2017-09-12, 19:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Detta osannolika slarv med alla detaljer tyder på att desperation och panik drev honom. Samtidigt så får man en känsla av att det var planerat. Sågen och rören pekar ju på det.
Kanske hans narcissistiska hybris gjorde att han inte trodde någon skulle kunna misstänka honom om han bara ljög lite. Eller så är han bara helt sjuk i huvudet. Skit samma - han är redan i princip fälld för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller ni fortfarande på med luckteorin? Jösses. Fanskapet har kallblodigt dödat en ung kvinna. Och ni kör med olycksteorin?
Citerat fel eller läst slarvigt?
Citera
2017-09-12, 19:15
Medlem
BattleBuddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
På 04:40 så ser du at Madsen har to kloremerker på halsen bak øret

Det tyder på at det har KW har kjempet i mot.

http://www.tv2.no/v/1225038/

Två små mörka prickar, skulle motsvara rivmärken?
Citera
2017-09-12, 19:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De hade väl en segelbåt? Det står att de var ute och "seglade", men svenska journalister kan i och för sig ha felöversatt det danska ordet "sejle" som verkar betyda "åka båt" oavsett vilken båttyp det gäller. Kan någon båtkunnig se på det man ser av relingen på deras båt på bilden, om det är en segel- eller motorbåt?
Det ska du inte skylla på journalisterna utan dig själv. Sjöfolk brukar ofta kalla det att man seglar även om motorbåtar. T ex då Evert Taube sjunger om hur han "seglade på" det ena och det andra lastfartyget så var segelfartygen sedan länge borta från handelssjöfarten men begreppet segla har levt kvar ändå. (Man säger även "segla på" i betydelsen destination, t ex "jag seglade på Amerika" om man färdades med båt mellan Sverige och Amerika, främst avseende en fast återkommande rutt.)

Om du tänker på bilden http://ekstrabladet.dk/incoming/3wl2os/6779015/IMAGE_ALTERNATES/p730/rasmus121.jpg så ser det ut som en typisk RIB, en motordriven gummibåt av större modell.

Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jäklar, vi har nog hittat motvikterna. Bakom o något lägre än gångjärnet, de två hopbuntade plåtbitarna som man ser ändarna på.
Ja jag tror också det är motvikten. Jag vet inte vad det skulle vara annars, där syns ju inget sådant på bilderna från före renoveringen så det är definitivt något som tillkom då och motvikt är det enda vettiga det kan vara.
Citera
2017-09-12, 19:17
Bannlyst
Citat:
Hon har dock inte haft några mordfall förut, så man undrar lite varför han valde just henne.

Oavsett kan hon som åklagare/advokat sin juridik och hon uppvisar en självsäker approach.

Den frågan fick advokaten varför PM valde just henne, hon avböjde att svara på den frågan vilket var helt rätt mot sin klient. Den frågan är irrelevant för målet och mycket sällan ställs just den frågan till de misstänkta. Varför valde du denna advokat? Ens önskemål om advokat är inget man behöver motivera i media.
Citera
2017-09-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Den lilla båten är nog Rasmus Ejlers och hans son, stämmer iaf med tiden (20:30) o båttypen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqvP5/rasmus-motte-kim-och-peter-i-ubaten--forsvunnen-timmar-senare
Artikeln säger att de var ute och seglade. Så bör vara annan båt än den lilla motorbåten - eller någon felöversättning någonstans.

Edit: OK - ser att "seglade" är ok uttryck även för motorbåt.
Senast redigerad av cellplast 2017-09-12 kl. 19:47.
Citera
2017-09-12, 19:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag upprepar. Om det är en olycka så kan ett sådant kontrakt hjälpa. Annars inte. Det är oavsett irrelevant här eftersom vi vet med 99.9% sannolikhet att PM har styckat KW. Även om KW dog genom en ren olyckshändelse så är PM totalt rubbad och behöver vård.

Vad har ett sådant kontrakt för betydelse i det här fallet menar du?

Kan du kanske, istället för att upprepa dig, utveckla i vilka delar de internationella sjövägsreglerna, såväl som dansk lagstiftning, medger möjligheter för en befälhavare att frånskriva sig själv enligt lagar och regler föreskrivet ansvar?
Citera
2017-09-12, 19:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tack, det var det jag undrade. Men hur vet du det? Är du sjöbefäl? Jurist?

Jag har viss utbildning, ja.
Citera
2017-09-12, 19:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Han rystede og var mærkelig, da han tænkte over, hvordan hans fremtid var ødelagt. Han skiftede mellem to dragter på ubåden, da den ene var sølet ind i Kims blod. Han har ikke forsøgt at gøre rent.
Och han hade som av en händelse en extra overall till hands också! Han måste ju fan ha stannat till vid verkstan och hämtat alla grejerna. Såg, rem, rör, overall ... börjar bli mycket grejer nu.
Citera
2017-09-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kan du kanske, istället för att upprepa dig, utveckla i vilka delar de internationella sjövägsreglerna, såväl som dansk lagstiftning, medger möjligheter för en befälhavare att frånskriva sig själv enligt lagar och regler föreskrivet ansvar?

Det er nok helst en kontrakt på at man er kjent med risikoer og har fått opplæring i hva man skal gjøre ved ulykke.
Ellers så er ubåten godkjent og følger internasjonalt regelverk for sjøfart.
Citera
2017-09-12, 19:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Det är ju rätt märkligt att PM inte kunde hitta på en trovärdig historia från början.
Jag hittade en följdfråga från åklagaren nu och det verkar som att PM ändå, om än motvilligt, går med på att han halkar.

Citat:
Anklagere spørger præciserende: Det er altså som følge af, at du glider ,at du mister grebet i lugen. Det bekræfter han.

Så halkningen kommer PM nog inte ifrån nu.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-12 kl. 19:31.
Citera
2017-09-12, 19:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag har sagt innan att det var lugnt väder vid tillfället men det framgår också från häktningsförhandlingen.

Citat:
Kan du bekræfte, at det var havblik? Ja, siger han.

Havblick betyder typ vindstilla om jag fattar det rätt.
Citera
2017-09-12, 19:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Så frågan är om kontraktet friar från straffrättsligt ansvar vid död utan uppsåt, men som uppstått på grund av oaktsamhet "fahrlässige Tötung". Fråga Merlin du, jag tror dock inte det. Kan inte gå i god för det och tänker inte killgissa.

"killgissa" är det ett ord liknande "mansplaina" eller? Jag är lite frestad att starta ett medlemskap där, men jag vet inte om min tyska är tillräckligt bra...

On topic, från German Merlin igen. Vi pratade ju förut om P skulle ha kunnat se K:s trosor när hon klättrade i tornet i kjol. Så här svarar han på en liknande fråga där någon noterat hennes konstiga klädsel för en ubåtstur:

"Kleiderordnung? Nein gibt es nicht. Ich sag Gästen sie sollen sich keine neuen Klammotten anziehen- im Boot gib es Öle, Fette, Schmutz.. Über Frauen im Rock freut sich die Besatzung wenn sie die Leiter runterkommen.. Der Kommandat geht immer als letzter runter und als erster rauf - und hat infolgedessen nichts davon."

Min översättning:

"Klädselregler? Nej det finns det inte. Jag säger åt gäster att de inte ska ta på sig några nya plagg - i båten finns det olja, fett, smuts. Besättningen gläder sig alltid åt kvinnor i kjol när de kommer ner för stegen... Kaptenen går dock alltid sist ner och först upp - och har på grund av detta ingen glädje av det (inget för det)."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in