2017-09-14, 17:27
Medlem
Har inget mer att säga.
Du har ju svar på Allt[/quote]
Citera
2017-09-14, 17:29
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Om man plockar 100 svampar som är fel så får man skylla sig själv. Man måste göra sin hemläxa ordentligt innan man ger sig ut och plockar. Att plocka någon enstaka som är fel, bland 100 svampar, är acceptabelt och säkert vanligt förekommande även bland mer erfarna plockare.

Jag har redan stakat ut riktlinjer:

"Alla jag plockat har haft 4 klockrena attribut.

1. Hattens nedre del buktar inåt.
2. Mörka skivor som är vinklade uppåt från hattens kant.
3. Vertikala linjer på hatten när dem är blöta
4. Pellicle Hinnan
+ Gärna krökt/skruvad fot då majoriteten har det."

Det är rätt lustigt att jag kommit med mest matnyttig och konkret information, som ni totalt blundat för. Hur många sidor bak i tråden måste man gå för att tex hitta någon som berättar om pellicle hinnan och hur pass effektivt sätt det är att identifiera en toppis på?(när andra attribut redan stämmer in)

Sällan jag blir arg på riktigt över internetpersoner men nu börjar din enfald ta priset alltså. Ja man ska göra sin hemläxa ordentligt innan man ger sig ut och plockar. Men man ska verkligen ha lärt sig innan man sitter och hjälper andra med deras "hemläxa".

Ja hela tråden applåderar och klappar dig på axeln för att du berikar oss med din kunskap angående pillicle hinnan. Vill du ha medalj?

Men visst, matnyttig info ja. Men du sprider ju samtidigt rena skiten här när du bryter mot trådens viktigaste regel: Gröna inte röd svamp.

Haha ja du har då verkligen "stakat ut" dina egna riktlinjer för hur en Toppslätsskivling ser ut, så mycket är säkert i alla fall.
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-14 kl. 17:33.
Citera
2017-09-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag fattar inte hur man kan ha så flagrant bristande självinsikt att man försöker mästra andra användare som har mångdubbelt din erfarenhet. Det finns inga här som behöver dina råd och 'riktlinjer'. Du behöver lära dig mer, helt enkelt. Om du tonar ned dig lite och diskuterar ödmjukt i stället för att försöka undervisa så har du kvar min respekt. Men du prövar mitt tålamod rätt hårt nu, kan jag säga.

Vadå försöker mästra andra användare? Du får gärna uppfatta det så, det spelar ingen roll. Men det är inte min avsikt då jag med mina "riktlinjer" och tips med hinnan ville berätta hur jag gör själv och kanske hjälpa andra!! Sprida lite kunskap.

Det som irriterar mig är att ni blundar för det helt och hållet. Påstår du att det jag sagt är fel? Ni kastar skit på någon som kommit med mer information och tips än någon annan på flera sidor i denna tråden...Jag har följt denna tråden i ett år, jag har inte läst ett enda inlägg om hinnan jag pratat om. Så jag är övertygad om att många här fick lära sig något nytt och för mig är det allt som räknas..

Har tröttnat på att snacka med er då det inte tillför mig ett skit så skiftar fokus till att sprida lite kunskap istället. Ni verkar inte förstå att man kan ha olika åsikter och stå fast vid dem! Oavsett hur många man har emot sig. Jag viker inte en milimeter. Jag är medveten att jag kan ha fel trots allt, det är mycket vi tror vi vet som kan vara fel,när det gäller allt. Men man måste fan få lov att kunna lita på sin egen kunskap och känsla!
Senast redigerad av Eruannon 2017-09-14 kl. 17:35.
Citera
2017-09-14, 17:43
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Vadå försöker mästra andra användare? Du får gärna uppfatta det så, det spelar ingen roll. Men det är inte min avsikt då jag med mina "riktlinjer" och tips med hinnan ville berätta hur jag gör själv och kanske hjälpa andra!! Sprida lite kunskap.

Det som irriterar mig är att ni blundar för det helt och hållet. Påstår du att det jag sagt är fel? Ni kastar skit på någon som kommit med mer information och tips än någon annan på flera sidor i denna tråden...Jag har följt denna tråden i ett år, jag har inte läst ett enda inlägg om hinnan jag pratat om. Så jag är övertygad om att många här fick lära sig något nytt och för mig är det allt som räknas..

Alla säger att det du säger är fel, men du försöker tafatt flytta fokus till din så enastående "upptäckt", pålästa vet om det där och de med lång plockvana behöver aldrig heller använda metoden för att avgöra vad är rätt och inte...

Grejen med att du ska "sprida lite kunskap" är ju att du trots vad andra säger fortfarande inte vet hur du faktiskt vet att du har en toppis på bild. Så det blir lätt att folk avfärdar resten av dina kunskaper som skit när du bevisligen nyss haft fel. Eller har du kommit till insikt angående svampen som du felaktigt grönade?
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-14 kl. 17:49.
Citera
2017-09-14, 17:47
Bannlyst
https://imgur.com/a/5zsFA
Ingen av dessa är toppisar.
Citera
2017-09-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Alla säger att det du säger är fel, men du försöker tafatt flytta fokus till din så enastående "upptäckt", pålästa vet om det där och de med lång plockvana behöver aldrig heller använda metoden för att avgöra vad är rätt och inte...

Grejen med att du ska "sprida lite kunskap" är ju att du trots vad andra säger fortfarande inte vet hur du faktiskt vet att du har en toppis på bild. Så det blir lätt att folk avfärdar resten av dina kunskaper som skit när bevisligen nyss haft fel. Eller har du kommit till insikt angående svampen som du felaktigt grönade?

Som jag sagt innan så skulle jag velat ha svampen i handen för att se om den hade hinnan. Hade inte haft några problem att erkänna att jag haft fel om den saknande det.

Det jag kan ta lärdom av denna diskussionen är att jag framöver endast kommer gröna om jag är 100% säker. Jag kan medge att svampen vi pratat om inte är ett klockrent exemplar som tex dem svamparna jag gröna för en stund sen. Så framöver ska jag bara gröna klockrena exemplar så slipper vi fler liknande diskussioner.
Citera
2017-09-14, 17:59
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Men det är just kunskap och erfarenhet du saknar.

Citat:

Du har grönat en icketoppis, vilket är att betrakta som ett kardinalfel givet trådens ämne, samt påstått en massa dumheter om lämpliga habitat. Så du får ursäkta att jag känner mig lite otrygg att ha dig skrivande i tråden. En lös kanon, helt enkelt.

Citat:
Har tröttnat på att snacka med er då det inte tillför mig ett skit så skiftar fokus till att sprida lite kunskap istället. Ni verkar inte förstå att man kan ha olika åsikter och stå fast vid dem! Oavsett hur många man har emot sig. Jag viker inte en milimeter. Jag är medveten att jag kan ha fel trots allt, det är mycket vi tror vi vet som kan vara fel,när det gäller allt. Men man måste fan få lov att kunna lita på sin egen kunskap och känsla!

Åsikter? Det går inte att tycka att en svamp är rätt. Egen kunskap och känsla är nåt man förvärvar över tid. Du visar tecken på önsketänkande, vilket är riktigt dumt när det gäller svampidentifiering.

Nog om detta nu. Int lönt att förklar för en som int begrip.
Citera
2017-09-14, 18:05
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Som jag sagt innan så skulle jag velat ha svampen i handen för att se om den hade hinnan. Hade inte haft några problem att erkänna att jag haft fel om den saknande det.

Du har även sagt med ett jävla självförtroende att det ÄR toppisar.

Citat:
Det jag kan ta lärdom av denna diskussionen är att jag framöver endast kommer gröna om jag är 100% säker. Jag kan medge att svampen vi pratat om inte är ett klockrent exemplar som tex dem svamparna jag gröna för en stund sen. Så framöver ska jag bara gröna klockrena exemplar så slipper vi fler liknande diskussioner.

Okej, tyckte det verkade som om att även detta exempel var säkert enligt dig, efter ett par inlägg så degraderades den ner till 99,99% iofs.

Okej, du kan medge att det inte var några klockrena exemplar. Men vad är din faktiska åsikt om svampen i fråga i nuläget? Rätt eller fel?
Citera
2017-09-14, 18:17
Medlem
treochenhalvs avatar
https://ibb.co/eETbzQ

Vad tror ni om dessa? Dom är plockade i regn.
Senast redigerad av treochenhalv 2017-09-14 kl. 18:30.
Citera
2017-09-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Du har även sagt med ett jävla självförtroende att det ÄR toppisar.

Okej, tyckte det verkade som om att även detta exempel var säkert enligt dig, efter ett par inlägg så degraderades den ner till 99,99% iofs.

Okej, du kan medge att det inte var några klockrena exemplar. Men vad är din faktiska åsikt om svampen i fråga i nuläget? Rätt eller fel?

Inget av det. Även om jag tror fortfarande på vad jag sagt så är jag medveten om att jag kan ha fel trots allt. Det är därför jag sagt att jag skulle velat ha den i handen för att verkligen kunna bekräfta om jag haft rätt eller fel.

Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så kommer jag bara gröna klockrena exemplar framöver där det råder inga som helst tvivel att det är toppisar. Bättre tagna bilder också, då kvaliten och vinkeln på bilderna är viktig för att kunna bedömma helheten.
Citera
2017-09-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
https://www.anonfiles.cc/file/f5ea056935f5e2992076761ec17f1b83

Vad tror ni om dessa? Dom är plockade i regn.

Inga toppisar tyvärr.
Citera
2017-09-14, 18:23
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Inget av det. Även om jag tror fortfarande på vad jag sagt så är jag medveten om att jag kan ha fel trots allt. Det är därför jag sagt att jag skulle velat ha den i handen för att verkligen kunna bekräfta om jag haft rätt eller fel.

Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så kommer jag bara gröna klockrena exemplar framöver där det råder inga som helst tvivel att det är toppisar. Bättre tagna bilder också, då kvaliten och vinkeln på bilderna är viktig för att kunna bedömma helheten.

Gröna inte alls i framtiden. Du kan ju uppenbart inte. Bilden vi har att döma med är i bra kvalité och om polletten fortfarande inte har trillat ner så ska du inte gröna svamp ALLS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in