2010-07-27, 11:00
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503

Edit:
Det var visst inte så svårt att hitta.
Här har du DN:s artikel om övningen jag nämnde:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-storovning-i-ostersjon-1.932709
Här har du en debattartikel som även tar upp köpen av de militära landstigningsfartygen:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/18/rysk-roulett-om-svensk-f-rsvarspolitik

Intressanta länkar med fartygen som skulle inhandlas, tror dock att Finland reagerat annorlunda om de blivit beskyllda för / sänkt ett av ryssarnas fartyg samt fått veta under några år att de är ett av de ondaste länderna i världen samt få höra diverse hot om våld och sanktioner, tror inte du?

Citat:

Men utan att försöka låta som en översittare, så tror jag att jag har mer insikt i konflikten än vad du har.
Det märks inte minst på de märkliga slutsatser du drar, tex. att media skulle vara genomgående USA-vänliga (köpte du aldrig en tidning under hela tiden Bush var president?).
Jag är inte heller alltför förtjust i USA, men bara för det innebär det inte att precis allt som sägs eller görs därifrån är ont, ljug och båg.
Du däremot, tycks utgå ifrån det när du letar orsaker till olika skeenden.
Exempel på det är din vanföreställning om media, här ovan.

Du kan mkt väl ha mer kunskap än mig i den här konflikten, det jag stör mig på är att nästan alla har starka negativa åsikter om nordkorea och Kim utan att veta ett skit om landet. De repeterar rena lögner som sanningar som att folket får ha 3 frisyrer, porrknutte med blablabla.

Att media inte skule vara USA-vänliga håller jag inte med om. Visst kan vissa aspekter av landet kritiseras som dess ledare osv men i det stora hela är deras politik "rätt" med krig, sanktioner, och framför allt kapitalismen med allt som följer med krig och utsugning.
Kolla bara just nu när wikileaks släppt en mängd dokument och vad medierna i för fram för åsikter. Dels att det är intressant att "få reda på sanningen" (även om de som är intresserade vet att det dödas hundratusentals civila) det är ju bara att fråga afganerna/irakierna själva så kan de berätta hur krigen ser ut för civilbefolkningen och sen kontrollera det.
Istället slänger media fram att det är farligt för invasionsländernas trupperna för att talibanerna kanske kan ta nytta av dem,

enligt svt igår så hade exempelvis de där filmerna som släpptes för några månader sen när en attackhelikopter skjuter civila och en ambulans skickats till Washington post. Som valde att inte publicera (undrar varför).

Jag undrar hur media reagerat om Sovjetunionen for världen runt och bombade miljoner människor till kolbitar i land efter land. Min gissning är stora reportage från de frihetskämpar som slåss osv, inte terrorister som förtjänar det.

Citat:
Och visst läser jag även österländsk press, i synnerhet när det beträffar just detta ämnet.
Kinesisk media är ju dock inte alltid de mest pålitliga - det är ju trots allt ingen fri press vi pratar om.

Vidare så är det inte alls sant, det du påstår, att någon hävdar att det är omöjligt att ta sig in i landet, eller att det för den delen att det skulle vara svårt att hitta några säkra källor.
Svårare än om man jämför med andra länder ja, men inte på något sätt omöjligt.
Det finns gott om organisationer och organ som bevakar koreafrågan, och det finns gott om information.
Däremot så föses det ofta undan, och anledningen till det har jag redogjort för dels på detta forumet, samt på andra.

Men ett exempel på en organisation som bedriver utförligt arbete kring frågan, dels händelsebevakning men även ren aktivism, hittar du om du följer länken i min signatur.

Själv tycker jag att pressen som styrs av en stat inte behöver vara sämre än en som styrs av en privatperson. Både staten och kapitalisten kan ha intressen som de vill främja, visst kan det säkert vara lättare för kineserna att censurera men i sverige vill nog staten bara censurera typ proletären, offensiv osv. Alla de stora medierna har ju samma "läggning" som staten själv så det fungerar bra.
I USA efter flygplanen in i torna så var det dock jävligt svårt att få fram en annan åsikt än att man skulle kriga och straffa afganistan om jag förstått det rätt. Olämpliga artiklar censurerades väl rätt hårt och personer blev uthängda som opatriotiska osv för att skrämma in dem i ledet.

Jag är medveten om att det inte är några stora problem att resa till nordkorea men allvarligt så måste du ju höra vad folk säger om landet? Ofta totalt nonsens som de som varit i NK kan avfärda som lögner, ändå så sprider sig lögnerna (propagandan) i aftobladet, dn osv.
Citera
2010-07-27, 11:05
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
2 fel gör inte ett rätt. Jag kan presentera att det inte finns någon systematik men frågan är då hur användbart det är då du verkar ha en enhetlig syn på källor gällande ämnet dvs du menar på att NK enkom hotar utan koppling till krigsförklaring, spelar det då någon roll om jag gör ett utlägg om dito som säger motsatsen? Det vore isf konstigt med tanke på hur påläst du säger dig vara.
Vad är det du vill ha förklarat för dig? Jag förstår inte längre vad ni två tjafsar om här...
Citera
2010-07-27, 19:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Finns inte så mycket i Sverige, och mig veterligen så har link ännu ingen filial här.
Information går det dock att få från deras internationella delar, och du kan ju engagera dig där även som medborgare i något annat land (dock inte i deras underground, där är det mer eller mindre krav att man härstammar från Östasien + att det är en väldigt liten sfär).
Däremot så kan man donera till underground, vilket är något utav väldigt få som, enligt mig, gör någon reell nytta åt situationen i landet.

Men som sagt; Information finns det i alla fall gott om.
Sök på tex. youtube så hittar du flertalet timmelånga föreläsningar etc., gå in på deras hemsida, kolla facebook om du använder det osv.

Tack! Jo, att donerar kan nog göra en ganska stor skillnad för det stackas nordkoreanska befolkningen och kanske påskynda Kim Jung Ils sinnesjuka regims fall.

http://www.linkglobal.org/
Citera
2010-07-27, 20:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
2 fel gör inte ett rätt. Jag kan presentera att det inte finns någon systematik men frågan är då hur användbart det är då du verkar ha en enhetlig syn på källor gällande ämnet dvs du menar på att NK enkom hotar utan koppling till krigsförklaring, spelar det då någon roll om jag gör ett utlägg om dito som säger motsatsen? Det vore isf konstigt med tanke på hur påläst du säger dig vara.
Wow! Detta måste vara det värsta ordbajseriet jag någonsin sett på FB! Eller var du bara trött när du skrev?
Eftersom jag är så snäll så skall jag försöka bena upp det hela och korrigera vid behov:
Citat:

2 fel gör inte ett rätt.

Helt korrekt
Citat:
Jag kan presentera att det inte finns någon systematik

Systematik i hur Nordkorea agerar angående hot om krigstillstånd o.dyl? Men bevisa då att Nordkorea inte systematiskt har hotat sina grannar Sydkorea och Japan, samt USA med krig! Det torde väl inte vara så svårt om detta inte varit fallet, eller?

Citat:
men frågan är då hur användbart det är då du verkar ha en enhetlig syn på källor gällande ämnet
Alltså menar du att det inte räcker med att Nordkorea, defacto konstaterar att det råder ett krigtillstånd mellan det landet kontra Sydkorea och USA, måste de ha startat regelmässiga krigshandlingar för att du skall ta hotet på allvar.

Nu har iof Nordkorea redan utfört en solklar krigshandling då de sänkte ett Sydkoreansk krigsfartyg, men om vi nu, enormt snällt, bortser ifrån detta, så anser du att det krävs ytterligare krigshandlingar för att Nordkoreas hos skall tas på allvar, eller?
Citat:
dvs du menar på att NK enkom hotar utan koppling till krigsförklaring

Ja, Nordkorea hotar med ett krigstillstånd. Men jag har väldigt svårt att skilja detta ifrån en krigsförklaring. Kan du eller din motdebattör, (om ni nu båda två har svårt med detta), förklara skillnaden för mig mellan å ena sidan krigstillstånd och å andra sidan krigsförklaring? Jag kan det inte. Men jag kan konstatera att de koreanska staterna fortfarande formellt befinner sig i krig med varandra. Det finns bara ett stilleståndsavtal, inget fredsavtal.

Citat:
,spelar det då någon roll om jag gör ett utlägg om dito som säger motsatsen?

Du menar alltså att du kan skriva ett inlägg som bevisar vadå?
Att det inte råder något krigtillstånd mellan de koreanska staterna? Detta är under alla omständigheter fel!
Att det iof formelt råder ett krigstillstånd mellan de koreanska staterna med att det i praktiken inte är så?
Att de Nordkoreanska hoten inte spelar någon roll, då ett formelt krigstillstånd ändå råder?
Eller att hotet om krigstillstånd förvärrar situationen?
Eller att det krävs storskaliga stridshandlingar för att ett hot om krigstillstånd skall tas på allvar?

Jag ställer dessa frågor, inte bara till dig, utan även till dina motdebattörer, då det skulle vara kul att veta vad ni försöker diskutera egentligen.

Citat:
Det vore isf konstigt med tanke på hur påläst du säger dig vara.

Det spelar nog ingen större roll hur mycket eller hur lite påläst man är om man tvingas tvinna upp en så tilltraslad text.
Citera
2010-07-27, 20:54
Bannlyst
Låt oss vara ärliga. Det handlar inte ett dugg om att ''befria det nordkoreanska folket''. Det handlar om att cementera det amerikanska imperiets intressen och även alla deras marionettstater runtom i jorden. Alla länder som inte accepterar den rådande världsordningen bränmärks på direkt och ska erövras och bombas enligt fanatikerna. Tur nog har vi Wikileak som visat oss att USA och Barack Obama är krigsförbrytare som mördat hundratusentals oskyldiga i Afghanistan och flera miljoner i Irak och det är bara en del av den sadism det amerikanska missfostret orsakat världen.

Varför är Kim Jong Il och Ahmadinejad värre än Obama? Obama har mördat långt många fler i och med kriget i Afghansitan bara. Er demokrati handlar bara om att USA ska härska ingenting annat och USA är värre än 100 Ahmadinejad eller Kim Jong Il som mördat småflugor i jämförelse.

Vad säger ni om Wikileaks nya avslöjanden? 90 000 sidor fyllda med amerikanska krigsförbrytelser! Varför får Nordkorea sanktioner emot sig för att de (kanske) sänkte ett skepp och mörda ca 50 personer när USA mördat hundratusentals bara i Afghanistan? Förstår ni inte hur sjuk den rådande världsordningen är och varför den måste förgöras? De nya avslöjanden gav ännu mer ett löjets skimmer över den sk ''fria världen'' och cementerar min tro på att jag måste försvara DFR Korea och alla andra länder som hotas av era barnamördande stater.

USA har tusentals fångar över hela världen i olika camper där fångarna inte haft rättegång eller någonting utan sitter oskyldiga utan att ha gjort någonting, på vilket sätt är USA friare än Iran och Nordkorea? Se igenom propagandan. USA har mördat så väldigt många fler än Iran och Nordkorea gjort att det ens är löjligt att jämföra de två. För att inte glömma att USA finansierat många grupper och stöttat många militärjuntor. USA var de som stöttade Pinochet, Saddam Hussein till makten för att nämna några.

Jag och många andra i denna tråd blir förbannade när USA-lakejer kommer hit för att läxa upp andra om rättvisa och frihet. När USA är den största mördarmaskinen de senaste 50 åren minst. Det är inte Nordkorea som nyss avslöjats med massvis av krigsbrott i Afghanistan utan det är ert älskade USA.

Sanningen måste fram, Nordkorea hotas enbart för att de som stat är emot USA och Israel, ingenting annat. USA/Israel accepterar ingen kritik eller motstånd utan alla stater måste ner på knäna och foga sig för övermakten!
Senast redigerad av Saturos 2010-07-27 kl. 21:00.
Citera
2010-07-27, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Låt oss vara ärliga. Det handlar inte ett dugg om att ''befria det nordkoreanska folket''. Det handlar om att cementera det amerikanska imperiets intressen och även alla deras marionettstater runtom i jorden. Alla länder som inte accepterar den rådande världsordningen bränmärks på direkt och ska erövras och bombas enligt fanatikerna. Tur nog har vi Wikileak som visat oss att USA och Barack Obama är krigsförbrytare som mördat hundratusentals oskyldiga i Afghanistan och flera miljoner i Irak och det är bara en del av den sadism det amerikanska missfostret orsakat världen.

Varför är Kim Jong Il och Ahmadinejad värre än Obama? Obama har mördat långt många fler i och med kriget i Afghansitan bara. Er demokrati handlar bara om att USA ska härska ingenting annat och USA är värre än 100 Ahmadinejad eller Kim Jong Il som mördat småflugor i jämförelse.

Vad säger ni om Wikileaks nya avslöjanden? 90 000 sidor fyllda med amerikanska krigsförbrytelser! Varför får Nordkorea sanktioner emot sig för att de (kanske) sänkte ett skepp och mörda ca 50 personer när USA mördat hundratusentals bara i Afghanistan? Förstår ni inte hur sjuk den rådande världsordningen är och varför den måste förgöras? De nya avslöjanden gav ännu mer ett löjets skimmer över den sk ''fria världen'' och cementerar min tro på att jag måste försvara DFR Korea och alla andra länder som hotas av era barnamördande stater.

USA har tusentals fångar över hela världen i olika camper där fångarna inte haft rättegång eller någonting utan sitter oskyldiga utan att ha gjort någonting, på vilket sätt är USA friare än Iran och Nordkorea? Se igenom propagandan. USA har mördat så väldigt många fler än Iran och Nordkorea gjort att det ens är löjligt att jämföra de två. För att inte glömma att USA finansierat många grupper och stöttat många militärjuntor. USA var de som stöttade Pinochet, Saddam Hussein till makten för att nämna några.

Jag och många andra i denna tråd blir förbannade när USA-lakejer kommer hit för att läxa upp andra om rättvisa och frihet. När USA är den största mördarmaskinen de senaste 50 åren minst. Det är inte Nordkorea som nyss avslöjats med massvis av krigsbrott i Afghanistan utan det är ert älskade USA.

Sanningen måste fram, Nordkorea hotas enbart för att de som stat är emot USA och Israel, ingenting annat. USA/Israel accepterar ingen kritik eller motstånd utan alla stater måste ner på knäna och foga sig för övermakten!
Det stämmer bra.
Även om jag inte stöder Nordkorea så anser jag att landet ska få lämnas ifred. Inget land ska hacka på något annan, om det inte förtrycker det andra landet, vilket USA gör i Israel (då mot palestinierna), Irak och Afghanistan med flera.
Jag undrar hur ni USA kramare försvarar detta...
Citera
2010-07-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos

Håller med dig, problemet är helt sonika att de länder som har makt här i världen dikterar även hur andra ska sköta sig. Likaså är det som har makt immuna från att få sanktioner på sig eller andra straff för den delen. Anledningen till detta handlar om att USA inte längre har någon motpol, förr fanns sovjet men efter nedfallet har USA haft fritt spelrum för att agera hur grymt som helst. EU skulle kunnat agera som en motkraft men har istället böjt sig baklängs för att blidka maktbasen i USA.
No justice no peace. Det kan aldrig bli fred och rättvisa när vissa nationer står över lagen. Ett sådant klimat gynnar inte konflikter stater i mellan.

Folk har även ett problem att se utöver den egna kulturella sfär de lever inom, dvs argumentet handlar ofta från USA om att "vi har rätt, ni har fel" eller "om ni inte gör som vi säger åker ni på stryk", dvs de är en oförmåga att se andra mindre makthavande nationer som likvärdiga entiteter istället anser man att man kan behandla dessa mindre stater hur illa som helst och sedan tro att dessa länder ska älska USA och inte göra något motstånd tillbaks. Alla de snedsteg USA har gjort och gör idagsläget kommer komma tillbaks via backlash förr eller senare vilket inte kan ses som mer än rätt.

Problemet är även media som som vanligt repeterar okritiskt material om konflikter vilket för den godtrogna luras in. Gällande Nord Korea är den mesta informationen enbart från ett håll ändå finns det folk bla i tråden som minsann vet allt om Nordkorea. Rätt lustigt. Den som säger sig sitta inne med sanningen är oftast den man bör se upp med först.

Ytterligare ett problem är FN som tydligen ska vara ett s.k. fredsbevarande organ men har korrumperats totalt och är numera ett verktyg för den starke, liksom har det blivit ett politiskt verktyg som man använder i totalt fel syfte för att åstadkomma sina dubiösa mål. Därtill är de makthavande länderna, framför allt USA totalt onårbara gällande straff.

Ytterligare ett problem med folk har i debatten om Nordkorea är att de har så många negativa konnotationer om landet (pga av medias bild), deras syn blir totalt perverterad och generar hjärnspöken som repeteras på forum och i media 24/7. Vid försa anblick ser de mesta i världen bisarrt ut men om man analyserar maktstrukturer och idelogins bas i Nord Korea förefaller landet inte alls så knäppt som folk vill utmåla det. Ingen rök utan eld så att säga.

Man kan ju bara ana vilket ramaskri det hade blivit om Nordkorea, Kuba, Syrien och Iran hade haft ett wargame precis till gränsen till USAs kust, eller tom inom linjen. Nej, hyckleriet är uppenbart och kommer avstanna när USAs makt förminskas, men om det sker om 10 eller 100 år vet vi inte.
Senast redigerad av Ankan23 2010-07-27 kl. 21:42.
Citera
2010-07-27, 22:22
Bannlyst
Citat:
Håller med dig, problemet är helt sonika att de länder som har makt här i världen dikterar även hur andra ska sköta sig. Likaså är det som har makt immuna från att få sanktioner på sig eller andra straff för den delen. Anledningen till detta handlar om att USA inte längre har någon motpol, förr fanns sovjet men efter nedfallet har USA haft fritt spelrum för att agera hur grymt som helst. EU skulle kunnat agera som en motkraft men har istället böjt sig baklängs för att blidka maktbasen i USA.
No justice no peace. Det kan aldrig bli fred och rättvisa när vissa nationer står över lagen. Ett sådant klimat gynnar inte konflikter stater i mellan.

Folk har även ett problem att se utöver den egna kulturella sfär de lever inom, dvs argumentet handlar ofta från USA om att "vi har rätt, ni har fel" eller "om ni inte gör som vi säger åker ni på stryk", dvs de är en oförmåga att se andra mindre makthavande nationer som likvärdiga entiteter istället anser man att man kan behandla dessa mindre stater hur illa som helst och sedan tro att dessa länder ska älska USA och inte göra något motstånd tillbaks. Alla de snedsteg USA har gjort och gör idagsläget kommer komma tillbaks via backlash förr eller senare vilket inte kan ses som mer än rätt.

Problemet är även media som som vanligt repeterar okritiskt material om konflikter vilket för den godtrogna luras in. Gällande Nord Korea är den mesta informationen enbart från ett håll ändå finns det folk bla i tråden som minsann vet allt om Nordkorea. Rätt lustigt. Den som säger sig sitta inne med sanningen är oftast den man bör se upp med först.

Ytterligare ett problem är FN som tydligen ska vara ett s.k. fredsbevarande organ men har korrumperats totalt och är numera ett verktyg för den starke, liksom har det blivit ett politiskt verktyg som man använder i totalt fel syfte för att åstadkomma sina dubiösa mål. Därtill är de makthavande länderna, framför allt USA totalt onårbara gällande straff.

Ytterligare ett problem med folk har i debatten om Nordkorea är att de har så många negativa konnotationer om landet (pga av medias bild), deras syn blir totalt perverterad och generar hjärnspöken som repeteras på forum och i media 24/7. Vid försa anblick ser de mesta i världen bisarrt ut men om man analyserar maktstrukturer och idelogins bas i Nord Korea förefaller landet inte alls så knäppt som folk vill utmåla det. Ingen rök utan eld så att säga.

Man kan ju bara ana vilket ramaskri det hade blivit om Nordkorea, Kuba, Syrien och Iran hade haft ett wargame precis till gränsen till USAs kust, eller tom inom linjen. Nej, hyckleriet är uppenbart och kommer avstanna när USAs makt förminskas, men om det sker om 10 eller 100 år vet vi inte.
Håller emd till 100 %. De flesta i västvärlden lever i en illussion, de tror på allvar att vår media är helt obejktiv och inte har några agendor eller favoriter i sin rapportering när den moderna median egentligen bara är en bricka av våra staters propaganda. Median rapporterar således bara negativt om stater som Iran, Nordkorea, Kuba och mycket mer. Detta är ännu värre i USA än i Sverige men är så även här. Om median istället rapporterad epå riktigt hur verkligheten såg ut, varför dessa stater beter sig som de gör och varför de känner sig hotade så skulle folket få upp ögonen. Om media skulle rapporterat alla de gånger då Nordkorea velat förhandla om fred och fått nobben av USA och alla de gånger USA militär övat exakt vid Nordkoreas gräns, eller till och med att rapportera om att det var USA som tog in atombomben i Koreahalvön till att börja med för många år sedan har USA atombomber i sina baser i Sydkorea. Det är USA som är den aggressiva i konflikten, Nordkorea vill självklart inte ha krig. Det är en liten stat som enbart vill skydda sig själva av naturliga skäl.

Man rapporterar inget om alla övertramp USA och Israel ständigt gör sig skyldiga till. Vi leversåledes i en illussion av frihet men i praktiken är vi ständigt övervakade och vi vet nu att det finns minst tiotusentals fångar som torteras ständigt av USA och dess allierade utan att ha blivit dömda, ett renodlat koncentrationsläger alltså. Ändå har samma människor magen att kritisera Nordkorea och Iran för deras påstådda brister av ''frihet''.

Som du sgäer finns det ifag två stater som kan göra vad de vill utan att fällas för något. USA har gjort sig skyldiga till tusentals krigsbrott de senaste 50 åren i många länder som de invaderat och även många regimer som de stöttat med vapen och pengar, men de har aldrig fällts för något och kommer aldrig fällas för brott mot mänskligheten, det gör enbart ''tredje världen'' ledare, den rika världen kan inte straffas för sina brott.

Israel straffas heller aldrig för de brott de begått de senaste 60 åren trots att de brytit mot massvis med FN stadgar och annat. De har aldrig haft embargo och annat mot sig som Nordkorea och Iran tvingats på vilket visar dubbelmoralen och orättvisan i världen.

Jag hoppas att det amerikanska imperiets dagar är räknade och de ser ut att tappa mer och mer av sin makt och inflytande i framtiden. jag hoppas mycket på att Kina kan fortsätta växa och bli en motpol mot USA så att även de afrikanska och asiatiska länderna kan ha något att säga till om och inte bara västvärlden som missbrukat sin ställning i flera hundra år nu, förr var det slaveri och kolonialismen och nu är det den nya imperialismen med USA i spetsen.
Citera
2010-07-27, 22:45
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu har iof Nordkorea redan utfört en solklar krigshandling då de sänkte ett Sydkoreansk krigsfartyg, men om vi nu, enormt snällt, bortser ifrån detta,

Är du säker på att nordkorea verkligen sänkte fartyget?
Citera
2010-07-27, 22:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag vill först och främst dela med mig av en intressant film om en amerikansk jounalist som mutar sig in till Nordkorea. Där blir han kungligt behandlad. Nordkoreanerna gör precis allt för att skall smälta. Grejen är dock att amerikanen är ungerfär lika anpassningsbar som alla andra amerikanare. I del tre så vrålar han en punklåt om anarki. De stackas nordkoranerna förstå absolut ingenting, men försöker att hålla god min.

Min åsikt om regimen i Nordkorea är väl känd här. Men min respekt för de vanliga koreaner som bor i Nordkorea är också stor. De försöker bara göra sitt allra bästa inom det system de lever i. Så filmen skall inte ses bara som en kritisk inlaga om Nordkorea utan också hur det ter sig när en amerikansk elefant klampar runt i den nordkoreanska glasbutiken:

http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-1-of-3
http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-2-of-3
http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-3-of-3

Mitt nästa inlägg kommer att ta upp både USA och Nordkorea
Citera
2010-07-27, 22:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Är du säker på att nordkorea verkligen sänkte fartyget?

Ja, otvivelaktigt så. Den internationella undersökningskomissionen hade Svensk medverkan.

Tror du på fullt allvar att svenska experter skull mygla med bevis för att öka spänningen på den koreanska halvön? Genom vår utrikesminister så har det dessutom klart och tydligt framgått att det ligger i både vårt eget intresse och världens intresse att spänningen inte ökar på den koreanska halvön.
Citera
2010-07-27, 22:58
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vill först och främst dela med mig av en intressant film om en amerikansk jounalist som mutar sig in till Nordkorea. Där blir han kungligt behandlad. Nordkoreanerna gör precis allt för att skall smälta. Grejen är dock att amerikanen är ungerfär lika anpassningsbar som alla andra amerikanare. I del tre så vrålar han en punklåt om anarki. De stackas nordkoranerna förstå absolut ingenting, men försöker att hålla god min.

Min åsikt om regimen i Nordkorea är väl känd här. Men min respekt för de vanliga koreaner som bor i Nordkorea är också stor. De försöker bara göra sitt allra bästa inom det system de lever i. Så filmen skall inte ses bara som en kritisk inlaga om Nordkorea utan också hur det ter sig när en amerikansk elefant klampar runt i den nordkoreanska glasbutiken:

http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-1-of-3
http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-2-of-3
http://www.vbs.tv/watch/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-3-of-3

Mitt nästa inlägg kommer att ta upp både USA och Nordkorea

Såg den där dokumentären för känge sedan och tror mig komma ihåg hur han i mystiskt konspiratorisk ton sitter på sitt hotellrum och pratar för kameran om hur många han tror det är som övervakar honom, hur oerhört svårt det är att ta sig in i landet osv.
Knappast opartisk dokumentär, jag kanske ska göra en egen när jag far till USA och beskriver konstant när jag sätter mig vid internet hur jag bevisligen blir övervakad, när jag måste lämna fingeravtryck för att komma in i landet, hur mina samtal och sms sparas samt hur de ser mina banktransaktioner. Där har vi en övervakning som jag tror överträffar allt tidigare i historien. Kanske kan storbritannien ge dem en match.

(hoppas jag kom ihåg rätt förresten)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in