2017-09-17, 10:21
Medlem
SCB redovisar nationalförmögenhet. Dvs nettot för hela ekonomin, hushåll, näringsliv, offentlig sektor.
Så här stor är den och har ändrats genom åren. Data i miljoner kronor och är nominella värden.

Kod:
 	S1 Totala ekonomin
B90 Nettoförmögenhet	 
1988	4 909 453
1989	5 744 713
1990	5 894 172
1991	5 654 534
1992	5 228 666
1993	5 418 628
1994	5 401 943
1995	5 580 941
1996	5 872 490
1997	6 053 740
1998	6 493 995
1999	7 249 153
2000	7 840 461
2001	8 626 563
2002	9 111 774
2003	9 747 114
2004	10 570 230
2005	11 739 051
2006	12 878 805
2007	14 467 804
2008	15 141 609
2009	15 818 697
2010	16 528 651
2011	17 049 476
2012	17 256 485
2013	18 649 967
2014	19 696 492
2015	21 323 808
2016	23 748 722

Var och en kan ovan begrunda hur mycket nationens nettoförmögenhet rasade vid finanskrisen.
Och vid lågkonjunkturen 1992.
2017-09-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hushållen är bra på att spå hur bolåneräntorna utvecklas i framtiden, visar en ny rapport. Det kan minska risken för en priskrasch, säger forskaren Pär Österholm.

Han har tittat på hur hög hushållen trott att tremånadersräntan för bolån kommer att vara ett år in i framtiden. Sedan har han jämfört hur hög räntan faktiskt blev. Under åren 2010–2016 har hushållen för det mesta spått högre boräntor än det faktiska utfallet.
– Påståenden om att hushållen skulle ha orealistiska förväntningar finner inget stöd i min analys, säger Pär Österholm.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bEvxg/hushallen-skickliga-rantesiare

Professor på högskolan i Örebro skriver en slaskartikel till Aftonbladet och då måste det ju stämma. Du missade dessutom citera andra delar av artikeln, till exempel där man skriver att det räcker med att enbart 2-3% av bolånetorskar får problem med räntebetalnibgarna för att priserna ska krascha.
Senast redigerad av LordWaldemort 2017-09-17 kl. 10:54.
2017-09-17, 11:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordWaldemort
Professor på högskolan i Örebro skriver en slaskartikel till Aftonbladet och då måste det ju stämma. Du missade dessutom citera andra delar av artikeln, till exempel där man skriver att det räcker med att enbart 2-3% av bolånetorskar får problem med räntebetalnibgarna för att priserna ska krascha.

Nej professorn har inte skrivit någon artikel i Aftonbladet, han publicerade en ekonomisk rapport I tidskriften Ekonomisk debatt. Han sa heller inte det du påstår om 2-3%, det påståendet kommer från Claes Hemberg, eller rättare sagt inte ens han sa det du påstår.
2017-09-17, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
SCB redovisar nationalförmögenhet. Dvs nettot för hela ekonomin, hushåll, näringsliv, offentlig sektor.
Så här stor är den och har ändrats genom åren. Data i miljoner kronor och är nominella värden.

Kod:
 	S1 Totala ekonomin
B90 Nettoförmögenhet	 
1988	4 909 453...2016 23 748 722

Var och en kan ovan begrunda hur mycket nationens nettoförmögenhet rasade vid finanskrisen.
Och vid lågkonjunkturen 1992.

Jag begrundar och något är totalt vrickat med den där sifferserien men jag tror inte Alpha är rätt person att förklara vad som är det stora groteska felet.

384% förändring mellan 1988 och 2016 är lika med 13,7% per år. Det överträffar Kinas tillväxt i modern tid så frågan är, varför arbetar vi ens? Typ.

De senaste 20 åren överträffar inflationen utvecklingen av BNP. Vad är det? I 15 fall av 20 tror jag det är. Tillväxt råder inte när inflationen förklarar BNP istället för tvärtom. Ändå ger de där siffrorna att förmögenheter bara staplas på hög. Vad säger vi? Avindustrialisering och massinvandring från Afrika och mellanöstern är framgångs-receptet framför arbete och sparande, dvs att avstå från konsumtion? Något är inte riktigt klokt och tråden lever vidare.

Ok nu har jag kollat. Alpha, vad håller du på med? "384% förändring i nettoförmögenhet sedan 1988". Du, inflationen samma tid är större: 498%. Detta är förändringen av penningmängden samma tid. Den där statistiken som du tagit fram är rena rama farsen, rena rama idiotin. Släpp den. I själva verket har vi påvisat tillsammans vad som är rimligare, Sverige är förstås på väg nedåt.

2030 är väl tidpunkten när Sverige nått u-landsstatus dessutom.

(Gjorde för skojs skull en beräkning på priset för en Fantomen 1988 jämfört med idag. 1988 lade jag märke till att den tidningen blev 10-20 öre dyrare för varje nummer. Helvete vilken inflation! 10 kr för en Fantomen 1988 var en del. Idag kostar tidningen cirka 50 kr numret. Stämmer helt överens med inflationsutvecklingen sedan dess.)
Senast redigerad av Mertillen 2017-09-17 kl. 11:48.
2017-09-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag begrundar och något är totalt vrickat med den där sifferserien men jag tror inte Alpha är rätt person att förklara vad som är det stora groteska felet.
Du har nog rätt i att du inte kommer att kunna ta emot den information jag ger dig.

Citat:
384% förändring mellan 1988 och 2016 är lika med 13,7% per år. Det överträffar Kinas tillväxt i modern tid så frågan är, varför arbetar vi ens? Typ.
Det som visas är tillgångar. Med tillväxt menar man ändring i omsättning (dvs BNP, eller varianter på den).
Tillgångar kan mycket väl öka mer än omsättningen.

Trivial förklaring som de flesta kan förstå: Jag arbetar och bygger ett hus. Då ökar nettoförmögenheten i landet. Men omsättningen (BNP) behöver inte ha ökat.
Hade jag istället arbetat med att joddla hade det skänkt underhållning för åhörare men ingen ökning i förmögenhet hade skett.

En del slösar inte upp sin inkomst på nöjen och förlustelser.

Citat:
De senaste 20 åren överträffar inflationen utvecklingen av BNP. Vad är det? I 15 fall av 20 tror jag det är.
Det folk intresserar sig för är omsättningen (dvs BNP) normerat för ändring i prisnivå.
Det visar nämligen hur mycket man kan köpa för omsättningen.

Citat:
Tillväxt råder inte när inflationen förklarar BNP istället för tvärtom.
Det där är en tom fras du och andra släpar runt på, men när man synar er är det helt tomt.

Citat:
Ändå ger de där siffrorna att förmögenheter bara staplas på hög. Vad säger vi? Avindustrialisering och massinvandring från Afrika och mellanöstern är framgångs-receptet framför arbete och sparande, dvs att avstå från konsumtion? Något är inte riktigt klokt och tråden lever vidare.
Det du och andra borde begrunda är att de problem ni ältar uppenbarligen inte har den impact på ekonomin som ni fått för er att den borde ha. Såväl BNP, som nettoförmögenhet, som reallöner ökar. Folk har råd med mer. Alla slösar inte upp sina inkomster.
2017-09-17, 13:25
Medlem
Citat:
Nej professorn har inte skrivit någon artikel i Aftonbladet, han publicerade en ekonomisk rapport I tidskriften Ekonomisk debatt. Han sa heller inte det du påstår om 2-3%, det påståendet kommer från Claes Hemberg, eller rättare sagt inte ens han sa det du påstår.

Varför länkar du till en artikel som du inte själv stödjer?
Eller du kanske har ändrat bana och håller med Claes?
Lite komiskt blev det dock.
2017-09-17, 13:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför länkar du till en artikel som du inte själv stödjer?
Eller du kanske har ändrat bana och håller med Claes?
Lite komiskt blev det dock.

Är du smått korkad, du kom med flera felaktiga påståenden i det du skrev och nu förstår du inte ens att jag citerade forskaren Pär Österholm. Inte ens det Claes Hemberg skrev överensstämmer med det du påstod.
2017-09-17, 13:43
Medlem
Citat:
Är du smått korkad, du kom med flera felaktiga påståenden i det du skrev och nu förstår du inte ens att jag citerade forskaren Pär Österholm. Inte ens det Claes Hemberg skrev överensstämmer med det du påstod.

Blev du arg nu?

Du länkar till artiklar som delvis stödjer din argumentation men som samtidigt inte stödjer den. Du har ju spårat ur totalt. 😊
2017-09-17, 13:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Blev du arg nu?

Du länkar till artiklar som delvis stödjer din argumentation men som samtidigt inte stödjer den. Du har ju spårat ur totalt. 😊

Arg för att jag påpekar din bristande argumentation, nu tar du dig på lite för stort allvar. Du fortsätter dessutom med att komma med flera brister i det du skriver, jag har överhuvudtaget inte uttryckt om jag håller med forskaren eller inte utan har bara citerat vad han säger eftersom det är relevant för tråden. Den forskaren sa inte det du påstod och det gjorde inte ens Claes Hemberg, så du har dubbelfel i bara ditt första inlägg och sedan fortsätter du med fler fel.

Försök skärpa till dig lite nu för du ligger på en usel nivå, har fel hela tiden och saknar totalt läsförståelse.
2017-09-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då borde det vara enkelt att peka på de.

* Nej, jag har definierat vad som menades. Då ska det inte råda något tvivel.
* Nej, jag menar inte marknadsbalans. Du har inte förstått vad jag skriver. Prova att läsa vad som står och sluta fantisera om vad jag skrivit.
* Att mina inlägg ser sig meningslösa beror bara på att du inte kan/vill läsa vad som står.

Det är tvärtom väldigt enkelt att starta.
* Man öppnar sina plånböcker och kapitaliserar ett AB.
* Sedan anställer man en erfaren VD med mycket kontakter.
* Sedan staffar VD upp bolaget och använder sina kontakter för att köpa byggrätter och så bygger man.
* Själva byggande kan man lägga ut. När det bara är 2% marginal så är det inget att hålla på med själv.

Du jobbar antagligen i offentlig sektor så du förstår inte sådant här.
Och du har inte heller läst konkurrensverkets rapport, trots att du fått den länkad.

Det är just den föreställningen jag diskuterar. Du borde själv här tycka att det är lite anmärkningsvärt att du inte förstått det.
Dvs föreställningen att bankerna lånar ut så att folk betalar långt över produktionskostnad.
Denna prisskillnad borde ha mötts av produktion. Och mycket produktion eftersom man skulle ha tjänat grova pengar på den.

Så vad kommer det sig att alla bubbelpratare stått handfallna i alla dessa år och inte grabbat åt sig en stor del av de stigande vinsterna.

Då borde du ha kunnat redogöra för någon sådan, där producenterna inte mött stigande vinster med stigande produktion.
Men det blir bara tomma påståenden när du skriver.

Jag har gått igenom den tidigare. Bara att gå tillbaka och läsa.

Du förstår alltså inte innebörden i begreppet prispremium, det kan alla anu konstatera.

Ja i Holland på 1600-talet mötte producenterna stigande vinster med stigande produktion. Det är vad som kallas en klassisk bubbla av alla utom dig. Där fick tulpaner med virus (eftersom dom blev tvåfärgade) premium pricing. Begreppet kan överhuvud taget inte användas i denna tråden som handlar om bostadsbubblan vara eller icke vara.

IT-bubblan kallas IT-bubblan av en anledning. Vad menar du egentligen med att bankernas oansvariga utlåning inte mötts av ökande produktion? Var bor du? Jukkasjärvi? Har du missat byggboomen?

Nej nej enligt ljushuvudet Alpha har byggbolagen inte gjort grova vinster på bubbelekonomin. Förstår du inte att du gör dig till åtlöje med ditt tjat om att priset inte överstiger produktionskostnaden.Du har inte visat ett enda bevis för detta förutom att tjata om rörelsemarginaler.

Varför skulle banker bry sig om produktionskostnaden? Du är så förvirrad så det är svårt att fatta vad du är ute efter. Att slutpriserna motiveras av produktionskostnaderna vilket i sin tur är fackets fel? Det är väl så man kan sammanfatta din argumentation i över 1000 inlägg. Det finns inte en enda människa som håller med om den analysen.

Hoppas du inte använder dina briljanta analyser på någon befattning där dina beslut har någon som helst påverkan på din arbetsgivares resultat. Förmodligen inte, du sitter nog och skriver in siffror någon annan tagit fram i Excelblad och sedan får någon utbildad person analysera dessa siffror.
2017-09-17, 16:51
Medlem
Citat:
Arg för att jag påpekar din bristande argumentation, nu tar du dig på lite för stort allvar. Du fortsätter dessutom med att komma med flera brister i det du skriver, jag har överhuvudtaget inte uttryckt om jag håller med forskaren eller inte utan har bara citerat vad han säger eftersom det är relevant för tråden. Den forskaren sa inte det du påstod och det gjorde inte ens Claes Hemberg, så du har dubbelfel i bara ditt första inlägg och sedan fortsätter du med fler fel.

Försök skärpa till dig lite nu för du ligger på en usel nivå, har fel hela tiden och saknar totalt läsförståelse.

Kan inte vara bra för blodtrycket att brusa upp så där 😊
Jag vet vad du citerade fisksås, men du länkade fortfarande stolt till artikeln. Du kanske borde läsa hela artikeln innan du blir hysterisk över brödtexten och snabbt basunerar ut nyheten på flashback.
2017-09-17, 17:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan inte vara bra för blodtrycket att brusa upp så där 😊
Jag vet vad du citerade fisksås, men du länkade fortfarande stolt till artikeln. Du kanske borde läsa hela artikeln innan du blir hysterisk över brödtexten och snabbt basunerar ut nyheten på flashback.

Din läsförståelse blir aldrig bättre ser jag, att korrigera dina fel är inte att brusa upp men tack för omtanken även om du återigen var fel ute.

Om jag citerar en forskare i en artikel i Aftonbladet betyder det inte att jag måste hålla med det som står i citatet, inte heller i övriga artikeln eller för den delen allt som Aftonbladet skriver i hela tidningen. Det betyder inte annat än att jag anser att budskapet som citeras är relevant för tråden.

Övergår detta fortfarande ditt förstånd eller blev du så upprörd över att få höra en forskare slå fast att hushållen har bra koll på hur det framtida ränteläget kommer bli? Det är kanske där skon klämmer, du måste styra bort från budskapet eftersom det inte passar din förvrängda världsbild.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-09-17 kl. 17:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in