2017-09-17, 14:26
Medlem
Under Truffautveckan såg jag Fahrenheit 451. En filmatisering av en känd roman som beskriver ett framtidsscenario där alla böcker är förbjudna.
Filmen är från 1966 och har tyvärr inte åldrats speciellt bra. Egentligen ställer jag mig skeptisk till idén att konst skulle kunna åldras men dystopier måste kännas futuristiska för att vara trovärdiga och den här håller helt enkelt inte måttet på den fronten. Denna skildring av framtiden känns väldigt 60-tal och redan där faller filmen pladask.

Jag tycker inte heller att Fahrenhet 451 är så tänkvärd som den borde vara. Filmen verkar presentera slutsatsen att det skrivna ordet är källan till allting gott i livet och att utan det blir människor totala zombies. Jag tycker det känns ganska onyanserat och jag blir inte direkt klokare i frågan om litteraturens roll i människors liv utav att se den här filmen.

1 / 5
Citera
2017-09-17, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Pinky är regisserad av Elia Kazan.

Stod med på imdb som en av hans
Citera
2017-09-17, 14:48
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Under Truffautveckan såg jag Fahrenheit 451. En filmatisering av en känd roman som beskriver ett framtidsscenario där alla böcker är förbjudna.
Filmen är från 1966 och har tyvärr inte åldrats speciellt bra. Egentligen ställer jag mig skeptisk till idén att konst skulle kunna åldras men dystopier måste kännas futuristiska för att vara trovärdiga och den här håller helt enkelt inte måttet på den fronten. Denna skildring av framtiden känns väldigt 60-tal och redan där faller filmen pladask.

Jag tycker inte heller att Fahrenhet 451 är så tänkvärd som den borde vara. Filmen verkar presentera slutsatsen att det skrivna ordet är källan till allting gott i livet och att utan det blir människor totala zombies. Jag tycker det känns ganska onyanserat och jag blir inte direkt klokare i frågan om litteraturens roll i människors liv utav att se den här filmen.

1 / 5

Trist att höra att den inte var något vidare. Har du läst romanen av Ray Bradbury? Kan starkt rekommendera den om inget annat. Genomlevde själv en stark nytändning för mitt litteraturintresse bara av att läsa den, och då brukar jag oftast ha svårt för dystopiskildringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Stod med på imdb som en av hans

Fast inom parentes som Uncredited.
Citera
2017-09-17, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Trist att höra att den inte var något vidare. Har du läst romanen av Ray Bradbury? Kan starkt rekommendera den om inget annat. Genomlevde själv en stark nytändning för mitt litteraturintresse bara av att läsa den, och då brukar jag oftast ha svårt för dystopiskildringar.

Fast inom parentes som Uncredited.

Missade det får välja en ny då
Citera
2017-09-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Jag har inte läst romanen men det är inte alls omöjligt att jag läser den någon gång i framtiden. Temat är intressant helt klart men jag känner inte att det förvaltades bra i den här filmen.
Citera
2017-09-17, 14:57
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Missade det får välja en ny då

Om inte annat så kan du välja den när vi kommer till Elia Kazan sedan

Nu till nästa vecka.
Film 3: Vecka 38. "Old Master" - John Ford
Tidigare sedda filmer av regissören: 15 styck. The Informer, Stagecoach, The Grapes of Wrath, How Green Was My Valley, My Darling Clementine, Fort Apache, She Wore A Yellow Ribbon, Wagon Master, Rio Grande, Mogambo, Mister Roberts (som han fick sparken ifrån), The Searchers, The Horse Soldies, The Man Who Shot Liberty Valance & slutligen How The West Was Won där han dock endast regisserade 1 av de 5 historierna.
Rekommenderade filmer: Vill du se en Western av Ford rekommenderar jag The Man Who Shot Liberty Valance eller Stagecoach. Två av mina favorit Westerns, framförallt Liberty Valance som har en väldigt imponerande rollista med John Wayne, James Stewart och Lee Marvin i huvudrollerna. Vill du inte se en Ford-Western så rekommenderar jag The Grapes of Wrath, i mitt tycke en av de bästa bok till film adoptionerna och Henry Fonda är helt makalöst bra i huvudrollen och filmen överlag berör på många sätt, även den andra av Fords fyra Oscars vinster i regi.
Filmen jag valt: The Quiet Man, filmen har stått i min Blu-Ray samling orörd länge nog, så det är dags nu. Fords sista Oscarsvinst för regi och var ett av hans stora passionsprojekt, alltid kul att se Fords frekventa kollaboratörer med, i detta fall John Wayne, Maureen O’Hara och Victor McLaglan.
Citera
2017-09-17, 15:14
Medlem
JefCostellos avatar
Vecka 38. "Old Master" - John Ford

Tidigare sedda filmer av regissören: The Grapes of Wrath (1940) och How the West Was Won (1962) som han regisserade en del av.

Rekommenderade filmer: Jag gillade båda och rekommenderar då båda.

Filmen jag valt: The Man Who Shot Liberty Valance (1962). Ett westerndrama med James Stewart och John Wayne och 8.1 på IMDb. Ser ju bra ut på pappret om inte annat och förväntningarna blir därefter.
Citera
2017-09-17, 15:43
Medlem
Vecka 38, inga tidigare sedda av John Ford. Veckans film blir The Searchers eller Förföljarna. Det är en av hans kändaste om jag förstått det hela rätt.
Citera
2017-09-17, 15:46
Medlem
BlackMetals avatar
Tidigare sedda filmer av regissören: The Searchers (1956), Stagecoach (1939), The Grapes of Wrath (1940), My Darling Clementine (1946), How Green Was My Valley (1941)
Rekommenderade filmer: John Ford är inte riktigt en regissör jag går igång på personligen men The Grapes of Warth (1940) lever upp till sitt rykte och är en rekommendation.
Filmen jag valt: Den här veckan blir det The Man Who Shot Liberty Valance (1962) till stor del på grund av Jimmy Stewarts medverkande.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-09-17 kl. 15:59.
Citera
2017-09-17, 16:20
Medlem
chessjamts avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: 3½. How Green Was My Valley (1941), The Searchers (1956), The Man Who Shot Liberty Valance (1962) och cirka halva The Grapes of Wrath (1940).

Rekommenderade filmer: Finns många måste-se filmer upptäcker jag när man kastar ett getöga på Fords filmografi och har tyvärr inte sett så många av han som jag önskat. Den som känns mest sevärd/rekommenderbar av de jag sett dock skulle vara The Searchers. Förbaskat snyggt foto och flera scener som måste tillhöra bland de mest ikoniska i westerngenren, som öppningsscenen och slutscenen.

Filmen jag valt: The Quiet Man (1952) med John Wayne. Verkar för ovanlighetens skull inte vara en western trots kollaborationen med Wayne. Ser (förhoppningsvis) fram emot naturporr då filmen ska utspela sig på den ständigt gröna ön Irland.
Citera
2017-09-17, 18:37
Avslutad
Vecka 3 old master John Ford

Tidigare sedda filmer av regissören:

Han har gjort mkt film men enbart sett The grapes of wrath som jag gillade.

Rekommenderade filmer:

Kan rekommendera The grapes of wrath. Har en ung Henry fonda i den.

Filmen jag valt:

The Man Who Shot Liberty Valance. En film jag har sen tidigare haft på min att se på lista.

Projektet

36. American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 7/10
37. Foreign Director - François Truffaut

38 " Old Master" - John Ford

Citera
2017-09-17, 23:08
Medlem
Samizdats avatar
Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

Tirez sur le pianiste (1960)
(Skjut på pianisten)

Charles Aznavour i rollen som Charlie, pianist i en mindre lokal någonstans i Paris om jag inte är helt ute och cyklar. Apropå motion så verkar Truffaut gilla att filma springande karaktärer, något som förekommer flitigt i såväl denna film som i Les quatre cents coups (De 400 slagen). Charlies bror har hamnat i onåd med några kriminella typer och i ett försök att undkomma dem blandar han in sin bror pianisten. Den längre tillbakablicken ungefär halvvägs genom filmen fungerar ypperligt. Absolut en sevärd film men den blir aldrig mer än så. En stabil film som är långt från både botten och toppen.

6/10
Senast redigerad av Samizdat 2017-09-17 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in