Citat:
De internationella sjövägsreglerna är i grunden rätt lika som vanliga regler för andra trafikslag eftersom de uppkommit av ungefär samma orsak - främsta skillnad är att alla trafikslag inte behöver bry sig om internationellt vatten/luftrum. I princip all civil lagstiftning världen över begränsar möjligheten att förhandla bort ansvar för brott. Medan man däremot i många fall kan förhandla bort rätten till skadestånd.
Tacka tusan för att jag vet vad civilrättsligt innebär - med eget företag behöver jag ansvarsförsäkring i fall jag direkt eller indirekt orsakar någonting. Skyddar inte mot egna brott, men skyddar mot just civilrättsliga ärenden.
Skadas en passagerare behöver det inte vara någonting som innefattas av några internationella sjövägsregler - men passageraren har fortfarande möjlighet att göra ett civilrättsligt ärende och kräva ersättning. Därför massor med "fine print" finns i alla möjliga affärstransaktioner.
Om någon t ex vill åka med Silja Line så är det ju bra att det finns internationella sjövägsregler. Men passagerare får även detta lilla avtal - som är just motsvarigheten till det kontrakt som t ex Euronaut-gruppen kräver att passagerare skall skriva på:
https://www.vikingline.se/min-bokning/bra-att-veta/resevillkor/
Förutom div ansvar vid förseningar, mm så har du bl a:
Citat:
9. Passagerare som drabbats av kroppsskada eller lidit förlust av eller drabbats av skada på handresegods vid en icke-sjöfartsolycka erinras om skyldigheten att visa, att skadan eller förlusten beror på händelse, som inträffat under resan, skadans omfattning samt att rederiet orsakat skadan eller förlusten genom fel eller försummelse. Detta gäller ej vid en sjöfartsolycka.
10. Transportören är inte skyldig att ersätta pengar, värdepapper, konstföremål eller annat särskilt dyrbart resgods, om denne inte har tagit emot egendomen för specifik förvaring.
10. Transportören är inte skyldig att ersätta pengar, värdepapper, konstföremål eller annat särskilt dyrbart resgods, om denne inte har tagit emot egendomen för specifik förvaring.
Som du ser, t ex så pekar man på att om det inte är en sjöfartsolycka så är det upp till passageraren att kunna visa på att rederiet orsakat det hela genom fel eller försummelse.
Edit: "Skyddar inte mot brott" -> "Skyddar inte mot egna brott".
Senast redigerad av cellplast 2017-09-12 kl. 20:25.
Senast redigerad av cellplast 2017-09-12 kl. 20:25.
Det är inte en översättning, det är en artikel i en svensk tidskrift skriven av en svensk journalist som intervjuar en svensk-filippinare som talar svenska. Citat från artikeln: