Tidigare sedda filmer av regissören: 13 stycken: The Searchers (1956), Stagecoach (1939), The Man Who Shot Liberty Valance (1962), The Grapes of Wrath (1940), How Green Was My Valley (1941), The Quiet Man (1952), Fort Apache (1948), How the West Was Won (1962), Wagon Master (1950), Mogambo (1953), 3 Godfathers (1948), Donovan's Reef (1961), Two Rode Together (1961).
Rekommenderade filmer:Stagecoach (1939) och The Grapes of Wrath (1941) har väl gjort störst intryck på mig av hans filmer. Har även ett gott öga till Mogambo (1953) som påminner lite om The African Queen med Bogart där Clark Gable är den världsvane äventyraren som förför Ava Gardner.
Filmen jag valt: Eftersom det är en John Ford-vecka gör sig såklart en western passande och jag passar på att se My Darling Clementine (1946) med Henry Fonda, ännu en film som befunnits sig på min watchlist ett tag.
Sammanfattning Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut
KingStannisLa nuit américaine aka Day for Night4.5/5 jsa86-xL'enfant sauvage aka The Wild Child3.5/5 CaptinheroLa mariée était en noir aka The Bride Wore Black4/5 BlackMetalLe Dernier Métro aka The Last Metro3/5 chessjamtFrançois Truffaut: The Man Who Loved Cinema3.5/5 SamizdatTirez sur le pianiste aka Shoot the Piano Player3/5 JefCostelloFrançois Truffaut: The Man Who Loved Cinema4/5 Kirk.DouglasJules et Jim aka Jules and Jim3/5 ChenilleFahrenheit 4511/5
Ännu en vecka som gått, denna gång fick vi se både spelfilmer och dokumentärer betas av. Den som var nöjdast med den gode Truffaut den här gången verkar vara jag, vilket gör att jag säkerligen kommer åtminstone se Les Quatre Cents Coups i framtiden. Nu väntar den gode John Ford den kommande veckan så det lär säkerligen ses en och annan western här, det verkar också som för den första gången att det valts samma film på flera ställen, vilket gör att det kan bli trevliga jämförelser och diskussioner!
Tidigare sedda = 4 stycken, The searchers, Grapes of Wrath, Stagecoach, The man who shot Liberty Valence.
Rekomenderade filmer = The Searchers som är en av dom bästa western-filmerna enligt mig, var många år sedan jag såg den, minns att miljöerna var otroligt fina. Är nog den John Ford film som flest har sett, men rekomenderas starkt till den som inte sett den ännu.
Film jag valt att se = Detta kunde ha varit riktigt svårt att välja när John Ford regisserat 146 stycken filmer. Valde den enkla vägen och gick in på hans profil på filmtipset och kollade på rekomendationer över alla hans filmer, fanns några fyror att välja på och tog den av dom som verkade mest intressant, nämligen Wagon Master.
Filmen jag valt:The Quiet Man Mitt betyg på filmen:4/5 Kommentarer om filmen: John Ford tar med sig alla sina favorit aktörer till Irland för att spela in sitt passionsprojekt som är en något stereotyp historia om Irland i slutet på 1920-talet. Detta vill säga att Irländare är något våldsamma, envisa och konstant dricker alkohol, men Fords regi, som han vann sin fjärde Oscar för, gör att det hela fungerar fint. Det är en film jag rekommenderar till folk som gillar Fords filmer med John Wayne då du vet vad du får även om det i detta fall inte är en Western. Maureen O'Hara och Victor McLaglen är mycket bra i birollerna med, O'Hara har aldrig varit så vacker som i hennes röda hår här och har en lysande kemi med Wayne filmen igenom.
Film jag valt att se = Detta kunde ha varit riktigt svårt att välja när John Ford regisserat 146 stycken filmer. Valde den enkla vägen och gick in på hans profil på filmtipset och kollade på rekomendationer över alla hans filmer, fanns några fyror att välja på och tog den av dom som verkade mest intressant, nämligen Wagon Master.
Återkommer senare med omdöme.
Jag tyckte Wagon Master (1950) var en snarkfest av rang. Ben Johnson har nog aldrig varit träigare. Men hoppas du uppskattar den mer.
Sammanfattning Film 2: Vecka 37. Foreign Director - François Truffaut
KingStannisLa nuit américaine aka Day for Night4.5/5 jsa86-xL'enfant sauvage aka The Wild Child3.5/5 CaptinheroLa mariée était en noir aka The Bride Wore Black4/5 BlackMetalLe Dernier Métro aka The Last Metro3/5 chessjamtFrançois Truffaut: The Man Who Loved Cinema3.5/5 SamizdatTirez sur le pianiste aka Shoot the Piano Player3/5 JefCostelloFrançois Truffaut: The Man Who Loved Cinema4/5 Kirk.DouglasJules et Jim aka Jules and Jim3/5 ChenilleFahrenheit 4511/5
The Man Who Shot Liberty Valance. James stewart anländer till en stad men blir rånad på vägen. När han försöker beskydda en kvinna så blir han nedslagen av en man som heter Liberty Valance. Han vill sätta dit honom på rätt sätt och vägrar att använda vapen för att skapa rättvisa. I staden så träffar han även på en rad andra personer bl.a John Wayne som är proffs på vapen. Han träffar även på en vacker kvinna som han hjälper att lära sig läsa. Filmen handlar om moral stå för sin ståndpunkt och skapa rättvisa. En typisk James stewart film.
Var en helt ok western/drama. Lee van cleef gjorde en liten roll också. Inget mästerverk men helt ok.
3/5
Projektet
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI 40. American New Wave - David Lynch 41. Foreign Director - Fritz Lang 42. "Old Master" - Douglas Sirk 43. Genre - Silent 44. American New Wave - Woody Allen 45. Foreign Director - Akira Kurosawa 46."Old Master" - Billy Wilder 47. Genre - Western 48. American New Wave - Robert Altman 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni 50. "Old Master" - Stanley Kubrick 51. Genre - Christmas 52. American New Wave - Clint Eastwood
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky 2. "Old Master" - Orson Welles 3. Genre - Epic 4.American New Wave - Steven Spielberg 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard 6. "Old Master" - William Wyler 7. Genre - Romantic Comedy 8. American New Wave - Ridley Scott 9. Foreign Director - Werner Herzog 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock 11. Genre - Mystery 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen 13. Foreign Director - Ingmar Bergman 14. "Old Master" - Elia Kazan 15. Genre - Horror 16. American New Wave - Hal Ashby 17. Foreign Director - Federico Fellini 18. "Old Master" - Howard Hawks 19. Genre - Film-Noir 20. American New Wave - John Cassavetes 21. Foreign Director - Luis Buñuel 22. "Old Master" - John Huston 23. Genre - World War 2 24. "American New Wave" - Sidney Lumet 25. Foreign Director - Jean Renoir 26. "Old Master" - Michael Curtiz 27. Genre - Courtroom Drama 28. "American New Wave" - John Schlesinger 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci 30. "Old Master" - Fred Zinnemann 31. Genre - Gangster 32. American New Wave - Sydney Pollack 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar 34. "Old Master" - Charlie Chaplin 35. Genre - Musical[/i]
Senast redigerad av Captinhero 2017-09-19 kl. 12:08.
Sa tidigare att mina val skulle bli random. men hade tråkigt och kunde inte somna så har gjort en lista. Kan hända att jag ändrar mina val senare. Kanske ser någon film innan eller tycker en annan film verkar mer intressant. Men här är en preliminär lista.
Projektet
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5
39. Genre - Sci-FI predestination 40. American New Wave - David Lynch dune 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 43. Genre - Silent körkarlen 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 46."Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 47. Genre - Western Shane 48. American New Wave - Robert Altman Images 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni La notte 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Senast redigerad av Captinhero 2017-09-20 kl. 01:56.
Sa tidigare att mina val skulle bli random. men hade tråkigt och kunde inte somna så har gjort en lista. Kan hända att jag ändrar mina val senare. Kanske ser någon film innan eller tycker en annan film verkar mer intressant. Men här är en preliminär lista.
Projektet
39. Genre - Sci-FI predestination 40. American New Wave - David Lynch dune 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 43. Genre - Silent körkarlen 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 46."Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 47. Genre - Western Shane 48. American New Wave - Robert Altman Images 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni La notte 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Väldigt mycket bra filmer på din lista. Har sett en del av dom du har valt och du har mycket att se fram emot.
Tidigare sedda = 4 stycken, The searchers, Grapes of Wrath, Stagecoach, The man who shot Liberty Valence.
Rekomenderade filmer = The Searchers som är en av dom bästa western-filmerna enligt mig, var många år sedan jag såg den, minns att miljöerna var otroligt fina. Är nog den John Ford film som flest har sett, men rekomenderas starkt till den som inte sett den ännu.
Då var det dags för en John Ford film som jag inte har hört talas om tidigare, med inte så kända skådespelare, kände faktiskt inte igen något namn =) Hade tydligen sett sex stycken filmer med Ben Johnson utan att känna till honom. Efter att läst lite om filmen efter att ha sett den så såg jag att de flesta anhängare till John Ford inte tyckte om denna film och jag kan förstå varför då den är händelsefattig, känns ointressant och inte innehåller några stora stjärnor som i de flesta andra filmer som Ford har gjort. Ska erkänna att jag tjuvstarta med denna film för några veckor sedan då jag var helt exalterad av detta projekt =) Har beslutat nu för att hålla mig disciplinerad i fortsättningen och se filmerna när dom ska ses, under rätt vecka dvs. Det roliga är jag inte minns ett skit utav filmen. Kan bero på att jag är senil, filmen dålig eller att jag var trött just då. Så vet inte vad jag ska skriva riktigt. Kanske skall jag se en ny John Ford - rulle innan veckans slut så det blir korrekt.
Senast redigerad av jsa86-x 2017-09-20 kl. 12:29.