Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Oj, efter VAR åker Freiburgs Ravet ut. Rätt beslut men oväntat eftersom domaren först gav gult.
I Freiburgs forum blossade det upp en het diskussion (inte minst för att några dortmundare klampade in i tråden och förolämpade allt och alla) om VAR användes på rätt sätt. Till att börja med: Alla tyckte att rött var en okej bedömning. Och freiburgarna, liksom jag, är ledsna över Schmelzers skada och önskar honom bättring.
Det handlar om varför domaren kollade på situationen en gång till, för han gav Ravet först det gula kortet, och sedan flera minuter senare ändrade han sig och gav rött, efter att ha kollat på situationen i slow motion. Det finns vad jag förstår två alternativ. Det ena är att VAR kontaktade domaren och sa att han behövde se situationen en gång till, och detta vore i strid med existerande regelverk. Som reglerna ser ut får VAR endast ingripa vid målsituationer och vid felaktigt utdelade kort, till exempel kort till fel spelare. VAR ska inte gå in i en situation där ett gult ändå är inom rimlighetens ramar, som reglerna säger nu.
Det andra alternativet, vilket också är det som domaren själv säger skedde, är att domaren en halv minut efter det utdelade kortet ville se om det var korrekt. Oron hos gemene supporter, vilket faktiskt några dortmundare instämde i, är att domaren antagligen ändrade sin uppfattning av situationen efter att ha sett Schmelzer ligga på marken och verka vara skadad.
Tacklingen som sådan var inte extrem, och Schmelzers sista steg innan stämplingen var dessutom ett onaturligt, så att hans ben plötsligt var där Ravet försökte komma åt bollen, så någon medveten handling för att skada sin motspelare var det inte heller. Den typen av sena stämplingar är dock något som inte bör finnas i fotbollen, så även jag önskar att företeelsen försvinner. Men idag ges det oftast gula kort för stämplingar.
Så detta kan vara ett sluttande plan. Vill man att ens motspelare ska få rött kort för sin fula stämpling gör man bäst i att låtsas få jätteont och ligga kvar minst en halv minut, så att domaren kollar på reprisen. Detta tror jag att vi därför kommer få se mer av i framtiden i Bundesliga. Att spelare fejkar skada ännu mer och ännu fler minuters VAR varje match.