Tack för dokutipset, chessjamt. Det gör att jag också hoppar in i tråden!

Bra upplägg på det här projektet för övrigt, ska försöka hänga på de flesta veckorna.
Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut
Tidigare sedda filmer av regissören: Rubbet av långfilmerna, förutom The Wild Child och den är jag inte så sugen på för tillfället så det var bra att jag fick nys om dokumentären.
Rekommenderade filmer: Les Quatre Cents Coups (1959) snubblar alla cineaster över förr eller senare och det är huvudrekommendationen. En av blott 13 filmer jag gett 5/5 i betyg. Från hans 70-tal är La nuit americaine (1973) och fina coming-of-agen L'argent de poche (Fickpengar, 1976) mina favoriter.
edit; slänger in ett tips på dokumentär också:
Two in the Wave (2010). Handlar om Truffaut och Godard, minns inte så mycket av den mer än att jag fann den intressant.
Filmen jag valt: François Truffaut: The Man Who Loved Cinema (1996). Jag ser för få dokumentärer.
Övrigt som kan sägas om Truffaut: Han hade ett säkert handlag som regissör redan från början och var väldigt bra på personregi. Jean-Pierre Léauds insats i Les Quatre Cents Coups är i mitt tycke den bästa en barnskådespelare någonsin gjort! Filmerna är nästan aldrig dåliga, men efter att ha grävt lite mer i filmhistorien (Truffaut var en av de jag kollade upp först) får jag nog säga att jag var väl översvallande när jag började beta av honom. Jag har inte blockkoll på hans bråk med Godard runt 1970, men en del av grälet bestod iaf i en attack från Godard som menade att Truffaut blivit för borgerlig. Godard var själv en läkarson från överklassen så jag vet inte om han var rätt person att klaga på det, men det ligger faktiskt en del i kritiken. 'Borgerlig' är inte ordet jag vill använda, men senare delen av Truffauts karriär hade varit intressantare om han varit lite mindre kommersiellt inriktad.