Citat:
Edit:
Det var visst inte så svårt att hitta.
Här har du DN:s artikel om övningen jag nämnde:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-storovning-i-ostersjon-1.932709
Här har du en debattartikel som även tar upp köpen av de militära landstigningsfartygen:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/18/rysk-roulett-om-svensk-f-rsvarspolitik
Intressanta länkar med fartygen som skulle inhandlas, tror dock att Finland reagerat annorlunda om de blivit beskyllda för / sänkt ett av ryssarnas fartyg samt fått veta under några år att de är ett av de ondaste länderna i världen samt få höra diverse hot om våld och sanktioner, tror inte du?
Ursprungligen postat av 503
Edit:
Det var visst inte så svårt att hitta.
Här har du DN:s artikel om övningen jag nämnde:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-storovning-i-ostersjon-1.932709
Här har du en debattartikel som även tar upp köpen av de militära landstigningsfartygen:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/18/rysk-roulett-om-svensk-f-rsvarspolitik
Citat:
Men utan att försöka låta som en översittare, så tror jag att jag har mer insikt i konflikten än vad du har.
Det märks inte minst på de märkliga slutsatser du drar, tex. att media skulle vara genomgående USA-vänliga (köpte du aldrig en tidning under hela tiden Bush var president?).
Jag är inte heller alltför förtjust i USA, men bara för det innebär det inte att precis allt som sägs eller görs därifrån är ont, ljug och båg.
Du däremot, tycks utgå ifrån det när du letar orsaker till olika skeenden.
Exempel på det är din vanföreställning om media, här ovan.
Men utan att försöka låta som en översittare, så tror jag att jag har mer insikt i konflikten än vad du har.
Det märks inte minst på de märkliga slutsatser du drar, tex. att media skulle vara genomgående USA-vänliga (köpte du aldrig en tidning under hela tiden Bush var president?).
Jag är inte heller alltför förtjust i USA, men bara för det innebär det inte att precis allt som sägs eller görs därifrån är ont, ljug och båg.
Du däremot, tycks utgå ifrån det när du letar orsaker till olika skeenden.
Exempel på det är din vanföreställning om media, här ovan.
Du kan mkt väl ha mer kunskap än mig i den här konflikten, det jag stör mig på är att nästan alla har starka negativa åsikter om nordkorea och Kim utan att veta ett skit om landet. De repeterar rena lögner som sanningar som att folket får ha 3 frisyrer, porrknutte med blablabla.
Att media inte skule vara USA-vänliga håller jag inte med om. Visst kan vissa aspekter av landet kritiseras som dess ledare osv men i det stora hela är deras politik "rätt" med krig, sanktioner, och framför allt kapitalismen med allt som följer med krig och utsugning.
Kolla bara just nu när wikileaks släppt en mängd dokument och vad medierna i för fram för åsikter. Dels att det är intressant att "få reda på sanningen" (även om de som är intresserade vet att det dödas hundratusentals civila) det är ju bara att fråga afganerna/irakierna själva så kan de berätta hur krigen ser ut för civilbefolkningen och sen kontrollera det.
Istället slänger media fram att det är farligt för invasionsländernas trupperna för att talibanerna kanske kan ta nytta av dem,
enligt svt igår så hade exempelvis de där filmerna som släpptes för några månader sen när en attackhelikopter skjuter civila och en ambulans skickats till Washington post. Som valde att inte publicera (undrar varför).
Jag undrar hur media reagerat om Sovjetunionen for världen runt och bombade miljoner människor till kolbitar i land efter land. Min gissning är stora reportage från de frihetskämpar som slåss osv, inte terrorister som förtjänar det.
Citat:
Och visst läser jag även österländsk press, i synnerhet när det beträffar just detta ämnet.
Kinesisk media är ju dock inte alltid de mest pålitliga - det är ju trots allt ingen fri press vi pratar om.
Vidare så är det inte alls sant, det du påstår, att någon hävdar att det är omöjligt att ta sig in i landet, eller att det för den delen att det skulle vara svårt att hitta några säkra källor.
Svårare än om man jämför med andra länder ja, men inte på något sätt omöjligt.
Det finns gott om organisationer och organ som bevakar koreafrågan, och det finns gott om information.
Däremot så föses det ofta undan, och anledningen till det har jag redogjort för dels på detta forumet, samt på andra.
Men ett exempel på en organisation som bedriver utförligt arbete kring frågan, dels händelsebevakning men även ren aktivism, hittar du om du följer länken i min signatur.
Kinesisk media är ju dock inte alltid de mest pålitliga - det är ju trots allt ingen fri press vi pratar om.
Vidare så är det inte alls sant, det du påstår, att någon hävdar att det är omöjligt att ta sig in i landet, eller att det för den delen att det skulle vara svårt att hitta några säkra källor.
Svårare än om man jämför med andra länder ja, men inte på något sätt omöjligt.
Det finns gott om organisationer och organ som bevakar koreafrågan, och det finns gott om information.
Däremot så föses det ofta undan, och anledningen till det har jag redogjort för dels på detta forumet, samt på andra.
Men ett exempel på en organisation som bedriver utförligt arbete kring frågan, dels händelsebevakning men även ren aktivism, hittar du om du följer länken i min signatur.
Själv tycker jag att pressen som styrs av en stat inte behöver vara sämre än en som styrs av en privatperson. Både staten och kapitalisten kan ha intressen som de vill främja, visst kan det säkert vara lättare för kineserna att censurera men i sverige vill nog staten bara censurera typ proletären, offensiv osv. Alla de stora medierna har ju samma "läggning" som staten själv så det fungerar bra.
I USA efter flygplanen in i torna så var det dock jävligt svårt att få fram en annan åsikt än att man skulle kriga och straffa afganistan om jag förstått det rätt. Olämpliga artiklar censurerades väl rätt hårt och personer blev uthängda som opatriotiska osv för att skrämma in dem i ledet.
Jag är medveten om att det inte är några stora problem att resa till nordkorea men allvarligt så måste du ju höra vad folk säger om landet? Ofta totalt nonsens som de som varit i NK kan avfärda som lögner, ändå så sprider sig lögnerna (propagandan) i aftobladet, dn osv.