2017-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psiloocyb
Vet du om det, har du läst om det? Eller du TROR så?
Jag har sett hur dålig man kan bli om man stoppar i sig fel svamp.
En bekant till mig trodde att han hittade toppisar. Efter 3 dygn sängliggande och spyande fick han åka in på sjukan.

Som du såg i mitt inlägg så markerade jag "extremt lik", det är dem få svamparna som är så pass lika som jag pratar om. Din kompis kan ha fått i sig en svamp som inte var tillräckligt lik.

Den svampen vi pratat om är perfekt att gå efter. För antingen är det en toppis eller så uppfyller den "extremt lik" sorten jag pratar om. Så just den och andra likadana skulle vara helt ofarliga att konsumera.
Citera
2017-09-14, 16:56
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
Östergötland:
https://imgur.com/a/ziGdk
Någon som har lust att komma med input?

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Grattis!! Väldigt fina toppisar

Eruannon bör du inte lita på vad det gäller sånt här, även om han i detta fallet har rätt.

Ska du fortsätta hävda att dina gröning var rätt så ger du ju nästan inte oss andra något annat val än att ingripa inför dina bedömningar i framtiden.
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-14 kl. 17:03.
Citera
2017-09-14, 16:59
Medlem
Citat:
Som du såg i mitt inlägg så markerade jag "extremt lik", det är dem få svamparna som är så pass lika som jag pratar om. Din kompis kan ha fått i sig en svamp som inte var tillräckligt lik.

Den svampen vi pratat om är perfekt att gå efter. För antingen är det en toppis eller så uppfyller den "extremt lik" sorten jag pratar om. Så just den och andra likadana skulle vara helt ofarliga att konsumera.

Jag själv tycker att det inte finns någon svamp som är extremt lik toppisen.
Antingen är det toppis eller inte toppis.
Citera
2017-09-14, 17:02
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:

Nej, även om det som du säger inte finns några riktigt lika förväxlingssvampar så är det ändå lurigt att äta inaktiva svampar. Tänk dig om man äter låt säga 100 st som är fel svamp, blir missnöjd över resultatet. Nästa gång så hittar man rätt svamp och eftersom man inte fick någon effekt på 100st förra gången så måste man nu käka 200st.

Men oavsett förväxlingssorter så ska svampidentifiering (speciellt på uppdrag av andra) tas på större allvar än vad många gör.

Folk dör årligen av svampförgiftningar. Att gräva djupare i förklaringarna till hur de kan förväxlas bör man inte göra när det handlar om att staka ut riktlinjer för identifiering.
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-14 kl. 17:19.
Citera
2017-09-14, 17:07
Medlem
Citat:
Jag själv tycker att det inte finns någon svamp som är extremt lik toppisen.
Antingen är det toppis eller inte toppis.

Det där är dumt sagt.. Det är precis det det gör, det finns sorter som är väldigt lika toppisar. Där flera attribut stämmer in på pricken, kanske endast ett attribut som skiljer.

En schäfer är inte en varg men dem är väldigt lika, härstammar från samma släkte.

Samma sak i detta fallet, båda tillhör svamp-släktet och vissa sorter är väldigt lika varandra. Det är inte svart och vitt.
Citera
2017-09-14, 17:14
Medlem
Citat:
Det där är dumt sagt.. Det är precis det det gör, det finns sorter som är väldigt lika toppisar. Där flera attribut stämmer in på pricken, kanske endast ett attribut som skiljer.

En schäfer är inte en varg men dem är väldigt lika, härstammar från samma släkte.

Samma sak i detta fallet, båda tillhör svamp-släktet och vissa sorter är väldigt lika varandra. Det är inte svart och vitt.
Citera
2017-09-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher

Citat:
Grattis!! Väldigt fina toppisar

Tackar.
Hittade dessa i första hagen vi letade. Dock bara dessa på en jättestor yta; antar att vi behöver invänta lite mer väta och kyla för att de ska ploppa upp på riktigt?
Citera
2017-09-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Nej, även om det som du säger inte finns några riktigt lika förväxlingssvampar så är det ändå lurigt att att inaktiva svampar. Tänk dig om man äter låt säga 100 st som är fel svamp, blir missnöjd över resultatet. Nästa gång så hittar man rätt svamp och eftersom man inte fick någon effekt på 100st förra gången så måste man nu käka 200st.

Men oavsett förväxlingssorter så ska svampidentifiering (speciellt på uppdrag av andra) tas på större allvar än vad många gör.

Folk dör årligen av svampförgiftningar. Att gräva djupare i förklaringarna till hur de kan förväxlas bör man inte göra när det handlar om att staka ut riktlinjer för identifiering.

Om man plockar 100 svampar som är fel så får man skylla sig själv. Man måste göra sin hemläxa ordentligt innan man ger sig ut och plockar. Att plocka någon enstaka som är fel, bland 100 svampar, är acceptabelt och säkert vanligt förekommande även bland mer erfarna plockare.

Jag har redan stakat ut riktlinjer:

"Alla jag plockat har haft 4 klockrena attribut.

1. Hattens nedre del buktar inåt.
2. Mörka skivor som är vinklade uppåt från hattens kant.
3. Vertikala linjer på hatten när dem är blöta
4. Pellicle Hinnan
+ Gärna krökt/skruvad fot då majoriteten har det."

Det är rätt lustigt att jag kommit med mest matnyttig och konkret information, som ni totalt blundat för. Hur många sidor bak i tråden måste man gå för att tex hitta någon som berättar om pellicle hinnan och hur pass effektivt sätt det är att identifiera en toppis på?(när andra attribut redan stämmer in)
Citera
2017-09-14, 17:18
Medlem
Citat:

Mm den smilyn passa in perfekt på ditt inlägg som saknade sunt förnuft.

Ärligt talat, om en fattig smiley är allt du kan komma med så borde du avstå från att skriva i forum helt och hållet. Besvikelse..
Citera
2017-09-14, 17:25
Medlem
Citat:
Mm den smilyn passa in perfekt på ditt inlägg som saknade sunt förnuft.

Ärligt talat, om en fattig smiley är allt du kan komma med så borde du avstå från att skriva i forum helt och hållet. Besvikelse..
Citera
2017-09-14, 17:26
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Om man plockar 100 svampar som är fel så får man skylla sig själv. Man måste göra sin hemläxa ordentligt innan man ger sig ut och plockar. Att plocka någon enstaka som är fel, bland 100 svampar, är acceptabelt och säkert vanligt förekommande även bland mer erfarna plockare.

Jag har redan stakat ut riktlinjer:

"Alla jag plockat har haft 4 klockrena attribut.

1. Hattens nedre del buktar inåt.
2. Mörka skivor som är vinklade uppåt från hattens kant.
3. Vertikala linjer på hatten när dem är blöta
4. Pellicle Hinnan
+ Gärna krökt/skruvad fot då majoriteten har det."

Det är rätt lustigt att jag kommit med mest matnyttig och konkret information, som ni totalt blundat för. Hur många sidor bak i tråden måste man gå för att tex hitta någon som berättar om pellicle hinnan och hur pass effektivt sätt det är att identifiera en toppis på?(när andra attribut redan stämmer in)
Jag fattar inte hur man kan ha så flagrant bristande självinsikt att man försöker mästra andra användare som har mångdubbelt din erfarenhet. Det finns inga här som behöver dina råd och 'riktlinjer'. Du behöver lära dig mer, helt enkelt. Om du tonar ned dig lite och diskuterar ödmjukt i stället för att försöka undervisa så har du kvar min respekt. Men du prövar mitt tålamod rätt hårt nu, kan jag säga.
Citera
2017-09-14, 17:26
Medlem
Citat:
Har inget mer att säga.
Du har ju svar på Allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto