2017-09-12, 19:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Se mitt svar till Merwina, idag, 19:16. Det är inte fel att säga att man seglar fast båten inte har några segel, det är vanligt skepparspråk.

Inte numera väl? Att det hängde kvar inpå Evert Taubes tid är en annan sak. Jag har då aldrig hört folk säga att de seglar om de har en motorbåt.
Citera
2017-09-12, 19:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Mycket märkligt om han inte skulle ha mer än en overall tillgänglig. Dels för att han sover där regelbundet och dels för att han jobbar.

Tysken med Euronaut säger att han alltid har tre overaller när han är ute i ubåten. Den han har på sig, och en reserv samt en som han växlar till för smutsiga arbeten.

Din rem hör också hemma som normalt att ha med i rimligt välutrustad verktygslåda.

Öppna frågan är behovet av en träsåg i ubåten, respektive om han planerade något arbete som motiverade rör-stumparna. Om han t ex skulle bygga små ben på någonting.
Om jag skulle gissa så har både rören och fogsvansen naturliga och lagliga förklaringar att finnas i båten. Nu har jag inte sett hur ubåten ser ut invändigt, mer än på bilder, men där kan ju finnas nåt av trä i den, typ hyllor. Och rören kanske har använts till att reparera nåt tidigare och sen bara legat och skräpat. Men eftersom att PM nekar till styckningen så får vi ju ingen bra förklaring på det och det verkar förmodligen mer misstänkt än det är.
Citera
2017-09-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Det kan finnas en rejäl tyngd bakom som inte går att se på den bilden, men då hade den definitivt synts ovanifrån när luckan är stängd. Har vi en sån bild nånstans? Jag letade lite i tråden men hittade bara bilder på den öppna luckan eller stängd lucka innifrån.
Behövs inte så många centimeter tjockt stål innan det blir väldigt, väldigt tungt. En 50kg viktskiva till en skivstång är inte särskilt stor. Däremot så påverkar ju längden på momentarmen hur mycket motvikt som behövs för att göra någon signifikant skillnad. Nu är ju dock luckan själv rätt liten och har inte tyngdpunkten alltför långt från gångjärnet.
Citera
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Verkar som det uppstått en språkföbistring. Tydligen hade de en ribbåt. Se det här inlägget:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Ja man kan fundera vad verbet att framföra motorbåt skulle heta: att "motra" kanske?😜

Texten i Expressens artikel skriver uttryckligen att det är en segelbåt men också att "Personen som var Kim var väldigt glad att se oss, på ett sätt som överraskade mig. Hon log när vi kom närmare och kaptenen sade att vi hade mer hästkrafter än han hade. Jag bara skrattade åt det och vi hade en trevlig konversation."
En normal segelbåt skulle nog inte beskrivas att ha fler hästar än Nautilus. Man hade pratat om annat.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Mycket möjligt

Just att hon är kvinna är nog en medial strategi för PM, juridiskt spelar det ingen roll. PM verkar tänka åt båda håll men att han vill synas och höras i media är han noga att påtala via advokaten.

Mycket sällan vill de misstänkta ha öppna häktningsförhandlingar, inte vill åklagarna det heller därav går de flesta häktningsförhandlingar av stapeln bakom stängda dörrar, försvaret motsäger sig sällan åklagarnas önskemål eftersom båda läger önskar detsamma. PM har valt att motsäga sig lykta dörrar vid båda tillfällen vi får se vad han önskar i häktningsförhandling nummer tre då mer och mer samlas in mot honom som inte fångar upp hans olyckshistoria i god dager.
Narcissister tror alltid att om bara de får öppet tala så kan de manipulera alla som lyssnar. PM tror nog att han sitter helt säkert. Han har ju sagt hur det gick till. Vem skulle misstro den store Raket-Madsen?
Citera
2017-09-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så vad menar du då att avtalet skulle ha för betydelse?

Om ubåten inte uppfyller regelverken får den överhuvudtaget inte lämna kaj.

Det dokumenterer at passasjerer har fått opplæring i sikkerhetsrisiko, nødutganger etc.
Bryter man sikkerhetsinstruksjonene så gjør man det på eget ansvar.
Senast redigerad av 3x3 2017-09-12 kl. 20:16.
Citera
2017-09-12, 20:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Ja man kan fundera vad verbet att framföra motorbåt skulle heta: att "motra" kanske?😜

Texten i Expressens artikel skriver uttryckligen att det är en segelbåt men också att "Personen som var Kim var väldigt glad att se oss, på ett sätt som överraskade mig. Hon log när vi kom närmare och kaptenen sade att vi hade mer hästkrafter än han hade. Jag bara skrattade åt det och vi hade en trevlig konversation."
En normal segelbåt skulle nog inte beskrivas att ha fler hästar än Nautilus. Man hade pratat om annat.

Såg du tredje bilden högst upp på sidan på hela gänget? Jag tycker det ser ut som någon slags trämotorbåt. Har segelbåtar så höga styrhytter (eller vad det nu kan heta haha)?
Citera
2017-09-12, 20:10
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Såg du tredje bilden högst upp på sidan på hela gänget? Jag tycker det ser ut som någon slags trämotorbåt. Har segelbåtar så höga styrhytter (eller vad det nu kan heta haha)?

Rasmussen och Rasmus Ejlers är olika personer.
Rasmussen åkte i båten med styrhytt. Det sällskapet pratade nog aldrig med KW och PM.
Det är Ejlers med son som kom nära i sin båt.
Citera
2017-09-12, 20:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte numera väl? Att det hängde kvar inpå Evert Taubes tid är en annan sak. Jag har då aldrig hört folk säga att de seglar om de har en motorbåt.
Jo det förekommer fortfarande, bl a kan jag själv använda ordet segla så ibland. Smakprov, artikel från 2016: https://www.etc.se/utrikes/arbetsliv-till-sjoss-lever-upp-av-svenskt-besok

Citat:
Lönen som tryckare var låg och när jag fick en möjlighet att börja segla tog jag den 1970. Första tiden till sjöss seglade jag i liberiaflaggade tankbåtar.
Avser motordrivna lastfartyg.

och från 2013:
http://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/hp-l%C3%A4saren/svenskar-bryr-sig-inte-om-handelsflottan-1.1453746
Citat:
Jag har seglat som befäl för om masten sedan 1976 och sett utvecklingen till sjöss till 2013. Jag är glad att vara i hamn nu.
Avser motordrivna lastfartyg.

Acceptera det nu, sjöfolk kallar det ibland för att segla utan att där finns några segel, än i våra dagar.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-12 kl. 20:19.
Citera
2017-09-12, 20:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Rasmussen åkte i båten med styrhytt. Det sällskapet pratade nog aldrig med KW och PM.

Jag läser ju som om jag har andats lustgas. Då förstår jag hur det hela ligger till.
Citera
2017-09-12, 20:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Precis och Ejlers båt såg vi ju på bilden där man skymtade fören att det var en RIB, med största sannolikhet utan tillstymmelse till segel. Expressen gick nog på samma sjömina som Merwina och tänkte segla=segelbåt fast det likhetstecknet ska man inte sätta.
Citera
2017-09-12, 20:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Hur länge kunde det vara planerat?
Blev PM stött (fly förbannad) under intervjuerna på land av KW och manipulerade henne att följa med på ubåtsfärd utan pojkvännen. Med enda avsikten att ta kål på KW?
Det där med att det var planerat verkar bli mer och mer intressant. Jag hade inte en tanke på det tidigare, men allt eftersom mer fakta kommer in pekar vissa saker på det.

Citat:
Han verkar ju vara långsint som sänkte en ubåt när han inte fick det som han ville.

Även om ubåten är gjord i metall så hade ubåten säkert inredning bland annat kojplats/bädd, pentry och stuvutrymmen som mycket väl kan ha träinredning.
Stålrör som ben/distanser och en fogsvans för att såga inredningsdetaljer?
Finns det någon båtbyggare som någonsin blir färdig med båtbygget?
Inga trädetaljer vad man se på bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in