Citat:
Ursprungligen postat av
kaffe.kopp
Feminister lägger fram knasiga teorier. Därför ligger även bevisbördan på feminister. Det är inget konstigt med det.
Din fråga är ganska korkad. Människor har krigat och konkurrerat om makt i alla tider mänskligheten har funnits. Du tycks leva i föreställningen att makt delas ut som om det vore godis till höger och vänster, bara man har rätt kön. Bortsett från arv och nepotism så har människor med makt hållit alla andra utanför. Det är bara i din egen fantasi som män primärt krigar med kvinnor. Män har uteslutande krigat mot andra män. Motivet har varit just makt.
Feminismen och sociologin har för länge sen lagt fram bevis för patriarkatets existens. Har redan lagt fram detta.
Feminismen har också lagt fram bevis för män vid makt ( patriarkatets) aktiva agerande för att hålla just kvinnor utanför via sina skrivna lagsystem, regelverk, politik, religion ex. Syns svart på vitt oftast. Bara att läsa.
Feminismen, sociologin och statistiken kan också lätt påvisa vad dessa regelverk gör mot kvinnor och män i fråga om obalanser på en rad områden.
Och som sagt har du några motbevis mot detta så får ju ju vackert dra fram dem ur skjortärmen, varsågod.
Noterbart att du inte klarar svara på frågan utan återigne står och viftar i luften och försöker dra dig undan frågeställningen.
Citat:
Vi lever inte längre på en gård på 1700-talet. Tror du lever i en villfarelse, där män förtrycker kvinnor för att behålla sina privilegier, vilka dessa privilegier skulle vara vet nog bara du. Det kanske gäller för Afghanistan och andra kvinnoförtryckande kulturer som du drar upp hela tiden för att ens ha ett argument att komma med, men om du talar om det samhälle du själv lever i så har män i dag inga egentliga privilegier att tala om, eller åtminstone inte mer än kvinnor.
Serverar?
Du som gillar könsjämförelser. Vilket kön är det som tar hand om dina sopor du kastar? Är det ett gäng kvinnor som kommer springandes och hämtar dina sopor? Skulle inte tro det va. Om ditt hus börjar brinna, är det ett gäng kvinnor som kommer och bär ut dig och räddar livet på dig? Är det kvinnor som har byggt datorn du så frenetiskt skriver på eller sett till att vattnet kommer till dig så att du slipper gå till vattnet och dö av törst? Vilket kön är det som plogar vägarna så du kommer till sjukhuset när du är i behov av vård. Vem är det som serverar vem egentligen?
Inte vi kanske men åter, andra gör det. Du har regelverk över hela klotet där enbart söner ärver...
Dessa kanske inte existerar? bara för att du råkar sitta på ditt lilla arsle på svensk mark?
Återigen fatta nu detta en gång för alla:
Vi diskuterar PATRIARKAT och dessa vara eller inte vara, och dess agerande/ effekt kontra kvinnor, överallt där män och kvinnor av arten homo sapiens har bildad samhällen. Ok?
Och vem ha bestämt att allt detta som män gör för oss alla i samhället ska värderas högre än allt det som kvinnor gör för oss alla?
Citat:
Det roar mig att du dissar min definition och säger jag är snurrig i huvudet. Det är bara det att det är inte min egen definition utan det står i Nationalencyklopedin.
Att du försöker tillskriva mig åsikter jag inte har, i en definition som inte är min egen säger någonting. OK för min del är inte definitionen av jämställdhet särskilt intressant. Det kan säkert definieras på olika sätt beroende på vem som vill ha tolkningsföreträde. Definitionen spelar ingen roll här. Poängen var att definitionen är neutral, medan feminister läser in sin ideologi i definitionen. Dvs. att kvinnor är förtryckta på alla plan. Men visst, att du lägger ner så mycket tid på att smutskasta min definition som inte är min roar mig.
Ditt otroligt virriga definition står inte att läsa i nationalencyklopedin.
Citat:
Det må så vara, men det är inte i Afghanistan bortskämda priviligierade feminister vill kvotera in kvinnor till maktpositioner. Världsmedborgarskapet är bara ett alibi. Det hjälper inga kvinnor i Afghanistan att du får en chefspost inom media. Det är därför feminister uppfattas som hycklare, med all rätt skall tilläggas.
Kanske för att svenska "bortskämda feminister" inte bor i Afghanistan och inte besitter afghanska pass? och därför inte har ett skit inflytande över afghanska maktpositioner. vad tror du? kan det ha något med saken att göra?
Brukar du resonera lika blåst i annat?
Nää vet du vad! vi ska inte ge alla dessa svenska "bortskämda privilegierade" pensionärer några extra hundralappar i pension för vad hjälper det de fattiga pensionärerna i Georgien ?
PRO är hycklare hela bunten!
Citat:
Åter igen. Om feminister kommer med påståendet att diskriminering föreligger så faller bevisbördan på feminister att bevisa att så är fallet. Du kan inte bara anta saker bara för det ligger i linje med dina egna ideologiska eller personliga målsättningar. Du måste komma med fakta. Förstår att det kan vara svårt för feminister att förhålla sig till fakta, men det är vad som gäller.
redan bevisat hur många ggr som helst via ex. antal studier. men la-la-la-la-la- fungerar ju fint eller hur? La-la?
Citat:
Nej har aldrig sagt att män var biologiskt överlägsna. Bara att män har en biologisk predisposition att vara mer riskbenägna (bland annat) vilket resulterar i både framgång och misslyckande. Män dominerar både högt och lågt som du kanske kommer ihåg. Du läser inte sakerna du kommenterar. Det kanske vore dags att du börjar göra det.
Ja jävligt riskfyllt att få ärva gården, titeln, marken och stålarna, få tillgång till utbildning, yrken, och rätt bestämma över sig själva, föräldrarnas och samhällets förväntan och uppbackning för alla söner där ute i nutid och i vår historia...satan vilka risker de tvingas ta jämfört med döttrarna som gift bort vid 12 med våld och hot.
Citat:
Nu talar du om en religiös förtryckarreligion. Den är ju inte etablerad i det här landet ännu, men om feminister fortsätter att vara öppna mot kvinnoförtryckande influenser så ökar risken att fler svenska kvinnor hamnar i samma situation och får en förstahandsupplevelse vad det innebär. Det är knappast antifeminister som förespråkar mer av detta. Det är snarare feminister som har beröringsskräck.
nej vi talar om ett aktivt patriarkat av idag. Du vet det där som du menar itne finns och som feminister ska sitta och bevisa för dig existerar.
Och noterbart att du åter viftar hej vilt med alla armar för att undvika frågan.
Frågan var...agerar dessa Saudiska män i NUTID i Saudiarabien aktivt eller inte i sitt förtryck av kvinnor? eller står de under någon annan from av maktutövning som tvingar dem? kanske aliens?
Citat:
Nu hittar du på själv.
Det är ganska låg nivå att du försöker tillskriva mig åsikter jag inte har sagt.
Talar aldrig om grupper som skyldiga utan anser att individer får ta ansvar för sina egna handlingar. Varje individ får ta konsekvenserna av vad vederbörande har gjort sig skyldig till. Kollektiv bestraffning av grupper utifrån attribut som kön det låter inte helt friskt.
Så?
Den där aghanske brodern som ärver allt och får lov studera medan hans systrar tvingas viga sin barndom till att serva honom och blir bortgifta vid 12 mot sin vilja. Har han något ansvar?
Och den där svenske mannen som asgarvar åt något sexistskt äckligt våldtäktsskämt på kvinnors bekostnad för 300 gången, har han något ansvar när kompisen han garvarde med och dunkade i ryggen, går och våldtar en kvinna?
Citat:
Du måste bevisa att teorin om patriarkalt förtryck har relevans i det samhälle du lever i. Det räcker tyvärr inte att peka på Afghansistan med den ena handen, samtidigt som du roffar åt dig en styrelsepost med den andra. Det räcker inte heller att påvisa överrepresentation. Det har jag redan sagt åt dig.
Nej det finns ingen global manlig konspiration som hindrar priviligierade svenska kvinnor att nå över glastaket.
Vad är det för normer du pratar om och hur hindrar dessa normer dig. Hindrar normerna dig rent fysiskt eller vad.
nej måste jag inte alls. jag kan kalla mig för feminist och vara emot ojämställdhet män/ kvinnor över hela världen och samtidigt leva i ett ganska ok jämställd samhälle och inneha en maktposition. Fungerar utmärkt.
Och säg mig? vad pekar män på då de "roffar åt sig" 80% av alla styrelseplatser?
Och hur exakt är kvinnor "priviligerade" i Sverige kontra män?
jag länkade en studie ovan
http://www.dn.se/ekonomi/konskvotering-leder-till-hogre-kompetens-hos-man/
Där har du 1 bevis och exempel på just diskriminering och glastak i Sverige.
Citat:
Genus är både ideologi och industri i dag. Folk sysslar med genus för att tjäna pengar. Det är en typisk från-ovan-ideologi och alla ska rätta sig i ledet. Det är ingen som tror på det där tramset utan folk och företag jamsar med för ingen vill ta en politisk strid.
Det enda de har åstadkommit är förvirring. I slutet på 60-talet var mänsklig framgång att sätta människan på månen. Genusideologernas framgång på sent 2010-tal består i att göra människor osäkra på sitt kön och sätta människor på fel toalett. Det är regression så det visslar efter.
Feminister bryr sig inte ett dugg om Afghanska kvinnor hur mycket de än låtsas. Feminister vill bara spegla sig i deras förtryck och använda det som en skäl för sin egna ideologiska kamp för priviligierade kvinnor på hemmaplan.
Alla som sysslar med politik, forskning, ideologi etc tenderar att tjäna pengar ja...har du problem med detta?
eller är din ovilja enbart riktat mot den feministiska ideologin, just DE ska fan inte tjäna pengar?
Och nej genus har effektivt visat oss hur jävla fel vi tänkt innan, då vi satte kvinnor vid de obetalda diskbänkarna och män vid de betalda maktborden enbart baserat på idiotiska och felaktiga idéer kring deras kön ok?
Nä just feministerna i Afghanistan bryr sig ju inte ett skit om Afghanistan.