Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Du saknar fullkomligt de mest elementära kunskaper i nationalekonomi och hur marknader fungerar.
Då borde det vara enkelt att peka på de.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Du har fullkomligt missförstått uttrycket prispremium. Vad du är ute efter är snarare marknadsbalans vilket är något helt annat. Om du ska svänga dig med invecklade termer för du ju lära dig vad dom betyder. Det är därför alla dina inlägg är så fullkomligt meningslösa och kladdar ner tråden fullständigt.
* Nej, jag har definierat vad som menades. Då ska det inte råda något tvivel.
* Nej, jag menar inte marknadsbalans. Du har inte förstått vad jag skriver. Prova att läsa vad som står och sluta fantisera om vad jag skrivit.
* Att mina inlägg ser sig meningslösa beror bara på att du inte kan/vill läsa vad som står.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Hur lätt tror du det är för nya aktörer att slå sig in i byggbranschen? Det råder oligarki där precis som i många andra branscher. Ingick inte studier av oligarki och marknadsdistorsion i din komvuxutbildning? Av någon anledning förstår du inte att vem som helst som äger en hammare inte kan bygga hus.
Det är tvärtom väldigt enkelt att starta.
* Man öppnar sina plånböcker och kapitaliserar ett AB.
* Sedan anställer man en erfaren VD med mycket kontakter.
* Sedan staffar VD upp bolaget och använder sina kontakter för att köpa byggrätter och så bygger man.
* Själva byggande kan man lägga ut. När det bara är 2% marginal så är det inget att hålla på med själv.
Du jobbar antagligen i offentlig sektor så du förstår inte sådant här.
Och du har inte heller läst konkurrensverkets rapport, trots att du fått den länkad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Naturligtvis är det bankernas slappa utlåning, ränteavdrag ränteläget mm som drivit bubblan. Eller tror du dessa faktorer inte påverkar priset? Hur naiv får man vara.
Det är just den föreställningen jag diskuterar. Du borde själv här tycka att det är lite anmärkningsvärt att du inte förstått det.
Dvs föreställningen att bankerna lånar ut så att folk betalar långt över produktionskostnad.
Denna prisskillnad borde ha mötts av produktion. Och mycket produktion eftersom man skulle ha tjänat grova pengar på den.
Så vad kommer det sig att alla bubbelpratare stått handfallna i alla dessa år och inte grabbat åt sig en stor del av de stigande vinsterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Bubblor har alltid förekommit. Hur kommer det sig? Har du aldrig studerat ekonomisk historia? Numera är bubblor så vanliga så det börjar bli normaltillståndet?
Då borde du ha kunnat redogöra för någon sådan, där producenterna inte mött stigande vinster med stigande produktion.
Men det blir bara tomma påståenden när du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
1637 sprack tulpanbubblan. Men det var väl bara en marknadsjustering och ingen bubbla.
Jag har gått igenom den tidigare. Bara att gå tillbaka och läsa.