På tal om det. Någon som vet om det går att förlänga hållbarheten ytterligare genom att använda konserveringsmedel på något sätt?
Jag har aldrig hört om någon populär konserveringsmetod för toppisar. Det är dock knappast nödvändigt. Psilocybin - det huvudsakliga aktiva ämnet i toppisar - är (till skillnad från psilocin) en tämligen stabil molekyl.
Nyligen torkade exemplar innehåller kring 0,91-1,05% psilocybin - dessa värden erhölls vid mätning på toppisar från ett flertal olika europeiska länder.
Källa: Gartz J, Berger M: Psilocybin haltige Pilzarten im europäischen Raum Vorkommen, Morphologie und Inhaltsstoffe.
En studie av torkade, finska exemplar förvarade i herbarium har visat följande halter:
11 år: 0,84%
33 år: 0,67%
118 år: 0,014%
Källa: Ohenoja E, Jokiranta J, Mäkinen T, Kaikkonen A, Airaksinen MM (1987): "The occurrence of psilocybin and psilocin in Finnish fungi". Journal of Natural Products.
Utifrån detta kan man göra antagandet att ingen ansenlig potensförlust sker under de första åren efter torkning, givet att de förvaras mörkt och någorlunda syrefritt. Förvarar man dessutom de torkade svamparna i frysen bör nedbrytningen av psilocybinet ske ännu långsammare.
Jag har totalt plockat flera tusen toppisar, så jag slipper nog den hemläxan. Dock ska jag öva på hemläxan att inte identifiera svampar när jag är trammad + lyricad. Som du säger är det INTE toppisar.
Till andra läsare: Vänta alltid nån dag efter att ni lagt upp bilder så att det inte råkar vara exempelvis höga/fulla människor (som i det här fallet) som identifierar svamparna. Om man avvaktar så kan ju folk i bästa fall bekräfta att man har gjort en fel identifiering!
Det finns enbart Psathyrella på fotona. Väldigt dumt att vara så ihärdig med att försöka ha rätt.
En studie av torkade, finska exemplar förvarade i herbarium har visat följande halter:
11 år: 0,84%
33 år: 0,67%
118 år: 0,014%
Källa: Ohenoja E, Jokiranta J, Mäkinen T, Kaikkonen A, Airaksinen MM (1987): "The occurrence of psilocybin and psilocin in Finnish fungi". Journal of Natural Products.
Utifrån detta kan man göra antagandet att ingen ansenlig potensförlust sker under de första åren efter torkning, givet att de förvaras mörkt och någorlunda syrefritt. Förvarar man dessutom de torkade svamparna i frysen bör nedbrytningen av psilocybinet ske ännu långsammare.
Goda nyheter med andra ord!
Att förvara de mörkt är inget problem, men hur gör man det så syrefritt som möjligt? Har försökt suga ut luft ur zip-påsarna och även tejpat, men luften lyckas leta sig in igen. Vill helst inte placera dem i frysen.
Goda nyheter med andra ord!
Att förvara de mörkt är inget problem, men hur gör man det så syrefritt som möjligt? Har försökt suga ut luft ur zip-påsarna och även tejpat, men luften lyckas leta sig in igen. Vill helst inte placera dem i frysen.
Lite info om den juridiska delen kring toppisar saknade jag i FAQ:en. Vad jag har förstått av att ha läst på Magiska molekyler, har man gjort sig skylldig till narkotikabrott först om man har torkat eller medvetet odlat svampen. Att gå runt med en liten svampkorg med färska toppisar ska alltså vara lagligt? Lagtexten på m.m är från 1992, så jag tänkte att det kanske har skett några förändringar eller så?