2017-09-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Förstår inte vad du skriver.

Ursäkta, det var kasst formulerat av mig.

Åklagaren påstod att sågen är borta, att den inte har kommit tillbaks till sin rätta plats medan försvaret påstår att sågen visst har kommit till rätta.
Citera
2017-09-11, 16:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Åklagaren påstod att sågen är borta, att den inte har kommit tillbaks till sin rätta plats medan försvaret påstår att sågen visst har kommit till rätta.
Jag trodde det var det du menade. Har du en källa på detta (försvaret)? Antingen så finns sågen eller inte, det är knappast en tvistefråga.
Citera
2017-09-11, 16:45
Medlem
Citat:
Jo, jag (och andra) förstår vad du skriver. Men om detta blir ett indiciemål så ser det redan ut att hålla för "rimligt tvivel", och då vet vi ändå inte vad utredningen sitter på för bevis.
Många missuppfattar detta med rimligt tvivel pga Mats Alm-fallet. Han borde ju absolut ha fällts för mord. Den friande domen bör ses som en grov misstolkning av begreppet "rimligt tvivel" - inte som juridisk praxis.

Kanske det, jag är inte insatt i just det fallet.

Du (om många andra) är helt övertygade om att indicierna räcker, ni kan ha helt rätt, jag säger inte alls emot det! Men, vad jag säger, är att det kommer att bli mycket svårt, och styckningen är i detta fall inte helt entydigt med att dölja bevis, även om det troligtvis är just så! Madsen kan ganska trovärdigt hävda att han satt på randen av sitt liv, "raket-Madsen" dör, och då finns det inte mycket kvar. I det läget kan han ha agerat mycket irrationellt. De flesta inser att hans scenario med olyckan troligtvis är en bluff, men att den kan vara sann, sätter stor press på ett alternativt skeende, och där är väl alternativen många, som jag förstått i FB.

Så länge inte fler kroppsdelar påträffas, är det nog minst sagt knepigt för rättsläkare att fastställa dödsorsak, och än mer svårt med dråp/mordvapen, det ska till ett motiv också.

Polisen kanske sitter med det mesta av detta, då kanske det går, annars är risken stor att han bara döms för vållande, egenmäktigt förfarande, griftefrid, detta är min fundering. Vi får se,
Citera
2017-09-11, 16:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo, jag (och andra) förstår vad du skriver. Men om detta blir ett indiciemål så ser det redan ut att hålla för "rimligt tvivel", och då vet vi ändå inte vad utredningen sitter på för bevis.
Många missuppfattar detta med rimligt tvivel pga Mats Alm-fallet. Han borde ju absolut ha fällts för mord. Den friande domen bör ses som en grov misstolkning av begreppet "rimligt tvivel" - inte som juridisk praxis.
Men i LC-fallet så har man ingen exakt dödstidpunkt så nästan vemsomhelst skulle i teorin kunna vara mördaren. Men trots det så borde MA åkt för mord där enligt min åsikt iaf. Man trodde ju inte på hans historia heller och han åkte för griftefrid. I detta fallet har man ju bara en tänkbar GM. Inte ens PM har väl påstått nåt annat. Och när det första han gör är att ljuga att han har ilandsatt KW levande så har man redan här passerat gränsen för "utom rimligt tvivel". Finns absolut ingen anledning att ljuga i detta läget om du inte har mördat nån. PM har ingen trovärdighet kvar efter hans lögner om ilandsättningen och rätten väljer då att gå på åklagarens linje om mord istället såklart.
Citera
2017-09-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man tar väl möjligen mått inne i ubåten, för att sedan utföra stålarbeten på land i verkstaden där man har tillgång till t.ex. svets.

Sågsvansen hade orange handtag, finns dylik i Julas katalog.

Har du byggt något i en båt, för en båt? Då vet du hur svårt det är att anpassa till i princip bara rymdmått.

Tillgång till svets? Jag kan lova dig, att det har svetsats åtskilliga hundratals timmar INNE I BÅTEN!!!!!

Har du någon som helst praktisk erfarenhet av någonting? Kläm fram det nu, om inte, knip igen, och försök inte bryta med de som kan och förstår och vet något!
Citera
2017-09-11, 16:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag trodde det var det du menade. Har du en källa på detta (försvaret)? Antingen så finns sågen eller inte, det är knappast en tvistefråga.
Det verkar som att åklagaren påstår att sågen är borta. Så förmodligen så misstänker de att det är den försvunna fogsvansen som har använts vid styckningen. Det måste ju inte ha varit ett planerat mord för det för den kan ju möjligen ha befunnit sig på ubåten av en tillfällighet. Eller att PM har stannat till vid verkstan och hämtat den efter mordet. Men stämmer uppgiften om att ett vittne har sett PM med sågen så är det nog rätt säkert att den har använts vid styckningen. Varför skulle PM annars neka till den uppgiften?
Citera
2017-09-11, 17:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns nu inte så många att "öva på". (Som tur är.)

Ja, och poängen är just att du inte har någon expertkunskap i detta. Sinnessjuka seriemördare beskrivs så gott som utan undantag som trevliga och normala av grannar och vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller så var hon sugen själv..? Och det var någon sådan lek som gick snett. I så fall kan det faktiskt, tvärtom vad "alla" tror och påstår, vara så att M ville skydda K:s rykte (förutom sitt eget) genom att hitta på en alternativ, anständig olyckshändelse.

Om hon valde att kompromettera honom med graverande uppgifter på ett fientligt, hotfullt sätt, när hon var i hans våld precis på det sätt som du beskriver, så var hon ju lågbegåvad. Eller uppfylld av hybris, för att det gått bra hittills att reta upp Kim Jong-un, Idi Amins söner o.s.v.. Men förr eller senare rinner ju sanden ut i lyckans timglas... för alla.

Den som är fast besluten att förstöra KWs rykte är uppenbarligen du. Inga vittnesuppgifter kan rubba din bergfasta övertygelse om att KW var en fal kvinna som helt i onödan har saboterat PMs gloriösa liv.

Hoppas inte KWs släkt och vänner läser här, och mår dåligt av dina försök att lägga skulden på mordoffret.
Citera
2017-09-11, 17:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske det, jag är inte insatt i just det fallet.

Du (om många andra) är helt övertygade om att indicierna räcker, ni kan ha helt rätt, jag säger inte alls emot det! Men, vad jag säger, är att det kommer att bli mycket svårt, och styckningen är i detta fall inte helt entydigt med att dölja bevis, även om det troligtvis är just så! Madsen kan ganska trovärdigt hävda att han satt på randen av sitt liv, "raket-Madsen" dör, och då finns det inte mycket kvar. I det läget kan han ha agerat mycket irrationellt. De flesta inser att hans scenario med olyckan troligtvis är en bluff, men att den kan vara sann, sätter stor press på ett alternativt skeende, och där är väl alternativen många, som jag förstått i FB.

Så länge inte fler kroppsdelar påträffas, är det nog minst sagt knepigt för rättsläkare att fastställa dödsorsak, och än mer svårt med dråp/mordvapen, det ska till ett motiv också.

Polisen kanske sitter med det mesta av detta, då kanske det går, annars är risken stor att han bara döms för vållande, egenmäktigt förfarande, griftefrid, detta är min fundering. Vi får se,
Visst, det kan bli riktigt svårt att fälla PM för mord om man inte kan fastställa dödsorsak. Varför jag tror åtalet kommer hålla är baserat på en känsla av att det finns andra bitar ur PMs historia som kan spä på misstankarna om att PM har vissa "böjelser".
Vi får se som sagt!
Citera
2017-09-11, 17:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Ja och försvaret menar att vittnesuppgiften om att PM har tagit med sågen till ubåten inte är trovärdig.
Citat:
Anklageren gennemgår en række forskellige vidneforklaringer. Et vidne har set Peter Madsen gå mod ubåden med en fukssvans med orange håndtag. Forsvarer Betina Hald Engmark mener ikke, at vidnet med saven er troværdig.
Finns ju ingen anledning för PM att förneka den uppgiften om inte den sågen användes vid styckningen. Så sammantaget så är det väldigt mycket som tyder på att den försvunna fogsvansen har använts vid styckningen.
Citera
2017-09-11, 17:09
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vid första dyket så var vikten i kölen felaktigt positionerad så man hade permanent felvikt som inte trimtankarna räckte till att balansera.

Lite intressant att man tog med sig en bunt folk i ubåten innan man hade gjort den grundbalanseringen av ubåten. Vet inte om det var publicity stunt, men jag tror att PM helt enkelt var för toksugen på skriverier för att ta första svängen i lugn och ro. Slutresultatet blev som när Saab 39 Gripen var ute och lekte jordfräs med TV-nyheterna filmande innan man justerat till programvaran.

Finns ju på Youtube, lutade upp till 15 grader enligt en röst. PM trodde att han skulle behöva addera ballast på 500 kg.

Vid ett andra försök bad han alla journalister flytta sig bort till hans område i båten för att omfördela vikten. Då blev det faktiskt korrekt trim.

PM bör ha korrigerat ballast plus dykt så många gånger att han har koll på trimmen. Och att de skulle upp på däck om den fortfarande lutade borde vara högst osannolikt.

Youtube-filmen från premiärdyket:
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo
Citera
2017-09-11, 17:10
Medlem
Eksperter om Peter Madsens forklaring punkt for punkt: Her er hullerne og her holder den vand
https://www.bt.dk/krimi/eksperter-om-peter-madsens-forklaring-punkt-for-punkt-her-er-hullerne-og-her-holder
Citera
2017-09-11, 17:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar som att åklagaren påstår att sågen är borta. Så förmodligen så misstänker de att det är den försvunna fogsvansen som har använts vid styckningen. Det måste ju inte ha varit ett planerat mord för det för den kan ju möjligen ha befunnit sig på ubåten av en tillfällighet. Eller att PM har stannat till vid verkstan och hämtat den efter mordet. Men stämmer uppgiften om att ett vittne har sett PM med sågen så är det nog rätt säkert att den har använts vid styckningen. Varför skulle PM annars neka till den uppgiften?
Men det gör han ju inte. Han sa väl att han burit på den under dagen, men att han hängt tillbaka den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in