2017-09-09, 15:39
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Å Herre Gud. USA bombade NK tills det inte fanns något kvar att bomba, bokstavligt talat. Då bombade man sönder NK:s bevattningsanläggningar. Inte ens då lyckades man kuva NK. Vi var mycket nära ett andra tillfälle i mänsklighetens historia där kärnvapen skulle användas mot människor. Som tur var blev det inte det och sedan kom ryssarna ikapp så att den möjligheten stängdes. Hela USA operation i regionen var att förhindra kommunismens spridning. Så var fallet i Vietnam där man trodde att hela regionen skulle hamna i kommunismens grepp inklusive Australien. Vi har facit från det kriget, inte sant. Och hur långt kommunismen spreds.
Som sagt, sluta sprid lögner. USA hade inget med konflikten att göra från början.
Citera
2017-09-09, 15:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Som sagt, sluta sprid lögner. USA hade inget med konflikten att göra från början.
Jag föreslår att du läser på lite om vår nutidshistoria. Det brukar vara ett påtagligt kunskapsgap hos milleniumgenerationen.
Citera
2017-09-09, 15:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Oavsett om det stämmer är det ingen som tror på sådana påståenden eftersom USAs förtroende är kört i botten. USA är inte ens rankade som en full democracy där länder som Sverige och Norge toppar listan utan har petats ner en division till klassen flawed democracy.

Är det någon som vet om det pågår några protester mot USA i Sydkorea och Japan nu ?
Citera
2017-09-09, 15:47
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Jag föreslår att du läser på lite om vår nutidshistoria. Det brukar vara ett påtagligt kunskapsgap hos milleniumgenerationen.
Ok. Källa på att USA startade konflikten? Nej, trodde väl det.
Citera
2017-09-09, 15:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Det var USA som kom med den briljanta iden att helt utan anledning dela upp landet på mitten längs den 38:e breddgraden. Sen spårade det såklart ur med traditionell militärdiktatur och amerikansk kommunistjakt.
Citera
2017-09-09, 15:58
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var USA som kom med den briljanta iden att helt utan anledning dela upp landet på mitten längs den 38:e breddgraden. Sen spårade det såklart ur med traditionell militärdiktatur och amerikansk kommunistjakt.
Och det är relevant därför att?
Citera
2017-09-09, 16:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Nu har du ett svar redan men jag vill fylla på: Det här har jag sagt förut men det tål att sägas igen. Om USA anser sig vara världspolis och ha rätten att ingripa i och förhindra konflikter så får de faktiskt se till att ha sådan kompetens så att de kan förutse sekundära utfall på det de gör och ta ansvar för dessa. Det går liksom inte att peka på några andra och uppföra sig som kivande skolungar och skylla på att andra ungar är lika elaka.

Jag är dock ganska lugn i det här fallet då jag tror att det kommer att sluta på det viset som jag har sagt. Kina kommer att gripa in på sina villkor och se till att freden bevaras. USA har ingen som helst trovärdig eller förmåga att göra något mer än att starta ett krig. Och det kommer tyvärr att bli ett mycket otrevligt sådant isf.
Citera
2017-09-09, 16:05
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Nu har du ett svar redan men jag vill fylla på: Det här har jag sagt förut men det tål att sägas igen. Om USA anser sig vara världspolis och ha rätten att ingripa i och förhindra konflikter så får de faktiskt se till att ha sådan kompetens så att de kan förutse sekundära utfall på det de gör och ta ansvar för dessa. Det går liksom inte att peka på några andra och uppföra sig som kivande skolungar och skylla på att andra ungar är lika elaka.

Jag är dock ganska lugn i det här fallet då jag tror att det kommer att sluta på det viset som jag har sagt. Kina kommer att gripa in på sina villkor och se till att freden bevaras. USA har ingen som helst trovärdig eller förmåga att göra något mer än att starta ett krig. Och det kommer tyvärr att bli ett mycket otrevligt sådant isf.
Som sagt, ingen källa what so ever. Istället börjar du babbla om någonting helt annat.
Citera
2017-09-09, 16:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Som sagt, ingen källa what so ever. Istället börjar du babbla om någonting helt annat.
Nej, jag är fortfarande inne på att USA är en del av problemet och inte lösningen. Vad du pratar om dock tycks vara någon barnslig fascination för "The Greatest Country in the World".
Citera
2017-09-09, 16:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Detta är ungefär den inställningen som många amerikanska veteraner har. Många anser att det politiska/militära ledarskapet trots så många konflikter har så dåligt resultat så de måste gå tillbaka till andra världskriget för att hitta en seger.
Citera
2017-09-09, 16:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Kunde inte varit mer fel.

Beslutet att dela upp Korea kom man överens om unisont mellan de allierade länderna i Moskva i december 1945, den sk. "Moskvakonferensen 1945". Landet skulle styras av en sk. "Joint Commision" vilken till hälften styrdes av Sovjet, till hälften USA.

Sluta framge skulden till delningen av Korea på USA, det var lika mycket de andra ländernas fel (UK & Sovjet)

Länk:
https://www.loc.gov/law/help/us-treaties/bevans/m-ust000003-1341.pdf

(sida6)
Citera
2017-09-09, 16:28
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Nej, jag är fortfarande inne på att USA är en del av problemet och inte lösningen. Vad du pratar om dock tycks vara någon barnslig fascination för "The Greatest Country in the World".
Nyss lät det som att USA var hela problemet. Hur ska du ha det egentligen? Lösningen, det finns ingen lösning annat än att NK förgörs. Situationen kan liknas vid grannfejden i Vojakkala. Du menar säkert att det är det svenska rättsväsendet som ligger bakom den fejden? Om rättsväsendet bara hade lämnat zigenarna i fred så hade de lugnat ner sig? Det hjälper inte att sluta fred med mordiska psykopater, man kan försöka hur mycket man vill men trakasserierna kommer fortsätta oavsett.

Fascination för USA? Jag föraktar USA, antagligen mycket mer än vad du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in