2017-09-11, 02:09
Medlem
Såg inte matchen så vet inte hur Hertha spelade men jag är ändå besviken över oavgjort hemma mot Werder Bremen. De är verkligen inget dåligt lag men nu när Europa League matcherna kommer så måste de verkligen ta så många poäng som möjligt för att kunna hålla sig i mitten av tabellen.

Men för att vara lite positiv så gjorde Leckie mål igen. 3 mål redan på bara 3 matcher. Med tanke på hans statistik innan han kom till Hertha så är jag förvånad men förhoppningsvis så fortsätter han att göra många mål både i Bundesliga och ute i Europa.

//Siegestor
Citera
2017-09-11, 09:15
Medlem
cyberkalles avatar
Ultras när det är riktigt bra och otroligt att detta var från en division 3 match i lördags.
https://www.youtube.com/watch?v=J5qwQ3FZQ_s

Bayern har förlorat en match nu myser tidningarna och alla "experter" vem ska halshuggas måste Carlo bort mm mm. Otroligt vad det skrivs efter en förlust.
Vinner vi inte ligan i år...ok det händer faktiskt.
Citera
2017-09-11, 11:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Ultras när det är riktigt bra och otroligt att detta var från en division 3 match i lördags.
https://www.youtube.com/watch?v=J5qwQ3FZQ_s

Vilka är egentligen mest kända av Rot-Weiss Erfurt & Rot-Weiss Essen? På något sätt så känns Rot-Weiss Essen som mera känt. Kanske för att Essen ligger i väst. Fast samtidigt så borde ju då Erfurt snarare ha fler säsonger i högsta-ligan & kanske förekommit i Europa eftersom DDR-ligan var sämre.

Erfurt ligger i Dritte medan Essen är nere i Regionalliga. Under 2000-talet så har dock bägge spelat i Zweite. 2004/05 så var de faktiskt uppe i Zweite samtidigt.

Lustigt att 1955 så blev bägge två tyska mästare! Essen i BRD & Erfurt i DDR. Erfurt vann även 1954 så 50-talet var bägge Rot-Weiss klubbarnas storhetstid.
Citera
2017-09-11, 12:08
Medlem
Stivalis avatar
Finns ju även Rot-Weiss Ahlen & Rot-Weiss Oberhausen. De har kanske egentligen varit ännu bättre under 2000-talet. Ahlen hade 6 säsonger på rad i Zweite 2000-06 medan Oberhausen hade 7 säsonger på rad i Zweite 1998-05.

2004-05 så var det alltså fyra stycken klubbar med namnet Rot-Weiss i Zweite. Verkar som det gått sämre sedan för alla dessa klubbar.

Varför är just Rot-Weiss ett så pass vanligt namn på tyska klubbar? Varför inte andra färger? Det är kanske för att Rot-Weiss låter bra helt enkelt.
Citera
2017-09-11, 12:18
Medlem
Stivalis avatar
Det verkar dock som att Ahlen hette LR Ahlen 2004/05. Som då betyder Leichtathletik Rasensport. De bytte namn till Rot-Weiss först 2006.

Zweite Bundesliga 2004/05. Alla Rot-Weiss lagen sist. LR Ahlen hängde kvar på målskillnad. Synd att det skulle spricka. Det hade varit en bra anekdot att kunna dra, att 04/05 så var det enbart Rot-Weiss klubbar på nedflyttningsplatserna i Zweite.

https://de.wikipedia.org/wiki/2._Fu%C3%9Fball-Bundesliga_2004/05
Citera
2017-09-11, 12:43
Medlem
Stivalis avatar
Europacupen för mästarlag, föregångaren till CL, spelades första gången 1955/56. Det verkar dock som att Rot-Weiss Erfurt inte deltog för DDR av någon anledning. De borde varit med, men DDR hade inget lag med. Kanske är det någon politisk grej det rör sig om.

Rot-Weiss Essen var i alla fall med men gjorde fiasko. 0-4 & 1-1 i första omgången mot Skottlands mästare Hibernian.

Märkligt nog så deltog dock Saarbrücken som representant för Saarland. Det är väl egentligen det som är rötterna till Europacupen & Champions League. Saarbrücken fick varken tillstånd att delta i den franska eller tyska ligan. Istället för att bara spela i en egen liten sopliga & spela träningsmatcher mot storlag så bidrog de till att grunda det europeiska cupspelet.

Saarbrücken föll dock i första omgången mot AC Milan. Man hade dock med sig 4-3 från San Siro men förlorade hemma med 1-4.
Citera
2017-09-11, 13:09
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Bayern har förlorat en match nu myser tidningarna och alla "experter" vem ska halshuggas måste Carlo bort mm mm. Otroligt vad det skrivs efter en förlust.
Vinner vi inte ligan i år...ok det händer faktiskt.

Läste i går att någon FD bayern spelare hade fått information om att Carlo drar till Kina redan i Januari. Låter ju galet, Gillar Carlo, dock vet jag inte om han är rätt för Bayern, synd att kraven idag för de stora klubbarna är såpass stora.

Om Carlo skulle försvinna inom säg ett år. Vem vill ni se som tränare då?
Citera
2017-09-11, 14:29
Medlem
Stivalis avatar
Hade ett svagt minne av att jag skrivit något om Saarbrücken & Europacupen tidigare här. Länkar till det inlägget:
(FB) TYSK FOTBOLL - Från BL och landslag till Oberliga

Saarbrücken & Saarland hamnade mellan stolarna då det varken tillhörde Västtyskland eller Frankrike. Detta sådde fröet till Europacupen som idag är CL. Intressant att Saarland deltagit i VM-kval. Man mötte ju Västtyskland & förlorade med 0-3 i Stuttgart samt 1-3 i Saarbrücken. Dock slog man ju Norge i Oslo. 3-2 till Saarland.
Citera
2017-09-11, 14:43
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Märkligt nog så deltog dock Saarbrücken som representant för Saarland. Det är väl egentligen det som är rötterna till Europacupen & Champions League. Saarbrücken fick varken tillstånd att delta i den franska eller tyska ligan. Istället för att bara spela i en egen liten sopliga & spela träningsmatcher mot storlag så bidrog de till att grunda det europeiska cupspelet..
Du får gärna motbevisa mig men jag kan inte se att just Saarland (eller Saarbrücken) skulle ha haft så stor del i att det som numera är CL skapades.

Det finns en del att läsa om Europacupens tillkomst här: http://www.uefa.com/newsfiles/240459.pdf
Citera
2017-09-11, 14:56
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Oj, efter VAR åker Freiburgs Ravet ut. Rätt beslut men oväntat eftersom domaren först gav gult.
I Freiburgs forum blossade det upp en het diskussion (inte minst för att några dortmundare klampade in i tråden och förolämpade allt och alla) om VAR användes på rätt sätt. Till att börja med: Alla tyckte att rött var en okej bedömning. Och freiburgarna, liksom jag, är ledsna över Schmelzers skada och önskar honom bättring.

Det handlar om varför domaren kollade på situationen en gång till, för han gav Ravet först det gula kortet, och sedan flera minuter senare ändrade han sig och gav rött, efter att ha kollat på situationen i slow motion. Det finns vad jag förstår två alternativ. Det ena är att VAR kontaktade domaren och sa att han behövde se situationen en gång till, och detta vore i strid med existerande regelverk. Som reglerna ser ut får VAR endast ingripa vid målsituationer och vid felaktigt utdelade kort, till exempel kort till fel spelare. VAR ska inte gå in i en situation där ett gult ändå är inom rimlighetens ramar, som reglerna säger nu.

Det andra alternativet, vilket också är det som domaren själv säger skedde, är att domaren en halv minut efter det utdelade kortet ville se om det var korrekt. Oron hos gemene supporter, vilket faktiskt några dortmundare instämde i, är att domaren antagligen ändrade sin uppfattning av situationen efter att ha sett Schmelzer ligga på marken och verka vara skadad.

Tacklingen som sådan var inte extrem, och Schmelzers sista steg innan stämplingen var dessutom ett onaturligt, så att hans ben plötsligt var där Ravet försökte komma åt bollen, så någon medveten handling för att skada sin motspelare var det inte heller. Den typen av sena stämplingar är dock något som inte bör finnas i fotbollen, så även jag önskar att företeelsen försvinner. Men idag ges det oftast gula kort för stämplingar.

Så detta kan vara ett sluttande plan. Vill man att ens motspelare ska få rött kort för sin fula stämpling gör man bäst i att låtsas få jätteont och ligga kvar minst en halv minut, så att domaren kollar på reprisen. Detta tror jag att vi därför kommer få se mer av i framtiden i Bundesliga. Att spelare fejkar skada ännu mer och ännu fler minuters VAR varje match.
Citera
2017-09-11, 15:04
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Du får gärna motbevisa mig men jag kan inte se att just Saarland (eller Saarbrücken) skulle ha haft så stor del i att det som numera är CL skapades.

Det finns en del att läsa om Europacupens tillkomst här: http://www.uefa.com/newsfiles/240459.pdf

Det finns väl inga bevis egentligen. Det är inte rena fakta jag kommer med. Jag antyder mera att Saarbrücken & deras träningsturneringar var en del i den internationella utvecklingen. Saarbrücken hade ingen egen liga utan bjöd in olika lag för träningsmatcher & turneringar. Frågan om varför man inte hade en internationell turnering kom till vid denna tid. Jag vill hävda att man hade en viss del i utvecklingen mot det internationella utbytet.
Citera
2017-09-11, 15:40
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det finns väl inga bevis egentligen. Det är inte rena fakta jag kommer med. Jag antyder mera att Saarbrücken & deras träningsturneringar var en del i den internationella utvecklingen. Saarbrücken hade ingen egen liga utan bjöd in olika lag för träningsmatcher & turneringar. Frågan om varför man inte hade en internationell turnering kom till vid denna tid. Jag vill hävda att man hade en viss del i utvecklingen mot det internationella utbytet.
Alltså, Saarbrücken (och övriga saarländska lag) återvände till det tyska ligaspelet redan 1951 efter att ha tvingats lämna det 1948. 1949 vann 1. FC Saarbrücken Ligue 2 men fick inte spela i Ligue 1 säsongen därpå, då Strasbourg vägrade tillåta det. Därmed blev man, som du skrivit om, förpassad till enbart träningsmatcher under säsongerna 1949/1950 & 1950/1951.

UEFA grundades 1954 och 1955 kom Europacupen. Jag tror inte att Saarbrücken påverkade särskilt mycket, om alls, utan att det snarare handlade om att UEFA grundades.

Sedan sneglade man på fotbollens andra kontinent, Sydamerika - franska L'Équipe var till stor del drivande i att Europacupen grundades, och de hade inspirerats under sina resor till Sydamerika där man sedan 1910-talet hade spelat olika slags turneringar över nationsgränserna.

Men visst, att UEFA grundades hade väl sin grund i att man ville öka det europeiska samarbetet inom fotbollen och där kanske företeelser som att Saarbrücken inte fick spela i Ligue 1 var sådant som hamnade i fokus för UEFA (eller skulle ha hamnat i fokus, om en sådan situation alltjämt hade förelegat).
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Så detta kan vara ett sluttande plan. Vill man att ens motspelare ska få rött kort för sin fula stämpling gör man bäst i att låtsas få jätteont och ligga kvar minst en halv minut, så att domaren kollar på reprisen. Detta tror jag att vi därför kommer få se mer av i framtiden i Bundesliga. Att spelare fejkar skada ännu mer och ännu fler minuters VAR varje match..
Som hos allt annat finns där en del barnsjukdomar med VAR. Förhoppningsvis kommer en balans uppstå i takt med att alla vänjer sig vid (och med) systemet, hur och när det ska användas, och så vidare.
Senast redigerad av Samizdat 2017-09-11 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in