Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Jo, jag (och andra) förstår vad du skriver. Men om detta blir ett indiciemål så ser det redan ut att hålla för "rimligt tvivel", och då vet vi ändå inte vad utredningen sitter på för bevis.
Många missuppfattar detta med rimligt tvivel pga Mats Alm-fallet. Han borde ju absolut ha fällts för mord. Den friande domen bör ses som en grov misstolkning av begreppet "rimligt tvivel" - inte som juridisk praxis.
Kanske det, jag är inte insatt i just det fallet.
Du (om många andra) är helt övertygade om att indicierna räcker, ni kan ha helt rätt, jag säger inte alls emot det! Men, vad jag säger, är att det kommer att bli mycket svårt, och styckningen är i detta fall inte helt entydigt med att dölja bevis, även om det troligtvis är just så! Madsen kan ganska trovärdigt hävda att han satt på randen av sitt liv, "raket-Madsen" dör, och då finns det inte mycket kvar. I det läget kan han ha agerat mycket irrationellt. De flesta inser att hans scenario med olyckan troligtvis är en bluff, men att den kan vara sann, sätter stor press på ett alternativt skeende, och där är väl alternativen många, som jag förstått i FB.
Så länge inte fler kroppsdelar påträffas, är det nog minst sagt knepigt för rättsläkare att fastställa dödsorsak, och än mer svårt med dråp/mordvapen, det ska till ett motiv också.
Polisen kanske sitter med det mesta av detta, då kanske det går, annars är risken stor att han bara döms för vållande, egenmäktigt förfarande, griftefrid, detta är min fundering. Vi får se,