2017-09-13, 00:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Två plåtar som bildar en motvikt då, allt annat är ologiskt. Jag är faktiskt beredd att slå vad om saken, är du?

Tillägg för alla svagsinta: Jämför med denna motvikt till en vanlig hiss: http://3.bp.blogspot.com/-BUBZKTkX648/T4W8SFNCfhI/AAAAAAAABp0/BBnZ47Tx2Zg/s400/counterweight+1.JPG

Den består av ett helt gäng plåtar som tillsammans bildar en motvikt. Hissen har en och endast en motvikt och motvikten består av flertalet plåtar.

Faktum är att eftersom det är just M:s ubåt vi talar om, så kan det nog se ut lite hur som helst. Han har nog hängt dit det han hade till hands...
Citera
2017-09-13, 00:25
Medlem
" forklarede at han greb fat i lugen, da han mistede balancen. Det bekræfter Peter Madsen så, men siger alligevel, at han i løbet af de sidste uger har tænkt over, at Kim Wall muligvis var kommet til at trække i en særlig lukkemekanisme ved lugen og dermed trukket lugen ned over sig selv."

intressant.

Fast det förklarar ju inte att han hackade henne i 6 bitar minst.
Citera
2017-09-13, 00:26
Medlem
trngws avatar
Nu kan vi läsa att PM ändrat sin story igen, och nu säger att KW kan ha dragit ner luckan över sig själv. Då måste hon i så fall haft en eller bägge armarna högt över huvudet, för att kunna få tag i luckan. Samtidigt får huvudet inte ha stuckit upp särskilt mycket ovanför kanten om luckan ska ha fått någon fart och dessutom kunna träffa henne i huvudet utan att resten av kroppen är i vägen. Den stora frågan då är, har hon någon som helst styrka och kraft att ens sätta luckan i rörelse i den positionen. Har någon den styrkan? Man bör nog vara en bit upp när man börjar stänga luckan och sedan rör man sig nedåt i samband med att man stänger den. Samma sak blir så klart resultatet även om man råkar stänga luckan av misstag. Man håller ju i den med handen, får rubbet över sig, och lär knäa när den, handen och armen kommer över en själv.

Återigen håller inte PM's förklaringar.
Citera
2017-09-13, 00:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
OM man ska tro den mannen så är det alltså lätt hänt att få luckan i huvudet och då har man tur om man inte blir medvetslös.
Då återstår frågan hur många som fått luckan i huvudet och blivit medvetslösa under de nio år båten funnits. Inledningsvis fanns visst inga motvikter heller, så då måste ju risken dessutom ha varit mycket större!?!?

Nej, de uttalandena sätter jag ingen större tilltro till. Om luckans motvikter hänger som lod, betyder det att det krävs en stor kraft inledningsvis när luckan skall börja stängas. Då måste man lyfta motvikternas fulla tyngd rakt upp helt utan något bidrag från luckans egenvikt, plus den vikt själva luckan innebär av att stå över 90 grader. Man har heller ingen hävarmshjälp och en ofördelaktig vinkel när man står ner i röret och måste dra luckan åt sidan med all den kraft som behövs för att hissa upp motvikterna.

Ubåten har funnits i nio år, så länge det inte finns någon som helst info om att någon annan ens har skadat sig av luckan, köper jag inte att det är något lätt hänt!

Det är ju M som har skött luckan (eller andra väl insatta och betrodda vuxna män). Han säger ju det också i videon "Nautilus dyker", att om något händer så evakuerar vi genom den luckan som passar bäst, och jag sköter öppnandet. Eller words to that effect. Nu tänkte vi ju oss att det var en liten, svag tjej som i panik kilade upp där och försökte krångla sig ut.
Citera
2017-09-13, 00:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nej så tycker jag inte. Polis samlade till presskonferans tidigt och berättade om fyndet samma kväll. Där antyddes att det var KW som funnits indirekt eller så gott som direkt. Försvaret bemötte detta och sade att PM inget hade med torson att göra. PM nekar till styckning och det är det advokaten utgick från, PMs historia är att han begravt KW hel. Advokaten var juridiskt på tårna direkt för sin klient. Hon är bevandrad och kvick även medialt, hon sköter endast sitt arbete. Med i "leken" så att säga.

Ja respekterar det du tycker men jag håller inte med dig.
Min omgivning som bl a består av advokater tycker på förfrågan att det var dumt gjort av PM s advokat. De menar att hon kunde väntat med uttalandet. DNA-testet kom redan efter två dygn, då är det bättre att avvakta och hänvisa till att "alla fakta inte är tillgängliga" och vägra uttala sig mer än att tydligt ta avstånd från att fyndet hör till fallet. Det är så trist när man får backa och se sig överbevisad.

Det var ju inte så att det framöver skulle bli en debatt hurvida detta var KWs kropp eller inte, facit skulle ju ligga på bordet inom några dygn. Hon må vara en erfaren jurist som åklagare, men som nybliven purfärsk försvarare har hon ingen större vana.

Det är som att hålla vittnesförhör i rätten - man måste veta precis vad vittnet ska säga. Det får inte komma några överraskningar som inte stämmer med de uttalanden om fakta man presenterat. Här presenterade hon en utsaga som gick stick i stäv med verkligheten. Det är inget plus och gynnar absolut inte PMs sak.
Citera
2017-09-13, 00:36
Medlem
Citat:
Du fattar verkligen ingenting, men det hade jag ju ärligt talat inte väntat mig heller. Kolla på en baklucka med ledade gångjärn vid tillfälle, och fundera över viktfördelning och geometri, så kanske det klarnar.
Jag tänkte inte på den typ av ledad utväxling för det jag tänkte på var att motvikterna hade olika jämnviktsförhållanden för att kompensera jämnvikten och att den motvikt som fungerar/tynger först i början av lucköppning måste röra på sig för inte stoppa luckan när motvikten tar emot durken (eller vad det nu heter på skeppsspråk) men jag såg senare att det inte fanns någon durk bakom tornet och att luckan är en bit ovanför så det behövs ingen sådan lösning.

Jag ber alla så väldigt mycket om ursäkt för min ledade post
Senast redigerad av Reparador 2017-09-13 kl. 00:52.
Citera
2017-09-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men tysken har ju också MER KOLL på precis ALLT! Tysk grundlighet och disciplin! Han berättade ju att han alltid går upp först och ner sist, och att de har en regel på hans ubåt att man ropar innan man börjar kliva ner på stegen: "är någon på väg upp?" och likadant när man är på väg att gå upp så ropar man till dom där uppe: "kan en man komma upp?" så att inte någon ska börja klättra ner och hamna i huvudet på den som ska upp. Medan M tar allt som det kommer. Det var ju det som var den stora skillnaden mellan honom och M, och orsaken till att de inte kom överens.

Jag översätter rätt, men just ovanstående är ur minnet så jag minns inte de exakta fraserna som de ropar till varandra t.ex..

Jag förstod det som att PM gör samma sak, att han går också upp först o ned sist o även ropat till varandra. Han hade ju en gång fått tillsägelse av PM för att han inte svarat korrekt. eller nåt sånt. PM gillar ju diciplin det ser man ju på hans filmer o männen slutar upp med allt o lyssnar bara på PM.

det som är olika verkar vara att tysken vill ha det säkert på sin ubåt o att han tar den tid som behövs, medans Pm gör att snabbt, billigt o alla risker o säkerhet skiter han i .
Citera
2017-09-13, 00:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
" forklarede at han greb fat i lugen, da han mistede balancen. Det bekræfter Peter Madsen så, men siger alligevel, at han i løbet af de sidste uger har tænkt over, at Kim Wall muligvis var kommet til at trække i en særlig lukkemekanisme ved lugen og dermed trukket lugen ned over sig selv."

intressant.

Fast det förklarar ju inte att han hackade henne i 6 bitar minst.
Så PM vet inte längre om det är han som snubblar eller om KW själv drar luckan i skallen på sig själv. Snubblingen verkar ju iaf praktiskt omöjlig när man kollar på bilder så jag kan iofs förstå att han ändrar sig från den teorin. När det gäller att dra luckan stenhårt i skallen på sig själv så vill jag nog påstå att det verkar ytterst osannolikt. PM har ju haft flera veckor att ligga och grunna på detta så förmodligen så kan man dra luckan i skallen på sig själv, men knappast med nån större kraft.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-13 kl. 00:48.
Citera
2017-09-13, 00:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag förstod det som att PM gör samma sak, att han går också upp först o ned sist o även ropat till varandra. Han hade ju en gång fått tillsägelse av PM för att han inte svarat korrekt. eller nåt sånt. PM gillar ju diciplin det ser man ju på hans filmer o männen slutar upp med allt o lyssnar bara på PM.

det som är olika verkar vara att tysken vill ha det säkert på sin ubåt o att han tar den tid som behövs, medans Pm gör att snabbt, billigt o alla risker o säkerhet skiter han i .

Jo det har du nog rätt i. Om jag skulle bli tvungen att välja mellan att åka med deras ubåtar, så skulle jag helt klart ta en tur med tyskens... (Men jag tror fortfarande inte att M är en mördare.)
Citera
2017-09-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo det har du nog rätt i. Om jag skulle bli tvungen att välja mellan att åka med deras ubåtar, så skulle jag helt klart ta en tur med tyskens... (Men jag tror fortfarande inte att M är en mördare.)
Bara en styckare, menar du? Seriöst?
Citera
2017-09-13, 00:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nu kan vi läsa att PM ändrat sin story igen, och nu säger att KW kan ha dragit ner luckan över sig själv. Då måste hon i så fall haft en eller bägge armarna högt över huvudet, för att kunna få tag i luckan. Samtidigt får huvudet inte ha stuckit upp särskilt mycket ovanför kanten om luckan ska ha fått någon fart och dessutom kunna träffa henne i huvudet utan att resten av kroppen är i vägen. Den stora frågan då är, har hon någon som helst styrka och kraft att ens sätta luckan i rörelse i den positionen. Har någon den styrkan? Man bör nog vara en bit upp när man börjar stänga luckan och sedan rör man sig nedåt i samband med att man stänger den. Samma sak blir så klart resultatet även om man råkar stänga luckan av misstag. Man håller ju i den med handen, får rubbet över sig, och lär knäa när den, handen och armen kommer över en själv.

Återigen håller inte PM's förklaringar.

Om KW fått luckan i huvudet så det gått hål i skallen borde det finnas rester, i vart fall microskopiska, att hitta på luckan, även efter tid i vattnet.
Det går naturligtvis att slås ihjäl på det sättet men frågan är om det verkligen "stänker hjärnsubstans" av en sådan skada. Det ska mycket till. Att dö av att få skallbenet krossat och hjärnan skadad behöver ju inte bli så enormt nedsmutsat. Om hon avlider rätt snabbt blir det inte heller så stora mängder blod som han har uppgett - "det var blod överallt".

Dessutom är det faktiskt så att hon kan ha fått skallen krossad, blivit hjärnskadad och medvetslös utan att avlida. Han har varken utbildning eller mandat att fatta beslut om att dödförklara henne. Han må ha blivit chockad och psykotisk men tänk om hon dog av styckningen? Hon kan ha varit svårt medvetslös med svaga hjärtslag, men inte avliden.
Citera
2017-09-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så PM vet inte längre om det är han som snubblar eller om KW själv drar luckan i skallen på sig själv. Snubblingen verkar ju iaf praktiskt omöjlig när man kollar på bilder så jag kan iofs förstå att han ändrar sig från den teorin. När det gäller att dra luckan stenhårt i skallen på sig själv så vill jag nog påstå att det verkar ytterst osannolikt. PM har ju haft flera veckor att ligga och grunna på detta så förmodligen så kan man dra luckan i skallen på sig själv, men knappast med nån större kraft.
Min teori är (givetvis inte unik på något sätt) att "olyckan" med luckan är den enda förklaring han kan komma på som stämmer överrens med skadorna på KWs kranium, om det mot förmodan skulle hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in