2017-09-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Den 30-åriga flickan? Kvinna, heter det. Det är bara afghaner som räknas som barn i den åldern.

Han kan ju ha styckat henne på ovansidan av u-båten och sedan dykt för att skölja bort spåren.
Man har hittat gott om blod i ubåten - så styckningen har nog varit nere i ubåten.

Vidare så var han ensam - svårt att lyfta upp kroppen själv. Men drygt 30% lättare efter styckning.

Inte allmänna spår av styckning jag undrar över, utan om det framkommit något som faktiskt säger att hon styckades med såg. Att ett vittne säger sig ha sett PM med en fogsvans och åklagaren frågar PM om det är inte nog för att vi faktiskt skall kunna vara säkra på att KW styckades med såg.

Finns något konkret citat från häktningsförhandlingen som faktiskt bekräftar att såg använts? Jag kommer inte på att jag sett någonting som bekräftar det.
Citera
2017-09-11, 23:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Var kan man ta del av straff för försvårande av utredning i brottmål?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/brottsbestammelse-om-uppsatligt-forsvarande-av_H3021130

Kap 15. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga
10 § Den som på annat sätt än muntligen lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, när uppgiften enligt lag eller annan författning lämnas på heder och samvete eller under annan liknande försäkran, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osann försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i högst två år.
Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses i första stycket döms för vårdslös försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
Citera
2017-09-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det får vi aldrig veta.

Jag tror att, när Peter insåg att KW var död, vilket borde vara 22.30 då han sände SMS och inställde uppvisningen i Bornholm insåg att allt var slut. Han har troligen ett svart-vitt tänkande, nu var det svart ...

Men det skulle inte gå obemärkt förbi ... det skulle bli Omtalat. Ihågkommet.

Hans sista scenframträdande...

Att han skulle bli möjligtvis dömd för brott, tror jag aldrig ens föresvävat honom.

Hans Mystiska väsen börjar ta annan form ...kallblodig styckmördare. Antar han inte gillar den kostymen.
Uppvisningen ställdes in redan dagen innan - det enda PM gjorde var att han kontaktade och informerade om ett redan fattat beslut. Detta har varit uppe tidigare i tråden.
Citera
2017-09-11, 23:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/brottsbestammelse-om-uppsatligt-forsvarande-av_H3021130

Kap 15. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga
10 § Den som på annat sätt än muntligen lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, när uppgiften enligt lag eller annan författning lämnas på heder och samvete eller under annan liknande försäkran, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osann försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i högst två år.
Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses i första stycket döms för vårdslös försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).

En motion? Snälla du jag bad om en laghänvisning och inte en motion.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ett hänglås mindre på utsidan.

Den främre luckan torde ha sitt beslag på utsidan i stället.
Smart, det minskar ju också möjligheten för att någon skojare låser in en genom att sätta lås e dyl på utsidan medan man själv är inne.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Dra dina beräkningar istället du, vi väntar din flane..

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Är det det där men motviktens varande eller inte varande som du tjafsar med trngw om? Räcker det inte med den där tysken som varit ombord och säger att där finns motvikt på tornluckan?

Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Måste man verkligen kapa benen. Går det inte att dela vid lederna?
Jo vid lederna förefaller ju betydligt smidigare, då räcker det med kniv och man behöver inte såga. Fast nu hade väl obducenten sagt något om sågmärken, jag vet inte om sådana syntes i köttet eller om det var sågat genom ben. Jag är dock lite osäker på det där med sågmärken. Det har stått om det här i tråden men jag vet inte var uppgiften kommer ifrån.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-11 kl. 23:06.
Citera
Medlem
KW hadde åpent kraniebrudd i følge PM, det betyr at det er hull i kraniet.

Det er vel knappest mulig ved kun å få den luken i hodet.

Da vil jeg heller tro at PM har slått en hammer gjennom kraniet.
Citera
2017-09-11, 23:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
En motion? Snälla du jag bad om en laghänvisning och inte en motion.

Det sista citatet härrör från en lag....
Ser du inte det?
Citera
2017-09-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Svarar på min egen fråga:

Löstagbar styrpulpet, närbild: https://minfil.org/H3j7yac1bd/Styrpulpet.jpg

Kablaget till denna går genom den öppna tornluckan vi all körning i ytläge.
Problem med kabelgenomföringar som tål de över 20 bar som de designade ubåten att tåla. Hobbyister har inte samma resurser som när militära ubåtar byggs.

En fundering jag haft under ett antal veckor är hur ubåtens kameror fungerar - om de bara går använda i ytläge och med tornluckan öppen eller om man kapslat in dem och tillverkat någon form av koaxial-genomgång för att få ner bilddata.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
KW hadde åpent kraniebrudd i følge PM, det betyr at det er hull i kraniet.

Det er vel knappest mulig ved kun å få den luken i hodet.

Da vil jeg heller tro at PM har slått en hammer gjennom kraniet.
Jag ser det också som uteslutet att luckan skulle orsaka så stor skada, främst med tanke på den måttliga "fallhöjden" som gör att den inte får särskilt hög hastighet. Finns det en motvikt så minskar det hastigheten ytterligare.
Citera
Medlem
Citat:
Vi har väl i Sverige maximamalt två års fängelse vid brott mot griftefriden, även endast böter i straffskalan. Det är rätt lågt maxstraff för styckning och annan skändning av en kropp. Men Danmark har ännu lägre, bara maximalt 6 månader för griftefridsbrott.

Finns ju också straff för försvårande av utredning i Sverige, vet inte hur det är i Danmark.

Skulle han komma undan med bara griftefridsbrottet och ev utredningsförsvåring kommer kanske häktningstiden kunna kvittas mot dom. Mycket sorgligt i så fall med tanke på KWs anhöriga och att man inte ens funnit hela kroppen eller huvudet.

Det är helt bedrövligt om det är så. Om man betänker hur många hela kroppar som aldrig återfinns efter förlisningar i Östersjön ( Jan Havelius 14 kroppar av 55 förlista har aldrig återfunnits samt Estonia, 800 förliste och jag har aldrig hört talas om att någon flutit i land.) Detta måste ju Marinintresserade Kapten Madsen vara medveten om. Alltså måste han haft synnerligen goda skäl att stycka henne för att dölja bevis.
Om det var en transportstyckning efter en olycka så hade det nog räckt med armarna. Och respektfullt om han lindat ett lakan runt kroppen tillsammans med armarna och sänkt den intakt. Om han hade hamnat i någon slags panik vill säga, vilket låter helt osannolikt. Han är ju känd för att kunna hålla huvudet kallt i väldigt svåra situationer. Han berättar ju väldigt gärna själv om det också.
Straffet för styckning borde generellt likställas med mord.
Citera
2017-09-11, 23:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det sista citatet härrör från en lag....
Ser du inte det?

Du tolkar som ett rövhål och det har väl för fan inget med Madsen att göra.
Han är misstänkt och kan försvåra bäst fan han vill. Så återkom med relevans och be din kamrat juristen förklara för dig hur det ligger till.

Citat:
15 Kap. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga
Citera
2017-09-11, 23:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tänk om det är så och snuten vet om det. Det hade ju varit helt sjukt slugt av snuten att hemlighålla sån information för att slå ännu fler hål i PMs rövarhistorier vid senare förhör. Det har ju framkommit innan att det finns kajplatser på Refshaleön som kan stå öde på nätterna. Ska bli spännande att se vad det blir av den hypotesen senare!

Att PM stannar till vid verkstan och hämtar såg, rep och rör passar ju perfekt in i bilden!

Ja, det är rimligt att han väntar med att visa sig i hamnen tills det är folktomt mitt i natten. Det bör finnas ett skäl till att han verkar ha varit aktiv hela natten. Stycka och dumpa tar inte lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in