2017-09-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast i en viss - ganska stor - procent av alla sådana tillfällen kommer det att sluta med att kvinnan blir våldtagen, och i en - som tur är mycket liten, men dock - procent av alla sådana tillfällen kommer det att sluta med att hon blir mördad. Det är bara så det är, och det måste vi få våra döttrar att förstå. Jag vet inte om du har någon dotter, men om du har det: vad har du sagt till henne om att lifta, åka svarttaxi, följa med nya bekantskaper hem från krogen klockan 3..?

Jag brukar tycka att man absolut kan minimera olika skaderisker t ex genom att inte gena genom öde parker mitt i natten osv, men det är milsvid skillnad på det tänket och på att man i sitt yrke inte bör vara ensam med en man. VEM är inte det liksom? FÅ kvinnor har "privilegiet" att bara arbeta tillsammans med andra kvinnor. Att fostra sin dotter att vara misstänksam mot alla män och vägra vara ensam med en man är att göra henne en stor otjänst, för det kommer kraftigt begränsa hennes livsutrymme och det tror jag du i grund och botten förstår, även om du sällan i skrift är beredd att ändra din ståndpunkt. Det som hänt här är unikt, NÄR blev en svensk kvinna senast mördad i sin yrkesutövning som inte innefattar att resa till krigshärjat land, ja, inte var det nyligen i alla fall. Det har varit något fall med en kvinna som mördades på ett häkte (ja, ensamarbete med dömda mördare borde vara förbjudet) och någon som mördades på behandlingshem. Men med tanke på antalet kvinnor som dagligen i yrket arbetar ensamma med män är det försvinnande få som mördas på arbetstid.
Citera
2017-09-16, 13:23
Medlem
Citat:
Fast även en högintelligent person kan hamna i chock och ha svårt att smälta sådana händelser. Tänk vilken fruktansvärd natt han måste ha haft! En annan hade ju blivit mörkrädd bara av att vara ensam instängd med ett lik nere på havets botten. Man skulle kunna göra en skräckfilm om det!
Ja. Fy fan vad hemskt. Stackars PM.
Citera
2017-09-16, 13:26
Medlem
Citat:
Fast även en högintelligent person kan hamna i chock och ha svårt att smälta sådana händelser. Tänk vilken fruktansvärd natt han måste ha haft! En annan hade ju blivit mörkrädd bara av att vara ensam instängd med ett lik nere på havets botten. Man skulle kunna göra en skräckfilm om det!

Varför ska man vara mörkrädd av att vara på samma plats som ett lik? Som du skriver befann han sig dessutom kanske i chock och då är i regel känslorna avstängda, även om jag tycker det är riktigt konstigt att skriva: "tänk vilken fruktansvärd natt han haft". Har aldrig läst något liknande faktiskt. Förstår du ens vilken fruktansvärd kväll det var för Kim? Vilken fruktansvärd tragedi det är för familjen? Han har tillnärmelsevis inte upplevt ens udden av något så fruktansvärt som de har gjort, då han hela tiden haft makt och kunnat utöva någon slags kontroll. Din medömkan med PM är avskyvärd i mina ögon.
Citera
2017-09-16, 13:27
Medlem
Citat:
Men att man I SITT EGET HUVUD har en plan om att sälja in en artikel till en viss tidning, vilket kanske men kanske inte kommer att lyckas (konkurrensen är stenhård), är INTE samma sak som att man är UTSÄND från tidningen. Nu tjatar jag inte om detta fler gånger...

M sa ju till polisen i Dragör - det här finns på alla TV-kanaler, filmat - "Hon sa att hon kom från Wired, men jag kollar inte upp journalister som ber om en intervju".

Det stämmer faktiskt inte. Visst finns det reportrar och fotografer (så kallade paparazzis) som tar till oetiska metoder för att komma i kontakt med kändisar - det har t.o.m. hänt att de klätt ut sig till läkare för att ta sig in på ett sjukhus där ett kungabarn ska födas - men de är väldigt illa sedda i branschen. Att sedan en mindre seriös tidning ibland kan betala för en unik intervju eller spektakulär bild ändå är en annan sak. Dock är få kändisar så troskyldiga som M. De (eller deras presskontakt, sekreterare etc.) kollar upp att journalisten har ett uppdrag från den tidning som hon påstår, innan tid bokas.

Men att denna tråd pratar så hemskt om "utsänd av Wired" betyder inte att KW sagt till PM att hon varit utsänd. Ingen har fortfarande presenterat ett bevis på att hon sagt någonting sådant.
Citera
2017-09-16, 13:28
Bannlyst
Citat:
Men att man I SITT EGET HUVUD har en plan om att sälja in en artikel till en viss tidning, vilket kanske men kanske inte kommer att lyckas (konkurrensen är stenhård), är INTE samma sak som att man är UTSÄND från tidningen. Nu tjatar jag inte om detta fler gånger...

M sa ju till polisen i Dragör - det här finns på alla TV-kanaler, filmat - "Hon sa att hon kom från Wired, men jag kollar inte upp journalister som ber om en intervju".

Det stämmer faktiskt inte. Visst finns det reportrar och fotografer (så kallade paparazzis) som tar till oetiska metoder för att komma i kontakt med kändisar - det har t.o.m. hänt att de klätt ut sig till läkare för att ta sig in på ett sjukhus där ett kungabarn ska födas - men de är väldigt illa sedda i branschen. Att sedan en mindre seriös tidning ibland kan betala för en unik intervju eller spektakulär bild ändå är en annan sak. Dock är få kändisar så troskyldiga som M. De (eller deras presskontakt, sekreterare etc.) kollar upp att journalisten har ett uppdrag från den tidning som hon påstår, innan tid bokas.

Att PM säger så är sin sak och har han behov att tala om för omvärden att han inte kollar upp de journalister som vill intervjuva han är det hans sak.

Men nu går vi över till det väsentliga, PMs data. Den han är ovillig att lämna ifrån sig. Tror du denna data kommer bekräfta att PM inte kollat upp KW? PM träffade KW och hennes block innan färden självklart har han kollat upp henne. Så pass att han plockat såg och diverse material med sig från "verkstaden" innan avfärd.

Hans fantasier drog igång under den muntliga intervjuven, polis säger mordet är planerat så PMs ord att han inte kollat upp KW väger inte vidare starkt vad som däremot kommer väga tungt är informationen på hans data.

All kontakt KW och PM är hämtad från KWs datorer, den säger strikt proffessionell. Vad kommer PMs data säga när man väl kommer in i den?
Citera
2017-09-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så du menar att KW som fick denna ”once in a life time” erbjudandet av PM endast 2h innan avgång (som ägde rum ca 19.30) skulle inte ha ställt frågan ifall hennes pojkvän som hon var ”jätte förälskad i” också kunde följa med – särkilt med tanke på att han måste ha ändå varit någonstans i närheten, eftersom han hann till hamnen för att vinka av dem?

Varför skulle det ha varit så viktigt att åka just 19.30 och inte ex. 19.45? Och varför skulle Madsen inte kunna bjuda in pojkvännen och kompisarna på KW:s speciella önskan?

Att de inte var ”inbjudna” låter som en dålig ursäkt.

Citat:
Ja, det är ganska tydligt att varken K eller M ville ha dem där...

Det kan ju också ha varit så att KW inte frågade om fler kan få följa med eftersom hon följde med PM i professionellt syfte. Jag hade då aldrig frågat en av mina kunder om inte snällasnällasnäälla min sambo kan få följa med på möte/uppdrag. Hur förtroendeingivande och proffesionellt verkar det? Just det, inte alls.

Förstår för övrigt inte varför du, Merwinna, förkastar förslaget att KW skulle ha följt med på turen för att kunna pitcha artikeln bättre till Wired. Om det inte fanns något avtal med Wired så är det ju ännu rimligare att just detta skulle vara syftet att följa med. För att kunna få till ett avtal. Förstår inte varför du genom hela tråden vill tillskriva KW skulden för vad som hände henne. Får det dig att känna dig säkrare? "Om offret gjorde något fel betyder det att det inte kan hända vem som helst, t.ex. mig" (förenklande av en psykologisk förklaringsmodell om varför kvinnor skuldbelägger kvinnor som blivit offer för t.ex. våldtäkt). (ps. "der Krieg bzw. die Kriege" betyder, "kriget respektive krigen", i detta sammanhang "kriget, eller krigen")
Citera
2017-09-16, 13:30
Medlem
Browndawgs avatar
Han dök två gånger med ubåten på resan.

Han åkte aldrig in i land under resans gång.

Och polisen vill ta ut honom till ubåten så han får berätta och visa i detalj hur allt gick till.

Skulle vara jävligt intressant se honom yra omkring där och hitta på skiten på plats.
Citera
2017-09-16, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag brukar tycka att man absolut kan minimera olika skaderisker t ex genom att inte gena genom öde parker mitt i natten osv, men det är milsvid skillnad på det tänket och på att man i sitt yrke inte bör vara ensam med en man. VEM är inte det liksom? FÅ kvinnor har "privilegiet" att bara arbeta tillsammans med andra kvinnor. Att fostra sin dotter att vara misstänksam mot alla män och vägra vara ensam med en man är att göra henne en stor otjänst, för det kommer kraftigt begränsa hennes livsutrymme och det tror jag du i grund och botten förstår, även om du sällan i skrift är beredd att ändra din ståndpunkt. Det som hänt här är unikt, NÄR blev en svensk kvinna senast mördad i sin yrkesutövning som inte innefattar att resa till krigshärjat land, ja, inte var det nyligen i alla fall. Det har varit något fall med en kvinna som mördades på ett häkte (ja, ensamarbete med dömda mördare borde vara förbjudet) och någon som mördades på behandlingshem. Men med tanke på antalet kvinnor som dagligen i yrket arbetar ensamma med män är det försvinnande få som mördas på arbetstid.

Fast det är inte många kvar nu som tror att den där ubåtsfärden i solnedgången var "i yrket". Yrkesdelen hade de klarat av tidigare på dagen. Om det någonsin var någon yrkesutövning där alls. Du får läsa vad den tyske ubåtskaptenen skriver om att ta med snygga, unga, kvinnliga journlister ensam på turer i solnedgången också. Han är ju i samma situation som M. De kan få komma ner och titta i hans ubåt när den står vid kaj, eller möjligen ett varv runt på ytan alldeles i hamnen, inte mer. Dessutom är det alltid minst två-tre besättningsmän på hans ubåt när den är ute och kör, var och en med sitt ansvarsområde.

Det var förresten lite kul, att en kvinna på den tyska sidan frågade honom rakt ut (den tyske kaptenen) om hon kunde få följa med på en tur i hans ubåt. Han sa NEJ, han gör inte det. Verkar som om många har fått fantasier av den här historien! Han skrev även vid ett annat tillfälle att hans fru förmodligen skulle stycka honom om han gjorde det!
Citera
2017-09-16, 13:32
Medlem
Citat:

Din teori om att hon kanske var tänd på PM faller ju platt, om det fortfarande är så att polisen inte kunnat se något utöver yrkesmässig kontakt dem emellan. På basis av det vi vet just nu tyder inget på att de kände varandra sedan innan. Och vadå "tänd på PM", har de inte träffats förr, så hur skulle KW kunna vara tänd på honom? Han är ingen rockstjärna direkt. Jag tror det är mycket ovanligt att nördiga uppfinnare har "groupies" som lurar sig till en "dejt" med dem. Det är nog snarare tvärtom uppfinnarna som i så fall försöker lura sig till en dejt med snygga tjejer...
Citera
2017-09-16, 13:33
Medlem
Citat:

Nu jobbade ju inte KW på ”ett kontor” där han delade sitt arbetsrum med en man.. Så att ta hennes yrke som täckmantel att hon skulle vara skyddad mot idioter är inget annat än idioti..

KW skulle ha kunnat skriva en artikel om hur det är att åka svarttaxi som ensam kvinna mitt i natten när man är lite glad i hågen. Skulle hennes ”yrkesutövning” ha skyddat henne vid det läget?

Hur kan du urskilja vilka män som är potentiella mördare/våldtäksmän/styckmördare för att kunna varna din dotter just för dessa?

Mitt tiopoängstips är att undvika alla kåkfarare och mentalt instabila kufar.

Men många håller inte med med mig.

Enlig dem ska man ge en kåkfarare en ”andra chans” och mentalt instabila kufar är ”spännande” ..

Och till sist: vet du antalet kvinnor som har åkt ubåt ensam på kvällen med en mentalt instabil wannabe-astronaut? Hur många av dem har kommit tillbaka välbehållna?
Citera
2017-09-16, 13:35
Medlem
Citat:
Din teori om att hon kanske var tänd på PM faller ju platt, om det fortfarande är så att polisen inte kunnat se något utöver yrkesmässig kontakt dem emellan. På basis av det vi vet just nu tyder inget på att de kände varandra sedan innan. Och vadå "tänd på PM", har de inte träffats förr, så hur skulle KW kunna vara tänd på honom? Han är ingen rockstjärna direkt. Jag tror det är mycket ovanligt att nördiga uppfinnare har "groupies" som lurar sig till en "dejt" med dem. Det är nog snarare tvärtom uppfinnarna som i så fall försöker lura sig till en dejt med snygga tjejer...

Aha. Men PM:s fru har precis klagat på antalet kvinnoaffärer PM hade vid sidan av..
Citera
2017-09-16, 13:36
Medlem
Citat:
Fast det är inte många kvar nu som tror att den där ubåtsfärden i solnedgången var "i yrket". Yrkesdelen hade de klarat av tidigare på dagen. Om det någonsin var någon yrkesutövning där alls. Du får läsa vad den tyske ubåtskaptenen skriver om att ta med snygga, unga, kvinnliga journlister ensam på turer i solnedgången också. Han är ju i samma situation som M. De kan få komma ner och titta i hans ubåt när den står vid kaj, eller möjligen ett varv runt på ytan alldeles i hamnen, inte mer. Dessutom är det alltid minst två-tre besättningsmän på hans ubåt när den är ute och kör, var och en med sitt ansvarsområde.

Det var förresten lite kul, att en kvinna på den tyska sidan frågade honom rakt ut (den tyske kaptenen) om hon kunde få följa med på en tur i hans ubåt. Han sa NEJ, han gör inte det. Verkar som om många har fått fantasier av den här historien! Han skrev även vid ett annat tillfälle att hans fru förmodligen skulle stycka honom om han gjorde det!
Då lägger extrem fokus på tysken. Förutom att tysken har ubåt och fru vet jag inte varför du anser att han är i samma situation.

De flesta som inte har fingrarna i kakburken brukar tycka om att någon skriver reportage om dem eller om deras projekt. Men i de allra flesta fall så är artikeln en kul grej. Jag tror PM har klart större behov av säljande artiklar för att locka sponsorer. Samt att han är en människotyp som lever på att folk skall se upp till honom som husgud. Där tror jag det är en stor skillnad på Euronaut-tysken och PM. Alltså tror jag inte alls att du skall springa så väldigt hårt på likheter mellan dem, vad gäller hur de ser på, samt hanterar, intervjuer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in