2017-09-18, 02:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Film 3: Vecka 38 - "Old Master" - John Ford

Tidigare sedda filmer av regissören: 13 stycken: The Searchers (1956), Stagecoach (1939), The Man Who Shot Liberty Valance (1962), The Grapes of Wrath (1940), How Green Was My Valley (1941), The Quiet Man (1952), Fort Apache (1948), How the West Was Won (1962), Wagon Master (1950), Mogambo (1953), 3 Godfathers (1948), Donovan's Reef (1961), Two Rode Together (1961).

Rekommenderade filmer: Stagecoach (1939) och The Grapes of Wrath (1941) har väl gjort störst intryck på mig av hans filmer. Har även ett gott öga till Mogambo (1953) som påminner lite om The African Queen med Bogart där Clark Gable är den världsvane äventyraren som förför Ava Gardner.

Filmen jag valt: Eftersom det är en John Ford-vecka gör sig såklart en western passande och jag passar på att se My Darling Clementine (1946) med Henry Fonda, ännu en film som befunnits sig på min watchlist ett tag.
Citera
2017-09-18, 08:43
Medlem
KingStanniss avatar
Sammanfattning Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

KingStannis La nuit américaine aka Day for Night 4.5/5
jsa86-x L'enfant sauvage aka The Wild Child 3.5/5
Captinhero La mariée était en noir aka The Bride Wore Black 4/5
BlackMetal Le Dernier Métro aka The Last Metro 3/5
chessjamt François Truffaut: The Man Who Loved Cinema 3.5/5
Samizdat Tirez sur le pianiste aka Shoot the Piano Player 3/5
JefCostello François Truffaut: The Man Who Loved Cinema 4/5
Kirk.Douglas Jules et Jim aka Jules and Jim 3/5
Chenille Fahrenheit 451 1/5

Ännu en vecka som gått, denna gång fick vi se både spelfilmer och dokumentärer betas av. Den som var nöjdast med den gode Truffaut den här gången verkar vara jag, vilket gör att jag säkerligen kommer åtminstone se Les Quatre Cents Coups i framtiden. Nu väntar den gode John Ford den kommande veckan så det lär säkerligen ses en och annan western här, det verkar också som för den första gången att det valts samma film på flera ställen, vilket gör att det kan bli trevliga jämförelser och diskussioner!
Citera
2017-09-18, 08:53
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 38, John Ford.

Tidigare sedda = 4 stycken, The searchers, Grapes of Wrath, Stagecoach, The man who shot Liberty Valence.

Rekomenderade filmer = The Searchers som är en av dom bästa western-filmerna enligt mig, var många år sedan jag såg den, minns att miljöerna var otroligt fina. Är nog den John Ford film som flest har sett, men rekomenderas starkt till den som inte sett den ännu.

Film jag valt att se = Detta kunde ha varit riktigt svårt att välja när John Ford regisserat 146 stycken filmer. Valde den enkla vägen och gick in på hans profil på filmtipset och kollade på rekomendationer över alla hans filmer, fanns några fyror att välja på och tog den av dom som verkade mest intressant, nämligen Wagon Master.

Återkommer senare med omdöme.
Citera
2017-09-18, 23:09
Medlem
KingStanniss avatar

Filmen jag valt: The Quiet Man
Mitt betyg på filmen: 4/5
Kommentarer om filmen: John Ford tar med sig alla sina favorit aktörer till Irland för att spela in sitt passionsprojekt som är en något stereotyp historia om Irland i slutet på 1920-talet. Detta vill säga att Irländare är något våldsamma, envisa och konstant dricker alkohol, men Fords regi, som han vann sin fjärde Oscar för, gör att det hela fungerar fint. Det är en film jag rekommenderar till folk som gillar Fords filmer med John Wayne då du vet vad du får även om det i detta fall inte är en Western. Maureen O'Hara och Victor McLaglen är mycket bra i birollerna med, O'Hara har aldrig varit så vacker som i hennes röda hår här och har en lysande kemi med Wayne filmen igenom.
Citera
2017-09-18, 23:21
Medlem
Samizdats avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: -

Rekommenderade filmer: -

Filmen jag valt: Stagecoach (1939). Jag valde bland John Fords mest uppskattade och valet föll på denna.
Citera
2017-09-19, 01:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Film jag valt att se = Detta kunde ha varit riktigt svårt att välja när John Ford regisserat 146 stycken filmer. Valde den enkla vägen och gick in på hans profil på filmtipset och kollade på rekomendationer över alla hans filmer, fanns några fyror att välja på och tog den av dom som verkade mest intressant, nämligen Wagon Master.

Återkommer senare med omdöme.
Jag tyckte Wagon Master (1950) var en snarkfest av rang. Ben Johnson har nog aldrig varit träigare. Men hoppas du uppskattar den mer.
Citera
2017-09-19, 01:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Sammanfattning Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut

KingStannis La nuit américaine aka Day for Night 4.5/5
jsa86-x L'enfant sauvage aka The Wild Child 3.5/5
Captinhero La mariée était en noir aka The Bride Wore Black 4/5
BlackMetal Le Dernier Métro aka The Last Metro 3/5
chessjamt François Truffaut: The Man Who Loved Cinema 3.5/5
Samizdat Tirez sur le pianiste aka Shoot the Piano Player 3/5
JefCostello François Truffaut: The Man Who Loved Cinema 4/5
Kirk.Douglas Jules et Jim aka Jules and Jim 3/5
Chenille Fahrenheit 451 1/5
Synnerligen trevligt med en sammanfattning!
Citera
2017-09-19, 09:37
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag tyckte Wagon Master (1950) var en snarkfest av rang. Ben Johnson har nog aldrig varit träigare. Men hoppas du uppskattar den mer.
Håller dessvärre med, den "sämsta" av Fords Western jag sett, varken Johnson eller Carey Jr är skapta för en huvudroll.
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Synnerligen trevligt med en sammanfattning!
Tackar! Uppskattar all feedback jag kan få
Citera
2017-09-19, 12:00
Avslutad
Vecka 3 old master John Ford

Filmen jag valt sammanfattningen

The Man Who Shot Liberty Valance. James stewart anländer till en stad men blir rånad på vägen. När han försöker beskydda en kvinna så blir han nedslagen av en man som heter Liberty Valance. Han vill sätta dit honom på rätt sätt och vägrar att använda vapen för att skapa rättvisa. I staden så träffar han även på en rad andra personer bl.a John Wayne som är proffs på vapen. Han träffar även på en vacker kvinna som han hjälper att lära sig läsa. Filmen handlar om moral stå för sin ståndpunkt och skapa rättvisa. En typisk James stewart film.

Var en helt ok western/drama. Lee van cleef gjorde en liten roll också. Inget mästerverk men helt ok.

3/5

Projektet

36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5
37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5
38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5

Senast redigerad av Captinhero 2017-09-19 kl. 12:08.
Citera
2017-09-20, 01:54
Avslutad
Sa tidigare att mina val skulle bli random. men hade tråkigt och kunde inte somna så har gjort en lista. Kan hända att jag ändrar mina val senare. Kanske ser någon film innan eller tycker en annan film verkar mer intressant. Men här är en preliminär lista.

Projektet

37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5

Senast redigerad av Captinhero 2017-09-20 kl. 01:56.
Citera
2017-09-20, 11:57
Medlem
jsa86-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sa tidigare att mina val skulle bli random. men hade tråkigt och kunde inte somna så har gjort en lista. Kan hända att jag ändrar mina val senare. Kanske ser någon film innan eller tycker en annan film verkar mer intressant. Men här är en preliminär lista.

Projektet

Väldigt mycket bra filmer på din lista. Har sett en del av dom du har valt och du har mycket att se fram emot.
Citera
2017-09-20, 12:12
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 38, John Ford.

Tidigare sedda = 4 stycken, The searchers, Grapes of Wrath, Stagecoach, The man who shot Liberty Valence.

Rekomenderade filmer = The Searchers som är en av dom bästa western-filmerna enligt mig, var många år sedan jag såg den, minns att miljöerna var otroligt fina. Är nog den John Ford film som flest har sett, men rekomenderas starkt till den som inte sett den ännu.

Då var det dags för en John Ford film som jag inte har hört talas om tidigare, med inte så kända skådespelare, kände faktiskt inte igen något namn =) Hade tydligen sett sex stycken filmer med Ben Johnson utan att känna till honom. Efter att läst lite om filmen efter att ha sett den så såg jag att de flesta anhängare till John Ford inte tyckte om denna film och jag kan förstå varför då den är händelsefattig, känns ointressant och inte innehåller några stora stjärnor som i de flesta andra filmer som Ford har gjort. Ska erkänna att jag tjuvstarta med denna film för några veckor sedan då jag var helt exalterad av detta projekt =) Har beslutat nu för att hålla mig disciplinerad i fortsättningen och se filmerna när dom ska ses, under rätt vecka dvs. Det roliga är jag inte minns ett skit utav filmen. Kan bero på att jag är senil, filmen dålig eller att jag var trött just då. Så vet inte vad jag ska skriva riktigt. Kanske skall jag se en ny John Ford - rulle innan veckans slut så det blir korrekt.
Senast redigerad av jsa86-x 2017-09-20 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in