2017-09-11, 16:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Alltså, Saarbrücken (och övriga saarländska lag) återvände till det tyska ligaspelet redan 1951 efter att ha tvingats lämna det 1948. 1949 vann 1. FC Saarbrücken Ligue 2 men fick inte spela i Ligue 1 säsongen därpå, då Strasbourg vägrade tillåta det. Därmed blev man, som du skrivit om, förpassad till enbart träningsmatcher under säsongerna 1949/1950 & 1950/1951.

UEFA grundades 1954 och 1955 kom Europacupen. Jag tror inte att Saarbrücken påverkade särskilt mycket, om alls, utan att det snarare handlade om att UEFA grundades.

Sedan sneglade man på fotbollens andra kontinent, Sydamerika - franska L'Équipe var till stor del drivande i att Europacupen grundades, och de hade inspirerats under sina resor till Sydamerika där man sedan 1910-talet hade spelat olika slags turneringar över nationsgränserna.

Men visst, att UEFA grundades hade väl sin grund i att man ville öka det europeiska samarbetet inom fotbollen och där kanske företeelser som att Saarbrücken inte fick spela i Ligue 1 var sådant som hamnade i fokus för UEFA (eller skulle ha hamnat i fokus, om en sådan situation alltjämt hade förelegat).

Visst, det är väl kanske så att Saarbrückens situation bara spelade en minimal biroll för utvecklingen av europeisk fotboll. Jag tycker det är bra att du ifrågasätter & visar intresse. Ofta får man ingen respons alls på inlägg om fotbollshistoria. Jag tar gärna ut svängarna & försöker lyfta fram fotbollshistoria & försöka koppla samband. Det är precis sånt snack & diskussion som jag vill stimulera fram.

Karl Drais i Karlsruhe uppfann ju cykeln. Detta kopplas gärna till att hästarna vid den tiden i Karlsruhe dog av någon sjukdom (eller svält, jag drar fritt ur minnet). Detta hade dock ingenting med Drais konstruktion att göra. Han hade arbetat med sin cykel oavsett om traktens hästar avlidit eller inte. Cykeln som uppfinning har ingenting med att hästarna vid den tiden dog i trakten av Karlsruhe.
Citera
2017-09-11, 16:57
Medlem
Stivalis avatar
Det där är inte bara en bra frispark, det är en helt suverän frispark

Ibland tänker jag på Eric Wynaldas frispark mot Schweiz i VM-94. Hur den betraktades & betydelsen av den. Det var USAs premiärmatch i VM på hemmaplan. Ingen annan match har väl haft så många förstagångstittare. Så många som såg sin första hela fotbollsmatch på toppnivå. Vad tänkte de när bollen skruvas upp i krysset? Fattade de att prestationen var mästerlig? Eller trodde de att det är normalt i fotboll med såna skott? Att det är så fotbollsmatcher ofta avgörs?

Det var på Pontiac Silverdome i Detroit. Georges Bregy hade gett Schweiz ledningen på en frispark. Sedan gick Wynalda fram & kvitterade med en helt sanslös. Just att det var USAs premiär i hemma-VM gör ju hela grejen med frisparken så gigantisk. Det är ju en prestation av absolut yttersta kaliber som Wynalda står för.

Wynalda spelade vid tiden för Saarbrücken. De var senast i Bundesliga 92/93 & kom då sist. Han var deras stjärna men hade alltså spelat säsongen 93/94 i Bundesliga 2. Trots det var han ju en superspelare för den tidens USA. Det amerikanska förbundet satsade stenhårt på VM & hade köpt loss spelare från deras klubbar för att enbart spela med landslaget. Unikt! De skulle fila ihop ett lag genom ett megalångt träningsläger där man spelade massvis med landskamper.

Det var Wynalda & något fåtal stjärnor som var för viktiga för deras respektive klubbar för att de skulle kunna släppas till landslaget. Nästan alla i USAs lag mot Schweiz var i praktiken klubblösa & tillhörde landslaget. Wynalda var nog därmed USAs första riktiga superstjärna.

Mot Schweiz hade man bla backarna Thomas Dooley från Kaiserslautern & Paul Caligiuri från Freiburg. Bägge tillhörde dock förbundet & hade inte spelat i sina klubbar på ett bra tag då de deltagit i träningslägret. Wynalda från Saarbrücken som stjärna.

Schweiz hade Ciriaco Sforza från Kaiserslautern, en megastjärna. Alain Sutter från Nürnberg (efter VM i Bayern München) även han megastjärna. Stephane Chapuisat från Borussia Dortmund, även där snackar vi superstjärna. Det är alltså tydligt att Schweiz bästa spelare var de som spelade i Bundesliga. USAs spelare från Bundesliga var inte alls av samma kaliber.

Arne Hegerfors & Eric Wynalda
(50 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=u7xh810K0r0
Citera
2017-09-11, 19:41
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vilka är egentligen mest kända av Rot-Weiss Erfurt & Rot-Weiss Essen? På något sätt så känns Rot-Weiss Essen som mera känt. Kanske för att Essen ligger i väst. Fast samtidigt så borde ju då Erfurt snarare ha fler säsonger i högsta-ligan & kanske förekommit i Europa eftersom DDR-ligan var sämre.

Erfurt ligger i Dritte medan Essen är nere i Regionalliga. Under 2000-talet så har dock bägge spelat i Zweite. 2004/05 så var de faktiskt uppe i Zweite samtidigt.

Lustigt att 1955 så blev bägge två tyska mästare! Essen i BRD & Erfurt i DDR. Erfurt vann även 1954 så 50-talet var bägge Rot-Weiss klubbarnas storhetstid.
Nog är det väl så att Essen är mer känd för oss på grund av att det låg i väst och mitt i Ruhrgebiet. Sen kanske du läst om att Özil spelade i fem år för klubben.

Kul med era inlägg du och Samizdat
Citera
2017-09-11, 19:43
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Läste i går att någon FD bayern spelare hade fått information om att Carlo drar till Kina redan i Januari. Låter ju galet, Gillar Carlo, dock vet jag inte om han är rätt för Bayern, synd att kraven idag för de stora klubbarna är såpass stora.

Om Carlo skulle försvinna inom säg ett år. Vem vill ni se som tränare då?
Jag tror inte ett dugg på att han skulle lämna Bayern nu redan för att dra till Kina.
Nagelsmann är min kandidat till att efterträda.
Citera
2017-09-11, 21:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Det där är inte bara en bra frispark, det är en helt suverän frispark

Ibland tänker jag på Eric Wynaldas frispark mot Schweiz i VM-94. Hur den betraktades & betydelsen av den. Det var USAs premiärmatch i VM på hemmaplan. Ingen annan match har väl haft så många förstagångstittare. Så många som såg sin första hela fotbollsmatch på toppnivå. Vad tänkte de när bollen skruvas upp i krysset? Fattade de att prestationen var mästerlig? Eller trodde de att det är normalt i fotboll med såna skott? Att det är så fotbollsmatcher ofta avgörs?

Det var på Pontiac Silverdome i Detroit. Georges Bregy hade gett Schweiz ledningen på en frispark. Sedan gick Wynalda fram & kvitterade med en helt sanslös. Just att det var USAs premiär i hemma-VM gör ju hela grejen med frisparken så gigantisk. Det är ju en prestation av absolut yttersta kaliber som Wynalda står för.

Wynalda spelade vid tiden för Saarbrücken. De var senast i Bundesliga 92/93 & kom då sist. Han var deras stjärna men hade alltså spelat säsongen 93/94 i Bundesliga 2. Trots det var han ju en superspelare för den tidens USA. Det amerikanska förbundet satsade stenhårt på VM & hade köpt loss spelare från deras klubbar för att enbart spela med landslaget. Unikt! De skulle fila ihop ett lag genom ett megalångt träningsläger där man spelade massvis med landskamper.

Det var Wynalda & något fåtal stjärnor som var för viktiga för deras respektive klubbar för att de skulle kunna släppas till landslaget. Nästan alla i USAs lag mot Schweiz var i praktiken klubblösa & tillhörde landslaget. Wynalda var nog därmed USAs första riktiga superstjärna.

Mot Schweiz hade man bla backarna Thomas Dooley från Kaiserslautern & Paul Caligiuri från Freiburg. Bägge tillhörde dock förbundet & hade inte spelat i sina klubbar på ett bra tag då de deltagit i träningslägret. Wynalda från Saarbrücken som stjärna.

Schweiz hade Ciriaco Sforza från Kaiserslautern, en megastjärna. Alain Sutter från Nürnberg (efter VM i Bayern München) även han megastjärna. Stephane Chapuisat från Borussia Dortmund, även där snackar vi superstjärna. Det är alltså tydligt att Schweiz bästa spelare var de som spelade i Bundesliga. USAs spelare från Bundesliga var inte alls av samma kaliber.

Arne Hegerfors & Eric Wynalda
(50 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=u7xh810K0r0
Jo Wynaldas frispark minns man ju såklart. Fotbollsgodis.

Pauli Caligiuri som du nämner har också en intressant fotbollshistoria. Efter att 1986 ha blivit utsedd till "årets fotbollsspelare" i USA så hämtades han till Hamburger SV av ingen annan än Felix Magath. Han lyckades dock inte ta plats i laget utan agerade istället dyrköpt vattenbärare (Magath höll alltså på så redan på den tiden).

Istället blev det spel i SV Meppen i Zweite (de firade ju nyligen sin återkomst till Dritte Liga från Regionalliga Nord) i ett par år innan Caligiuri skulle bli FC Hansa Rostocks första utländska importspelare. Rostock med Caligiuri blev mästare i den sista DDR-säsongen någonsin (med en fucking Yankee i laget!). Sedan blev det som sagt spel i Freiburg och landslagsläger som du nämner och därefter en sväng till i Rostock och St. Pauli.

Karriären avslutades med spel i MLS för Columbus och LA Galxy. Värt att nämna är att Caliguri även gjort landskamper i inomhusfotboll. Verkar inte finnas några släktband till någon av de andra Caligiuris som på senare år huserat i Freiburg, Wolfsburg och Greuther Fürth.
Citera
2017-09-11, 22:29
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Såg inte matchen så vet inte hur Hertha spelade men jag är ändå besviken över oavgjort hemma mot Werder Bremen. De är verkligen inget dåligt lag men nu när Europa League matcherna kommer så måste de verkligen ta så många poäng som möjligt för att kunna hålla sig i mitten av tabellen.

Men för att vara lite positiv så gjorde Leckie mål igen. 3 mål redan på bara 3 matcher. Med tanke på hans statistik innan han kom till Hertha så är jag förvånad men förhoppningsvis så fortsätter han att göra många mål både i Bundesliga och ute i Europa.

//Siegestor
Tänkte inte så mycket på Herthas spel, men förutom inledningen gjorde Bremen ingen vidare match, målet borde Pavlenka tagit. Men matchen va annars jämn men Berlin hade egentligen bara en riktigt bra chans förutom målet. Någon sammanfattade matchen som att det är svårt att vara missnöjd men samtidigt svårt att vara nöjd. Tror båda lagen kände så.
Citera
2017-09-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Läste i går att någon FD bayern spelare hade fått information om att Carlo drar till Kina redan i Januari. Låter ju galet, Gillar Carlo, dock vet jag inte om han är rätt för Bayern, synd att kraven idag för de stora klubbarna är såpass stora.

Om Carlo skulle försvinna inom säg ett år. Vem vill ni se som tränare då?

Jag är stort Bayern-fan.

Carlo Ancelotti går ingenstans så länge det går bra för oss. Nu åkte vi på en svidande
förlust borta mot Hoffenheim. Verkar som vi har svårt för det tråkiga laget. Vi förlorade
mot dom även förra säsongen. Slår dom oss 2 ggr på raken, så måste dom vara ett bra
lag.

Så som jag förutspått verkar hända, nämligen att det inte blir Bundesliga seger i år. Å andra
sidan har vi 5 raka, det är svårt att bara vinna å vinna - till ända kommer det en svacka - och
ibland en grov sådan.

Nu handlar det om att "rätta till" förlusten via en seger mot Basel i kväll. Sen får man nog ta
en match i taget, för att bilda sig en uppfattning om "hur bra" detta Bayern-laget är.

Jag är glad om vi ens slutar bland 4 första. Sen får man se om målen sitter så man slipper hela
tiden klaga, spelarna alltså: "Ja, vi hade många chanser, men dom satt på stolpen, eller precis
utanför". Sånt snack duger inte, det är action som räknas och inte en massa snack.
Citera
2017-09-12, 19:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Så som jag förutspått verkar hända, nämligen att det inte blir Bundesliga seger i år.
Bayern har två segrar och en förlust hittills. Precis som du skriver förlorade man borta mot Hoffenheim även förra säsongen - trots det vann man ligan, så du får gärna utveckla hur du redan kan se att det "verkar hända".
Citat:
Nu handlar det om att "rätta till" förlusten via en seger mot Basel i kväll. Sen får man nog ta
en match i taget, för att bilda sig en uppfattning om "hur bra" detta Bayern-laget är.
Bayern möter Anderlecht.
Citera
2017-09-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Det går bra för 1860 München i regionalliga

Som stor FC Bayern fan, kan jag tycka att det hade varit riktigt kul om 1860 spelade
i Bundesliga. Kommer inte på rak arm när exakt det var senast. Kul att det går bra för dom
i Regionalliga.
Citera
2017-09-13, 14:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Som stor FC Bayern fan, kan jag tycka att det hade varit riktigt kul om 1860 spelade
i Bundesliga. Kommer inte på rak arm när exakt det var senast. Kul att det går bra för dom
i Regionalliga.

1860 München åkte ur 2003/04.

Jag var nere i källaren & hämtade ett nummer av den italienska tidningen Calcio2000. De hade ju alltid spelartrupper & statistik. Det här numret var från mars 2003. Säsongen innan 1860 åkte. Jag försöker utröna hur de kan ha ställt upp genom att kolla vilka som är noterade för flest matcher efter 19 omgångar.

Simon Jentzsch (6 konsonanter på rad! Vafan!)

Rodrigo Costa
Torben Hoffman
Marco Kurz
Remo Meyer

Daniel Borimirov
Harald Cerny
Thomas Hässler

Markus Schroth
Benjamin Lauth
Markus Weissenberger

Vet ej om de verkligen spelade 4-3-3. Jag går efter vilka 11 som har flest minuter på plan. Vet heller inte om mittbackar & ytterbackar är rätt.

Markus Schroth & Benjamin Lauth har stått för nästan alla deras mål. Urstarkt mittfält annars är vad jag tänker. Hässler spelade ju där runt millennieskiftet då 1860 var riktigt bra. Harald Cerny från Österrike & Daniel Borimirov från Bulgarien är väl de två spelare jag främst förknippar med 1860. De var två utländska stjärnspelare som klubben hade i ett helt decennium.

Borimirov gjorde 214 matcher för klubben (1995-04) samt 66 landskamper. Cerny gjorde 213 matcher (1996-07) samt 47 landskamper.

Även Davor Suker var med i truppen under denna säsong. Det var dock hans sista säsong som fotbollsspelare så han var väl ganska slut då.
Citera
2017-09-13, 14:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Rodrigo Costa
Torben Hoffman
Marco Kurz
Remo Meyer

Blev nog fel där. Brassen Rodrigo Costa ska nog ha varit mittback. Hoffman är längst av dem & lär väl därmed troligen också varit mittback. Jag minns att Hoffman var ett ganska framträdande namn vid den tiden. Enligt wikipedia så är Hoffman numera reporter vid matcher för Sky Sport. Södra Tyskland & Österrike är hans territorium. Kanske välkänd för våra Bayern-kännare? Bosatt i München men är egentligen tvärtom ifrån den nordligaste delen, nämligen Kiel.

Marco Kurz tränar numera Adelaide United i Australien. Hade Fortuna Düsseldorf förra säsongen.
Citera
2017-09-13, 15:06
Medlem
Stivalis avatar
Ett tungt ögonblick för svensk fotboll var ju när man missade VM 1998. Werder Bremens Andreas Herzog avgjorde bägge matcherna till Österrikes fördel. 1-0 på Råsunda & 1-0 på Ernst Happel Stadion i Wien.

Österrike hade väl ett okej lag, men främst så var det ju de fem från Bundesligan som var riktigt bra. Harald Cerny från 1860 München var den minst framträdande av dem. De största namnen var Wolfgang Feiersinger från Borussia Dortmund, Heimo Pfeifenberger & Andreas Herzog från Werder Bremen samt givetvis Toni Polster från FC Köln.

Här är bilder från mötet i Wien:
(1 min långt)
https://www.youtube.com/watch?v=Td1L8niIHM4
Senast redigerad av Stivali 2017-09-13 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in