en psykolog och en socionom (eller något sådant) kommer att besöka honom i häktet.

Problemet för Kim var att det inte skulle ha hjälpt henne ett dugg om hon hade haft ex vapen eller pepparspray med sig ombord. Poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor är ju behjälpta av sådana hjälpmedel, men befinner man sig i en beroendesituation av galningen då kan man rimligtvis inte spraya honom blind.. eller skjuta honom i foten..

Sen tycks ju vissa här leva i en socialdemokratisk bubbla när de TROR att poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor inte lever i en ständig känsla av rädsla och otrygghet.

När man började bygga om Slussen hade man först flaggvakter på plats för att hindra personbilar att köra på bussfält. De blev hotade till livet och folk försökte köra på dem. Så man var tvungna att bygga ett mekaniskt körhinder istället. Ändå pratar vi här om någorlunda ”normala” bilister - inte ökända kufar som ser sin bil som sin egen värld där ingen annan ska komma och bestämma över dem..
Citera
2017-09-18, 16:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Som vi vet sedan långt innan så är KW en etablerad, duktig och erfaren journalist. Man läser inte "allt" som är skrivet om någon innan man intervjuar denne, det antar jag att du förstår (hur skulle man ens kunna göra det) och vi vet inte vad fokuset på intervjun skulle handla om så huruvida hon läst boken eller inte har vi ingen aning om och det säger inget om hennes journalistiska kompetens heller.

Precis, hade KW dragit hem PM från krogen så hade det nog varit med i riskbedömningen. Du som "har läst på lite" - hur många fall av journalister som blir mördade och sedan styckade av de män som de intervjuat ensamma finns det? Statistiskt alltså, hur många gånger sker det?

Inte ofta. Men det händer inte heller ofta, att en känd person som får erbjudanden om mediatid ifrån hela världens medier, lägger så här mycket tid och kostnader (ubåtsbränslet) på en enda journalist. Utan det brukar vara så, att intervjupersoner som har en populär grej att visa upp, har regelbundna visningar för grupper av journalister. Man får boka in sig på en sådan visning. Man får inte en privatvisning. Får man det ändå, så är det något "annat" på gång...
Citera
2017-09-18, 16:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vet inte varför du citerade mig här, men jag kan passa på att berätta att kadaverhundar kan skilja på döda människor och djur.

Berätta för oss hur lång tid det tar innan benen slutar att ge ifrån sig lukt.

I så fall blev det ett misstag.

Vet ej, vet du? Om man luktar på helt renrakade skelettben så känner man ju att de HAR en viss lukt. MEN de lukar inte samma som ruttnande kött. Det är en ANNAN lukt.
Citera
2017-09-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Yes, sorry, jag håller med, jag var lite för kaxig i mitt svar där. Till mitt försvar var jag väldigt utförlig längre bak i den diskussionen, då sammanfattade jag min ställning och KW:s erfarenheter så här:

och jag står kvar där - bevisbördan måste ligga på de som hävdar att hon är naiv. Sen huruvida valet att gå ner i ubåten var naivt eller inte, det är en diskussion i sig, men att säga saker som att hon är naiv, "ett barn i en 30-årigs kropp", aspig, eller alla de andra grejerna - hävdar man det bör man kunna ge belägg för det

Du behöver absolut inte be om ursäkt, jag bara försökte "moderera", då jag tröttnat på ställningskriget. Alla argument, för eller emot denna diskussion, som i princip gick ut på hur hon BORDE tänkt, försökte jag stämma ner och dela in i två delar, hur hon beslutade, och FB's skribenter på hur hon "borde" tänkt.....för mig, som jobbar dagligen med ungdomar i AST (autistspektratillstånd), blir det lite fånigt med de som kastar sig med begreppet autism i någon form. "Aspig", vad är det? Man behöver inte så jobba länge med ungdomar som har en diagnos, för att inse att de i de flesta situationer är mycket lika andra ungdomar, men med några mindre hinder i sin framfart mot vuxenvärlden.
Citera
2017-09-18, 16:53
Medlem
Citat:
Inte ofta. Men det händer inte heller ofta, att en känd person som får erbjudanden om mediatid ifrån hela världens medier, lägger så här mycket tid och kostnader (ubåtsbränslet) på en enda journalist. Utan det brukar vara så, att intervjupersoner som har en populär grej att visa upp, har regelbundna visningar för grupper av journalister. Man får boka in sig på en sådan visning. Man får inte en privatvisning. Får man det ändå, så är det något "annat" på gång...

Du har rätt i att det är ovanligt att PM lägger de stora resurser som ubåtsturen måste ha kostat på en enda journalist. Det säger ju dock mer om PMs intresse för KW (och eventuella baktankar/förhoppningar från hans sida?) än KWs riskbedömningsförmåga, tycker jag. Om PM var mycket förtroendeingivande och gav ett professionellt intryck i kontakten innan intervjun (och under själva intervjun) kanske det bidrog till att KW följde med utan mer sällskap.
Citera
2017-09-18, 16:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Fast där kan du inte skylla på att hon är en liten svag kvinna som borde förstå bättre än att vara dumdristig.
Riskerna är lika stora för alla som åker ut ensamma med PM vare sig de är kvinnor eller män.

Har jag påstått något annat? Jag skulle inte bli glad om min son heller gav sig in på något sådant.

Citat:
Återigen:

The signature scent of human death is also unique to humans. Trained HRD dogs can tell the difference between human remains and animal remains.

https://gizmodo.com/the-science-behind-dogs-that-detect-dead-bodies-1702605569

Det är ju smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Du har rätt i att det är ovanligt att PM lägger de stora resurser som ubåtsturen måste ha kostat på en enda journalist. Det säger ju dock mer om PMs intresse för KW (och eventuella baktankar/förhoppningar från hans sida?) än KWs riskbedömningsförmåga, tycker jag. Om PM var mycket förtroendeingivande och gav ett professionellt intryck i kontakten innan intervjun (och under själva intervjun) kanske det bidrog till att KW följde med utan mer sällskap.

Ja, män som vill komma under trosorna på kvinnor brukar ju anstränga sig för att göra ett gott intryck...
Citera
2017-09-18, 16:58
Medlem
Citat:
I så fall blev det ett misstag.

Vet ej, vet du? Om man luktar på helt renrakade skelettben så känner man ju att de HAR en viss lukt. MEN de lukar inte samma som ruttnande kött. Det är en ANNAN lukt.

http://www.mysterium24.se/?p=2350 enligt den här sidan lämnar en död kropp runt 400 doftämnen efter sig. Med tanke på att hundar har mycket känsligare doftsinne än människor så är det rimligt att de kan känna dofter vi inte längre, eller över huvud taget, kan uppfatta.
Kan inte hitta några andra källor på hur antalet doftämnen, förutom tråden här på FB om skelettkvinnan i gbg.
Citera
2017-09-18, 17:00
Medlem
Citat:
Borde det inte gå lika bra med djurkadaver? Eller luktar människokadaver speciellt?

Människa doftar speciellt, man vill inte att hundarna markerar döda djur och därför tränar man bara med likdoft.
Citera
2017-09-18, 17:01
Medlem
Citat:
Vadå, dan därpå skulle han ju transportera grejer med Nautilus till det där rymdprojektet, om det var svindyrt att köra N så skulle han ju bara tagit vanlig motorbåt för det? Vi vet ju att han har varit ute och kört med ubåten rätt mycket på skoj, sovit på botten om han vill ta det chill och så, vad har vi som tyder på att han varit snål med att köra ut journalister som kan ge honom media?
Citera
2017-09-18, 17:03
Medlem
Citat:
Tack vad snällt, men detta är ju inte direkt någon nyhet. Nu var frågan om Kim Wall hade tagit en på förhand sett orimlig risk när hon valde att vistas ensam med Madsen på ubåten.

Jotack, jag vet att det förekommer sexuella övergrepp. Inte direkt så att mottagningarna 'fylls upp med tjejer och kvinnor' men de förekommer. Trots detta är det orimligt att frukta detta i varje möte med en okänd man. I synnerhet när mötet bevittnas av andra personer, och när mannen i fråga inte är känd för vålds- eller sexualbrott.

Din 'citering' om 'jag såg sjögräs' etc. Baserar du den på hur Wall arbetar som journalist? Har du sett den typen av formuleringar i hennes gärning? Eller är det endast ännu ett barnsligt sätt att förringa Wall?

Ja, det kan ju bevisligen hända, men det är så otroligt lätt att vara efterklok. Jag vill inte föreställa mig hur du riskbedömer situationer i ditt liv.

Markerad text; inte snällt kanske, men ett försök att få några att förstå att det kanske inte går att reda ut så lätt, och att det inte är så lönt att dividera om.

Men du tillhör inte dom som begriper det, är uppenbart, fortsätt då i din ignoranta värld. För det var ju just det jag försökte nyanser, skillnaden på hennes beslut, och på en diskussion om vad hon BORDE tagit för beslut, och försökte visa att det inte var så lätt!!!
Citera
2017-09-18, 17:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Problemet för Kim var att det inte skulle ha hjälpt henne ett dugg om hon hade haft ex vapen eller pepparspray med sig ombord. Poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor är ju behjälpta av sådana hjälpmedel, men befinner man sig i en beroendesituation av galningen då kan man rimligtvis inte spraya honom blind.. eller skjuta honom i foten..

Sen tycks ju vissa här leva i en socialdemokratisk bubbla när de TROR att poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor inte lever i en ständig känsla av rädsla och otrygghet.
Jag har inte påstått att de inte är rädda.
Det är en normal del av ett normalt liv att ta kalkylerade risker och göra saker som man tycker är obehagliga eller skrämmande, antingen för att det ingå i ens jobb eller för att det är lite lagom spännande.
Jag tycker synd om dig om du tror att man kan skydda sig från alla risker, rädslor och faror i livet.
Det skulle jag verkligen kalla naivt.
Om man ska vara så ängslig som du verkar vara så skulle man inte kunna flyga, åka bil, tunnelbana, tåg eller liknande heller.
Det kan också vara farligt.
Flera hundra personer dör i trafiken varje år, vilket är betydligt fler än de som blir mördade i ubåtar.
Oavsett hur försiktigt man kör bil så kan det komma en idiot emot en i trafiken.
Citera
2017-09-18, 17:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso

Jo så är det nog.
Det är märkligt att den upptagne PM gav KW så mycket tid och dessutom en privat specialtur med u-båten. Undrar vad som föranledde detta bara kort tid innan PMs viktiga uppskjutningsevent skulle gå av stapeln. En kort intervjuv i verksta´n skulle man ju kanske förstå - men hela detta arrangemang??

Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?

Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.

Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in