Citat:
Fast i en viss - ganska stor - procent av alla sådana tillfällen kommer det att sluta med att kvinnan blir våldtagen, och i en - som tur är mycket liten, men dock - procent av alla sådana tillfällen kommer det att sluta med att hon blir mördad. Det är bara så det är, och det måste vi få våra döttrar att förstå. Jag vet inte om du har någon dotter, men om du har det: vad har du sagt till henne om att lifta, åka svarttaxi, följa med nya bekantskaper hem från krogen klockan 3..?
Jag brukar tycka att man absolut kan minimera olika skaderisker t ex genom att inte gena genom öde parker mitt i natten osv, men det är milsvid skillnad på det tänket och på att man i sitt yrke inte bör vara ensam med en man. VEM är inte det liksom? FÅ kvinnor har "privilegiet" att bara arbeta tillsammans med andra kvinnor. Att fostra sin dotter att vara misstänksam mot alla män och vägra vara ensam med en man är att göra henne en stor otjänst, för det kommer kraftigt begränsa hennes livsutrymme och det tror jag du i grund och botten förstår, även om du sällan i skrift är beredd att ändra din ståndpunkt. Det som hänt här är unikt, NÄR blev en svensk kvinna senast mördad i sin yrkesutövning som inte innefattar att resa till krigshärjat land, ja, inte var det nyligen i alla fall. Det har varit något fall med en kvinna som mördades på ett häkte (ja, ensamarbete med dömda mördare borde vara förbjudet) och någon som mördades på behandlingshem. Men med tanke på antalet kvinnor som dagligen i yrket arbetar ensamma med män är det försvinnande få som mördas på arbetstid.

Han skrev även vid ett annat tillfälle att hans fru förmodligen skulle stycka honom om han gjorde det!