Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 19:39
  #43177
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Med snart menar du innan slutet av 2017 eller 2018? Det räcker inte med att väldigt många spekulerar. Det krävs också att priset ligger över vad den genomsnittlige konsumenten har råd med och denne har fortfarande råd att betala månadskostnaden även på större lån.

Vad är det specifikt för ändrade förutsättningar du ser som får dig att dra slutsatsen att det är så nära förestående med ett totalt haveri på bostadsmarknaden?

Jag är en random idiot på nätet, man ska inte ta allt jag säger för sanning

Min gissning är någonstans runt 2018. När? Who knows. Det är en känsla jag har bara. Massor med faktorer som sakta börjar samspela. Den gränslösa optimismen sätter jag högt som anledning till att jag tror en krasch är nära. Det byggs utav bara helvete, och det som byggs ser ut som billigt skräp. Ändå säljs det för +2 miljoner.

Men som sagt, jag kanske har fel. +5 miljoner för en etta kanske är det nya normala.

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Inlägg ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus den 2017-08-22 klockan 19:33:

"Bankssystemets utlandsfinansiering

Det svenska banksystemets utlandsfinansiering har vuxit kraftigt sedan millenieskiftet och sträcker sig i dag över de nationella gränserna. Enbart de fyra storbankernas skulder i utländsk valuta uppgår 7*650 miljarder kronor, motsvarande 175 procent av Sveriges BNP."


Enligt: https://www.svd.se/riksbanken-foresl...-snabb-buffert

Hoppas SvD:s siffror är Fake News

Låter riktigt jävla illa om det faktiskt stämmer. Kul när dessa hajar sen ska ha pengarna tillbaka.
2017-08-22, 19:47
  #43178
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Sverige har nu en byggtakt på ca 75 000 påbörjade bostäder per år. Eftersom det tar ca två år från påbörjande till färdigställande har vi redan idag 150 000 lägenheter som kommer att pumpas ut oavsett vad som händer. Men bakom dessa 150 000 köpare finns det i en majoritet av fallen en annan lägenhet som måste säljas, dvs upp emot 150 000 ägare sitter idag exponerade mot TVÅ bostäder på marknaden.

Till detta kommer att byggsektorn nu fått upp farten rejält. Man har lärt sig att bygga effektivt, nya bolag har tillkommit, och dessa har (högavlönade) anställda byggjobbare som nu är beroende av att det fortsätter att pumpas ut 75 000 bostäder per år.

Dessutom har nu kommunerna börjat vänja sig vid att man kan dra in pengar genom att sälja mark till byggare. Pengar som sedan spenderas i den kommunala konsumtionen. Staten får på samma sätt in stora reavinstskatter och stämpetskatter etc, som staten spenderar i sin budget.

Och runt hela byggsektorn finns förstås underleverantörer och diverse serviceföretag.

Men allt detta har sin upprinnelse i att bankerna under senare år ökat utlåningsstocken med ca 20 miljarder i månaden. Alltså, trots allt större amorteringar, har utlåningen ökat ännu mer. 20 miljarder blir 2 000 kr per svensk medborgare, som alltså är de nya pengar som skapas av banksystemet varje månad.

Men efter hand uppstår en mättnad i systemet. Det finns helt enkelt inte fler personer eller fler bostäder att belåna. Allt bromsar in, och då vänder spiralen, så att i stället för en strid ström av pengar ut ur banksystemet, blir det en ström in i banksystemet. Amorteringarna blir till slut större än nyutlåningen, så i stället för de extra 2 000 kr/svensk och månad som stimulerat ekonomin, blir folk intresserade av att netto betala av på sina lån.

Denna vändning hade kunnat ske tidigare om bara Riksbanken höjt räntan. Nu gjorde man inte det och då tar marknaden själv hand om detta i stället. Vi ser att bankernas lånemarginaler stiger eftersom man är medveten om kraschrisken.

Riktigt bra inlägg.

Just det faktum att många är exponerade mot flera lägenheter kan bli riktigt problematiskt om marknaden börjar torka ihop. Fyfan för att vara i den sitsen!
2017-08-22, 19:51
  #43179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Jag är en random idiot på nätet, man ska inte ta allt jag säger för sanning

Min gissning är någonstans runt 2018. När? Who knows. Det är en känsla jag har bara. Massor med faktorer som sakta börjar samspela. Den gränslösa optimismen sätter jag högt som anledning till att jag tror en krasch är nära. Det byggs utav bara helvete, och det som byggs ser ut som billigt skräp. Ändå säljs det för +2 miljoner.

Men som sagt, jag kanske har fel. +5 miljoner för en etta kanske är det nya normala.



Låter riktigt jävla illa om det faktiskt stämmer. Kul när dessa hajar sen ska ha pengarna tillbaka.

Ja, men du ser. Too Big To Fail. Bara att parkera de dåliga lånen på riksbankens balansräkning och sen ge bankerna "100 öre på kronan" för dem. Sen tar man bort amorteringskraven helt. Bara räntebetalningar. Och sen sänker man lånekrav så att även nyanlända ska komma in och inför medborgargrundlön med nytryckt valuta.

Problem solved
2017-08-22, 20:06
  #43180
Medlem
raset kommer när folk inser att den normala räntan inte kommer göra att dom klarar av sina miljonlån.

då börjar dom försöka sälja för att köpa något billigare och när det börjar så blir marknaden överflödad av hus/bostadsrätter tillsalu och bubblan spricker..


folk verkar gärna glömma tidigare problem som funnits..

När folk är så inåt helvete jävla korkade att dom betalar flera miljoner för en äklig lägenhet i tex solna så visar det hur snett det är.


dom bygger så det knakar och även det gör ju att efterfrågan minska. idag är ju ränteläget riktigt bra men börja räkna på räntan på ett lån på 4-5miljoner så inser man att skillnaden i månadskostnaden är enorm om räntan stiger till 5% från nuvarande ränta sen lägger vi där till att bostadsföreningens lån ökar i pris så avgifterna ökar så helt plötsligt ska folk ut med 20-25k i månaden och det inser även en idiot att inte många klarar speciellt länge och försöker sälja och marknaden blir mättad
2017-08-22, 20:08
  #43181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bostäder upplevs som "billiga" pga att krediter vräks ut på marknaden. Vi har rejäla obalanser inte bara i den svenska ekonomin, utan i en rad ekonomier ute i Europa och världen. Vad tror du händer med våra "billiga" krediter när de obalanserna inte kan hållas uppe längre?
Sverige påstås vara ett föredöma, eg är det enbart en lånedriven ekonomi med väldigt svag tillväxt sett till BNP per capita.

Nedan är Riksbankens ränta minus KPI:

1970 0.11%
1971 -1.40%
1972 -1.00%
1973 -1.68%
1974 -3.82%
1975 -3.13%
1976 -4.06%
1977 -3.34%
1978 -3.10%
1979 -0.08%
1980 -3.66%
1981 -0.43%
1982 1.64%
1983 -0.26%
1984 1.01%
1985 2.93%
1986 4.02%
1987 3.27%
1988 2.36%
1989 2.80%

2007 -2.18%
2008 -3.40%
2009 0.29%
2010 -1.27%
2011 -2.60%
2012 -0.86%
2013 0.05%
2014 0.18%
2015 0.04%
2016 -0.99%


Ni kanske skulle ta och ta reda på lite innan ni jämrar er alltför mycket om minusränta.
På 70-talet var den realränta Riksbanken höll betydligt lägre. Eller mer negativ.
De senaste åren har Riksbankens realränta varit runt 0% vilket är en väldigt rimlig nivå.

Krediter kan fö inte vräkas ut. För bostadslån är två parter som frivilligt måste skuldsätta sig mot varandra.
När jag nu förklarar så mycket som jag gör kan ni väl försöka vara lite mindre faktaresistenta.

-------------------
För övrigt angående den sk svaga tillväxten i BNP/Capita borde jag väl redovisat hur det ligger till så pass många ggr att jag inte igen borde behöva redovisa hur Sverige förhåller sig till våra grannländer.
Vid det här laget borde folk känna till hur lyckade Alliansen hanterade landet och vilka katastrofer Finland och Danmark varit. Eller måste vi ta det igen.
2017-08-22, 20:11
  #43182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
nej, bostadsmarknaden är oförstörbar, och priserna kommer bara att fortsätta öka, det förstår ju alla ?

gud så trött man blir på dessa domedags profetier, så bästa investeringen är en lägenheten, för dom har ökat så mycket i värde att dom kommer bara fortsätta att öka i värde


science Bitch!

Nämn en sektor i världen som aldrig haft en sättning? Alla marknader är cykliska så ditt påstående är som att påstå att man aldrig kan förlora på rysk roulette. Förr eller senare så smäller det.
2017-08-22, 20:12
  #43183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla som skaffat sitt egna boende sitter knappast i sjön, däremot de som köper och säljer för att tjäna på det och inte köper nytt, de kommer ju inte kunna leva på det längre.

Det beror helt och hållet på när man köpte sitt boende. Köpte man på toppen och har rejäla lån så sitter man rejält i skiten.
2017-08-22, 20:13
  #43184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Så vitt jag vet så är det fortfarande bostadsbrist och omöjligt att få tag på boende.

Inte alls. Problemet är att alla vill bo centralt och då finns det inte så mycket att välja på. Åk ut till förorterna så finns det hur många lediga lägenheter som helst.
2017-08-22, 20:13
  #43185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Inlägg ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus den 2017-08-22 klockan 19:33:

"Bankssystemets utlandsfinansiering

Det svenska banksystemets utlandsfinansiering har vuxit kraftigt sedan millenieskiftet och sträcker sig i dag över de nationella gränserna. Enbart de fyra storbankernas skulder i utländsk valuta uppgår 7*650 miljarder kronor, motsvarande 175 procent av Sveriges BNP."


Enligt: https://www.svd.se/riksbanken-foresl...-snabb-buffert

Hoppas SvD:s siffror är Fake News
Och hur mycket tillgångar har dom i sagda utländska valutor?
Vad är nettot?

Eller är detta med en tillgångssida och en skuldsida för komplicerat?
2017-08-22, 20:16
  #43186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Håller inte med: det största problemet är att prisfall leder till att lånen överstiger pantvärdet.
Detta kommer att skapa problem för många när banken knackar på dörren.

Nej, enligt kreditgivningslagen så kan inte banken ta ens boende om värdet understiger panten. Banken kan enbart ta det om du missköter betalningar till banken.
2017-08-22, 20:26
  #43187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
http://www.csn.se/press/2.832/1.4365

"Fakta utlandsbosatta låntagare

Cirka 61 000 personer är återbetalningsskyldiga med svenska studielån och bosatta i utlandet. Det motsvarar drygt 5 procent av alla låntagare. Dessutom saknar CSN adress till cirka 17 500 personer. CSN bedömer att de flesta av dessa också bor i utlandet.

Totalt är de återbetalningsskyldiga låntagarna i utlandet skyldiga svenska staten cirka 13 miljarder kronor. De återbetalningsskyldiga som CSN saknar adress till är skyldiga cirka 1,9 miljarder kronor.

Hur ser problemet ut?

Av de återbetalningsskyldiga låntagarna i utlandet är cirka 16 procent så kallat dåliga betalare. CSN definierar en dålig betalare som en person som inte betalat något till CSN på tre år, eller som betalat mindre än 25 procent av det belopp som ska betalas tillbaka under en femårsperiod. Motsvarande siffra i Sverige är drygt tre procent. De dåliga betalarna som bor i utlandet är cirka 9 300 till antalet och skyldiga CSN cirka 2,4 miljarder kronor totalt.

I USA finns cirka 9 900 återbetalningsskyldiga låntagare. Av dem är cirka 2 400 personer dåliga betalare. Det motsvarar en andel av 24 procent. De dåliga betalarna i USA har en total skuld till CSN på cirka 983 miljoner kronor.

Vad gör CSN?

CSN har på senare år ökat tempot för att få in mer pengar från de utlandsbosatta låntagarna. CSN strategi går ut på att säkra fordringar i de länder där det finns flest låntagare. Arbetet har därför främst fokuserats på de nordiska länderna, Storbritannien och USA. I Norge finns cirka 10 300 återbetalningsskyldiga låntagare.* I Storbritannien finns drygt 10 000 låntagare och USA är motsvarande antal cirka 9 900 låntagare. I Danmark finns cirka 4 000 återbetalningsskyldiga låntagare och i Finland cirka 2 200. För att kunna nå dessa låntagare har CSN anställt fler handläggare för att söka adresser och hantera krav. CSN tar även hjälp av inkassoföretag med adressökning, delgivning och rättsliga åtgärder."

Detta motsäger att man är fucked för life. Bankerna är dessutom inte myndigheter och det är väldigt kostsamt att driva processer. I USA står väl också vardera part för sina rättegångskostnader och inte som i Sverige där förlorande part i huvudsak står också för vinnande parts kostnader.

Lägg till problem som okänd adress och att ens kunna delge. Kanske kan man hålla sig undan till skulden preskriberas.

Intressant ämne hur som helst som fler svenskar borde sätta sig in i tycker jag.

Innan preskriptionstiden går ut så drar borgenären tillbaka sin fordran och sen börjar det om igen. På så sätt kan borgenären hålla gäldenärer i skuld resten av sitt liv.
2017-08-22, 20:27
  #43188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och hur mycket tillgångar har dom i sagda utländska valutor?
Vad är nettot?

Eller är detta med en tillgångssida och en skuldsida för komplicerat?

http://www.friatider.se/riksbanken-v...kra-f-r-krasch

Här har vi riktig Fake News och rysspropaganda. I artikeln finns en länk som heter "remissvar". Dokumentet ser rätt äkta ut och de (Riksbanken) som ser ut att ha producerat det verkar inte överförtjusta över hur det ser ut för svenska bankers tillgångar i förhållande till skulder i utländsk valuta.

Du får gärna lära mig vad de menar med det de skriver för jag fattar verkligen ingenting

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback