Citat:
Ursprungligen postat av
TheRickiestRick
Nej, även om det som du säger inte finns några riktigt lika förväxlingssvampar så är det ändå lurigt att att inaktiva svampar. Tänk dig om man äter låt säga 100 st som är fel svamp, blir missnöjd över resultatet. Nästa gång så hittar man rätt svamp och eftersom man inte fick någon effekt på 100st förra gången så måste man nu käka 200st.
Men oavsett förväxlingssorter så ska svampidentifiering (speciellt på uppdrag av andra) tas på större allvar än vad många gör.
Folk dör årligen av svampförgiftningar. Att gräva djupare i förklaringarna till hur de kan förväxlas bör man inte göra när det handlar om att staka ut riktlinjer för identifiering.
Om man plockar 100 svampar som är fel så får man skylla sig själv. Man måste göra sin hemläxa
ordentligt innan man ger sig ut och plockar. Att plocka någon
enstaka som är fel, bland 100 svampar, är acceptabelt och säkert vanligt förekommande även bland mer erfarna plockare.
Jag har redan stakat ut riktlinjer:
"Alla jag plockat har haft 4 klockrena attribut.
1. Hattens nedre del buktar inåt.
2. Mörka skivor som är vinklade uppåt från hattens kant.
3. Vertikala linjer på hatten när dem är blöta
4. Pellicle Hinnan
+ Gärna krökt/skruvad fot då majoriteten har det."
Det är rätt lustigt att jag kommit med mest matnyttig och konkret information, som ni totalt blundat för. Hur många sidor bak i tråden måste man gå för att tex hitta någon som berättar om pellicle hinnan och hur pass effektivt sätt det är att identifiera en toppis på?(när andra attribut redan stämmer in)