2017-09-12, 19:10
Medlem
JefCostellos avatar
Tack för dokutipset, chessjamt. Det gör att jag också hoppar in i tråden! Bra upplägg på det här projektet för övrigt, ska försöka hänga på de flesta veckorna.

Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

Tidigare sedda filmer av regissören: Rubbet av långfilmerna, förutom The Wild Child och den är jag inte så sugen på för tillfället så det var bra att jag fick nys om dokumentären.

Rekommenderade filmer: Les Quatre Cents Coups (1959) snubblar alla cineaster över förr eller senare och det är huvudrekommendationen. En av blott 13 filmer jag gett 5/5 i betyg. Från hans 70-tal är La nuit americaine (1973) och fina coming-of-agen L'argent de poche (Fickpengar, 1976) mina favoriter.

edit; slänger in ett tips på dokumentär också: Two in the Wave (2010). Handlar om Truffaut och Godard, minns inte så mycket av den mer än att jag fann den intressant.

Filmen jag valt: François Truffaut: The Man Who Loved Cinema (1996). Jag ser för få dokumentärer.

Övrigt som kan sägas om Truffaut: Han hade ett säkert handlag som regissör redan från början och var väldigt bra på personregi. Jean-Pierre Léauds insats i Les Quatre Cents Coups är i mitt tycke den bästa en barnskådespelare någonsin gjort! Filmerna är nästan aldrig dåliga, men efter att ha grävt lite mer i filmhistorien (Truffaut var en av de jag kollade upp först) får jag nog säga att jag var väl översvallande när jag började beta av honom. Jag har inte blockkoll på hans bråk med Godard runt 1970, men en del av grälet bestod iaf i en attack från Godard som menade att Truffaut blivit för borgerlig. Godard var själv en läkarson från överklassen så jag vet inte om han var rätt person att klaga på det, men det ligger faktiskt en del i kritiken. 'Borgerlig' är inte ordet jag vill använda, men senare delen av Truffauts karriär hade varit intressantare om han varit lite mindre kommersiellt inriktad.
Senast redigerad av JefCostello 2017-09-12 kl. 19:48.
Citera
2017-09-12, 20:39
Medlem
KingStanniss avatar
Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

Filmen jag valt: La nuit américaine aka Day for Night
Mitt betyg på filmen: 4.5/5
Kommentarer om filmen: Filmen var allting jag hoppades att den skulle vara, en film som verkligen handlar om film och som bekräftar varför man älskar att se på film. Det visas tydligt att Truffaut gillar de gamla Hollywood och har många fina kopplingar till den tiden.
Citera
2017-09-13, 19:26
Medlem
BlackMetals avatar

Filmen jag valt: Le Dernier Métro (1980)
Mitt betyg på filmen: 3/5
Kommentarer om filmen: Tyckte att Le Dernier Métro var ett stabilt och välspelat historiskt drama men som kanske hade kunnat kortats ner något. Jag gillar greppet att ta ett så gigantiskt tema som WW2 och sedan zooma in så mycket man bara kan, i det här fallet på en teater, och från det förmedla väldigt mycket om perioden filmen utspelas i. Catherine Deneuve är strålande som den handlingskraftiga Marion Steiner och jag tror att jag hade tyckt om filmen mindre med någon annan i huvudrollen. Helt klart sevärd och varför den var så framgångsrik som den blev är fullt förståeligt.
Citera
2017-09-14, 02:45
Medlem
JefCostellos avatar
François Truffaut: The Man Who Loved Cinema (1996)

Slår aldrig fel, varje gång jag hör melodin från Les Quatre Cents Coups i något sammanhang - och den har troligen spelats i varje dokumentär om fransk film som någonsin producerats - är min första impuls att avbryta vad jag än håller på med och se om mästerverket i fråga. Det är också filmen den här dokumentären uppehåller sig längst vid, någon benämnde den 'bästa debutfilmen som gjorts' och än så länge kan jag inte säga emot.

Jag hade väldigt trevligt med den här dokumentären. Den lärde mig inte så värst mycket nytt, men att Truffauts familj bröt med honom pga hur modern porträtterades i ovan nämnda film visste jag inte.

Kul att man intervjuade mannen som Antoines bästa vän i filmen är modellerad efter, noterbart att Claude Chabrol är den ende nya våg-kollegan som kommer till tals. Godard nämns bara någon minut och då i samband med deras gräl, jag undrar om det fanns andra schismer också?

Bra balans mellan regissören/privatpersonen och för min del en klockren 4/5. Varning för att slutet av filmen Jules et Jim spoilas.
Citera
2017-09-14, 03:24
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis

Filmen jag valt: La nuit américaine aka Day for Night
Mitt betyg på filmen: 4.5/5
Kommentarer om filmen: Filmen var allting jag hoppades att den skulle vara, en film som verkligen handlar om film och som bekräftar varför man älskar att se på film. Det visas tydligt att Truffaut gillar de gamla Hollywood och har många fina kopplingar till den tiden.
Såg denna för en tid sedan men tyckte den var så himla seg. Navelskådande. Filmen utmattade mig. Men ska ändå ge Truffaut en chans till i detta projekt och tillsammans med ovan nämnda har jag bara sett Les quatre cents coups (1959) tidigare, som jag dock gillade. Kul idé förresten, KingStannis!

Jag har kastat ett getöga mot Jules et Jim (1962) som jag nog ser antingen imorgon eller fredag.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-09-14 kl. 03:29.
Citera
2017-09-14, 15:54
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Såg denna för en tid sedan men tyckte den var så himla seg. Navelskådande. Filmen utmattade mig. Men ska ändå ge Truffaut en chans till i detta projekt och tillsammans med ovan nämnda har jag bara sett Les quatre cents coups (1959) tidigare, som jag dock gillade. Kul idé förresten, KingStannis!

Jag har kastat ett getöga mot Jules et Jim (1962) som jag nog ser antingen imorgon eller fredag.

Hjärtligt välkommen!

Som svar angående filmen tyckte jag den va så himla lätt att se och tiden bara flöt på. Riktigt hög mysfaktor överlag som gjorde en riktigt sugen på se fler liknande filmer.
Senast redigerad av KingStannis 2017-09-14 kl. 15:57.
Citera
2017-09-14, 21:44
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Tack för dokutipset, chessjamt. Det gör att jag också hoppar in i tråden! Bra upplägg på det här projektet för övrigt, ska försöka hänga på de flesta veckorna.

Kul att man kan tipsa.
Verkar som att den föll i god jord också. Du och jag ser ju på dem med nästan helt olika perspektiv då jag bara sett två stycken av han medan du har väl över 20 filmer sedda.

François Truffaut: The Man Who Loved Cinema (1996)

En väldigt matnyttig dokumentär om filmskaparen Francois Truffaut. I början får vi ta del hans uppväxt och barndomsåren i en inte så lycklig familjesituation. Många paralleller dras till debutlångfilmen De 400 slagen. Resten av dokumentären är en genomgång av Truffauts filmkarriär, topparna och dalarna, med några avstickare till hur hans privata liv tedde sig. Claude Chabrol intervjuas flitig som både personlig kännare/kompis till Truffaut men också som analytiker på honom som auteur.

Truffaut framstår som ett högst produktivt geni som levde för film men som också kan ha varit väldigt krävande att arbeta med. Känns som att det kan vara ett vanligt förekommande fenomen med konstnärliga skaparpersonligheter.

Jag måste ha missat när slutet spoilades för Jules et Jim, för annars tyckte jag att dokumentären utmärkte sig föredömligt genom att inte avslöja viktiga händelser ur alla de filmer som togs upp. Uppfattar som att jag fortfarande kan se med nya öppna ögon på resten av hans filmografi. Hade gärna sett lite mer av personen Truffaut och franska nya vågen, men det finns det säkert andra dokumentärer som tar upp det mer ingående. Rekommenderas för både noviser och erfarna rävar till Truffaut.

Betyg: 3.5/5
Senast redigerad av chessjamt 2017-09-14 kl. 22:22.
Citera
2017-09-14, 22:15
Medlem
Samizdats avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: Les quatre cents coups (1959)

Rekommenderade filmer: Med tanke på att jag bara har sett en enda film kan jag inte göra annat än att rekommendera just den filmen. Filmhistoriskt viktig som någon skrev & en klart sevärd film (även om jag inte riktigt tyckte att den var ett mästerverk, men jag funderar på att se om den snart och då kanske jag ändrar min uppfattning).

Filmen jag valt: Det blir att se Tirez sur le pianiste (1960) [Skjut på pianisten]. Charles Aznavour i huvudrollen, det blir intressant. Han är väl kanske framför allt känd för sin musik och turnerar tydligen fortfarande, trots att han tidigare i år fyllde 93 år. För tre veckor sedan fick han en stjärna på Hollywoods Walk of Fame!

Väljer filmen främst för att jag vill se en av hans tidigare filmer och den här var dessutom ganska kort (80 min) vilket passar bra då jag inte kommer ha så mycket tid till film i helgen.
Citera
2017-09-15, 13:59
Medlem
JefCostellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Synd att den inte gick hem bättre. Jag tycker tvärtom att två timmar sällan gått snabbare och att den genomsyras av en genuin kärlek till film, med allt nörderi runt omkring osv.

Jules et Jim gillade jag dock inte, får se om du får ut mer av den. Menage a trois-historierna som fransoserna verkar så besatta av har en förmåga att inte direkt skina av renaste fräschör och den här är inget undantag.
Citera
2017-09-16, 02:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Film 2: Vecka 37 - Foreign Director: François Truffaut

Filmen jag valt: Jules et Jim (1962)

Mitt betyg på filmen: 3/5

Kommentar om filmen: De filmer jag tidigare sett av Truffaut har inte riktigt fått min värld i gungning så att säga, men jag har ändå haft Jules et Jim på min watch list ett tag så passade på att se den nu under detta projekt.

Filmen utspelar sig från 1912 till ca mitten av 1940-talet och handlar om tre vänner; Jules, Jim och Catherine som delar livets upp- och nedgångar och där Catherine inleder relationer med dem båda. Ett triangeldrama kort och gott. Jag uppskattade först och främst kombinationen med Nya vågen-estetiken och "en äldre historia" vilket kändes fräscht och nyskapande (som det var på sin tid såklart). Det svartvita fotot gjorde att Jules et Jim hade ett bra flyt och en röd tråd i storyn mellan de olika decennierna. Gällande färgfilm är det mer trixigt att få fram rätt kulörer och rekvista för varje decennium, men här stördes man inte om inte allt var 100% korrekt historiskt sett.

Överlag höll filmen ett bra tempo (några sega partier) och även om Jules et Jim inte direkt höll mig på helspänn (somnade en gång ) engagerade huvudkaraktärernas öden mig ändå så pass mycket att filmupplevelsen blev ganska behaglig. Att fokus låg på Jeanne Moreaus karaktär Catherine var också ett bra drag från Truffaut då hennes levnadshistoria var den mest intressanta. Men filmen hade nog kunnat kortats ner en 20 minuter.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-09-16 kl. 02:09.
Citera
2017-09-17, 07:28
Avslutad
Vecka 3 old master John Ford

Tidigare sedda filmer av regissören:

Han har gjort mkt film men enbart sett The grapes of wrath som jag gillade.

Rekommenderade filmer:

Kan rekommendera The grapes of wrathHar en ung Henry fonda i den.

Filmen jag valt:

Pinky eller en droppe neger blod. Ja jag valde den enbart pga namnet;P

Projektet

36. American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 7/10
37. Foreign Director - François Truffaut

38 " Old Master" - John Ford

Senast redigerad av Captinhero 2017-09-17 kl. 07:34.
Citera
2017-09-17, 10:51
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vecka 3 old master John Ford

Tidigare sedda filmer av regissören:

Han har gjort mkt film men enbart sett The grapes of wrath som jag gillade.

Rekommenderade filmer:

Kan rekommendera The grapes of wrathHar en ung Henry fonda i den.

Filmen jag valt:

Pinky eller en droppe neger blod. Ja jag valde den enbart pga namnet;P

Projektet

36. American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 7/10
37. Foreign Director - François Truffaut

38 " Old Master" - John Ford

Pinky är regisserad av Elia Kazan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto