2017-09-13, 22:42
Medlem
orvar2014s avatar
Nog för att jag är den första att hälla med om att PK trenden går för långt, och reklam-folk i synnerhet lever i samma jävla bubbla som journalister....

Men just i det här fallet har jag en teori...

Kan det vara så att IKEA säljer i andra länder? UK, USA, Mellanöstern, Syd-Amerika, Asien? Hmm... om jag var marknadschef för IKEA skulle jag nog beställa bilder med en jävla mix som funkar nästintill överallt i den civiliserade delen av världen. För ni tror väl inte att Kamprad blev en av världens rikaste genom flyga in en full uppsättning av personer med rätt skinnfärg till fotostudion? Eller att en lokal studio byggs upp per land? Samma bilder kan alltså användas i många olika länder...

Även om jag liksom de flesta i tråden skulle uppskatta IKEA mera om det bara var välskapta, blonda och blåögda nordbor i reklamen skulle nog kostnaden med råge övergå våran ökade handel.. Försäljningen i Italien kanske inte skulle gå fullt lika bra..
Citera
2017-09-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Står och tittar på IKEAs reklam just nu. Rubriken är: Där livet händer. Affisch 1. för mjuk matta. Bild på negroid mamma, negroidt/creolt litet barn. Hippster pappa med tatuerade armar.

Affish 2. Arabisk far ligger uttröttad i soffan Norsborg för 6.195 kronor. Arabiskt dotter spelar leksaks saxofon. Balong antyder hon fyllt 5.

Affish 3.
Solbränd pojke med mörkt hår och bruna ögon leker med drönare. Vasen Tidvatten kostar 149 kronor.

Affish 4.
Negroid flicka flyttar och äter pitzza med mörkhårig eropeisk tjej. Janinge stapelbara stolar.

Nu är IKEA långt från ensamma.

Om de som är födda utanför Sverige utgör ca 20%, varför avspeglas det inte i reklamen?

Har frågat bekanta i reklambranschen om detta.
De svarar: kunderna vill ha det så, och att det visar och ger goodwill.
Stämmer det?

Är det så att de med utländskt påbrå är en viktig och köpstark målgrupp som man jagar specifikt? Eller är det så att de som åker T-bana är från utländsk målgrupp och därför anpassar man budskapet efter dem?

Alla ideer och synpunkter är välkommna....

Ja de är en viktig målgrupp. Alla kaukasier handlar redan på Ikea så de behöver inte mer reklam.
Titta på IKEAs reklam utomlands så ser du att det är helt annorlunda.
Citera
2017-09-13, 22:53
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om de som är födda utanför Sverige utgör ca 20%, varför avspeglas det inte i reklamen?
Är reklamen verkligen nationellt begränsad? IKEA verkar i hela världen och det verkar väl rimligt att tro att de producerar reklamen centralt för att sedan skicka ut den över hela jordklotet. Vilket skulle förklara varför just svensk demografi kanske inte är alldeles relevant i sammanhanget.
Citera
2017-09-13, 23:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Är reklamen verkligen nationellt begränsad? IKEA verkar i hela världen och det verkar väl rimligt att tro att de producerar reklamen centralt för att sedan skicka ut den över hela jordklotet. Vilket skulle förklara varför just svensk demografi kanske inte är alldeles relevant i sammanhanget.

Visserlgen några år på nacken men ger svar på dina frågor...

http://www.ikea.com/se/sv/about_ikea/newsitem/2012_IKEA_kommenterar_katalogen_media
Citera
2017-09-13, 23:07
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen

Trodde det var allmänt känt att IKEA utformar reklamen utifrån vilket land de ämnar publicera sin katalog/sin reklam i, som t.ex. i Saudiarabien och i Israel har de begränsat vilka kön de publicerar:

http://www.dn.se/ekonomi/inga-kvinnor-i-saudisk-ikeakatalog/

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/israelisk-ikeakatalog-utan-kvinnor

Däremot, kan TS vänligen besvara mina tidigare två inlägg om VILKEN t-banestation det rör sig om, så kan jag åka dit själv och bilda mig en uppfattning?
Citera
2017-09-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Du anser oxå att reklamen som IKEA har är rasistisk, dvs den vänder sig till de med samma hudfärg/"ras" som de på affischerna?
Man handlar efter hudfärg/"ras"

Ifall det är den rådande definitionen av rasism så ja, IKEA:s reklam är rasistisk.
Citera
2017-09-13, 23:23
Medlem
MCHapss avatar
Om du anser att en underrepresentation av germaner i reklamsammanhang är rasism har du totalt missförstått innebörden av rasism.
Citera
2017-09-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Nog för att jag är den första att hälla med om att PK trenden går för långt, och reklam-folk i synnerhet lever i samma jävla bubbla som journalister....

Men just i det här fallet har jag en teori...

Kan det vara så att IKEA säljer i andra länder? UK, USA, Mellanöstern, Syd-Amerika, Asien? Hmm... om jag var marknadschef för IKEA skulle jag nog beställa bilder med en jävla mix som funkar nästintill överallt i den civiliserade delen av världen. För ni tror väl inte att Kamprad blev en av världens rikaste genom flyga in en full uppsättning av personer med rätt skinnfärg till fotostudion? Eller att en lokal studio byggs upp per land? Samma bilder kan alltså användas i många olika länder...

Även om jag liksom de flesta i tråden skulle uppskatta IKEA mera om det bara var välskapta, blonda och blåögda nordbor i reklamen skulle nog kostnaden med råge övergå våran ökade handel.. Försäljningen i Italien kanske inte skulle gå fullt lika bra..

Nej - Den största delen av den reklam vi ser är länderanpassad och det är i stort sett bara i Sverige vi ser svensk IKEA reklam. Den vanlige polacken eller spanjoren är inte intresserad av att se svarta dunka på blondiner (i vart fall inte i reklamsammanhang.)
Citera
2017-09-13, 23:40
Medlem
paprikaflickans avatar
Ring till SL! De ska inte tillåta rasistisk reklam
Citera
2017-09-13, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
När har en "rasist" påstått sig stå över andra raser? Jag gör det inte. Jag försöker bara hävda rätten till mitt land och fortsatt existens i det.

Om någon bor i närheten utav Bölsö Gård, Liatorp. Får ni gärna knacka på hoss Kamprad och fråga hur han resonerar om detta själv, det är inte olagligt.
Att påstå sig stå över andra raser är just vad en rasist gör. Jag menade att reklamen inte är rasistisk, och att både du och TS är dumma i huvudet.
Citera
2017-09-13, 23:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag förstår inte varför detta skulle vara rasistiskt. Men å andra sidan anses det mesta rasistiskt idag.
Citera
2017-09-13, 23:55
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Att påstå sig stå över andra raser är just vad en rasist gör. Jag menade att reklamen inte är rasistisk, och att både du och TS är dumma i huvudet.

Jag förstår det, men nu är det så att du kallar mig för idiot och troligtvis även rasist. Jag undrar dock när vi rasister har hävdat oss stå över andra folkgrupper? Jag har aldrig hävdat att jag står över andra raser. Men när det gäller rätten till vårt land, så anser jag att svensken skall vara herre i sitt eget land. Är det rasism? Anser jag mig stå över andra människor för att jag inte vill bli en minoritet i mitt eget land? Där mina förfäder bott och verkat i tusentals år? Jo enligt dig och SVT är jag rasist, men som sagt kan ni komma med belägg för det? Idiot!
Senast redigerad av Framtyr 2017-09-14 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in