2017-09-08, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har förklarat varför en allsmäktighet måste existera.

Nix, ditt användande av "Intelligent Design"-postulatet är ingen "förklaring", det är ett postulat.
Citera
2017-09-08, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart måste allt ha en orsak.

Att kausalitet skulle vara "absolut" är bara ett postulat.
Citera
2017-09-11, 16:26
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då borde han kunna hålla sig utanför folks tankar.

Ja, jo, självklart.
Det var bara ett exempel ur en filmdialog. Där inte nämndes för övrigt ingen Han - alltså ungdomarna i filmen talade inte om någon bestämd gud av något särskilt kön.

"Kunna hålla sig utanför" - hehe… Jag tror att sådana här "gudsindicier" förutsätter att det är ömsesidigt, d.v.s ingen gud dyker upp oinbjuden. Det är en vanlig tankefigur inom kristendomen, kanske i andra religioner också. Gud eller Jesus jämförs med en brudgum som aldrig får tvinga sig på bruden (=själen).
Citera
2017-09-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, jo, självklart.
Det var bara ett exempel ur en filmdialog. Där inte nämndes för övrigt ingen Han - alltså ungdomarna i filmen talade inte om någon bestämd gud av något särskilt kön.

"Kunna hålla sig utanför" - hehe… Jag tror att sådana här "gudsindicier" förutsätter att det är ömsesidigt, d.v.s ingen gud dyker upp oinbjuden. Det är en vanlig tankefigur inom kristendomen, kanske i andra religioner också. Gud eller Jesus jämförs med en brudgum som aldrig får tvinga sig på bruden (=själen).
Ändå finns det folk som gör allt för att komma i kontakt med Gud, men misslyckas. Och de finns de som inte "bjuder in" Gud, men säger ändå att de fått kontakt.
Citera
2017-09-12, 21:53
Medlem
Skillys avatar
Citat:
En allsmäktighet måste finnas just av den anledning att allt måste ha en orsak.

Inklusive en allsmäktighet? Vem kom först? Hönan eller ägget?
Citera
2017-09-12, 22:15
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ändå finns det folk som gör allt för att komma i kontakt med Gud, men misslyckas. Och de finns de som inte "bjuder in" Gud, men säger ändå att de fått kontakt.

Ja, det är sant - det finns ju även troende människor (eller folk som vill vara troende, kanske man bör säga) som gör misslyckade försök att få kontakt med sin gud. Ibland kan det då handla om perioder av tvivel. Ibland handlar det om någon som verkligen skulle vilja känna tro, och försöker men känner sig avvisad, så att säga.
Jag har varit troende en gång i tiden och om jag skulle försöka förklara vad känslan av kontakt med gud gick ut på för mig, så var det egentligen mest en enormt intensiv känsla av kärlek. Alltså ingen "personlig kontakt" med någon faderlig eller annan existens (eller hur man ska uttrycka det). Bara en enormt stegrad känsla av kärlek, och en känsla av att ha ett uppdrag, att sprida den.

Inte heller ett gudsbevis, nej.
Citera
2017-09-12, 22:18
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Inklusive en allsmäktighet? Vem kom först? Hönan eller ägget?

Ja, men här snuddar vi dessutom vid hela existensens paradox. Det är svårt att tänka sig att något uppstår ur ingenting. Hur kunde någon materia uppstå överhuvudtaget? Vad fanns före Big Bang? o.s.v.
Citera
2017-09-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ja, det är sant - det finns ju även troende människor (eller folk som vill vara troende, kanske man bör säga) som gör misslyckade försök att få kontakt med sin gud. Ibland kan det då handla om perioder av tvivel. Ibland handlar det om någon som verkligen skulle vilja känna tro, och försöker men känner sig avvisad, så att säga.
Jag har varit troende en gång i tiden och om jag skulle försöka förklara vad känslan av kontakt med gud gick ut på för mig, så var det egentligen mest en enormt intensiv känsla av kärlek. Alltså ingen "personlig kontakt" med någon faderlig eller annan existens (eller hur man ska uttrycka det). Bara en enormt stegrad känsla av kärlek, och en känsla av att ha ett uppdrag, att sprida den.

Inte heller ett gudsbevis, nej.
Nä, det har du rätt i, det är inget gudsbevis. I så fall existerar det en massa gudar, då liknande känslor beskrivs oavsett gud/gudar.
Citera
2017-09-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ja, men här snuddar vi dessutom vid hela existensens paradox. Det är svårt att tänka sig att något uppstår ur ingenting. Hur kunde någon materia uppstå överhuvudtaget? Vad fanns före Big Bang? o.s.v.
Och kan ingenting ens existera? Vad är ingenting?
Kan Gud skapa något ur ingenting? Varför kan Gud det, men det påstås ändå inte kunna ske?
Citera
2017-09-12, 23:31
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Nä, det har du rätt i, det är inget gudsbevis. I så fall existerar det en massa gudar, då liknande känslor beskrivs oavsett gud/gudar.

Ja. Och känslan går att förklara psykologiskt, antropologiskt och kanske rentav evolutionärt. Samtidigt: ska man resonera kring gudsbevis överhuvudtaget så tycker jag att det är intressantare att inte begränsa sig till en specifik gud. Snarare intressantare att renonera tvärkulturellt.
Det här har väl också framförts som ett tänkbart gudsbevis: alla människor i alla tider och alla kulturer har gudar, vilket egentligen inte borde vara så självklart.
Det skulle kunna tolkas som ett mer eller mindre medfött gudsbehov, vilket i sin tur skulle kunna tolkas som att alla dessa olika religioner är något slags övernaturlig existens på spåren.
Rättare sagt, det har tolkats så. Jag tycker själv inte att det håller som bevis.
Citera
2017-09-13, 00:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Big Bang-teorin påstår inte att universum uppstod ur ingenting. Vad som fanns före Big Bang är en bra fråga, men det var i alla fall inte "ingenting".

En logisk tanke är ju att det vi idag kallar för Big Bang är resultatet av ett svart hål som blivit så stort att det uppnått den kritiska massan och istället börjar expandera.

Det är heller inte helt otänkbart att det finns andra universum utanför det vi idag kan observera, och att det är en cyklisk process med slukande svarta hål, som sedan startar ett nytt universum igen när de blir för stora. Det skulle i så fall dessutom förklara varför de mest avlägsna galaxerna verkar accelerera, vilket de skulle göra om de attraherades av någon stor massa (kanske ett annat avlägset svart hål som väntar på att uppnå sin kritiska massa).

Det jag menar är att det mest logiska är att materia, eller energi, alltid har funnits i en form eller annan och att det bara handlar om omvandling och cykliska processer. Praktiskt taget allt i universum handlar ju om cykliska processer.
Citera
2017-09-13, 02:03
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Och kan ingenting ens existera? Vad är ingenting?
Kan Gud skapa något ur ingenting? Varför kan Gud det, men det påstås ändå inte kunna ske?

Ingenting existerar inte och går inte förklara imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in