2017-09-10, 21:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, det kanske inte har hänt, men om det är möjligt, måste rätten ha en annan styrkt förklaring om han ska fällas för mer än vållande, eller hur? Det är detta saken gäller, inte om just detta hände KW.....
Som sagt, jag ser det inte ens som möjligt att en i övrigt ung och frisk människa skulle antingen dödas av luckans slag mot huvudet eller att trilla ner till durken efter att ha haft huvudet i luckans höjd. Det är ur den aspekten egalt hur mycket luckan väger, den kommer med för låg hastighet för att ge ett så hårt slag.

En gammal skör tant på 88 år kanske skulle dö av det men inte en 30-åring.
Citera
2017-09-10, 21:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Inte tror jag att hon fick något dödligt slag i huvudet av luckan i alla fall. Varför skulle jag tro på det då det dels är fysiskt/fysiologiskt orimligt och dels kommer från PM som verkar vara rena lögnmaskinen?
Luckhistorien håller ju inte på långa vägar. Finns ju fullt med luckor i den! Redan när KW inte hade setts där PM sa att hon var ilandsatt så visste jag att det handlade om mord. Finns ju inte på kartan att man agerar som PM om man inte precis har mördat nån. Och avslutar med att sänka sin ubåt också. Och sen avslutar det ljugande aset med att göra tummen upp. Bara att hålla tummarna för livstid nu!
Citera
2017-09-10, 21:29
Medlem
[QUOTE=Merwinna|61719138]

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast om han utfört en transportstyckning - och inte ens det är bevisat - så är han inte en styckmördare. Det är en term för en psykiskt sjuk person som dödar medvetet genom att stycka, eller styckar i omdelbar anslutning till mordet. Att en person EN gång sett sig tvungen att stycka en kropp av logistiska skäl, gör honom inte farlig för allmänheten.

Edit: sätt ska vara sett

Jag känner mig snart tvungen att stycka din kropp Merwinna av logistiska skäl vilket inte gör mig till styckmördare.
Fullständigt normalt beteende när man blir putt på någon ju.

Bara om jag njuter av det är det tecken på psykisk sjukdom. (Ursäkta men är du helt skogstokig?)

I dina desperata försök att rentvå din romantiska kapten har du passerat gränsen för anständighet samt sundhet för länge sedan. PM kan behöva alla försvarsadvokater han kan få. Och inget fel på att göra så men du kanske ska försöka att hålla dig till normala normer. Dvs samhällets lagar. https://www.hd.se/2010-02-14/att-stycka-en-kropp-ar-mycket-ackligare-an-man-kan-forestalla-sig
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-10 kl. 21:57. Anledning: tillägg av länk
Citera
2017-09-10, 21:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Peter Madsen blev efter, at ubåden var sænket, reddet i land. Herefter blev han undersøgt på Rigshospitalet, hvor man kunne konstatere, at han havde "friske skader".

Under grundlovsforhøret forklarede han, at han havde fået skaderne som led i sit arbejde.
Ja skadorna bara råkar se ut att komma från ett par högerkrokar. Jag vill se vittnen på de skadorna tack. Och inte från den här transan Dennis/Deidre King som bara förvirrar till allting.
Citera
2017-09-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur illa var det egentligen, skulle den ha kunnat slå runt med hela TV-teamet ombord?
Jag vet faktiskt inte - men felrattad kunde det nog gått riktigt illa. Framför allt hade man mycket mindre tryckluft innan man byggde om ubåten, så man hade mindre säkerhetsmarginal.

Det jobbiga med en ubåt är ju att på ytan ger en stor obalans ett litet trimfel. Därför märks det inte så mycket innan man första gången provat att dyka.

I uläge så ger en liten obalans ett stort trimfel - som dessutom är självförstärkande. Är fören för lätt vill den upp. Är aktern för tung vill den ner. Ju mer fören åker upp, desto lägre vattentryck och desto mer vatten trycks ut ur ballasttanken. Ju mer aktern åker ner, desto högre vattentryck och desto mer pressas tryckluften i tanken ihop och desto mer vatten kommer in i tanken.

När ubåten ligger med för eller akter lågt i ytläge så kan man normalt åtgärda det om man inte har slut på tryckluften. Väl på ytan kan man köra kompressorn och fylla på med mer tryckluft om det behövs. Så lutar ubåten med fören högt eller lågt efter att den kommit upp är det för att den har väldigt ojämnt fyllda ballasttankar, vilket går lätt att korrigera.
Citera
2017-09-10, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vad står där då? Är det hans sista version att han snubblar och tappar luckan? Eller är det att han inte vet hur luckan slår igen?

King gifter sig gärna med en människostyckare, det kan vi lita på till hundra procent enligt Diedre själv.

Vilken människa va, kan inte ha alla proppar i skåpet.

Hur lyder PM:s förklaring kring luckan?

Var det i samband med en uppstigning som luckan slog igen eller hur gick det till enligt PM?
Citera
2017-09-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
När man tittar på detaljer i utförandet, så är det slarvigt och ignorant utfört. Båten är långt ifrån säker, och verkar sjunka i aktern först, som du säger. Dyktankarna fylls manuellt, efter Madsens intuition, detsamma är det när dom blåses vid uppstigning.

Det är inte otroligt att fören pekade uppåt, när den bröt vattenytan. Det får vi kanske inte reda på, det beror helt på hur mycket Madsen kommer att berätta i förhör och i rätten. Om han vill hålla liv i "olyckan", behövs en del undersökning kring hur den fungerar, är säkrad/avvägd mm.
Skall inte spela någon roll om ubåten kommer till ytan med fören eller aktern först. Det rimliga är att korrigera detta innan man klättrar upp i tornet.

En notering här är att militära ubåtar normalt används där det är gott om vattendjup - och då har fritt fram att använda framdrivning. Kör man ubåten framåt kan man använda dykrodren för att ändra djup vilket gör det naturligt att komma upp med nosen före eftersom ubåten då inte går rakt upp. Skall man däremot stiga rakt upp så är det nivå i trim- och ballasttankar som avgör hur väl ubåten balanserar på vägen upp. Och eftersom det är en fördröjning mellan att man ändrar nivå i tankarna till att ubåten ändrat stighastighet så är det inte helt enkelt att manuellt justera så den kommer upp plant. Reglerteknikkurser brukar därför alltid ha labbar med vattentankar och pumpar.
Citera
2017-09-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På den sista bilden syns tydligt att där inte sitter någon motvikt men bilden är ju från ett tidigt stadium antingen från då ubåten ursprungligen byggdes eller från renoveringen så motvikt kan ju ha tillkommit efter det. Jag har inte sett någon bild där man ser någon motvikt men man ser åtminstone på någon film att man öppnar tronluckan inifrån utan besvär med en hand, det kan indikera att där finns en motvikt.

Men för helvete, det är ju inte hon Det är ju inte ens likt men du kanske tycker alla kvinnor ser likadana ut.

Det är bra att skriva några ord om vad man vill ha sagt med sina länkar och inte bara kasta in länkar utan att säga något mer. Jag antar att vi är överens och du håller med om att kvinnan i den där filmen inte är KW och inte ens är lik henne.

Som jag sagt flera gånger, glöm att den skulle väga 70 kg. Jag var på Marinmuseet i Karlskrona idag och frossade i detaljer på ubåten Neptun. Jag kände bl a på luckorna just med tanke på detta och de var trots sin större diameter inte så tjocka som UC3 Nautilus små luckor skulle behöva vara för att väga 70 kg. Vi snackar en godstjocklek på c:a 30 mm för att komma upp i sådan vikt, det är inte realistiskt alls.

Irrelevant då ubåten i båda de lägena är stabil och inte ändrar lutning märkbart för att någon rör sig i ubåten vilket var vad vi diskuterade.

Det finns inte massor av uppgifter om att barlastventilerna började krångla, PM sa att de gjorde det precis när ubåten slutligen sjönk men det har ju beslagits med att vara lögn och det var inget fel på några ventiler utan han öppnade dem med mening.

Inte tror jag att hon fick något dödligt slag i huvudet av luckan i alla fall. Varför skulle jag tro på det då det dels är fysiskt/fysiologiskt orimligt och dels kommer från PM som verkar vara rena lögnmaskinen?
En intressant sak med det är väl att PM påstår att han får ta i i princip vad han orkar för att öppna luckan. Har för med att det var en av de saker han sa vid häktningsförhandlingen.
Citera
2017-09-10, 22:08
Medlem
Berra76s avatar
Det är väl inte omöjligt att det var luckan i huvudet som ledde till KW:s död?

Ett scenario är att PM gick upp först och inväntade rätt ögonblick för att med all sin kraft slänga igen den i KW:s huvud?

KW behöver inte ha dött direkt men PM ville väl förlusta sig lite på henne för att sedan sopa undan spåren efter sig. Leva ut lite fantasier på en ung tjej way out of hans league. Han hade väl fått nobben och kände dessutom att hans ego blev förnärmat av en ung tjej han aldrig skulle ha en chans på.
Citera
2017-09-10, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Det är väl inte omöjligt att det var luckan i huvudet som ledde till KW:s död?

Ett scenario är att PM gick upp först och inväntade rätt ögonblick för att med all sin kraft slänga igen den i KW:s huvud?

Teoretiskt möjligt, men realistiskt mycket osannolikt.

PM har dödat KW, allting tyder på det.

Sjöbegravning.
Citera
2017-09-10, 22:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Anklager Jacob Buch Jepsen spurgte, om Peter Madsen havde haft en sav ombord på ubåden?

Den drabssigtede svarede, at han nogle gange har haft en fukssvans ombord.

Var den ombord, da du sejlede med Kim Wall?, ville anklager gerne vide.

- Nej. Den hænger på sin plads i værkstedet, siger Peter Madsen.
Verkar som att åklagaren är intresserad av en fogsvans. Ingen vågad gissning att den också saknas.
Citera
2017-09-10, 22:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Deidre King er forelsket i raketmannen
Det verkar inte bättre. Det var grafiken med "tornluckeolyckan" jag ville visa egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in