2017-09-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo vållande bör det gälla, och även straffrättsligt ansvar vad jag förstod det. Inte bara försäkringsmässigt alltså.

Jag tror att det är någonstans mellan bara försäkringsrelaterad byråkrati och friande från straffrättsligt ansvar. Det vore ju helt orimligt att en klausul eller kontrakt om ansvarsbegränsning ger grönt kort för att uppsåtligt ta någon av daga. Ett sådant kontrakt är främst för att Merlin inte skall bli ersättningsskyldig t.ex. sjukhusvistelser, operationer, utebliven inkomst pga skador, osv om någon slår sig (eller sina ägodelar) under färd. Alltså - det är ett kontrakt som avsäger Merlin ansvar för person- och sakskador som vållas av passageraren själv under färd, eller av färden själv. Inte för skador som Merlin själv uppsåtligen orsakar en annan person, eller dess ägodelar. Det vore ju helt skruvat. Så är det inte, tro mig, jag bor i Tyskland.
Citera
2017-09-12, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och hur många i denna tråd har - just på grund av denna tråd - googlat på ett antal ämnen som skulle kunna ses som rätt besvärliga om man själv var misstänkt för mord?

Inget jag tänkt på. PM har sin advokat att juridiskt rådgöra med istället för google och det lilla man sett av PMs försvarare verkar hon både bevandrad och mediavan. Därtill är advokaten utvald av den misstänkte själv.
Citera
2017-09-12, 18:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tror att det är någonstans mellan bara försäkringsrelaterad byråkrati och friande från straffrättsligt ansvar. Det vore ju helt orimligt att en klausul eller kontrakt om ansvarsbegränsning ger grönt kort för att uppsåtligt ta någon av daga. Ett sådant kontrakt är främst för att Merlin inte skall bli ersättningsskyldig t.ex. sjukhusvistelser, operationer, utebliven inkomst pga skador, osv om någon slår sig (eller sina ägodelar) under färd. Alltså - det är ett kontrakt som avsäger Merlin ansvar för person- och sakskador som vållas av passageraren själv under färd, eller av färden själv. Inte för skador som Merlin själv uppsåtligen orsakar en annan person, eller dess ägodelar. Det vore ju helt skruvat. Så är det inte, tro mig, jag bor i Tyskland.

Naturligtvis inte om ubåtskaptenen UPPSÅTLIGEN tillfogar en passagerare skador, och det har jag aldrig påstått heller. Det vi diskuterade var ju om en passagerare får en lucka i huvudet och dör. Antingen p.g.a. att den är felkonstruerad/saknar inbyggd säkerhetsspärr, eller för att Kaptenen borde ha haft koll på passageraren så att hon inte började slita i luckan själv.
Citera
2017-09-12, 18:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Inget jag tänkt på. PM har sin advokat att juridiskt rådgöra med istället för google och det lilla man sett av PMs försvarare verkar hon både bevandrad och mediavan. Därtill är advokaten utvald av den misstänkte själv.

Hon har dock inte haft några mordfall förut, så man undrar lite varför han valde just henne.
Citera
2017-09-12, 19:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Enligt den tyske ubåtskaptenen och ägaren finns det det, och han borde ju veta. Däremot kan det ju vara olika lagar i olika länder.

Vem som helst kan skriva vilka papper eller "avtal" den vill. Men det betyder inte att de är giltiga.

De internationella sjövägsreglerna sätter många käppar i hjulet för ett avtal som säger att en passagerare åker med på eget ansvar. En befälhavare kan aldrig friskriva sig från sitt lagliga ansvar genom avtal med enskilda passagerare, precis på samma vis som vilken näringsidkare som helst inte kan friskriva sig från konsumentköplagen med en kund, ens om bägge skulle vilja.

It's the law, och i fallet med PM's ubåt lär som sagt de internationella sjövägsreglerna gälla, och ovanpå dem kommer sedan ytterligare lokal lagstiftning.

Så, även om ett sådant avtal skulle finnas, så är det inte giltigt.
Citera
2017-09-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Gillar delen av videon när PM går efter polisen som en slokörad hund med sin snuttefilt (räddningsfilt) .Dom kommer fram till två bilar en taxi och en polisbil .Bakdörren i taxin stängs mitt framför näsan på idioten PM som trodde att det var den bilen han skulle åka i och inte i polisbilen .

På 04:40 så ser du at Madsen har to kloremerker på halsen bak øret

Det tyder på at det har KW har kjempet i mot.

http://www.tv2.no/v/1225038/
Senast redigerad av 3x3 2017-09-12 kl. 19:08.
Citera
2017-09-12, 19:03
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hur länge kunde det vara planerat?
Blev PM stött (fly förbannad) under intervjuerna på land av KW och manipulerade henne att följa med på ubåtsfärd utan pojkvännen. Med enda avsikten att ta kål på KW?

Han verkar ju vara långsint som sänkte en ubåt när han inte fick det som han ville.

Även om ubåten är gjord i metall så hade ubåten säkert inredning bland annat kojplats/bädd, pentry och stuvutrymmen som mycket väl kan ha träinredning.
Stålrör som ben/distanser och en fogsvans för att såga inredningsdetaljer?
Finns det någon båtbyggare som någonsin blir färdig med båtbygget?

Tror dock att den mentalt/socialt instabile PM blev fly förbannad på KW av någon anledning, kanske motorn krånglade/överhettade, drivremmar gick av, navigeringsfel.
PM insåg att intervjun inte skulle leda till ett totalt hyllande över hans livsverk raketer och ubåtar,
sakta under några timmar ledde charmen till totalt hat mot journalist-KW. Tills det brast för PM och han slog ihjäl KW i hastigt raseri.

Även om det kanske var PM som charmade KW att följa med och samtidigt manipulerade så att pojkvännen inte följde med.
Så kanske ändå det i PM skalle var KW som var orsaken till (problem ombord), hade hon inte sökt intervju med PM så skulle inte han bjudit på ubåtsresa.
I PMs retorik var allt KWs fel.

PM gjorde som Kajsa Varg sa: "Man tager vad man haver". Verkar vara det som mest kännetecknar PMs styckning och döljande av KWs kvarlevor.

Svamlar mest eftersom ingen annan än PM vet vad som hände i ubåten den ödesdigra natten KW dog.
Citera
2017-09-12, 19:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vem som helst kan skriva vilka papper eller "avtal" den vill. Men det betyder inte att de är giltiga.

De internationella sjövägsreglerna sätter många käppar i hjulet för ett avtal som säger att en passagerare åker med på eget ansvar. En befälhavare kan aldrig friskriva sig från sitt lagliga ansvar genom avtal med enskilda passagerare, precis på samma vis som vilken näringsidkare som helst inte kan friskriva sig från konsumentköplagen med en kund, ens om bägge skulle vilja.

It's the law, och i fallet med PM's ubåt lär som sagt de internationella sjövägsreglerna gälla, och ovanpå dem kommer sedan ytterligare lokal lagstiftning.

Så, även om ett sådant avtal skulle finnas, så är det inte giltigt.

Tack, det var det jag undrade. Men hur vet du det? Är du sjöbefäl? Jurist?
Citera
2017-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte om ubåtskaptenen UPPSÅTLIGEN tillfogar en passagerare skador, och det har jag aldrig påstått heller. Det vi diskuterade var ju om en passagerare får en lucka i huvudet och dör. Antingen p.g.a. att den är felkonstruerad/saknar inbyggd säkerhetsspärr, eller för att Kaptenen borde ha haft koll på passageraren så att hon inte började slita i luckan själv.
Jag upprepar. Om det är en olycka så kan ett sådant kontrakt hjälpa. Annars inte. Det är oavsett irrelevant här eftersom vi vet med 99.9% sannolikhet att PM har styckat KW. Även om KW dog genom en ren olyckshändelse så är PM totalt rubbad och behöver vård.

Vad har ett sådant kontrakt för betydelse i det här fallet menar du?
Citera
2017-09-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja precis, men skribenten började då med en förklaring som vad jag förstod slutade i att Kim trots denna motvikt fått skallen krossad p.g.a. den illvilliga rörelseenergin.

Energin i luckan är resultatet av kraften(vikten) multiplicerad med vägen(sträckan) luckan hunnit accelerera. Rörelseenergin är den kraft som krävs för att bromsa luckan till hastighet 0.

Om balanseringen är total krävs samma kraft för att manövrera luckan hela vägen från öppen till stängd och tillbaka, i idealfallet skulle det gå att ställa luckan i önskat läge och få den att stanna där.

I verkligheten vill man kanske trots balanseringen ha en viss vikt mot stängda läget. Då får man ta den efter balansering ÅTERSTÅENDE VIKTEN och multiplicera med vägen.
Jämför med att att måsta hoppa från en stege ensam eller göra samma hopp med en person på dina axlar, vad väljer du?

Låt oss säga att luckan var balanserad utom i den sista fasen av stängningen. I det fallet får vi ta vikten och multiplicera med ÅTERSTÅENDE STRÄCKAN till stängt läge (eller Kims huvud).
Jämför med hastigheten på en bil som accelererat i 100 eller 1 meter, vilken vill du helst bli påkörd av?

Översatt till vårt fall blir ena konstanten i båda exemplena så liten att risken för livshotande skador måste anses som minimala.

Luftmotståndet likväl som om vi räknar med 9,81 eller 9,82 ms2 är ovidkommande i detta fall.

Att PM ljuger angående olyckan tycker jag är uppenbart.

Skribenten - dvs jag - noterade även möjligheten att KW skulle dra i luckan från insidan. Och debatt-tråden innefattade även spekulation om t ex PM skulle försökt slå ner luckan. Så gravitationspåverkan på den balanserade vikten behöver inte vara den enda accelerationen.

Kan du för övrigt inte sluta skriva ms2? ms är millisekunder. Inte så jobbigt att skriva m/s^2
Citera
2017-09-12, 19:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
På 05:08 så ser du at Madsen har to kloremerker på halsen bak øret

Det tyder på at det har KW har kjempet i mot.

http://www.tv2.no/v/1225038/

Vid 04:40 ser man två röda prickar snett under hans högra öra. Men de kan ju, utifrån filmen, komma från vad som helst, eller bara vara två naturliga prickar.
Citera
2017-09-12, 19:13
Medlem
Citat:

Så frågan är om kontraktet friar från straffrättsligt ansvar vid död utan uppsåt, men som uppstått på grund av oaktsamhet "fahrlässige Tötung". Fråga Merlin du, jag tror dock inte det. Kan inte gå i god för det och tänker inte killgissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in