Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Jag begrundar och något är totalt vrickat med den där sifferserien men jag tror inte Alpha är rätt person att förklara vad som är det stora groteska felet.
Du har nog rätt i att du inte kommer att kunna ta emot den information jag ger dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
384% förändring mellan 1988 och 2016 är lika med 13,7% per år. Det överträffar Kinas tillväxt i modern tid så frågan är, varför arbetar vi ens? Typ.
Det som visas är tillgångar. Med tillväxt menar man ändring i omsättning (dvs BNP, eller varianter på den).
Tillgångar kan mycket väl öka mer än omsättningen.
Trivial förklaring som de flesta kan förstå: Jag arbetar och bygger ett hus. Då ökar nettoförmögenheten i landet. Men omsättningen (BNP) behöver inte ha ökat.
Hade jag istället arbetat med att joddla hade det skänkt underhållning för åhörare men ingen ökning i förmögenhet hade skett.
En del slösar inte upp sin inkomst på nöjen och förlustelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
De senaste 20 åren överträffar inflationen utvecklingen av BNP. Vad är det? I 15 fall av 20 tror jag det är.
Det folk intresserar sig för är omsättningen (dvs BNP) normerat för ändring i prisnivå.
Det visar nämligen hur mycket man kan köpa för omsättningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Tillväxt råder inte när inflationen förklarar BNP istället för tvärtom.
Det där är en tom fras du och andra släpar runt på, men när man synar er är det helt tomt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Ändå ger de där siffrorna att förmögenheter bara staplas på hög. Vad säger vi? Avindustrialisering och massinvandring från Afrika och mellanöstern är framgångs-receptet framför arbete och sparande, dvs att avstå från konsumtion? Något är inte riktigt klokt och tråden lever vidare.
Det du och andra borde begrunda är att de problem ni ältar uppenbarligen inte har den impact på ekonomin som ni fått för er att den borde ha. Såväl BNP, som nettoförmögenhet, som reallöner ökar. Folk har råd med mer. Alla slösar inte upp sina inkomster.